שתף קטע נבחר

ממשרד ראש הממשלה להוראה: "לימדתי בכיתה ג', תענוג"

יהודה דקל עבד שנים במשרד ראש הממשלה, אסף הלר הוא אל"מ במילואים, ושניהם החליטו לעשות הסבה להוראה. "אחת המשימות החשובות שאפשר לעשות במדינת ישראל היום זה להפוך צעירים לאנשים טובים יותר"

 

 
בשנים האחרונות חלה עלייה במספר האנשים שעשו הסבה למקצוע ההוראה: מנתונים שהגיעו לידי ynet עולה כי מ-5,776 שעשו הסבה בשנת הלימודים תשע"ה, עלה מספרם ל-6,676 בתשע"ו ול-7,328 בתשע"ז. בסך הכול מדובר בתוספת של כ-1,550 מורות ומורים בשלוש שנים.

 

המורים שעוזבים מסבירים למה

 

עלייה משמעותית בהסבה להוראה חלה במקצועות המתמטיקה (900 בתשע"ז לעומת 665 בתשע"ו), אנגלית (505 לעומת 462), ספרות (364 לעומת 218), היסטוריה (335 לעומת 156) ואזרחות (330 בתשע"ז לעומת 114 בתשע"ו).

 

מנגד, המקצועות שבהם השתלבו הכי מעט מורים שעשו הסבה להוראה הם: תנ"ך (99 בתשע"ז לעומת 57 בתשע"ו), מוסיקה (75 לעומת 15), פיזיקה (66 לעומת 29) וגיאוגרפיה - מקצוע שבו השתתלבו בשנה תשע"ז רק 29 מורים שעשו הסבה להוראה. עוד עולה מהנתונים כי בשנת הלימודים תשע"ז 82% מאלה שעשו הסבה להוראה היו נשים, בעוד 18% בלבד היו גברים.

יהודה דקל (מימין) ואסף הלר. "המערכת לא קלה למורים" (צילום: אלי סגל) (צילום: אלי סגל)
יהודה דקל (מימין) ואסף הלר. "המערכת לא קלה למורים"(צילום: אלי סגל)

אלוף-משנה במיל' אסף הלר החליט לעשות בגיל מבוגר יחסית הסבה להוראה. הלר, שלמד במכללה האקדמית בית ברל, אמר בראיון לאולפן ynet כי "לא עשיתי מיליונים אבל פנסיה סבבה יש, יכול להיות שבגלל זה אני יכול להתפנות ובמקום לעשות משהוא שהרבה אנשים אחרים עושים - לחפש עוד כסף - אז לעשות מה שההורים שלי חינכו אותי בבית - לתרום ולהשפיע".

 

לפי הנתונים, 13% מהמורים החדשים נושרים בתום השנה הראשונה, ו-25% בתום השנה החמישית. על השאלה מה גרם לך לעזוב את הקריירה ולעבור להוראה השיב הלר: "הרבה שנים עסקתי בפועל גם בחינוך, לעבוד עם חיילים צעירים וקצינים, יש בזה הרבה היבטים חינוכיים, ללמד אותם לחשוב טוב יותר, לעשות את הדברים הנכונים, להתאמץ ולחתור למטרות הנכונות. עכשיו אני אעשה את זה עם צעירים יותר. אני חושב שיש עם מה לעבוד, כהורה לשלושה ילדים, שניים מהם כבר סיימו את מערכת החינוך ואחד עולה לתיכון, יש הרבה דברים טובים שראיתי במערכת החינוך. אני חושב שאחת המשימות החשובות שאפשר לעשות במדינת ישראל היום זה להפוך צעירים לאנשים טובים יותר".

 

יהודה דקל, לשעבר עובד משרד ראש הממשלה וכיום מורה בבית ספר בראש העין, התייחס למטרתו העיקרית בעקבות השינוי שעבר: "מאז שאבי היה שוטר היה לי את הצורך הזה לתרום למדינה, לתרום למערכת ולסביבה שלי, זו אגב הסיבה שאני מתנדב במשטרה כ-13 שנה. באתי למכללת בית ברל במטרה לעבור ללמד בתיכון או בחטיבה, אבל דיברתי עם ד"ר חיית שחם שהיא ראש תחום במכללה והיא אמרה לי 'למה אתה הולך לחטיבה? בוא ליסודי תבנה מחדש'. עשיתי את זה ובשנה שעברה לימדתי בכיתה ג', זה עולם אחר, יש מה לעשות עם החבר'ה האלה, זה תענוג".

 

בנוגע למספרם הנמוך של צעירים במערכת אמר דקל כי "ההסבה הזו עולה לי כ-30 אלף שקל , משרד החינוך רוצה אנשים כמונו? שידאג לנו. אני לא מסתכל על המשכורת כי אנחנו מקבלים פנסיה, אבל אם אתם רוצים אנשים טובים תדאגו שיגיעו בקלות למערכת, את יודעת מה זה להרשם למשרד החינוך? אלוהים ישמור, אני בא ממערכת שבה דואגים לך להכל ופה זה הרבה יותר קשה, אני בא בגלל הילדים, לעזור להם".

 

 

אתם מבינים את המורים שפורשים?

דקל: "אפשר להבין אותם, המערכת היא לא קלה למורים, ההורים והתלמידים לא מקלים על העניין, צריכה להיות לך הרבה מוטיבציה פנימית ואתה צריך צוות מעולה. אני כרגע התקבלתי לבית ספר שמעון פרס בראש העין והמנהלת מדהימה מירי ניצני פשוט מאגדת את כל הכיתה, את כל הצוות, ואז זה כיף לך וככה מורים לא פורשים".

 

התוכנית של בנט במתמטיקה השפיעה

לצד הנשירה ממערכת החינוך שעומדת כאמור על 13% בתום השנה הראשונה ו-25% בתום השנה החמישית, יש לא מעט אנשים שעושים את המסלול ההפוך – עוזבים את המקצוע שלהם, את התנאים הנוחים, הולכים ללמוד הוראה, ומשתלבים כמורים בכיתות. לרוב הם עושים זאת מתוך אידיאולוגיה, מתוך רצון להיות שותפים בחינוך הדור ובא וכדי לגרום לשינויים במערכת החינוך. 

  

הודות לתוכנית הלאומית במתמטיקה שהנהיג שר החינוך נפתלי בנט, זה המקצוע שבו השתלבו כאמור בשנת הלימודים האחרונה הכי הרבה מורים שעשו הסבה להוראה.

 

אלכסנדה לוקש ואטילה שומפלבי השתתפו בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלי סגל
יהודה דקל ואסף הלר
צילום: אלי סגל
מומלצים