מה השתנה הקטלוג הזה מכל הקודמים? מנהרת הזמן של איקאה

בפנים חידושים, אך בשער הולכים על בטוח: הכורסה שמפנה אלינו את גבה בקטלוג החדש של הענקית השוודית היא כוכבת קבועה כבר מ-1951. מסע חוצה עשורים

שרון היבש

|

02.09.17 | 12:46

כאן עובדים מסביב לשעון על צילומי הקטלוג: סטודיו בגודל 8,000 מטרים רבועים בעיירה השוודית אלמוט, שם נמצא מטה איקאה העולמי (צילום: ענת ציגלמן)
כאן עובדים מסביב לשעון על צילומי הקטלוג: סטודיו בגודל 8,000 מטרים רבועים בעיירה השוודית אלמוט, שם נמצא מטה איקאה העולמי (צילום: ענת ציגלמן)
מימין למעלה: הקטלוג של 1951, אז החנות עוד לא ייצרה את רהיטיה בעצמה. את הכורסה אפשר לקנות גם היום (בעדכון מינורי, שאותו אפשר לראות בשער של קטלוג 2013, למטה משמאל). בישראל היא עולה 1,100 שקלים. ואיך נראה שער 2018? אותו תמצאו בסוף הכתבה (צילום: inter ikea systems)
מימין למעלה: הקטלוג של 1951, אז החנות עוד לא ייצרה את רהיטיה בעצמה. את הכורסה אפשר לקנות גם היום (בעדכון מינורי, שאותו אפשר לראות בשער של קטלוג 2013, למטה משמאל). בישראל היא עולה 1,100 שקלים. ואיך נראה שער 2018? אותו תמצאו בסוף הכתבה (צילום: inter ikea systems)

האות ניתן, תיבות הדואר נפתחו בציפייה: השבוע החלה הפצתו של הקטלוג השנתי של איקאה ב-1,820,000 בתים בישראל. עם השנים הצליחה הענקית השוודית להפוך את הקטלוג שלה מכלי מכירתי למראה שמשקפת (וגם מכתיבה) את הפנטזיה המשפחתית הבורגנית בעשרות מדינות בעולם, כמעט ללא הבדלים תלויי תרבות. קונצנזוס של עיצוב פנים.

 

אז מהו בית איקאי? ואיך משפיעה "המֶכָּה של הרהיטים" על טרנדים בעולם העיצוב? דפדפנו בעשרות שערים של קטלוגים משנות ה-50 ואילך יחד עם פרופ' יוסי פרידמן, אדריכל ומרצה בפקולטה לאדריכלות באוניברסיטת תל אביב, אדריכלית רוני אביצור (סטודיו xs), ומעצבת הפנים עדי אדליס. זה מה שהיה להם לומר:

 

השער של קטלוג 1951 עוד לא מציג סגנון חיים שלם, אלא רהיט אחד נבחר (צילום: inter ikea systems)
    השער של קטלוג 1951 עוד לא מציג סגנון חיים שלם, אלא רהיט אחד נבחר(צילום: inter ikea systems)

     

    הקטלוג שיצא לאור בשנת 1951, שמונה שנים אחרי פתיחתה של החנות הראשונה בעיר קטנה בשבדיה, הציג בשער כורסה. הרהיטים שמכרה אז, לצד מוצרי דיסקית למיניהם, הוזמנו מיצרנים שונים. רק ב-1955 התחילה איקאה לייצר רהיטים בעצמה.

     

    אדליס: "בשער של 1951 מככבת הכורסה של ארצ'י בנקר, מי צריך יותר מזה? אבל בעשר השנים שחלפו בינה לבין הקטלוג של 1961 הבינו באיקאה שכדי למכור צריך להראות סגנון חיים, ולכן הורחב המבט לסלון ופינת אוכל. שימו לב לכניסתה של הטלוויזיה, והפיכתה לגורו של החלל הציבורי".

     

    הטלוויזיה נכנסת למרכז הסלון בקטלוג של 1961 (צילום: inter ikea systems)
      הטלוויזיה נכנסת למרכז הסלון בקטלוג של 1961(צילום: inter ikea systems)

       

      פרידמן: "בשערים של הקטלוגים שיצאו לאור בשנות ה-50 ותחילת שנות ה-60 רואים גרסאות ואלתורים על ריהוט קלאסי, שקיבל פרשנות סקנדינבית – יש שימוש בעצים בהירים במיוחד, פרופורציות שמשקפות תיעוש, שימוש בפרופילים קלילים ודקים ושידוך מעניין עם טקסטיל מודרני. איקאה לא הייתה אז בחוד החנית של העיצוב, היא זיהתה הלך רוח ונתנה לו ביטוי מיידי, ועד היום היא משכילה לייצר לטרנדים מענה מהיר ומתועש, בדומה למה שזארה עושה בעולם האופנה".

       

      אביצור: "בזמן שרוב חנויות הרהיטים בעולם עוד חשבו שהן מוכרות רהיטים – איקאה שינתה את החוקים. על השער מפסיקים לככב מוצרים, כשלעצמם הם פחות חשובים. איקאה מבינה שהיא מוכרת, לפחות על הנייר, את כל התמונה. עוד דבר מעניין שאפשר לראות בשער של 1961 הוא שהתפיסה של החוויה עדיין לא ברורה למעצבי הקטלוג, שבחרו להעמיד את המצלמה גבוה ביחס לרהיטים, במטרה לתפוס כמה שיותר".

       

      פמוטי שבת בקטלוג של 1965, עם מערכת ישיבה משעממת בשלושה חלקים, על שטיח כחול זוהר (צילום: inter ikea systems)
        פמוטי שבת בקטלוג של 1965, עם מערכת ישיבה משעממת בשלושה חלקים, על שטיח כחול זוהר(צילום: inter ikea systems)

         

        גרסה עדכנית של הכורסאות בשער של 1972 אפשר למצוא בחנויות עד היום (צילום: inter ikea systems)
          גרסה עדכנית של הכורסאות בשער של 1972 אפשר למצוא בחנויות עד היום(צילום: inter ikea systems)

           

          הכתום עורר באדליס זיכרונות ילדות: "בשער הזה מציגה איקאה מינימליזם וכתום שילווה את כל מי שנולד בשנים הללו, לפחות עד שיעזוב את בית הוריו. אני גדלתי עם מטבח פורמייקה כתום, שלמרבה המזל, או אולי בכוונה, נשרף בארוחת צהריים אחת".

           

          ספריית עץ קלילה וישיבה נינוחה בקטלוג של 1974 (צילום: inter ikea systems)
            ספריית עץ קלילה וישיבה נינוחה בקטלוג של 1974(צילום: inter ikea systems)

             

            אביצור: "לראשונה נכנסים לתמונה בני אדם. בניגוד לשימוש המקובל בדוגמניות, כאן אנחנו מקבלים הצצה לעולמם של אנשים 'רגילים' - אפשרות לראות איפה הם גרים, איך הם מתנהגים בחדר ומהי האווירה. החלל מפסיק להראות כמו תפאורה ולתמונה נכנסים חלונות, נוף וצמחייה, עם מסר ברור – כל זה יכול להיות שלך".

             

            שטיח שאגי, שולחן לאק ולבן שולט בשער הקטלוג של 1983. מפתיע עד כמה הוא מזכיר קטלוגים עכשוויים (צילום: inter ikea systems)
              שטיח שאגי, שולחן לאק ולבן שולט בשער הקטלוג של 1983. מפתיע עד כמה הוא מזכיר קטלוגים עכשוויים(צילום: inter ikea systems)

               

              אביצור: "תחילת שנות ה-80 מחזירות אותנו לתמונות משעממות של רהיטים. נראה שהפורמט התקבע, יש נוסחה והמרכז הוא הכורסה או הספה. מעכשיו ולאורך כמה שנים טובות אנחנו בסלון לא גדול, עם אווירה שמשתנה משנה לשנה – ללא אנשים".

               

              שנות ה-80 עם כחול מחשמל (וכיסא עץ קלאסי ברקע) (צילום: inter ikea systems)
                שנות ה-80 עם כחול מחשמל (וכיסא עץ קלאסי ברקע)(צילום: inter ikea systems)
                 

                 

                פרידמן: "בשנות ה-60 לא הייתה מודעות לנושא שימור הטבע והאקלים, מיחזור ועיצוב בר קיימא. אנחנו יכולים לראות בשער הזה איך איקאה עוזבת את העצים לטובת מתכות. פלטת הצבעים עמוקה וקודרת, ויש פה מה שנראה כמו ניסיון של החברה להמציא את עצמה מחדש".

                 

                ספה נפתחת ומבריקה, ושאינה מזמינה, בקטלוג של 1986 (צילום: inter ikea systems)
                  ספה נפתחת ומבריקה, ושאינה מזמינה, בקטלוג של 1986(צילום: inter ikea systems)

                   

                  שימו לב לכיסא השחור העכשווי בקטלוג 1990 (צילום: inter ikea systems)
                    שימו לב לכיסא השחור העכשווי בקטלוג 1990(צילום: inter ikea systems)

                     

                    פרידמן: "בשנות ה-90 איקאה חוזרת למקורות, ומעדכנת את האמירה שהייתה לה בשנות ה-60 ושהיא זנחה בשנות ה-80. כאן מדובר שוב על DIY, על עצים בהירים, על קלילות ועל חומרים ממוחזרים – כולם רעיונות עכשוויים. אנחנו גם מתחילים לראות רהיטים בקנה מידה קטן יותר, שמסמל את המעבר לדירות קומפקטיות. איקאה מבקשת להנגיש את הפריטים שלה לכמה שיותר אנשים".

                     

                    ושוב לבן (עם הופעה ראשונה של המחשב בסלון) בקטלוג של 1997 (צילום: inter ikea systems)
                      ושוב לבן (עם הופעה ראשונה של המחשב בסלון) בקטלוג של 1997(צילום: inter ikea systems)

                       

                       

                      קומפוזיציית הדפסים על הקיר בשער של 1998 (צילום: inter ikea systems)
                        קומפוזיציית הדפסים על הקיר בשער של 1998(צילום: inter ikea systems)

                         

                        אביצור: "הכל כאן שוודי – הרהיטים והאנשים. הילד החמוד מבשר על חזרתם של האנשים לתמונה, ובקטלוגים של שנות ה-2000 הנוכחות שלהם מורגשת תמיד. לפעמים הם מככבים ולפעמים רק רואים מיטה שהמצעים שלה מבולגנים, כאילו מישהו קם ממנה לפני רגע".

                         

                        שוב ילד והרבה לבן בשער של קטלוג 2001 (צילום: inter ikea systems)
                          שוב ילד והרבה לבן בשער של קטלוג 2001(צילום: inter ikea systems)

                           

                          פרידמן: "איקאה בשלב הזה היא בינלאומית. היא פונה לשווקים גדולים וצריכה להרחיב את ההיצע שלה, לכן נראה גם סגנון צעיר, בהיר ובר קיימא, גם פתרונות שמבוססים על מתכות וטכנולוגיה, וגם קו קלאסי מרופד. האמירה היא של רב גוניות, ואיקאה פונה למעצבים שונים, מתוך מטרה לגוון, לפתח ולמתג את עצמה".

                           

                          כניסה של ורוד פסטלי בקטלוג 2009 (צילום: inter ikea systems)
                            כניסה של ורוד פסטלי בקטלוג 2009(צילום: inter ikea systems)

                             

                            אביצור: "בקטלוגים של שנות ה-2000 יש תפיסה שאני אוהבת: סצנות אורבניות ומגורים בעולמות קטנים ושונים, אך דומים. במילים אחרות: מי שאין לו בבית רהיט מסדרת לאק שיקום!"

                             

                            אדליס: "כשרוצים להציג חום ורכות זורקים שמיכה מבולגנת על ספה נפתחת. צבעי פסטל הצטרפו לטרנד ה-Color Block, אבל יעברו עוד שנתיים עד שהם יקבלו את הגוון הנכון וישתלטו על עיצוב הפנים בעולם".

                             

                            והנה היא שוב - הכורסה הקלאסית מככבת על השער ב-2013 (צילום: inter ikea systems)
                              והנה היא שוב - הכורסה הקלאסית מככבת על השער ב-2013(צילום: inter ikea systems)

                               

                              אדליס: "הכורסה של ארצ'י בנקר חזרה, אבל היא לא לבד. אין טרנד שהשער הזה מפספס: שחור לבן – יש. פסטל – יש. רצפה סקנדינבית – יש. שידה לבנה – יש. אפשר לומר שהלכו פה על בטוח".

                               

                              חמש שנים מאוחר יותר, בקטלוג החדש, היא מפנה אלינו את גבה (צילום: inter ikea systems)
                                חמש שנים מאוחר יותר, בקטלוג החדש, היא מפנה אלינו את גבה(צילום: inter ikea systems)

                                 

                                אדליס: "נכון שהלבשת הבית היא להיט אבל לזרוק את כל קומת האביזרים לתוך סלון אחד? יש פה הרבה יותר מדי מכל דבר – יותר מדי עציצים, יותר מדי פסטל, צהוב, טורקיז וזהב". ופרידמן מציין שבשער מככבת אותה הכורסה מהשער של 1951, בעדכון מינורי.

                                 

                                הקטלוג הטרי קיבל את הכותרת "עשו מקום לחיים", והוא מציג מנעד רחב מתמיד של מוצרים, עם דגש על פריטים שמתאימים לדירות קטנות ושיתוף פעולה עם מעצבים כוכבים – הפעם אלה המוצרים שעיצבו טום דיקסון הבריטי והצמד הדני שמוביל את המותג הטרנדי Hay.

                                 

                                למרות החידושים בפנים, והמנוע שלא מפסיק לפעול בעוצמה, מבט כולל על השערים מראה על שמרנות וניסיון לקלוע לטעמם של רבים ככל האפשר. "אני רואה חזרתיות וטרנדים שמבקרים אותנו במחזורים קבועים", מסכם פרידמן. גם הרהיטים וגם הצבעוניות – כחול, ירוק, ורוד וצהוב – כולם חוזרים ומהדהדים טרנדים קודמים, בעדכונים קלים.

                                 

                                ------------------------------------------------------

                                האם השקית הכחולה המפורסמת תקבל גרסה חדשה? לחצו על התמונה לכתבה על החידושים שהתבשלו בשוודיה:

                                 

                                ביקור ב''איקאה-ויל'' בשוודיה. לחצו לכתבה המלאה (צילום: ענת ציגלמן)
                                ביקור ב''איקאה-ויל'' בשוודיה. לחצו לכתבה המלאה (צילום: ענת ציגלמן)

                                 

                                 

                                 
                                הצג:
                                אזהרה:
                                פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד