שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    העיר שמתייחסת לתלמידים כמו להייטקיסטים
    בין השקת עוד אייפון, משקפי מציאות רבודה ותוכנות שממציאות שפה בעצמן, ברור שהקדמה הטכנולוגית משתלטת על החיים שלנו כמעט מבלי שנשים לב. מה שעבד פעם כבר לא תמיד עובד היום ויש צורך תמידי בפיתוח בכל תחומי החיים, ביניהם גם בחינוך

    בשיתוף עיריית רמת גן

    צילום: צלמי ynet

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    האינטרנט כבר מחליף כמעט לחלוטין את הספרים הכתובים, הגישה למידע בלתי מוגבלת ולעיתים גם מבלבלת מאוד. אם אנחנו, הדור הבוגר, היינו ניגשים בעבר לאינציקלופדיה לצורך קבלת מידע, היום כבר ברור שכל המידע שאנחנו צריכים כמעט, נמצא ממש לידנו, בתוך הטלפון החכם שלנו או במחשב.

     

     (באדיבות עיריית רמת גן)
    (באדיבות עיריית רמת גן)

    ולא רק בתחום המידע בסמארטפונים, גם בית חכם כבר יש, עם לחצני מגע ומערכת מתגים ששולטת בבתים שלנו, וכן, גם עיר חכמה: כרטיסים חכמים לתושבים דרכם הם מתעדכנים בחדשות בעיר, פחי זבל בהם מושתלים שבבים שמאותתים ברגע שהפח מלא והגיע הזמן לפנותו ועוד. החזון הוא לשפר ולייעל את השירות לתושב, תוך חסכון במשאבים, דרך ניצול הטכנולוגיה.

     

    בין כל זה, יש מי שמהווה את חוד החנית בהטמעת הקדמה הזאת בתחום החינוך. כדי להתאים את עצמה לתקופה הנוכחית, החליטה עיריית רמת גן ליישם את המושג "עיר חכמה" גם בתחום הנ''ל. וזה עובד: מבין הערים הגדולות, רמת גן מדורגת במקום הראשון בקטגורית אחוז הנשירה ועומדת על 0.2 לעומת הממוצע הארצי שהוא 1.5, אחוז הזכאות לבגרות בעיר עומד על 89.4 לעומת 66.2, ואחוז תעודות בגרות מצטיינות שעומד 16.3 לעומת ממוצע ארצי של 7.5 אחוזים. אז איך משנים את צורת החינוך המסורתית רבת השנים ומתאימים את עצמנו לעולם החדש? לאט, ובזהירות.

     (באדיבות עיריית רמת גן)
    (באדיבות עיריית רמת גן)
     

    ראשית, הסגל המחנך

    "בחינוך תהליכים לוקחים המון זמן", מספר עמיר שנפלד, מומחה לענייני חינוך בעיריית רמת גן. "מדובר על שנים. גם סביבת החינוך משתנה והסגל המחנך משתנה. מה שמדבר היום הוא פיתוח וחדשנות וגם המורים צריכים להתנסות בזה". כך, הוחלט להשיק את ה-HUB החינוכי הראשון ברמת גן. השם, שהושאל מתחום ההייטק, מתאר מרכזי חדשנות, מרחבי לימוד ופיתוח המאפשר יצירתיות והתפתחות עירונית - למען התלמידים.

     

    למרחב הזה מגיעים צוותים של מורים ומנהלים מבתי הספר השונים ועוברים תהליך בו הם מפתחים רעיונות ומטמיעים אותם בעזרת כל התמיכה הנדרשת: אנשי מקצוע, מומחי תוכן ומשאבים טכנולוגיים, לטובת התלמידים. הכוונה היא למשל מורה שמגיע עם בעיה בצורת הלימוד של חישוב שטח צורה גיאומטרית. במסגרת ה-HUB, יעלה הנושא לדיון ובמסגרת כל המשתתפים יוכלו להגיע לפתרון לאו דווקא בתחום המתמטי, כי אם בתחום הבניה למשל, תחום שדרכו יהיה קל יותר להסביר לתלמידים איך קבלנים מודדים שטח של מבנה וכך להבין איך מודדים שטח של צורת גיאומטרית.

     

    בחלקו הראשון של התהליך מתקיים סיור בחברות הייטק על מנת לראות ולהבין הליכי חדשנות. לאחר מכן, עוברים הצוותים האקתון, מעין מירוץ של תכנות יצירתי בשביל לפתח ולהעלות רעיונות. כך, בטווח של שנת לימודים אחת או שתיים, נוצר שינוי מהותי בתוך התהליך הלימודי שמשלב פיתוח של רעיון אבל לא פחות חשוב מכך, גם הטמעתו. "הצוות רוכש כלים של חדשנות, יזמות, חשיבה יצירתית והטמעת שינויים והרעיון הוא שבעתיד יעברו התלמידים בדיוק את אותו הדבר. בכל בית ספר יהיה "האב" פנימי בו התלמידים יוכלו להעלות יוזמות ולפתח אותן במסגרת בית הספר" כך שנפלד.

     (באדיבות עיריית רמת גן)
    (באדיבות עיריית רמת גן)
     

    בינתיים, עד שזה יקרה, בית ספר התיכון "בליך" מהווה סנונית ראשונה של חזון ה-HUB בעזרת חדר המורים בבית הספר. שם, יכולים המורים להחליף רעיונות, לשתף בדרכים מוצלחות שניסו ולהעלות נושאים רבים לדיון ולפיתוח. המטרה היא ליצור סביבה אינטראקטיבית של הפרייה בעזרת ציוד טכנולוגי ולספק אפילו תת חללים להתכנסויות כאלה ואחרות שישאו פרי.

     

    באופן טבעי, הסיבה שבגינה מתנסים המורים קודם בגישה החדשה, היא על מנת שיוכלו להעבירה לתלמידים. יחד עם זאת, בעיריית רמת גן מודעים לצורך בהטמעת הגישה במקביל גם אצל התלמידים ומפתחת סביבות למידה בכיתות.

     (באדיבות עיריית רמת גן)
    (באדיבות עיריית רמת גן)
      

    מהמורים אל התלמידים

    ברוב הערים במדינה כשתכנסו לכיתה רנדומלית היא לא תראה שונה מאוד ממה שאתם זוכרים. ברמת גן לעומת זאת, השאיפה היא ליצור "כיתה חדשה", עם חללים שונים שמאפשרים למידה במגוון מצבים, קבוצתיים, פרטניים או יחידניים וגישה בלתי מוגבלת לטכנולוגיה. "כל קבוצה קטנה יכולה להיות מחוברת בפס רחב כולל מדפסות תלת מימד למשל" מספר סער ורדי, דובר עיריית רמת גן. בבית הספר היסודי רמת חן למשל, קיימת מעבדת מחשבים בה ניתן להדפיס בתלת מימד. אם תכנסו לספרייה בבית הספר למשל, אתם עלולים לחשוב שרק במקרה יש שם גם ספרים. מדובר בחלל ישיבה שנראה כמו לאונג' עם ספות נוחות, מסך גדול דרכו אפשר להתחבר לערוצי תוכן וללמוד לא רק דרך ספרים.

     (באדיבות עיריית רמת גן)
    (באדיבות עיריית רמת גן)
     

    תלמידי כיתות א' נמצאים במרחב לימוד עם מסכי מגע, אזורים של משחקים שמעודדים יציאה מהמרחב הכיתתי, לוח שחמט ענק, אולם קולנוע פנימי ואפילו אולפן הקלטות. למעשה, בערך במחצית מהזמן התלמידים נמצאים במרחבים המגוונים הללו, במקום בכיתה. וכן, גם מעבדה קיימת בבית הספר, מעבדה בה התלמידים מפתחים גאדג'טים ורובוטים שונים, הם לומדים איך מחברים למעגל חשמלי למשל, ולהשתמש במעין ספרייה קטנה המכילה חלקי חילוף קטנים וכפתורים. חשוב מאוד לציין שבית הספר רמת חן נמצא במבנה מאוד ישן, שעבר שיפוצים על מנת להתאים לתכנית הלימודים הייחודית.

     

    ולא רק בבתי הספר היסודיים, גם בתיכונים הדגש דומה, אך מותאם גיל. באוניברסיטת בר אילן מתקיים קורס ננוטכנולוגיה אליו מגיעים 30 תלמידי כיתה י' מבתי הספר השונים בעיר על מנת להתנסות במעבדות ועבודות חקר, תמורת קרדיטציה. מדובר בקורס אקדמי לחלוטין שממומן על ידי ראש העיר ומונחה על ידי איש אקדמיה. לאחר סיום הקורס, יש תלמידים שבוחרים להמשיך לכתיבת עבודת חקר המקנה להם חמש יחידות למוד במקצוע שלישי מורחב, לתעודת בגרות איכותית יותר.

     (באדיבות עיריית רמת גן)
    (באדיבות עיריית רמת גן)
     

    גם בבית הספר התיכון "אהל שם" יש תכנית לימודי סייבר עם מעבדות מתקדמות מאוד. בית הספר נמצא בקשר הדוק עם חיל המודיעין של צה''ל, שחונכים פרויקטים ומלווים את התלמידים ואכן, אחוז גבוה מבוגרי בית הספר מוצאים את עצמם משרתים בחיל המודיעין עם גיוסם לצבא.

     

    "המטרה שלנו היא ליצור רצף לימודי בתחום מבית הספר היסודי ועד לסיום הלימודים העל יסודיים" מספר שנפלד, "על מנת שנוכל להגדיל עוד יותר את אחוז המתגייסים לחיל המודיעין". בנתיים, גם התאחדות התעשיינים הביעה עניין בתופעה הזאת ורוצים להפוך את בית הספר למוקד נוסף של "תעשיידע" במיסודה, "תעשייה למען חינוך מתקדם, העוסקת בחיבור ייחודי שבין תעשייה ועסקים לבין החינוך בישראל".

     

    אם תשאלו את שנפלד אגב, התהליך עוד רחוק מלהסתיים אבל הוא בכלל לא דואג מהתוצאה: "פיצחנו את השיטה. רמת גן היא העיר המובילה בתחום החינוך מתוך 15 הערים הגדולות בישראל. למה? כי הצלחנו לעשות שינוי במערכת החינוך, לייעל אותה ולהגיע לסטנדרטים של המאה ה-21. הצלחנו להגיע לתוצאות יפות שמתפרשות על פני מאות תלמידים ומוסדות חינוך בו זמנית. מהגן, עד התיכון. הצלחנו לשנות את תפיסת הלימוד והחינוך שהייתה כאן עד עכשיו וכבר אנחנו מתחילים לקצור את הפירות".

     (באדיבות עיריית רמת גן)
    (באדיבות עיריית רמת גן)
     

     

    ראש העיר, ישראל זינגר, מסכם: "מערכת החינוך של רמת-גן היא חדשנית, מכילה, איכותית וסוחפת קדימה, ולא בכדי היא מהווה אבן שואבת לתושבים חדשים, הבוחרים להעתיק לכאן את מקום מגוריהם. אנחנו ברמת-גן מאמינים שיש לשלב לימודים בסביבה עתירת ידע וטכנולוגיה לצד השקעה בחינוך לערכים, סבלנות ואהבת הזולת.

     

    "הכלים הטכנולוגיים ומאגרי המידע שאנחנו מנגישים לרווחת ילדנו יעזרו להם להתמצא בעולם המשתנה של המאה ה-21, וזאת באמצעות חשיבה מתמדת מחוץ לקופסה ובחינת מודלים חינוכיים פורצי דרך".

     

     

    כנס החינוך EDUcity של עיריית רמת גן, בשיתוף ynet, יועבר בשידור חי כאן ב-ynet ביום ראשון החל מהשעה 13:00

     

    בשיתוף עיריית רמת גן 

     


    פרסום ראשון: 11.09.17, 16:53
    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "העיר שמתייחסת לתלמידים כמו להייטקיסטים"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    רוח טובה
    יד שרה
    כיתבו לנו
    מומלצים