שתף קטע נבחר

מורים בשביתה: "לשפר את תנאי השכר במקום להיאבק בין הארגונים"

ארגון המורים השבית היום את הלימודים בשלוש מהערים הגדולות בארץ. מנהלת בית ספר בתל אביב: "השטח כואב את הפגיעה והרמיסה במעמדם של המורים". תלמידים בירושלים: "מוכנים לתמוך במאבק המורים, כל עוד לא יבוא על חשבוננו"

 

 

היום (יום ה') לא התקיימו לימודים בתיכונים בתל אביב, ירושלים ובאר שבע, במסגרת עיצומי ארגון המורים ומאבקם מול משרדי האוצר והחינוך לחידוש הסכם השכר של המורים. זאת לאחר שאתמול הושבתו הלימודים בתיכונים בארבע ערים.

שביתה בתיכונים בשלוש ערים. ירושלים, אתמול (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
שביתה בתיכונים בשלוש ערים. ירושלים, אתמול(צילום: גיל יוחנן)

בעוד שכיתות החטיבה היו מלאות והתקיימו בהן שיעורים כבשגרה, בבית הספר השש שנתי עירוני ה' בתל אביב נותרו הבוקר כיתות התיכון (י'-י"ב) ריקות. מנהלת בית הספר, לימור מילר, אמרה ל-ynet כי "תמיד עצוב לראות בית ספר ללא תלמידים, אבל החשיבה מאחורי השביתה באה לקדם את מעמד המורה. אז עם כל זה שהכיתה ריקה הלב שלנו מלא בתקווה שאולי סוף סוף משהו ישתנה, ישתפר ויישמע קולם האמיתי של המורות והמורים.

 

"אני לא יודעת אם השביתה תביא את התוצאה הרצויה", היא מודה. "אני מקווה שזה לא כלי שחוק. אני רוצה לסמוך על מי שמנהל את המשא ומתן שכשהוא עושה את השימוש בכלי הזה - הוא עושה זאת בשיקול דעת. אני מאמינה בהידברות, לחשוב באמת ולא מתוך פופוליזם מה צריך לעשות ואיך. הראייה צריכה להיות מערכתית, להבין את חשיבות ומרכזיות החינוך, כי בלי זה אפשר לסגור את המדינה. חד וחלק".

 

 

מילר הוסיפה כי בתור מנהלת, היא מרגישה את הסתכול של המורים לגבי שכרם. "השטח כואב את הפגיעה והרמיסה במעמדם של המורים. אין מספיק הערכה. המורים עובדים כל הזמן, גם בחופשים שלהם, וכל מה שאנחנו שומעים זה את הביקורת של הציבור שהמורה כל הזמן במנוחה, בהפסקה, ושהמורים צריכים לקחת את התלמידים הביתה להשלים להם את השעות. אנחנו חיים את ההוראה והתלמידים. בואו נכבד את המורים, זה מתחיל מהציבור וישליך אחר כך גם לתלוש המשכורת".

 

לדבריה, למרות שתקופת בגרויות החורף מתקרבת, אין רצון לפגוע בהצלחת התלמידים עצמם. "כמו תמיד, אנחנו לוקחים אחריות. כבר בשבוע הבא נקיים היערכות לקראת בגרויות החורף. זה נעשה תמיד, אבל בוודאי שניקח בחשבון את השעות שהופסדו, כי בסופו של דבר אנחנו רוצים בהצלחת התלמידים - לא על חשבון רמיסת המורים".

שביתה באילת, אתמול (צילום: מאיר אוחיון) (צילום: מאיר אוחיון)
שביתה באילת, אתמול(צילום: מאיר אוחיון)

 

אחת הבעיות בבתי הספר השש שנתיים היא המורים חברי ארגון המורים שמצד אחד שובתים, אך מצד שני מלמדים בחטיבה - ומבחינה חוקית, השביתה לא תקפה לגביהם. אלה נאלצים להגיע לבית הספר, להיכנס לכיתות בחטיבה, ובשעות ההוראה בתיכון לחכות בחדר המורים ללא מעש.

 

מורה מבית ספר שש שנתי באזור המרכז אמרה בהקשר זה כי "מאוד מכעיס שבבתי הספר השש שנתיים מורים חברי ארגון מלמדים בחטיבה, ויש להם לפעמים שעות ארוכות להמתין בין השעורים כי בחטיבה העליונה יש שביתה". לדבריה, "בינתיים מנהלים לוחצים עליהם להיכנס למילויי מקום בחטיבה, בעוד חבריהם לארגון שמלמדים רק בתיכון מקיימים שביתה ותורמים למאבק. השש שנתיים שוב משלמים את המחיר על שתי רפורמות באותו בית ספר".

 

ג'ודי טובי, מורה בעירוני ה', חברת ארגון המורים שמלמדת גם בחטיבה וגם בתיכון, הוסיפה: "מורי ארגון המורים שמלמדים בבתי הספר השש שנתיים נופלים בין הכיסאות עקב הפיצול הקיים בין ארגוני המורים. הדבר הזה פוגע בתנאי השכר של המורים, ולא רק לטווח הקצר, אלא גם בפנסיה העתידית שלהם".

 

 (צילום: מאיר אוחיון) (צילום: מאיר אוחיון)
(צילום: מאיר אוחיון)

עוד היא אמרה כי "נוצר מצב אבסורדי שבו מורים חברי הארגון לא יכולים להיות מיוצגים על ידי הארגון שבו הם בחרו ומייצג אותם שנים ארוכות. במקום להפנות את האנרגיה למאבקים פנימיים בין הארגונים, יש להפנות את המאמצים לשיפור תנאי השכר של כלל המורים החברים בשני הארגונים ובשתי הרפורמות".

 

תלמידים בירושלים: "אנחנו מפסידים חומר חשוב"

תלמידי תיכון בירושלים לא נשמעו הבוקר שבעי רצון מהשביתה, ובעיקר התלוננו על כך שהם הנפגעים העיקריים ממנה. "כשיש שביתה חלקנו מנצלים אותה כדי לנוח מבית הספר אבל זו גם הזדמנות ללמוד ולהתכונן באופן יותר פרטני", אמרה מאשה מיכאלסון, תלמידת כיתה י"א בתיכון ליד"ה. "כולנו נהנים מיום חופש, אבל כשאנשים מנצלים את התלמידים ופוגעים במצב הלימודי שלנו כדי להצליח יותר בבחירות הקרובות לארגון המורים זה בעייתי".

 

"הרבה מאוד ילדים פשוט מנצלים את היום לפני ליציאות ולהסתובבות ברחובות במקום להיכנס למסגרת שאמורה להיות לנו", מוסיפה רותם נעימי, תלמידת כיתה י"ב בתיכון ליד"ה. "אנחנו תומכים במאבק של המורים ומבינים את המצוקה שלהם. הם הדמויות הכי משמעותיות בחיים שלנו, אבל הם לא יכולים לקחת את הכוח הזה ולפגוע בנו. אני תלמידה שניגשת לבגרויות חורף ואני אפגע מכך. אנחנו מוכנים לקחת חלק במאבק של המורים ולתמוך בהם, כל עוד זה לא יבוא על חשבוננו".

 

 

"המורים הם אלו שנמצאים איתנו ברוב שעות היום, הם בעיקר אלו שמעצבים אותנו. הם יכולים להשתמש בנו למען המחאה שלהם, אפשר להביא תלמידים לימי לימוד בכנסת, לחסום את הכבישים, לעשות פרובוקציות ולהתחיל לפעול, ולא פשוט לבטל ימי לימודים ולגרום לנו להפסיד חומר", מציע דור-בכור כהן, תלמיד כיתה י"א מבית ספר קשת.

 

"מצד אחד אני מבינה למה השביתה הזאת קוראת ומצליחה להצדיק את הצד של המורים שבעצם לא מקבלים שכר מספיק הוגן לעבודה הקשה שהם עושים וכמה שהם משקיעים בנו", הוסיפה נעם שבשתיאן, תלמידת כיתה י"א מתיכון זיו ומרקס, "מצד שני השביתה הזו מתרחשת על חשבוננו ואנחנו בסופו של דבר נפגעים. אנחנו לא תלמידי יסודי שיכולים לפספס יום-יומיים. יש לנו בגרויות השנה ואנחנו מפסידים חומר חשוב. אני חושבת שכדאי להגיע להסכמה כמה שיותר מהר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
שביתה בירושלים
צילום: גיל יוחנן
מומלצים