yed300250
הכי מטוקבקות
    סייבר
    מיוחדים • 20.02.2018
    סייבר בראש שלכם
    בשנים האחרונות מדברים הרבה על לוחמת סייבר והגנת סייבר, אבל איך אפשר להיפגע ממלחמה שלא באמת מתרחשת במציאות? יצאנו למרחב (האמיתי, לא הווירטואלי) כדי לבדוק, ועל הדרך פגשנו תלמידים שאוהבים לתכנת
    טל בן נעים, מקיף יהוד

    מכירים את הסרטים האלה, שבהם אנשים-רובוטים נלחמים זה בזה בעזרת מחשבים בעולם עתידני, רחוק שנות אור ממה שאנחנו מכירים? אז זהו, שהעתיד הזה כאן כבר ואיתו המונח "סייבר", שנכנס לאחרונה יותר ויותר לחיינו.

    אך מה הוא בעצם אומר? ולמה המושג "סייבר" כל כך חשוב?

    ובכן "סייבר" הוא נושא רחב שמתייחס באופן כללי מאוד לעולם האינטרנט.

    אני מבקש להתרכז כאן בשני תת נושאים האחראיים להעלאת מודעות הסייבר בשפת היומיום שלנו: לוחמת סייבר והגנת סייבר.

    לוחמת סייבר היא פעולה מלחמתית שנועדה לגנוב מידע חשוב, לשבש את מרחב האינטרנט ולהסב נזק לו או למערכות אחרות המסתמכות עליו כמו תשתיות החשמל והמים.

    הגנת סייבר הוא ענף העוסק בהגנה מפני פעולות של גישה, שימוש, חשיפה, שיבוש העתקה או השמדה של מידע ומערכות מידע מצדם של גורמים זדוניים (האויב שמנסה להפעיל, לתקוף) ובנוסף לספק סודיות, שלמות וזמינות של המידע ללא תלות בגורמים פיזיים או אלקטרוניים.

    הגנת סייבר הוא גורם נגדי ללוחמת הסייבר.

    בשנים האחרונות התבססות האינטרנט כרשת התקשורת וכבסיס הפעולה העיקריים של העידן המודרני, הביאה למסקנה שפגיעה באמצעות תקשורת מחשבים במערכת ממוחשבות עלולה להיות הרסנית.

    פגיעה ברשת ממוחשבת אחת או יותר של מדינה מסוימת עלולה לשתק אותה כליל.

    ההתבססות הגוברת של בני אדם על האינטרנט, הגבירה גם את התדירות והתכיפות של נסיונות לוחמת סייבר שמטרתה לפגוע בגופים שונים. באשר לנו בישראל, מדינות האויב הבינו את הכוח של הפגיעה במרחב האינטרנט והחלו לפתח את רמת לוחמת הסייבר שלהם ולתקוף בצורה חדשה ושונה לגמרי מאשר בעבר, ומכך עלה הצורך של מדינת ישראל לפתח מערך שיעזור להתגונן מפני המתקפות הבאות ממדינות האויב.

    מערך של הגנת סייבר: החשיבות במערך הגנת הסייבר כה גבוהה, שמדינת ישראל הבינה שצריך להתחיל (ובמהרה) להכניס פרויקטים ומגמות הקשורים בלימוד של הגנת סייבר למערכת החינוך.

    התהליך נעשה תוך הכרה של הצבא בחשיבותו וכאשר מגיעים התלמידים ללשכת הגיוס הצבא קולט אותם ישירות ליחידות העוסקות בתחומים אלה.

    מאחר שפגיעה במרחב האינטרנט עלולה להיות הרסנית, חינוך מוקדם של הגנת סייבר בבתי הספר וקליטה מהירה במערכת הצבאית תספק למדינת ישראל מערך הגנתי חזק ומשמעותי שייתן יתרון בטיחותי ומדיני שיכול לקבוע את מידת הפגיעה באזרחים או את הסיכויים לפריצת מלחמה.

     

    מה הם יודעים שאנחנו לא

     

    לאחר כל זאת, יצאתי לבדוק מה חושבים התלמידים הלומדים סייבר והצלחתי לתפוס לשיחה קצרה גם את המורה שמלמד במגמה. משום מה, התלמידים העדיפו להתראיין בעילום שם. יכול להיות שהם יודעים משהו שאנחנו לא? למרות הכול, הם העתודה של יחידות המודיעין בצה"ל, ולכן גם לא התעקשנו.

    למה בחרתם בסייבר? מה המניע שלכם?

    תלמיד א': "אני יכול להגיד לך את האמת? האמת היא שפשוט זה נושא מאוד מעניין שרציתי להיכנס אליו ולהכירו יותר מקרוב. בנוסף, הנושא יכול לעזור לי בצבא, יהיה יותר קל להתקבל ליחידות מודיעין ולתפקידים חשובים בעתיד ובעזרתו אוכל להפוך את השירות שלי ליותר משמעותי ומועיל גם לחיים האזרחיים שלי אחרי הצבא".

    תלמיד ב': "מכל האפשרויות שהוצעו במגמות זה היה הדבר שהכי עניין אותי, התחביבים שלי סובבים סביב מחשב ולכן חשבתי לפתח את זה גם כנושא לימודי".

    מה היו הציפיות שלכם לקראת המגמה? לאיזו רמה של ידע אתם רוצים להגיע עד סיום הלימודים בתיכון?

    תלמיד א': "ת'אמת שאני לא ממש יודע... לא באתי עם מטרה ברורה, אלא כדי לראות כמה מעניין זה יהיה ואיך זה יתפתח עם הזמן, לא באתי עם ציפיות מסוימות רק רציתי ללמוד ולראות מה אני יכול להשיג מהמגמה".

    תלמיד ב': "הציפייה שלי באה לידי ביטוי בעיקרון בידע בשפות התכנות השונות. אני רוצה להיות מסוגל לשלוט בשפות תכנות טובות בשוק ולפתח את החשיבה שלי ואת היצירתיות".

    מאיזה חלק של הלימודים אתם הכי נהנים?

    תלמיד א': "אני לא בטוח, כנראה שלא מהחלק של האינטרנט, אלא יותר מהחלק של הסי שארפ (שפת תכנות) אני נהנה מהניסיון כשאני ניגש לתרגילים המסובכים בסי שארפ במיוחד כשאני כן מצליח זו תחושה מספקת".

    תלמיד ב': "אני הכי נהנה מהחלק של הסי שארפ אני נהנה לפתור תרגילים מסובכים ולהבין את הדרכים השונות הקיימות לפתרון של אותה בעיה בודדת".

     

    לדמיין את האתגר של מחר

     

    חננאל, המורה לסייבר למד במגמת מחשבים בתיכון: "אבא שלי גם הוא עבד בהייטק וזה מאוד עניין אותי. עשיתי תואר במדעי המחשב ובמתמטיקה. תוך כדי הצבא עשיתי תואר עצמאי לא דרך עתודה. תמיד עניין אותי התחום והחלטתי שאני מיישם זאת בהוראה. ריתק אותי ללמד את זה".

    אילו תלמידים מתאימים ללמוד במגמה?

    "מגמת סייבר דורשת יותר מסתם מדעי המחשב. לא שאני מזלזל, אבל התלמידים נדרשים ליותר מאמץ. זה לא שצריך ללמוד הרבה בבית, אלא שיש צורך להיות עם יותר הבנה, עם יכולת לחקור וללמוד לבד וגם עם הרבה משמעת עצמית. לימודי סייבר מתבססים בעיקר על זה שלא רק המורה 'מאכיל' ומלמד את הכול אלא שנעשית עבודה עצמאית שמשלבת דמיון וחשיבה עצמית מאוד גבוהה - זה מה שאנחנו מחפשים בתלמידים".

    מה המטרה של הכיתה? לאיפה אתה רוצה שהתלמידים יגיעו?

    "אנחנו מלמדים לא להיות מקובעים לדרך פתרון אחת. אני מנסה להראות להם הרבה דרכים לפתרון, מעודד אותם להיות יצירתיים, ולשלב שיטות פתרון שונות לבעיה אחת".

    מדברים היום הרבה בחדשות ובכל המדיה על כך שהמלחמות הבאות תהיינה יותר בעזרת מחשבים ופחות בעזרת נשק רגיל (טנקים,תותחים וכו') איך אתה רואה את הדור הבא, זה שעכשיו גדל, משתלב אל תוך עידן כזה?

    "אני מצפה שהדור הזה יהיה ביקורתי ובעל יכולת חשיבה עצמית. יכולת לימוד לבד זה הדבר הכי חשוב, זה המפתח להצלחה מבחינתי. בכלל ובעיקר בעולם שבו אנחנו חיים

    בעולם המחשבים, דברים משתנים מרגע לרגע. כל מה שאני מלמד היום עשוי להיות ממש לא רלוונטי בעתיד הקרוב. בעולם שבו דברים מתחדשים אנחנו צריכים בקביעות להתאים את עצמנו למצב הבא שבו ניתקל".

    אם המלה סייבר נשמעה לכם פעם לקוחה מעולם עתידני, הרי שהיום המלה, והמציאות הזאת, כבר כאן.

     

    yed660100