"למה אתה חייב להיות מיוחד?"
המורה שסיפר לנו את הסיפור, אמר שבהתחלה, כשחבריו של הבחור קיבלו את הזמנת בר המצווה הייחודית, הם חשבו שחברם על כדורים ומיד כשיחזור שוב לסף השפיות ירגיע אותם מן הסתם ויגלה להם שכל הרעיון של בר מצווה ב'מצדה' אינו אלא מתיחה. רק כשעלו על ההסעות וראו את נופי מדבר יהודה הבינו שהבן אדם רציני והחלו להסתקרן לגבי האירוע המכונן והייחודי שהכין להם.
לפוסטים הקודמים של המחנך אבינועם הרש:
הסיפור הזה החזיר אותי כמעט 25 שנה לאחור, כשנזכרתי שגם בכיתה שלי היה לנו איזה 'יצור' מוזר כזה בשם עמיחי שיישר קו עם הוריו ותמיד התעקש לקנות כמה שיותר מוצרים כחול לבן. בעוד כולנו היינו מתאמצים להשיג נעלי 'נייק אייר' המיוחסים למייקל ג'ורדן בכבודו ובעצמו, עמיחי היה מגיע עם סנדלים תנ"כיות מוזרות שיוצרו באיזה קיבוץ. הצפייה בו הפכה לחוויה מכוננת המהולה במבטי הערצה ורחמים כאחד. לא הבנו איך עמיחי מסוגל לתחזק מחיר חברתי גבוה כל כך. כאילו, הסתכלת על עצמך פעם במראה וראית עד כמה אתה שונה מאיתנו? למה אתה חייב להיות תמיד כל כך מיוחד?
כולנו שומעים 'רוקסט', לובשים גי'נס של 'ליוויס' ולגיבורים שלנו קוראים אלסנדו דל פיירו וקובי ברייאנט. למה אתה חייב תמיד לשחק אותה דג שנהנה מהידיעה שהוא שוחה כנגד הזרם?
ואז הגיעו הבחירות לראשות וועד הכיתה וחיפשנו דמות חזקה, עצמאית, ייחודית, כזו שיש לה עמוד שידרה מבטון ולא תיגרר כעלה נידף אחרי כל מיני אופנות וטרנדים חברתיים. באופן מדהים, עמיחי קיבל כמעט כבחירה הראשונה את כל קולות הכיתה. הדבר המעניין הוא שגם החבר'ה המקובלים הבינו שעם כל הכבוד לפופולאריות שלהם, להחלטות החשובות של הכיתה דרושים אנשים מחומרים חזקים יותר מאשר כל מיני ממתיקים מלאכותיים וצבעי מאכל.
בסוף ספירת הקולות נפל דבר בכיתה: עמיחי הוכתר למצפן והמנהיג של הכיתה. מעבר לשמחה ולסיפוק הפרטי שלו, הבחירה בעמיחי מילאה גם אותנו גאווה: אולי אנחנו לא עשויים מחומרי פלדת האל חלד שלו, אבל עצם העובדה שאנחנו יודעים להעריך אנשים עצמאיים וגדולים מילאה את כולנו במשמעות.
תלמדו מהמדינה שלנו
מאז, כמחנך, אני משתדל בכל יום עצמאות לגעת באחת מהנקודות החשובות ביותר בעיניי לעיצוב האישיות של התלמידים ואני מדגיש זאת גם להורים. אפשר להעביר את היום הזה בבליסה חופשית וחיסול טון וחצי פרות ואנטריקוט, אבל אפשר גם למלא אותו בתוכן ממשי יותר. אפשר לקבל השראה מהמדינה המופלאה שלנו, זו שכנגד כל הסיכויים הצליחה להפוך את עצמה למעצמת יזמות חינוכית ולבדוק היכן העצמאות והאישיות שלנו עומדים ביחס לעצמאות המדינה.
האם גם אנחנו מגלים ייחודיות ומסוגלים כמדינת ישראל לשחות כנגד הזרם והסיכויים, להקשיב לקול הפנימי שלנו וללכת עם האמת והעקרונות שלנו או שאולי נגלה שרוב ההחלטות שלנו הן בעצם תוצאה ישירה של לחץ חברתי ויישור קו, כדי רק לא להיות חלילה שונים.
איך תלמדו את ילדיכם שיעור בעצמאות?
בזמן הנסיעה ביום העצמאות בכבישים ובפקקים, אתם מוזמנים לשחק עם הילדים שלכם את משחק העצמאות הבא:
מי שיצליח להוכיח שהוא קיבל יותר החלטות בשנה האחרונה שמגיעות מהמקום האישי והאמיתי שלו ולא כתוצאה מלחץ חברתי, ניצח!
התמזל מזלנו לגדל את ילדינו במדינה מופלאה וקסומה (אף אחד לא מושלם ויש דברים לתקן. אצל מי לא? ככה זה בחיים). יום העצמאות הוא הזדמנות מיוחדת במינה לשאוב מהמדינה המדהימה שלנו כמה שיותר השראה בכל הנוגע לעצמאות האישית והמחשבתית שלנו.
שיהיה לנו יום עצמאות שמח! שלום לך ארץ נהדרת. אולי יש יפות ממך, אבל לגמרי אין יפה כמוך.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
אבינועם הרש, מחנך, נשוי לגיתית ואבא לשלושה. חבר מערכת "הגיע זמן חינוך", יזם חינוכי, מדריך 'אמירים' ורכז תקשוב.
לתגובות והזמנת שיחות לחדרי מורים והורים, מוזמנים לשלוח מייל .