שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הדיאטה שמשגעת את העולם: צמים 16 שעות ואוכלים חופשי 8 שעות
    דיאטת 16:8 מחלקת את היממה לשני חלקים בהחלט לא שווים: אתם יכולים לאכול מה שאתם רוצים - אבל רק שליש מהיממה. ביתר הזמן - צמים. מה היתרונות בחלוקה הזו, האם אפשר לעמוד בה לאורך זמן ואיפה מסתתרים המכשולים? כל הדיאטות שעובדות - כתבה שביעית בסדרה

     

     

    ב"דיאטת 16:8" מחלקים את היממה לשני חלקים: בשמונה שעות מהיממה אוכלים, וב-16 השעות הנותרות צמים. הדיאטה שייכת לטרנד הרחב של דיאטות צומות, שבמרכזן עומדים פרקי זמן שונים של צום (בין מספר שעות לימים שלמים), בשילוב עם זמני אכילה קבועים מראש.

     

    לדברי מפתחי הדיאטה מדובר בצום קל יחסית, שלא נמשך ימים שלמים ורובו גם כך עובר עלינו בשינה. על כן, הם טוענים, מסגרת הדיאטה יכולה להיות קלה לביצוע עבור רוב האוכלוסייה ואף להפוך להיות חלק מאורח החיים לאחר סיום תהליך הירידה במשקל. הדיאטה דורגה במקום ה-29 על ידי U.S.News בדירוג הדיאטה הטובה ביותר לשנת 2018, מתוך 40 דיאטות שונות שנבדקו.

     

    סלט ירקות ושעון (צילום: shutterstock)
    חלק מהזמן אוכלים, אבל רוב הזמן לא. דיאטת 16:8(צילום: shutterstock)
     

     

    ההתחלה: גורו הבריאות האמריקני

    מפתח הדיאטה הוא דייוויד זינצ'נקו (David Zinczenko) שפרסם את עקרונות הדיאטה בספרו "8 Hout Diet" שיצא לאור בדצמבר 2012. זינצ'נקו הוא דמות מוכרת מתוכניות הבריאות בטלוויזיה האמריקנית, וכיהן במשך שנים ארוכות כעורך של מגזיני הבריאות הפופולריים בארה"ב (Men’s health, Women’s health ועוד) וכעורך תחום הבריאות בחדשות רשת ABC. זינצ'נקו כתב 21 ספרים בתחום התזונה והדיאטות, שרבים מהם הפכו לרבי מכר. הדיאטה מבטיחה "תאכלו כל מה שאתם רוצים במשך 8 שעות ביום. תצומו 16 שעות ותוכלו ככה לרדת במשקל בלי בעיה".

     

    לכתבות קודמות בסדרת הדיאטות שעובדות:

    הדיאטה שגורמת לכוכבי הוליווד להוריד במשקל במהירות

    מה הטריק שהופך את דיאטת שומרי משקל למצליחה בכל העולם

    מה גורם לאנשים לרזות מהר דווקא בדיאטת אטקינס?

     

    עקרונות הדיאטה: אכילה בריאה במשך 8 שעות

    העיקרון המרכזי של הדיאטה הוא שבמשך 8 שעות ביום אוכלים, ואז מקפידים על צום במשך 16 שעות. לדוגמה, ניתן להתחיל לאכול בשעה 10:00 ולהפסיק ב-18:00, או להתחיל לאכול ב-12:00 ולהפסיק ב-20:00 בערב. על פי התיאוריה, צום של 16 שעות מאפשר לגוף לעכל טוב יותר את המזון, מעודד ניצול טוב יותר של הרכיבים התזונתיים האגורים בגוף ומייעל את היכולת להיפטר מקלוריות עודפות ולשרוף שומן. עם זאת, לא מדובר בצום מוחלט. בשעות הצום מותר לשתות מים, קפה ותה.

     

    למרות האמירה שאפשר "לאכול כל מה שרוצים" במשך 8 שעות ולרזות, עקרונות הדיאטה מעודדים בחירה של תזונה בריאה ומאוזנת במשך 8 שעות האכילה. ההמלצה היא לשלב בתפריט היומי ביצים, בשר רזה, קטניות, מוצרי חלב, אגוזים וירקות. בנוסף לכך, מוגדרת רשימת מזונות מיוחדים המוגדרים "Power foods", שכוללת פירות יער, אגוזים, מוצרי חלב, קטניות, ירקות ירוקים, לחם מקמח מלא, דגני בוקר מלאים ושיבולת שועל. זינצ'נקו מעודד שילוב של הרבה סיבים תזונתיים בתפריט והקפדה על אכילה מדי 4-3 שעות כדי לשמור על רמות קבועות של גלוקוז בדם ולהימנע מנפילות סוכר.

     

     

    סלט ירקות ושעון (צילום: shutterstock)
    הגוף מייעל את היכולת להיפטר מקלוריות עודפות(צילום: shutterstock)

    לפי ההנחיות בספר, מספיק להתאמן 8 דקות ביום כדי להעלות את קצב המטבוליזם ולעודד שריפת שומן. זינצ'נקו גם מבטיח שניתן לדבוק בדיאטה שלושה ימים בשבוע בלבד, ולראות ירידה משמעותית במשקל.

     

    מחקרים

    לדברי חסידי הדיאטה, היא יכולה להוריד את הסיכון לסרטן ומחלות לב. כמו כן, הם מדברים על ירידה ברמות הכולסטרול בדם ושיפור המצב הדלקתי בגוף. בשלב זה לא נמצאו מחקרים שבדקו את דיאטת ה-8:16 בטווח הקצר ובטווח הארוך, ולכן אין כרגע בסיס מדעי לטענות.

      

    יתרונות

    • מספר השעות ביום בהן ניתן לאכול יורד משמעותית - ולכן אוכלים פחות.

    • יש מסגרת ברורה של זמני אכילה לפי שעות היום.

    • הדיאטה יכולה לשמש פתרון יעיל למי שלא נוהג לאכול בבוקר ומעדיף להתחיל לאכול בשעות הבוקר המאוחרות או בצהריים.

    • חיסכון הקלוריות הליליות: הדיאטה מבטלת את האפשרות ל"אכילה לילית" - הרגל שעבור רבים מהווה מכשול להצלחת הירידה במשקל.

    • חופש בחירה בלתי מוגבל: עקרונית אפשר לאכול כל סוג מזון שרוצים בתוך מסגרת 8 השעות.

    • חיי חברה: הדיאטה יכולה להשתלב באירועים חברתיים, כל עוד הם מתרחשים בגבולות הזמן של 8 שעות האכילה היומיות.

     

    תפריט 8:16 ()

    חסרונות

    • חוסר התאמה לאנשים שעובדים או לומדים עד מאוחר וזקוקים לאנרגיה ומזון כדי להתרכז בשעות המאוחרות.

    • המרזים עלולים לחוות התקפי רעב לאחר שבוע-שבועיים של דיאטה (במיוחד בשעות הבוקר/לילה).

    • במקום אוכל, המרזים עלולים להעלות בצורה דרסטית את צריכת הקפה.

    • הדיאטה עלולה לעודד התפרעות באוכל ועלייה במשקל - אם מגזימים בכמות שאוכלים במשך 8 השעות ויוצרים עודף קלורי, גם צום של 16 שעות לא יעזור לרדת במשקל.

    • שילובים לא בריאים: הבחירות התזונתיות בתוך 8 שעות האכילה עלולות להכיל מזון עשיר בקלוריות ריקות, סוכר ושומן רווי, ודל בערכים תזונתיים חיונים.

     

     

     

    קצב הירידה במשקל

    יש היורדים במשקל בעזרת הדיאטה ויש כאלו שלא. אם אוכלים כמויות גדולות ממה שהגוף צריך במשך 8 השעות - לא תהיה ירידה במשקל. זה לא מספיק להיות בצום 16 שעות, חשוב גם להקפיד לבחור תפריט שמתאים לירידה במשקל (שייצור חסר קלורי) ב-8 השעות שבהן אוכלים.

     

    האם הדיאטה יכולה להפוך לאורח חיים לשנים?

    עקרונית, דיאטת 16:8 יכולה להפוך לאורח חיים, אבל שינוי כזה דורש תמורה משמעותית בחשיבה. הימים של רבים מאיתנו ארוכים, וזה לא פשוט להפסיק לאכול בשעות אחרי הצהריים. עם זאת, מי שמרגיש בנוח עם ההגבלה הברורה של זמני האכילה, יכול להפוך את ההרגל לחלק מסדר היום שלו.

     

     

     

    יעל דרור היא דיאטנית קלינית וספורט

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "הדיאטה שמשגעת את העולם: צמים 16 שעות ואוכלים חופשי 8 שעות"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מומלצים