גאוות יחידה: המעצבים שממציאים מחדש את מצעדי הגאווה הגדולים בעולם

מה עוד נשאר לעשות עם קשת צבעים וקונפטי? מתברר שנשאר: דוגמאות סקסיות שמעוררות חשק להגיע לשבועות הגאווה באמסטרדם, בניו יורק ובמדריד - וגם בת''א

עודד בן יהודה פורסם: 31.05.18 09:00
מליסבון בגאווה. כמה כבר אפשר לחדש עם קשת ונוצצים? זהו, שאפשר (צילום: יוסי מדר)
מליסבון בגאווה. כמה כבר אפשר לחדש עם קשת ונוצצים? זהו, שאפשר (צילום: יוסי מדר)

בירות חשובות ברחבי העולם המערבי עדיין מתקשות לעכל את העובדה, שדווקא תל אביב הקטנה והמיוזעת הפכה ל"מכה" של קהילת הלהט״ב העולמית. החודש יחגוג מצעד הגאווה של העיר העברית הראשונה 20 שנה להיווסדו, ומי שכבר הספיק להשתדרג ל"שבוע הגאווה״, ואז להתרחב ל״חודש הגאווה״, אולי עוד יהפוך בשנה הבאה ל"שנת הגאווה" יחד עם הילולת האירוויזיון בירושלים, מי יודע.

דגלי הפסים הצבעוניים כבר תלויים ברחובותיה הראשיים של תל אביב, ומסביבם מבצבצים שילוטי המיתוג של אירועי הגאווה, בעיצובו של המאייר יוסי מדר (זו השנייה השנה ברציפות).


לוגו אירועי הגאווה 2018 / עיצוב: יוסי מדר
לוגו אירועי הגאווה 2018 / עיצוב: יוסי מדר

 

״קהילה עושה היסטוריה״ - זו הסיסמה וזה המסר של המצעד התל אביבי ה-20. מדר בחר דמויות בולטות ואירועים מכוננים בחיי הלהט"בים בשני העשורים שחלפו - מנשיאת הכבוד גילה גולדשטיין ז"ל ועד שרת החוץ הבלתי מעורערת דנה אינטרנשיונל - ולמעשה מדובר באירועים שלא השפיעו רק על להט"בים, אלא נתנו אותותיהם גם בהוויה הישראלית.


TLV_03
אחת הסקיצות הראשונות שיצר מדר לשבוע העיצוב

TLV_02
והתוצאה הסופית והצבעונית, שממוקמת מתחת לפס הגריד (הנוראי) שעיריית תל אביב המציאה, המונח כמו משקולת טון על כל עבודת עיצוב / איור: יוסי מדר


TLV_08
TLV_09
TLV_07


TLV_10
אי אפשר בלי חולצות, כוסות, תיקים ומניפות ממותגות -- שלל מוצרים ופריטים נלווים כחלק מפריסת הקמפיין / עיצוב ואיור: יוסי מדר

TLV_11
הדמיה של שלט חוצות / עיצוב ואיור: יוסי מדר

מיתוג של אירועי גאווה יכול ליפול בקלות לתוך פח של קלישאות: הקשת המתבקשת, זיקוקים, קונפטי, דגלים, פרחים וחדי-קרן. אבל מעצבים טובים, במקומות שונים בעולם, יודעים לפצח את האתגר ולהעניק רלוונטיות, יצירתיות וגם לשמור על אלמנט ההפתעה. הנה דוגמאות כאלה, שמתחלקות לשלוש אסכולות עיקריות: עיצוב המתבסס על שפה איורית ייחודית, שימוש באלמנטים גיאומטריים על בסיס הצבעוניות הידועה, וטיפוגרפיה רדיקלית.

 


לוגואים בנאלים ומשעממים עבור שבועוצ גאווה בחרבי העולם. המעניינים שבהם הם מצעדי הגאווה של ביירות - האיסלמי הראשון, ושל מוסקבה, שהוא יותר צעדת מחאה שקטה, מאשר מסיבה פרועה.
גאווה ברחבי הגלובוס. מעניין לראות את מצעד הגאווה המוסלמי הראשון, בשכנתנו הצפונית, ואת מוסקווה - שם מדובר בצעדת מחאה שקטה יותר מאשר במסיבה פרועה, לנוכח הרדיפה שהלהט"בים עוברים מצד הממסד

 

אסכולת העיצוב הגרפי הצבעוני היא הצפויה מבין השלוש. אותה קשת צבעים על ששת צבעיה, בשילוב אלמנטים גרפיים שנועדו לשוות מראה עדכני. ובכל זאת, הנה כמה מהלכים מעניינים שאפשר למצוא בה:


AGP13Symbol_Layers
ראשי התיבות של: Amsterdam Gay Pride / עיצוב: סטודיו VBAT

 

ב-2013 בנה הסטודיו למיתוג VBAT שפה חדשה לשבוע הגאווה ההולנדי. הקונספט היה ״חגיגה שמחה של ייחודיות, ומיניות מגוונת״. שלוש האותיות של ראשי התיבות Amsterdam Gay Pride חובקות זו את זו, ואמורות גם להזכיר את הגשרים הטיפוסיים מעל תעלות אמסטרדם. יחד עם טקסטורות גרפיות, נוצרה שפה עשירה ורב-גונית.


Amsterdam_03
אמסטרדם מציגה: שבוע הגאווה / עיצוב: סטודיו VBAT

caseitem_4_138304358282_496px
השימושים השונים של הלוגו האייקוני / עיצוב: סטודיו VBAT

Amsterdam_09
השימוש והשילוב של טקסטורות צבעוניות מאפשרים עיצוב אינסופי / עיצוב: סטודיו VBAT

Amsterdam_04
יישומים שונים נוספים / עיצוב: סטודיו VBAT

Amsterdam_06
שילוט צבעוני שנפרש ברחבי העיר, יחד עם סיסמתה / צילום מתוך האתר של סטודיו VBAT

 

עיר צפון-אירופית נוספת הציגה מיתוג פשוט, חד, נקי, כזה שכל מעצב היה רוצה לעשות אותו ראשון. המיתוג של שבוע הגאווה בקופנהגן פשוט, אבל לא פשטני. טיפוגרפיה מדויקת, שלא משתלטת על תשומת הלב של הצופה, אלא מאפשרת לששת צבעי קשת הגאווה לתפוס את כל הבמה ואור הזרקורים. Poulsen Pprojects שיושבים בניו יורק וקופנהאגן הוכיחו, באמצעות חלוקת גריד פסים משתנה, שאפילו שימוש בששת פסי הגאווה מסוגל להיות מעודכן ומעניין.

 

 


copenhagen_01
גריד של פסים צבעוניים עם לב קטן בקצה: הלוגו של שבוע הגאווה בקופנהאגן / עיצוב: Poulsen Projects

copenhagen_04
כרטיסי ביקור בצבעים משתנים / עיצוב: Poulsen Projects

 


copenhagen_05
ברושור נטול בחורים עם קוביות בבטן, אבל היי! יש גריד פסים משתנה / עיצוב: Poulsen Projects

copenhagen_06
המערך האלסטי והדינמי מציג את החלוקה לקווים על גבי תוצרים שונים / עיצוב: Poulsen Projects

copenhagen_07
השימוש בלוגו על גבי באנר בעיר / עיצוב: Poulsen Projects

copenhagen_08
אי אפשר מצעד ללא צמיד מזכרת / עיצוב: Poulsen Projects

copenhagen_10
מלבד השימוש בפסים אופקיים, גם האייקון של הלב משחק תפקיד מרכזי / עיצוב: Poulsen Projects

 

מקופנהאגן נטוס לניו יורק, אל פרויקט שלא צלח את המכרז הסופי, אבל ללא ספק שווה צפייה. ברונו בורג׳ס המנהל האמנותי, ודוד גרסיה המעצב במשרד הפרסום BBH, הובילו מהלך מיתוגי שהתבסס על ניקיון עיצובי, קשת הצבעים (תרתי משמע) ולוגו טיפוגרפי יפהפה.


NYC_Pride_Logo_1200
האות C מראשי התיבות NYC נצבעה כקשת הצבעים המפורסמת. הלוגו של שבוע הגאווה בניו יורק / Designed at BBH New York

 


NYC_Pride_Bcards_1200
כרטיסי ביקור כשבגבם קשת הצבעים במיקומים שונים / Designed at BBH New York

NYC_Pride_Billboard4_1200
 פטריוטיות הומו-ארוטית אף פעם לא הזיקה לקמפיין  / Designed at BBH New York

NYC_Pride_Billboard3_1200
בשפה הגרפית של המודעות נעשה שימוש במעבר צבע / Designed at BBH New York


NYC_Pride_Hoodie_1200


NYC_Pride_Post_banners_1200
 באנרים ברחבי העיר / Designed at BBH New York

NYC_Pride_OOH_1200
שפה גרפית משתנה כחלק מהקמפיין עבור שבוע הגאווה הניו יורקי / Designed at BBH New York

פוסטרים ברחבי העיר, גם כאן נעשתה הרחבה של העיצוב עם מעברי צבע בתוך צלליות של אנשים / Designed at BBH New York
פוסטרים ברחבי העיר, כשגם כאן נעשתה הרחבה של העיצוב עם מעברי צבע בתוך צלליות של אנשים / Designed at BBH New York

NYC_Pride_Web_1200
וכאן מלווה הלוגו את אתר האינטרנט של האירועים, עם ציר הזמן של הקהילה הלהט"בית. הקמפיין, כאמור, לא התרחש / Designed at BBH New York

NYCPride_Logo_Black_1C
והנה הלוגו הרשמי (והסתמי) שבסופו של דבר זכה לעטר את אירועי הגאווה של ניו יורק

NYC2_002
הדף הראשי של האתר הרשמי, עם מעברי צבע משתנים ש״שוטפים״ צילומים מונוכרומטיים

האסכולה המאוירת מאפשרת למאיירים מקומיים לייצר לא רק שפה מבדלת, אלא להעניק אמירה ייחודית שקשורה למקום, לעיר ולמדינה. הלוגו והטיפול הטיפוגרפי אינו העיקר, אלא הסגנון האיורי. מהלך מעניין, שגם הוא  לא צלח את ועדת השיפוט, הוצע לבירת פורטוגל. המאיירות והמעצבות שרה מוריירה דה קוסטה והלנה מוראיש סוארש הציעו את המסר ״נגד האלימות, לשבור שתיקה״, כשלצדו דמויות מקומיות שמייצגות אוכלוסיות שונות בקהילת הלהט״ב של ליסבון, שתובעות את כבודן וזכויותיהן.

 


lgbt lisboa talvez
דמויות חתוכות כשפיהן זועק / Sara Moreira da Costa, Helena Morais Soares


Lisbon_00


הדמיה של פוסטר במרחב העירוני / Sara Moreira da Costa, Helena Morais Soares
הדמיה של פוסטר במרחב העירוני / Sara Moreira da Costa, Helena Morais Soares


lgbt lisboa talvez 


Lisbon_05
דמות זועקת מתוך פוסטר / עיצוב: Sara Moreira da Costa, Helena Morais Soares

ואחרי שמשרד הפרסום הלונדוני WCRS השיק ב-2016 קמפיין מוצלח לשבוע הגאווה המקומי, תחת הסיסמה האינסטגרמית No Filter, בשנה שעברה הם כבר קיבלו את כל תקציב המיתוג של מצעד הגאווה. ״אהבה מתרחשת כאן״ (Love Happens Here) הייתה הסיסמה, ו-30 מאיירים הוזמנו להשתתף בפרויקט כשלפניהם משימה עם שלושה כללים: להביע שפה ייחודית באיור שלהם, לשלב ציטוט שקשור בקבלת האחר, ושיהיה לב ענקי במרכז.

 


מימין, לוגו הקמפיין, משמאל שתי דוגמאות לפוסטרים / עיצוב: WCRS
מימין, לוגו הקמפיין. משמאל, שתי דוגמאות לפוסטרים / עיצוב: WCRS

 


london-pride-posters-02
אחד הפוסטרים בקמפיין / עיצוב: WCRS


london-pride-posters-03


london-pride-posters-05
פוסטרים שונים מתוך הקמפיין הססגוני / עיצוב: WCRS

london-pride-posters-01
״חבריי ההומואים הופכים אותי לאטרקטיבי יותר.  פוסטר נוסף מתוך הקמפיין הלונדוני / עיצוב: WCRS

 

האסכולה הטיפוגרפית התגלתה כנועזת מבין השלוש. ללא איורים או לוגואים מטופחים, היצירתיות נדרשת לבוא לידי ביטוי רק באמצעות גופנים ייחודיים ואילוסטרטיביים,כאלה שעובדים בעיקר בכותרות ראשיות. פרויקט שלכד את עיניי נעשה לשבוע הגאווה של מדריד:

 


Marid_Koln_Studio_2
Marid_Koln_Studio_3

״גיוון הוא הגאווה של מדריד״, הייתה הסיסמה שנבחרה במשרד המיתוג Koln, שמלווה מאז 2006 את מצעדי הגאווה בבירה הספרדית. המיתוג הוא מחווה לכל הסגנונות העיצוביים החשובים של המאה 20. מפתיע, מעניין ובלתי צפוי היה הרעיון לדבר על מגוון ושוני, ולא דרך דמויות או שפות איוריות, אלא דרך גופנים שיוכלו לייצג את אותם סגנונות.


Marid_Koln-Studio-World

Radim Pesko ו-Karl Nawrot, הטיפוגרפים הכישרוניים שיצרו את שלל הגופנים, אמרו: "הרוח הייתה מצד אחד לעמוד במגמות העיצוב הנורמטיביות, אבל לדחות את הרעיון סביב הצורה הסופית. הצבע הלבן בא כנגד הדגל והקשת שמופיעים בכל מקום (...) ניסינו לעצב גופן מופרז, הומוסקסואלי ופרובוקטיבי, בהתאם לרוח הגאווה, כדי לזכות בתשומת לב וליצור דיון. התוצאה היא קמפיין שבו גופן ומשמעות עובדים ביחד".

 


Marid_Koln_Studio_7
"חופש הוא הגאווה של מדריד". שלט חוצות בבירה הספרדית / מתוך האתר משרד המיתוג Koln


Marid_Koln_Studio_4

"גיוון, זכויות, חופש, שוויון" - שילוט בשלל לוגואים מתוך הקמפיין של מדריד


Marid_Koln_Studio_6

"השוויון הוא הגאווה של מדריד". שלט חוצות ברכבת התחתית

 


אוטובוס ממותג של הקמפיין / עיצוב:
אוטובוס ממותג של הקמפיין / מתוך האתר משרד המיתוג Koln

 

Defiantly Different - "שונה באופן קורא תיגר", בתרגום שנשמע פחות טוב בעברית - הוא קמפיין טיפוגרפי וצילומי שעומד ללוות את ניו יורק בקיץ הקרוב. קשה להישאר אדיש כלפיו.  "הנושא של השנה מציג את הכוח שלנו, הכתף לצד כתף מול המצוקה שלנו", אמר דיוויד סטודינסקי, יו"ר משותף של אירועי הגאווה בניו יורק.


NYC_00
הלוגו המשתנה והפונט הוורסטילי של הקמפיין Defiantly Different 2018

 

בקמפיין Defiantly Different השתתף הצלם דניאל לויט, שמזכיר בסגנונו את הצלם האגדי ריצ׳ארד אבדון, עם מבטים ישירים לעדשת המצלמה. אוצרת האמנות קיאנה סיוארט, הטרנסג׳נדרית הדוגמנית Pêche Di, אקטיביסט בן 94 וילד בן 10 - הקמפיין מציג דמויות צבעוניות, שמביאות צדדים שונים מאוד של הקהילה - מקשישים עד צעירים חתיכים, ממשפחות ועד רווקים בליינים, ועוד ועוד.

 


NYC_01
NYC_02
NYC_03
NYC_04
NYC_05
NYC_06
NYC_07
NYC_08
NYC_09
NYC_10
NYC_11
NYC_12
NYC_13


NYCPride_CustomTY_General_V2

בחזרה אלינו. יוסי מדר הראה לי את אחד הלוגואים הראשונים שהכין, לפני שעבר ליטוש מול הגורמים השונים עד שהגיע לקו הגמר. הסקיצה מפגינה בעיניי הרבה יותר עוצמה, עם רוח של מאבק שאותו הקהילה צריכה לאמץ, עם כל הכבוד לעוד משאית איטית שנוסעת בטיילת. חג גאווה שמח.

 


TLV_05

 

 
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אני איש עיצוב, תרבות, מחקר, איש של מילים ותוכן.
בוגר המחלקה לתקשורת חזותית של "בצלאל", ותואר שני בעיצוב ב-London College of Communication. בשנת 2007 הקמתי את Graphics & Words - סטודיו המתמחה בחשיבה קריאטיבית עיצובית מולטידיספלינרית, יצירת זהויות מותגיות ומחקרי טרנדים. כיום, בין השאר, אני זוכה להשתתף בתערוכות עיצוב, וגם לשמש מנהל קריאייטיב ויועץ למספר בתי סטודיו ומותגים מהמובילים בארץ. בעשור האחרון, אני מחלק את זמני כמרצה באקדמיות השונות - "בצלאל", "מנשר", "שנקר", "ויצ"ו חיפה" ואוניברסיטת תל-אביב.

להצטרפות לרשימת התפוצה של הטור שלי, שלחו לי מייל:
odedbenyehuda@gmail.com