ככה עושים את זה: הסלוגן האיקוני שחוגג 30 שנה - ולא הזדקן ביום

הוא מפורסם מספיק כדי שתדעו באיזו חברה מדובר גם בלי שנכתוב את שמה. הוא מבוסס על משפט שאמר נדון למוות, והפך לציווי בזכות נקודה. מחווה לשלוש מלים

עודד בן יהודה פורסם: 06.07.18 08:05
זה לא ונדליזם, אלא קמפיין שתוכנן ועוצב היטב: כרזות חוצות באוסטרליה מציגות מנטרות של ספורטאים מפורסמים, כשבפעולה גרילית, כביכול, הן הושחתו ונמחקו, ובמקומן שורבט הסלוגן: JUST DO IT. הנקודה היא חלק בלתי נפרד מהמשפט
זה לא ונדליזם, אלא קמפיין שתוכנן ועוצב היטב: כרזות חוצות באוסטרליה מציגות מנטרות של ספורטאים מפורסמים, כשבפעולה גרילית, כביכול, הן הושחתו ונמחקו, ובמקומן שורבט הסלוגן: JUST DO IT. הנקודה היא חלק בלתי נפרד מהמשפט

הוא כנראה הסלוגן המפורסם בעולם. כמה מפורסם? מספיק כדי שלא נגיד את שם המותג, וכולכם תדעו לאיזו חברה אנחנו מתכוונים. לפני כמה שנים דיווח מגזין Business to Community שבעשור הראשון להשקת הקמפיין שוויה של נייקי זינק פי עשרה. ולא רק זאת: 80% מהנעליים שנמכרו בארצות הברית לא נקנו למטרה שלשמה עוצבו ויוצרו. כלומר, הקונים הרגישו שהם "פשוט רוצים לעשות את זה". JUST DO IT חוגג שלושים.


588da3920ac6854ca0bd4bc9ed946d38

 

 

השנה זו חגיגה כפולה: גם הלוגוטייפ של נייקי מציין מספר עגול - 40 שנה. שש שנים לאחר שהסווש (Swoosh) המפורסם התמקם בלוגו, והשם נייקי החליף באופן סופי את שם החברה, שנוסדה ב-1964 בשם Blue Ribbon Sport - עוצב מחדש הלוגו של נייקי בגופן פוטורה (Futura) בולד, נטוי ובאותיות גדולות, שמוקמו מעל אייקון הסווש.

 

בשנת 1985 הלוגו עבר לגרסת הנגטיב, ובשנים האחרונות, כשהטרנד המוביל בקרב מותגי-העל הוא איתגור המינימליזם וקדושת האייקונים, נייקי נוהגים, כאחרים, להשתמש רק בסווש כלוגו מוביל ותמציתי. לימים, גם הסלוגן JUST DO IT מוקם באותו גופן נטוי מעל לסווש, כשביחד הם מהווים לוגו נוסף.


אבולוציית הלוגו של חברת נייקי
אבולוציית הלוגו של חברת נייקי

סקיצות ללוגו של נייקי, שנת
סקיצות ללוגו של נייקי, 1972

 

האגדה מספרת שדן וויידן מחברת הפרסום Weiden + Kennedyֿ, שניסח בשנת 1978 את מה שיהפוך לסלוגן המפורסם, קיבל השראה מבחור בשם גארי גילמור. גילמור היה הנידון הראשון למוות בארצות הברית בשנת 1977, השנה בה הוחזר לתוקפו עונש המוות, ומילותיו האחרונות היו: "Let's do it". שנה מאוחר יותר נכנס גילמור להיסטוריה, ולא בגלל מעשיו, אלא בזכות מילותיו.

 


מודעה בעיצובו של הטיפוגרף ״המשוגע״ והנודע נוויל ברודי, 1988
מודעה בעיצובו של הטיפוגרף ה''משוגע'' והנודע נוויל ברודי, 1988

 5 משפטים קצרים בצירים אנכיים ואופקיים, בקנה מידה משתנה, ותמונות קטנות של נעלי נייקי שונים. תחושה של תנועה, והקפצה המשקפת את הסיסמה של נייק. אחת הפרסומות הראשונות עם הסלוגן, בעיצובו של המאסטר הטיפוגרפי נוויל ברודי, 1988.
5 משפטים קצרים בצירים אנכיים ואופקיים, בקנה מידה משתנה, ותמונות קטנות של נעלי נייקי שונות. תחושה של תנועה  וקפיצה המשקפות את הססמה. אחת הפרסומות הראשונות עם הסלוגן, בעיצובו של המאסטר הטיפוגרפי נוויל ברודי, 1988

 

יחד עם Connecting People של ''נוקיה'', We Try Harder של ''אוויס'', The best a man can get של ''ג'ילט'', Got Milk של מועצת החלב האמריקאית, I'm lovin It של ''מק'דונלדס'', ו- Think Different של ''אפל'' - הוא נכנס לפנתיאון של הסלוגנים הטובים בכל הזמנים. עם זאת, הוא הצליח לעשות את מה שאף אחד מהאחרים לא השיג: להפוך לילד נצחי. זהו לא עוד צירוף מבריק ומדויק של שלוש מילים פשוטות עם מסר חד. מה סוד הקסם?


מודעה שבה ה״שחקן הראשי״ הוא לא הכדור, ולא הכדורגלן, אלא הסלוגן: Just Do It.
מודעה שבה ה''שחקן הראשי'' הוא לא הכדור ולא הכדורגלן, אלא הסלוגן


MTN - Gràfiques - Posters A2


מתוך הקמפיין של חברת נייקי יורו 2008, משרד הפרסום Villar & Rosas
מתוך הקמפיין של חברת נייקי עבור משחקי היורו 2008. משרד פרסום: rosas barcelona

 

 

1. החזון. קריאת הכיוון לא עוסקת בספורט, בנעלי ריצה או טניס. יש כאן תפיסת עולם אופטימית, ולא רק עבור אנשים שעוסקים בספורט. הסלוגן הזה מצליח לפרוט על מיתרי רגש אנושיים בסיסיים. תוסיפו לזה ניסוח נטול ג'נדר, שמייצר הזדהות מיידית אצל כל אחד ואחת.

 

2. הנקודה שבסוף המשפט. אין כאן מקום לפרשנות. אל תנסו להוסיף, לגרוע, או לנסות להבין משהו מעבר לציווי. יש כאן ''הוראה מלמעלה'', שנתפסת כבאה ממישהו שאכפת לו מכם (ומהכסף שלכם, אבל אלו זוטות של קטנוניים). הנקודה הזו עשתה היסטוריה: עד אז, לא היו הרבה סלוגנים שאליהם קובעו נקודות. שלוש המלים והנקודה הפכו יחד לסמל סטטוס, לא רק עוד אייקון תרבותי-חזותי.


nike-just-do-it2 


שחקן הפוטבול האמריקאי, בארי סנדרס במודעה לא שגרתית, שמלווה בטקסט ארוך ועוצמתי, 1992
''לעתים קרובות מדי אנחנו מפחדים. מפחדים שלא נוכל לעשות זאת. מפחדים ממה שאנשים עשויים לחשוב אם ננסה''.. מודעה לא שגרתית המלווה במניפסט ארוך, לצד שחקן הפוטבול האמריקאי בארי סנדרס, 1992

Nolan Ryan low
''קל יותר להתקדם אם אתם לעולם לא מפסיקים''.. מודעה נוספת מאותה סדרה, עם שחקן הבייסבול האמריקאי ראיין נולאן, 1992

הטניסאית סרינה וויליאמס עבור הקמפיין של נייקי JUST DO IT.
הטניסאית סרינה וויליאמס בקמפיין JUST DO IT.

 

מכדורגלנים כמו וויין רוני ורונלדיניו, כדורסלנים כמו מייקל ג׳ורדן וקובי בראיינט, או טניסאים כוכבים כפדרר ורפאל נדל - רשימת הסלבס והספורטאים שהשתתפו עם השנים בקמפיינים של JUST DO IT ארוכה. לפני שנה הושק באוסטרליה קמפיין מקורי ומשעשע: בסרטונים נראים ארבעה מהספורטאים המפורסמים באוסטרליה מתמודדים עם סיטואציות לא מוכרות, כשבסופו של דבר (ספוילר) מתגלה שאין להם ברירה, אלא ''פשוט לעשות את זה'':

 

 

הקמפיין לווה במודעות מודפסות ודיגיטליות יוצאות דופן. לא עוד שכפול של הסרטונים לפורמט דו ממדי: בקמפיין החוצות הודפסו פרסומות דמה של ספורטאים עם ססמאות ומנטרות של הצלחה ומצוינות, כשבפעולה וונדליסטית, לכאורה גרילית, הן הושחתו ונמחקו, ובמקומן שורבט הסלוגן: JUST DO IT. 

 


NIKE-JDI-AUS01
Wieden + Kennedy, Portland, Ore 2017

NIKE-JDI-AUS03
Wieden + Kennedy, Portland, Ore 2017

NIKE-JDI-AUS05
Wieden + Kennedy, Portland, Ore 2017

NIKE-JDI-AUS15
Wieden + Kennedy, Portland, Ore 2017

NIKE-JDI-AUS16
Wieden + Kennedy, Portland, Ore 2017

NIKE-JDI-AUS18
Wieden + Kennedy, Portland, Ore 2017

NIKE-JDI-AUS21
Wieden + Kennedy, Portland, Ore 2017

 

בצבעי המותג הרשמיים (כתום, לבן ושחור), כשהסלוגן מעוצב בעשרות גרסאות על כמה מהדגמים המפורסמים של נייקי במשך השנים (מה''אייר מקס'' ועד לדגם ''אייר פורס 1'') - הושקה לפני חודש קולקציית מחווה מוגבלת לכבוד חגיגות השלושים. ולמי שרוצה להבין עוד - מומלץ לצפות בפרק השני של הסדרה abstarct: the art of design, המוקדש לטינקר הטפילד, מעצב הנעליים הראשי של נייקי.  

 


__20180321152506

 


Nike-Air-Force-1-Low-Just-Do-It-Black-White-For-Sale


air-max-1-just-do-it-pack-875844-008-875844-009-lead


NIKE-WMNS-AIR-MAX-1-LUX-JDI-TOTAL-ORANGE-WHITE-BLACK-1


nike-air-force-1-just-do-it-pack-905345-800


Nike-Air-Max-95-Just-Do-It-3
Nike-Air-Max-95-Just-Do-It


Nike-Air-Max-1-Lux-Just-Do-It-Total-Orange-Heel

 

 

 

 
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אני איש עיצוב, תרבות, מחקר, איש של מילים ותוכן.
בוגר המחלקה לתקשורת חזותית של "בצלאל", ותואר שני בעיצוב ב-London College of Communication. בשנת 2007 הקמתי את Graphics & Words - סטודיו המתמחה בחשיבה קריאטיבית עיצובית מולטידיספלינרית, יצירת זהויות מותגיות ומחקרי טרנדים. כיום, בין השאר, אני זוכה להשתתף בתערוכות עיצוב, וגם לשמש מנהל קריאייטיב ויועץ למספר בתי סטודיו ומותגים מהמובילים בארץ. בעשור האחרון, אני מחלק את זמני כמרצה באקדמיות השונות - "בצלאל", "מנשר", "שנקר", "ויצ"ו חיפה" ואוניברסיטת תל-אביב.

להצטרפות לרשימת התפוצה של הטור שלי, שלחו לי מייל:
odedbenyehuda@gmail.com