השמש תזרח על ''ביכורי העתים'', עד להודעה אחרת: ציור קיר חדש בת''א

low bros הם צמד אחים גרמנים, שנוסעים בעולם ומציירים על קירות לפי הזמנה. השבוע, לפני שהתחילו לרסס את חזית המרכז הזמני, סיפרו לנו על תהליך העבודה

עודד בן יהודהפורסם: 14.12.18 10:10
הציור שקרם קווים וצבעים השבוע, על קיר מרכז ביכורי העתים: כדור מתגלגל המסמל שמש שוקעת, ולצדו ורד מפוקסל, שמבטא תשוקה למשהו שאי אפשר לגעת בו. האחים ביקשו להכניס לציור תנועה, כדי לשקף את מהותו של המקום כמרכז לאמנויות הבמה (צילום: עיריית ת''א-יפו)
הציור שקרם קווים וצבעים השבוע, על קיר מרכז ביכורי העתים: כדור מתגלגל המסמל שמש שוקעת, ולצדו ורד מפוקסל, שמבטא תשוקה למשהו שאי אפשר לגעת בו. האחים ביקשו להכניס לציור תנועה, כדי לשקף את מהותו של המקום כמרכז לאמנויות הבמה (צילום: עיריית ת''א-יפו)
ציור של low bros בוונקובר, קנדה. בערים הגדולות הבינו מזמן את הפוטנציאל התרבותי והתיירותי הטמון בשדרוג אזורים עניים, ובהפיכתם, באמצעי זול יחסית, לאטרקציה (צילום: Low Bros Christoph & Florin Schmidt)
ציור של low bros בוונקובר, קנדה. בערים הגדולות הבינו מזמן את הפוטנציאל התרבותי והתיירותי הטמון בשדרוג אזורים עניים, ובהפיכתם, באמצעי זול יחסית, לאטרקציה (צילום: Low Bros Christoph & Florin Schmidt)
low bros הם קריסטוף ופלורין שמידט, אחים שלמדו תקשורת חזותית והקימו סטודיו משותף לאמנות רחוב. הם נוסעים בעולם ומציירים לפי הזמנה (צילום: Manuel Wagner)
low bros הם קריסטוף ופלורין שמידט, אחים שלמדו תקשורת חזותית והקימו סטודיו משותף לאמנות רחוב. הם נוסעים בעולם ומציירים לפי הזמנה (צילום: Manuel Wagner)
בפורטלנד. השפה החזותית של השניים משלבת צורות דו ותלת ממדיות, עם השפעה של דימויים וסגנונות משנות ה-80 (צילום: Low Bros Christoph & Florin Schmidt)
בפורטלנד. השפה החזותית של השניים משלבת צורות דו ותלת ממדיות, עם השפעה של דימויים וסגנונות משנות ה-80 (צילום: Low Bros Christoph & Florin Schmidt)
חוף וניס, מיאמי. בציורים משולבים גם ציטוטים ופרשנויות גרפיות לאמנים כמו דיוויד הוקני ומונדריאן. האחים מכנים את הסגנון שלהם ''רטרו-עתידני'', ואם יש ביניהם חילוקי דעות, הם מחליטים לפי מי שמשוכנע יותר בצדקתו (צילום: Low Bros Christoph & Florin Schmidt)
חוף וניס, מיאמי. בציורים משולבים גם ציטוטים ופרשנויות גרפיות לאמנים כמו דיוויד הוקני ומונדריאן. האחים מכנים את הסגנון שלהם ''רטרו-עתידני'', ואם יש ביניהם חילוקי דעות, הם מחליטים לפי מי שמשוכנע יותר בצדקתו (צילום: Low Bros Christoph & Florin Schmidt)

גם אם גרפיטי נתפס כמשפט שמרוסס במהירות על קיר בניין, מתחת לרדאר, ו"אמנות רחוב" היא תוצר של תכנון מקדים ארוך, סקיצות מפורטות והשקעה כספית לא קטנה – הבידול בין הז'אנרים הללו עדין. בעיני זו רק סמנטיקה, ובסופו של דבר, שני הביטויים החזותיים הללו משפרים או מכערים את פני העיר באותו הינף של ספריי צבע.

 

בעשורים האחרונים אמני הגרפיטי בארץ ובחו"ל זוכים להכרה והילה של אמנים לכל דבר. בערים כמו לונדון, ברלין וניו יורק כבר הבינו מזמן את הפוטנציאל החזותי, התרבותי והתיירותי הטמון בשדרוג אזורים עניים, ובהפיכתם, באמצעי זול יחסית, לאטרקציה.

 

בתל אביב אין מי שלא מכיר את את ציוריו של רמי מאירי, מראשוני ציירי הקיר בישראל, שמצייר באישור העירייה (למשל, ''הצעקה'', על קיר בית הספר מקס פיין, מול מגדלי עזריאלי). ברחובות פלורנטין, שכונה שהפכה מזמן ללונה-פארק של אמנות רחוב, משגשגים סיורי הגרפיטי - גם אם ציורי הקיר שבה, אלה שלא נעשו בהזמנת הרשויות, מועדים לחיסול (כמו שקרה לציורו המפורסם של יגאל שתיים, של רצח רבין, או ל''מפת פלורנטין'' של אורן פישר).

 

מאידך, לעיר יש היסטוריה ארוכת שנים עם אמנים שהוזמנו לעטר את המרחבים העירוניים שלה. הראשון היה איוון שוובל, שהוזמן בשנת 1977 לצייר על הקיר המערבי, הארוך, של היכל התרבות.

 

איוון שוובל צייר על היכל התרבות בתל אביב ב-1977  (צילום: עודד בן יהודה)
    איוון שוובל צייר על היכל התרבות בתל אביב ב-1977 (צילום: עודד בן יהודה)

     

    ציור עצום אחר, שהושלם ממש באחרונה, הוא זה של אלפרדו ליברה גוטיירז המקסיקני, שצייר על בניין הוניגמן לשעבר ברחוב סלמה. כאן ייפתח בקרוב האב חינמי לכותבים, עד לגלגולו הבא של הבניין.

     

    אלפרדו ליברה גוטיירז השלים לפני שבועיים ציור גדול על בניין הוניגמן לשעבר, ברחוב סלמה (צילום: באדיבות עיריית תל-אביב-יפו)
      אלפרדו ליברה גוטיירז השלים לפני שבועיים ציור גדול על בניין הוניגמן לשעבר, ברחוב סלמה(צילום: באדיבות עיריית תל-אביב-יפו)

       

      אותו רעיון לובש השבוע קווים וצבעים על קיר הבניין הזמני של מרכז ''ביכורי העתים'' התל אביבי. זוהי מרכזיית בזק לשעבר, שנרכשה בידי קרן השקעות הנדל''ן ריאליטי. הקרן, שקונה מרכזיות  במקומות שונים, כמו בשכונת יד אליהו, עושה זאת כדי להסב את ייעודם המקורי של הבניינים ולמכרם בסכומים גבוהים בהרבה. במקרה הזה, עד שתבשיל העסקה, היא משכירה לעיריית תל אביב-יפו את המבנה, והוא משמש כמעונו הזמני של המרכז העירוני לאמנויות הבמה, עד שיעבור למשכנו החדש, המתוכנן להיבנות באחד המגדלים שיקומו ברחוב קפלן.

       

       

      ומאחר שהכל זמני – מותר להתפרע: העירייה והשגרירות הגרמנית הזמינו צמד אחים גרמנים, קריסטוף ופלורין שמידט (Low Bros בשמם המסחרי), כדי לצייר על קיר הכניסה למרכז. זה הביקור הראשון של האחים בישראל, ובראיון שהתקיים כשהכינו את הקיר לציור, הם נשמעו נרגשים. "תל אביב מזכירה לנו את ברלין", אמרו לנו בחיוך, "ביקרנו כמעט בכל העולם, מראבט במרוקו, בנגקוק, ורשה ועד אוסטרליה. תל אביב מרגישה כמו מיקס של כל המקומות שהיינו בהם".

       

      קיר ביכורי העתים הבוקר, לבן ומוכן לציור (צילום: איתי כ"ץ)
        קיר ביכורי העתים הבוקר, לבן ומוכן לציור(צילום: איתי כ"ץ)

         

        Low Bros הם שני אחים שלמדו תקשורת חזותית, התאהבו, כל אחד בדרכו ובזמנו, בז'אנר אמנות הרחוב, ולאחר כמה שנים חברו יחד והקימו סטודיו משותף. "בהתחלה עבדנו עם צוות שלם של מעצבים, אבל לאט לאט הבנו שאנחנו מבינים הכי טוב אחד את השני", אומר פלורין (33).

         

        לא קשה לפתור משברים מקצועיים או אי הסכמות של טעם אישי בין אחים?

         

        "להיפך, זה ממש עוזר לנו", משיב קריסטוף, הבכור (36). "אנחנו סומכים אחד על השני, ולרוב הפתרון נקבע לפי מי שמשוכנע יותר בצדקתו – זו תהיה הדרך שבה נבחר ללכת בסוף. נהדר לעבוד ביחד, אנחנו משלימים זה את זה".

         

        איך נראה תהליך עבודה של שני שותפים שווים?

         

        "העבודה לעולם לא מתבצעת באותה דרך, בכל פרויקט אנחנו קצת שונים. אנחנו תמיד מתחילים בדיבור על 'נושא' הבניין, על העיר שבה אנחנו אמורים לפעול ועל הלוקיישן הספציפי שבו אנחנו מציירים. אנחנו שואלים את עצמנו מה אנחנו יכולים לתרום למקום, איך אנחנו משפיעים עליו ואיך הוא משפיע עלינו. את העיצוב אנחנו מחלקים בינינו, אבל העבודה על הקיר משותפת''.

         

        מינכן, גרמניה. העבודה תמיד נעשית יחד (צילום: Low Bros Christoph & Florin Schmidt)
          מינכן, גרמניה. העבודה תמיד נעשית יחד(צילום: Low Bros Christoph & Florin Schmidt)

           

          ברבאט, מרוקו (צילום: Low Bros Christoph & Florin Schmidt)
            ברבאט, מרוקו(צילום: Low Bros Christoph & Florin Schmidt)

             

            צויר בפסטיבל אמנות הרחוב במנהיים, גרמניה (צילום: Manuel Wagner)
              צויר בפסטיבל אמנות הרחוב במנהיים, גרמניה(צילום: Manuel Wagner)

               

              העבודה במרכז ביכורי העתים החלה בסדנה בת יום, שבה השתתפו 17 מתלמידי בית הספר לאמנויות הסמוך. "היה ממש כיף לפגוש אותם", מספר פלורין. "הם בדיוק בגיל שבו אנחנו התחלנו לצייר, והיו מאוד נרגשים לצאת מחוץ לכותלי הכיתה ולעבוד. הראינו להם את החומרים שלנו, שיטות של רישום וציור על קירות, ובגג הבניין הם אפילו התנסו בעצמם".

               

              הסקיצה שתכננו ממשיכה את השפה החזותית המוכרת שלהם: צורות דו ותלת ממדיות, משולבות אלה באלה, השפעה חזקה של דימויים וסגנונות צבעוניים מהעולם החזותי של שנות ה-80, יחד עם ציטוטים ופרשנויות גרפיות של אמנים כמו דיוויד הוקני ומונדריאן. האחים אוהבים להגדיר את הסגנון שלהם "רטרו-עתידני" (RetroFuturistic). ביומיים האחרונים צבעו את הקיר בלבן, היום יחלו בסקיצה מהירה, ובימים הקרובים יושלמו הפרטים בעזרת ספריי וצבעי קיר. העבודה אמורה להסתיים באמצע השבוע הבא.

               

              מה היה הקיר הקשה ביותר שעבדתם עליו?

               

              "בעיר האוסטרלית קיירנס (Cairns), במסגרת פסטיבל מוזיקה ואמנות, התבקשנו לצייר על מגדל עגול בגובה 22 מטר. לוחות הזמנים השתבשו והעבודה הייתה כמעט בלתי אפשרית, אבל בסוף הכל הסתדר ואנחנו מאוד שמחים בה".

               

              הכי קשה עד היום: ציור על מגדל עגול באוסטרליה (צילום: Low Bros Christoph & Florin Schmidt)
                הכי קשה עד היום: ציור על מגדל עגול באוסטרליה(צילום: Low Bros Christoph & Florin Schmidt)

                 

                איפה היה קיר הגדול ביותר שציירתם עליו?

                 

                ''בסיאטל, ארצות הברית, גם הוא צויר במסגרת פסטיבל. זה היה קיר מתכתי, והעבודה עליו הייתה מאוד מורכבת, כי הצבע לא נספג במתכת כמו בקירות אבן או בטון. גודלו היה 45 על 40 מטר".

                 

                הכי גדול: קיר מתכת בסיאטל (צילום: Low Bros Christoph & Florin Schmidt)
                  הכי גדול: קיר מתכת בסיאטל(צילום: Low Bros Christoph & Florin Schmidt)

                   

                  ומה אתם מבקשים לעשות כאן, על קיר ביכורי העתים?

                   

                  "מהחומרים שהקונסוליה סיפקה לנו על המקום הבנו שאנחנו רוצים לשקף את המהות שלו כמרכז לאמנויות הבמה, שתהיה בציור תנועה. חקרנו קצת על תל אביב, הצבעים שלה, הנוף האורבני שלה, שמחנו לגלות פה לא מעט דקלים. בסופו של דבר, אפשר לראות בציור שלנו כדור מתגלגל המסמל שמש שוקעת בתוך ים-בריכה, הוספנו ורד מפוקסל – סמל חזק ואמוציונלי, שמבטא תשוקה למשהו שלא ניתן לגעת בו. אנחנו אוהבים לבנות את הדימויים שלנו בשכבות ולהעניק עומק ופרספקטיבה עבור המתבוננים. להכניס אותם לנעליים שלנו ולנסות לשקף להם את האופן שבו אנחנו מסתכלים על העולם".

                   

                  השבוע בתל אביב, עם תלמידי בית הספר לאמנויות (צילום: באדיבות עיריית תל-אביב-יפו)
                    השבוע בתל אביב, עם תלמידי בית הספר לאמנויות(צילום: באדיבות עיריית תל-אביב-יפו)

                     

                     
                    הצג:
                    אזהרה:
                    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
                    אני איש עיצוב, תרבות, מחקר, איש של מילים ותוכן.
                    בוגר המחלקה לתקשורת חזותית של "בצלאל", ותואר שני בעיצוב ב-London College of Communication. בשנת 2007 הקמתי את Graphics & Words - סטודיו המתמחה בחשיבה קריאטיבית עיצובית מולטידיספלינרית, יצירת זהויות מותגיות ומחקרי טרנדים. כיום, בין השאר, אני זוכה להשתתף בתערוכות עיצוב, וגם לשמש מנהל קריאייטיב ויועץ למספר בתי סטודיו ומותגים מהמובילים בארץ. בעשור האחרון, אני מחלק את זמני כמרצה באקדמיות השונות - "בצלאל", "מנשר", "שנקר", "ויצ"ו חיפה" ואוניברסיטת תל-אביב.

                    להצטרפות לרשימת התפוצה של הטור שלי, שלחו לי מייל:
                    odedbenyehuda@gmail.com