שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    המרכז לתנועה שיקומית נפתח בוינגייט
    המבנה החדש, הרביעי במספר, של המכללה האקדמית בוינגייט הושלם לאחרונה, ובימים אלה נפתח בו המרכז החדש לתנועה שיקומית אשר מותאם לאוכלוסיית הנכים
    *התכנים במדור זה מוגשים בשיתוף עם המוסדות האקדמיים המציגים

     

    שלוש שנים נמשכו עבודות הבנייה במבנה הרביעי החדש במתחם המכללה האקדמית בוינגייט, שהושקעו בו, בסיוע המוסד לביטוח לאומי, כ-20 מיליון ש"ח. הבניין בן שלוש הקומות מכיל בשתיים מקומותיו 15 חדרי לימוד, ובהם גם המעבדה ללמידה מוטורית, המעבדה לפיזיולוגיה של המאמץ ומעבדת המחקר לגנטיקה ולביולוגיה מולקולרית העוסקת במחקרים על פוטנציאל גנטי ונוסף על זה נותנת שירותים לבירורים ספורטיביים ברמה הגנטית.

    בקומת הקרקע הנגישה לנכים ממוקם "המרכז לשיקום תנועתי" מהמובילים בארץ, ובו חדר הכושר החדש המשתרע על שטח של 510 מ"ר, שהושקעו בו 1,600,000 ש"ח. חדר הכושר השיקומי מצויד במכשור המתקדם בעולם, ומטרתו לתת מענה לצורכי האוכלוסייה הרגילה ולאנשים עם צרכים מיוחדים. בתוך המרכז נבנו שירותים ומקלחות נפרדים מותאמים הכוללים אביזרים מיוחדים שיקלו על הנכים. 

    הליכונים ומכשירי כושר בחדר כושר (צילום: יגאל יששכרוב)
    חדר הכושר המותאם לנכים(צילום: יגאל יששכרוב)

    למי מיועדת הפעילות?

    הפעילות במרכז מיועדת לילדים, לבני נוער ולמבוגרים עם נכויות במערכת התנועה: שיתוק מוחין, ספינה ביפידה, פגיעות ראש, חבלות, תאונות, אירוע מוחי (CVA, ניוון שרירים, חולי פרקינסון, טרשת נפוצה, פוסט-פוליו, פגיעות בחוט השדרה ופגיעות אורתופדיות נוספות). בפעילות בחדר הכושר נחשפים המשוקמים למגוון פעילויות נוסף, כגון תרפיה בתנועה ובאומנות, רכיבה טיפולית, פלדנקרייז, פילאטיס מזרן ומכשירים ותרגול בסיוע מציאות מדומה.

     

    שילוב בין גוף לנפש

    בתשי בן-עוזיאל היא בעלת תואר ראשון מהמכללה האקדמית בוינגייט והתמחתה בספורט נכים, ובעלת תואר שני באומנות יוצרת בתהליך הלמידה במלסלי קולג', המרכז האוניברסיטאי ללימודים גבוהים בהבעה ויצירה. בתשי החלה את עבודתה במרכז לשיקום ספורט נכים ולמוגבלויות מוטוריות במכללה האקדמית בוינגייט בשנת 1990, וזה יותר מעשרים שנה שהיא מנהלת את המרכז הנקרא היום "המרכז לתנועה שיקומית".

    את עבודתה עם אוכלוסיית הנכים החלה הרבה לפני שלמדה במכללה האקדמית בוינגייט. היא טיפלה בשני נכי צה"ל, והחשיפה לאוכלוסייה זו גרמה לה לרצות להתמחות בתחום שיקום נכים. בד בבד עם עבודתה במכללה האקדמית בוינגייט עבדה בתשי בן-עוזיאל גם בפעילות שיקומית במרכז לשיקום בבית החולים לוינשטיין עם ילדים ומבוגרים פגועי ראש, פגועי חוט שדרה, קטועי גפיים ופגועי שבץ מוחי. משנת 2001 ועד היום היא גם מרכזת קורס מורים לספורט טיפולי וגם מרצה בו במסגרת בית הספר להשתלמויות במכללה האקדמית בוינגייט וכן מרצה בקורסים נוספים כמו רכיבה טיפולית, תנועה משקמת ועוד.

    בשיחתי עימה אומרת בתשי: "השיקום הגופני אינו יכול להצליח ללא השיקום הנפשי". לדבריה, השילוב בין גוף לנפש הוא הפתרון המנצח. "ולכן", היא אומרת, "היה לי חשוב ליצור סביב הפעילות הגופנית השיקומית מרכז למפגש חברתי, מקור לתמיכה נפשית והעצמה אישית שחסרים בקהילה, שהוא תרומה גדולה למשתקמים, ושהשמחה שורה בו כל הזמן. אנו חוגגים כאן ימי הולדת, חגים וכל אירוע משפחתי של באי המרכז. לכן הם כה ששים לפקוד אותו ולהמליץ עליו לחבריהם".

    בניין במכללה האקדמית וינגייט (צילום: יגאל יששכרוב)
    המבנה החדש(צילום: יגאל יששכרוב)

    בתשי בן-עוזיאל זוכה להערכה רבה מצד משוקמים ואנשי סגל העובדים. יש המכנים אותה "פלורנס נייטינגייל" של הנכים בשל אישיותה המיוחדת, האנושית, התומכת והמעודדת ובזכות האהבה הרבה שהיא מרעיפה על כל סובביה. היא אינה רואה בנכות פגם אלא מהמורה שצריך להתגבר עליה בכל דרך אפשרית, ומשתקמים חדשים שמגיעים למרכז ונקלטים בו חשים בזה מיד. בתשי משמשת מודל אישי ערכי לתלמידיה באווירה האמפתית, התומכת והמקצועית השוררת במקום.

     

    הנכים מגיעים למרכז מכל רחבי הארץ, מן הצפון ועד הדרום. המשך הטיפול במרכז זה הוא כיום ברירת המחדל למשתקמים מאזור השרון. לאחר סיום אשפוזם בבתי חולים שיקומיים, כגון לוינשטיין ותל השומר, הם מופנים לכאן בצירוף המלצות חמות מהצוות הרפואי.

     

    שיפור העצמאות התפקודית של הנכים

    בתשי מציינת כי היא פועלת מתוך תפיסה הדוגלת בשיפור איכות החיים הכללית של המשתקמים. "לכן", היא מדגישה, "עומד תמיד לנגד עיניי נושא שיפור העצמאות התפקודית של הנכים בחיי היום-יום על מנת שלא יהיו לנטל על משפחותיהם וכדי שיוכלו להשתלב בקהילה הקרובה אליהם. התוכניות במרכז מיישמות תפיסה זו הלכה למעשה. במובנים מסוימים אני מרגישה שהטיפול והדאגה שלי למשוקמים הם כאילו היו ילדיי, ולא אחת הם מציינים שאני כמו 'אימא' עבורם".

    "לכל מטופל יש תיק אישי מקצועי, כנדרש. אך מלבד זאת חשוב שיהיה "תיק" מיוחד באוזן הקשבת לכל מטופל ולכל בן משפחה הן במכללה והן אחרי שעות העבודה. חשוב לי להקדיש זמן אישי ופרטי לכל אחד מהם, אם זה בחיוך, בתמיכה, בעצה, בסיוע במימון הטיפולים דרך קרנות שונות או בהשגת השתתפות העירייה בתשלום עבור הפעילות".

    שלט הכניסה למכללה האקדמית וינגייט (צילום: יגאל יששכרוב)
    המכללה האקדמית וינגייט(צילום: יגאל יששכרוב)

     

    תרגול מיומנויות גופניות חיוניות

    "לאחר ריאיון עם המטופל", מוסיפה בן-עוזיאל, "אני מכינה לו תוכנית אישית המותאמת לו, מתרגלת איתו מיומנויות

    גופניות חיוניות כדי לשפר את איכות חייו, לשפר את היכולת הגופנית שלו, לשפר ולשמר את טווחי התנועה ואת הגמישות ולחזק את השרירים. התוכנית כוללת: פעילות אירובית לשיפור סבולת לב–ריאה – הליכה על מסילה, אופני ידיים ארגומטריים, אופני רגליים, עלייה במדרגות, חתירה וכן תוכנית אימון בהרמת משקולות על מכשירי הכוח שבחדר הכושר המותאמים לנכים. חלק מן הילדים שהחלו לפעול במרכז כבר הפכו לבוגרים וחוזרים אליי אחרי שסיימו את התנדבותם בצבא. נשירה מן המרכז נובעת רק מהחמרה קיצונית במצב המטופל, או לצערי, עם מותו".

    עוד היא מוסיפה: "חשוב לי להכשיר דור צעיר של מטפלים שיקומיים בעלי ערכים שיחתרו לשילוב חברתי של מטופליהם. הסטודנטים הלומדים אצלי במגמה לפעילות גופנית מותאמת שותפים לכל האירועים המפורטים כאן, צופים ולומדים כיצד לקבל את השונה ולשלבו בקהילה הרגילה".

    המרכז פועל בכל ימות השבוע. עלות הפעילות שווה לכל כיס.

     

    במכללה האקדמית בוינגייט, הפועלת מאז שנת 1944, לומדים כיום 1,400 סטודנטים לתואר ראשון ועוד 200 סטודנטים לתואר שני. לאחרונה התווסף מסלול לתואר שני חדש למכללה הנקרא אורח חיים פעיל ובריא, ועוד כ-6,000 סטודנטים בבתי הספר ללימודי תעודה ולהשתלמויות בשלוחות בכל רחבי הארץ בנושאים מגוונים כמו תיירות אתגרית, רפואה משלימה והסמכה בספורט. נוסף על זה פועל בה מרכז לימודי לניהול אבטחה וחירום ומכינה כללית.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: יגאל יששכרוב
    המרכז לתנועה שיקומית
    צילום: יגאל יששכרוב
    מומלצים