שתף קטע נבחר

מדריך לגלאי רדאר

כל מה שרציתם לדעת ולא היה לכם את מי לשאול על מכמונות מהירות וגלאי רדאר

קבלו את סקירת המבוא לגלאי הרדאר. המכשיר האסור עד לפני זמן לא רב לשימוש, מכשיר שהפעלתו או אחזקתו, במשך שנים ארוכות, היו בבחינת עבירה על החוק. לא פחות ולא יותר. כולם ידעו שרבים משתמשים בהם, כולל רשויות החוק, איש לא עשה דבר כדי למנוע זאת. הסכמה אמיתית שבשתיקה.
לא מפתיע היה לגלות כי ישראל הלכה מבחינה זו אחר המדינות המחמירות דווקא. בארה"ב למשל ראו בגלאי מכשיר לגיטימי, אפילו עשו בו שימוש ליצירת קשר עם הנהג לצורך אזהרה על מצב הכביש לפניו. לא כאן. רשויות המכס בכניסה לארץ לא ראו בעין יפה את הבאתו הלא חוקית, והחרימו אותו מייד. כך גם נציגי הזרוע האוכפת בראותם מכונית עמוסת נורות מהבהבים, קולות אזהרה וחיבורי חשמל מתדלדלים לכיוון המצת ממרכז השמשה הקדמית.
לא עוד. זה זמן שהאיסור הוסר, והשימוש גדל בשיעור עצום. בעלי גלאי רדאר אינם טורחים אפילו להסירם בעת החניה, מחליפים בינם לבין עצמם הערות על איכויות גילוי ברמזור, משווים מחירים ומתעדכנים על החדשות האחרונות בתחום.
כך שהגיע הזמן לעשות גם כאן סדר עבורכם.

המכמונות

מכמונות מהירות מבוססות רדאר הן למעשה מכשירי רדאר המסוגלים למדוד מהירות של כלי רכב הנע לקראתם, או המתרחק מהם. מכשירי רדאר אלו פועלים על עיקרון דופלר הקובע כי כאשר גוף מסוים מתקרב למשדר תוך כדי השידור, התדר הנקלט ממנו בחזרה יגדל בהדרגה (או יקטן בהדרגה כשהרכב מתרחק). אפקט זה ניתן להמחשה פשוטה על-ידי הדוגמה הבאה - כאשר קטר רכבת צופר, מתקרב לתחנה ואחר כך מתרחק, אנו שומעים צליל גבוה יותר בבואו, וצליל נמוך יותר כאשר הוא ממשיך הלאה בדרכו.
על פי עיקרון פשוט זה פועלות מכמונות המהירות המתרגמות את השינוי בתדר למהירות היחסית שבין הרכב הנמדד לבין המכמונת. אם המכמונת עצמה נמצאת בתנועה, יש לחסר מהמהירות היחסית את מהירות המכמונת, ולקבל מהירות מוחלטת עבור הרכב הנמדד. היות וביצוע המדידה דורש שידור אות אלקטרומגנטי כלשהו, הרי שניתן, בעזרת מקלט נוסף - במקרה שלנו גלאי רדאר – לאתר את פעולת המכמונת. בנוסף, מצוידים גלאי הרדאר המודרניים בנוסף גם בחיישני לייזר המאפשרים להם לגלות קרינת לייזר, הנפלטת במקרה שאקדח לייזר מכוון לרכב הנוסע.

הגלאים

גלאי הרדאר מסוגלים לקלוט אותות בתדרים שונים. כיום נעשה שימוש בישראל בשלושה תדרים עיקריים:
1. תדר K בו פועלת מכמונת מסוג רדאר נייד/נייח העונה לכינוי KR-11.
2. תדר KA בו פועלת מכמונת המולטנובה הקבועה
3. קרינת לייזר הנפלטת מאקדח הלייזר.
4. רק על מנת הסר ספק: מכמונות מהירות הפועלות בשיטות אחרות לא יתגלו ע"י אף אחד מגלאי הרדאר המצויים בשוק.

מאפייני הגלאים

מרבית גלאי הרדאר הקיימים יקלטו את שלושת התדרים שהוזכרו. ובכל זאת, בהחלט ייתכן שהגלאים לא יקלטו מכמונות הפועלות בתדרים אך מטווחים גדולים. זאת, מכיוון שיש חשיבות רבה לרגישות הקליטה של המגלים. על-מנת ללמוד האם גלאי מסוים באמת מגלה את כל המכמונות, יש לקרוא מבחן שטח שבוצע לגלאי מול אותן מכמונות. הדבר נכון בעיקר עבור המכמונות בתחום ה- KA, היות והספק השידור שלהן קטן.
קליטת לייזר
למרות שרבים מתלבטים האם ניתן לקלוט אקדח לייזר בהיקף של 360 מעלות- נושא זה, בכל הקשור לישראל, לא רלוונטי מכיוון שאקדח הלייזר אינו מופעל כלפי אחורי הרכב הנמדד אלא רק כלפי חזיתו ולכן כיסוי קדמי מספיק. עם זאת חשוב לזכור כי במקרים רבים של קליטת מדידת לייזר לא יספיק הנהג להוריד מהירות. זאת, מפני שהזמן שלוקח לאקדח לקבל קריאת מהירות הוא 0.3 שניה, מהר יותר מיכולת התגובה של הנהג הסביר.
מתי כן יעזור לנו גילוי הלייזר?? כאשר השוטר יפעיל את אקדח בטווח גדול מהטווח החוקי שלו, עובדה שתבטיח האטה בזמן סביר.
גילוי כיוון המדידה
גילוי כיוון המדידה חשוב בעיקר על מנת לבצע אבחנה בין התראת שווא לבין גילוי אמיתי בתחום ה- KA . לקביעת כיוון המדידה אין חשיבות כשמדובר בתדר KR-11, מכיוון שתדר זה יתגלה תמיד במפגש קדמי.
התראות ויזואליות וקוליות
חשוב מאוד שההתראות יהיו שונות ונפרדות לכל אחד מן התדרים. זאת, על מנת להבדיל בין התראות על מכמונות מסוגים שונים בלי להסיר את המבט מן הכביש. רצוי שההתראות הויזואליות יהיו בצורת טקסט ולקוליות יהיו דמויות קול אדם המודיע באיזה תדר יש גילוי.
אפשרויות תכנות / שליטה על התדרים הנקלטים
נושא זה חשוב במיוחד, על מנת לחסום קליטת תדרים בהם לא פועלות מכמונות בישראל. העדר יכולת לחסום תדר לא רצוי תגרום להתראות שווא רבות. היכולת לתכנת את הגלאי עשויה לתרום לנוחות השימוש בגלאי ואף תאפשר התאמה לדרישות משתנות. כך למשל, בנסיעה לאילת אפשר לחסום את תחום ה- KA מפני שמכמונת בתדר זה לא תופעל בכבישים כגון כביש הערבה. לחלופין, נהג אשר לא יוצא מגבולות גוש דן יכול לבטל את תחום K היות ומכמונת ה-KR לא מופעלת באיזורים עירוניים.
רגישות קליטה גבוהה
אנו מעוניינים שהגלאי יהיה בעל רגישות גבוהה ככל שניתן. זאת, על מנת לאפשר לנו את טווח גילוי שיאפשר לנו בלימה בטוחה. רגישות גבוהה בד"כ מושגת על ידי אנטנה ומקלט דיגיטלי איכותיים. מרבית הגלאים מצוידים באפשרות לשלוט על הרגישות ובכך להתאים את הגלאי לדרישות.
תוכנת עיבוד אותות
חשוב שתהיה מבוססת DSP ומסוגלת לסנן התראות שווא, למשל מאתרים סלולארים, מכשירי קשר, תחנות דלק וכד'.
השתקה אוטומטית
מנגנון זה ישתיק את הגלאי לאחר מספר התראות קוליות, כאשר ברור לנו כבר באיזה גילוי מדובר וננקטו האמצעים המתאימים. אמצעי זה חשוב במיוחד כנגד התראות שווא המתקבלות מאותות חזקים מאוד המפריעים לנהג להתרכז בנהיגה.

מתקינים

מרבית גלאי הרדאר מגיעים עם תפסי ואקום (באיכות משתנה) לחיבור לחלון הקדמי. למרות שזו דרך ההתקנה המקובלת ביותר, חשוב למקם את הגלאי גבוה ככל הניתן, בערך במרכז החלון הקדמי. במקביל, יש לקחת בחשבון מספר נקודות חשובות: 1. לשמור על קו הראייה של הנהג נקי מהפרעות 2. לשמור את אפשרות הזיהוי של הגלאי נקייה ככל האפשר.
התקנה קבועה של הגלאי היא המומלצת ביותר, כזו בה הגלאי מחובר למערכת החשמל של הרכב ונכנס לפעולה מייד כאשר הרכב מונע. במקרה כזה לעולם לא שוכחים להדליק את הגלאי לפני תחילת הנסיעה, אין צורך לנסות ולהפעילו תוך כדי נהיגה.
בדרך זו ניתן גם לחבר את הגלאי באופן קפדני ביותר ולמנוע הפרעה לנהג על-ידי החיבור בין הגלאי לשקע המצת. אם אתם חוששים להתקין את הגלאי בעצמכם, ישמח כל חשמלאי רכב לעשות את העבודה עבורכם.
איסוף מידע/לימוד מקדים:
כאשר מעונינים לרכוש גלאי, חשוב להבין מה רוצים בדיוק להפיק ממנו, מה היכולות שלו ומה המגבלות שלו. קיימים אתרי אינטרנט רבים המספקים מידע על הגלאים השונים. הבעיה היא שרבים מהם גם מוכרים גלאים בעצמם, עובדה שעשויה להשפיע על אמינות המידע. בנוסף, מפני שבכל מדינה מופעלות מכמונות שונות בתדרים שונים, הרי גלאי שיהיה מצוין במדינה אחת לא בהכרח יתאים למדינה אחרת.
חשוב מאוד להכיר את מגבלות הגלאי בשטח, על מנת שלא להתאכזב מתפקוד תקין אך לא מספק.

עלות והפעלה

גלאי טוב יעלה בין 300 ל-500 דולר וגלאי פשוט בין 50 ל-200 דולר (אם יובא עצמאית מארה"ב) או יקנה בארץ אצל אחד היבואנים.
יש להיזהר כאשר קונים גלאי בארה"ב כיוון שברוב החנויות נמכרים גלאים מדגמים ישנים בעלי תכונות נחותות וגלאים מחודשים הנמכרים כחדשים. בעיה נוספת שעלולה להתגלות הנה אי התאמה לארץ מבחינת קליטת הלייזר. זאת, היות וחיישני הלייזר רגישים מאוד לקרינת שמש שונה במדינות שונות.
שוק גלאי הרדאר עד היום הוכיח כי היקר ביותר הוא הטוב ביותר.
הפעלת הגלאי:
הגלאי הוא למעשה מערכת אלקטרונית מתוחכמת לקליטת אותות אלקטרומגנטיים. לכן, בדומה למערכות צבאיות מקבילות, נדרשת מיומנות על מנת להשיג תוצאות רצויות.
למכמונות השונות טווחי גילוי ותבניות גילוי שונים. ע"י פרשנות מקצועית יותר של ההתראות ניתן יהיה להגיב לכל מכמונת בצורה מתאימה.
לכל הגלאים יהיו מספר מסוים של התראות שווא. לכן, ככל שנשתמש יותר בגלאי מסוים, ונלמד להבחין בין התראת שווא לגילוי אמיתי, כך הנהיגה שלנו תהיה חלקה יותר והבלימה תבוצע רק כאשר יהיה בכך צורך אמיתי.
אם מסלול הנהיגה שלנו הוא מסלול קבוע, כדאי להכיר את הגורמים הספציפיים להתראות שווא על מנת לסנן התראות אלה ולא להתייחס אליהן. אסור לשכוח כי לעיתים התראות השווא יגרמו של ידי גלאי רדאר נוסף הנמצא ברכב סמוך. זאת, היות וגם גלאי הרדאר בעצמו פולט קרינת רדאר.

הכותב עוסק מזה כ-12 שנה בנושא מכמונות וגלאי רדאר כשירות לציבור

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דייגו מיטלברג
כדי שזה לא יגמר בדו"ח...
צילום: דייגו מיטלברג
כשזה מה שאתם עושים...
אפשר להיעזר בגלאי של קוברה...
או של ולנטיין...
או שתעדיפו בל...
יונידן...
או ויסלר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים