yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: אודי עציון
    כללי • 11.04.2019
    מחכים להעלאת המס הבאה
    החדשות הטובות: המכוניות החדשות התייקרו בשיעור קטן מהצפוי • החדשות הרעות: ההיברידיות עשויות להתייקר בסוף השנה • לוי יצחק חושף: מחירי מכוניות משומשות מהדגמים שהתייקרו יעלו במחירון מאי
    אודי עציון

    עכשיו זה כבר מאחורינו: אחרי המתנה של חודשים הגיע ה־1 באפריל, עדכון המיסוי הירוק נכנס לתוקפו, ויבואני הרכב החלו לפרסם את המחירונים החדשים. האם כל מי שמיהר והקדים רכישות לפברואר ולמרץ עשה בשכל?

     

    תזכורת: פרשת הדיזלגייט, מכירה של כ־12 מיליון מכוניות ברחבי העולם שתוכנתו לזייף במבחני זיהום האוויר בידי קבוצת פולקסווגן, האיצה את האימוץ של תקן זיהום וצריכת דלק חדש באירופה. כך בא לעולם התקן החדש והמחמיר יותר, ה־WLTP, שנועד להקשות על יצרני הרכב לעקוף את שיטות המדידה שקבע האיחוד האירופי, ולספק לנהגים מידע מהימן יותר לגבי צריכת דלק של מכוניות שהם שוקלים לרכוש.

     

    המעבר לשיטה החדשה הזניק מייד את נתוני הפליטה של כל המכוניות החדשות.

     

    בישראל נתוני הפליטה נלקחים בחשבון בקביעת המס שגובה המדינה מכל רכב חדש: מלבד מע"מ (17%) ומכס (7%, רק על מכוניות שלא מיוצרות בארה"ב ובאירופה) נגבים מכל מכונית גם 83% מס קנייה, שמהם מקוזזים עד 16 אלף שקל, בהתאם לרמת פליטות המזהמים שלה, במה שמכונה "מיסוי ירוק". מכוניות היברידיות מחויבות רק ב־30% מס קנייה, ללא הטבה נוספת, היברידיות שאפשר גם לטעון אותן מרשת החשמל ולנסוע כמה עשרות קילומטרים בהנעה חשמלית ("פלאג אין") מחויבות ב־20% מס קנייה ללא הטבה נוספת, ומכוניות חשמליות לגמרי מחויבות ב־10% מס קנייה ללא הטבה נוספת. היברידית משני הסוגים מקבלת את ההטבה רק אם הפליטות שלה עומדות ברף מסוים.

     

     
    צילום: ניר בן זקן
    צילום: ניר בן זקן

     

     

    לכן הודיעה רשות המסים, שביחד עם אנשי המשרד להגנת הסביבה ומשרד התחבורה, היא תעדכן את נוסחת המיסוי הירוק, המחלקת את המכוניות החדשות לאחת מ־15 קבוצות זיהום בהתאם לרמת הפליטה שלהן, לערכי הזיהום החדשים שקובע תקן ה־WLTP. אולם מה שאמור היה להיות תיקון טכני, הפך כאשר התפרסמת הנוסחה החדשה, למהלך להגברת גביית המסים משוק הרכב.

     

    ההתייקרויות: לאחר שיבואני הרכב החלו לפרסם את המחירונים החדשים, התברר שכמעט כל המכוניות החדשות התייקרו, בסכומים שנעים בין 1,000 ל־10,000 שקלים, ולעתים בעשרות אלפים שקלים במחירי רכבי יוקרה. בדגמים עממיים רבים עלה המחיר בשיעור של 2 עד 3 אחוזים (ראו טבלאות). מה שמיתן את ההתייקרויות היה מאמץ של היבואנים להוזיל במו"מ מול היצרנים את מחירי המפעל של המכוניות, לעתים גם באמצעות הפחתת אבזור, וגם מהלכים אסטרטגיים שביצעו חלקם להקטנת ההתיקרות על חשבון הקטנת רווחיותם וההנחות לחברות הליסינג ומכירות האפס ק"מ.

     

    המפסידות: שוק מכוניות המנהלים שזכה לעדנה בשנים האחרונות ספג טלטלה. יונדאי סונטה וקיה אופטימה ההיברידיות לא עומדות עוד ברף הפליטה המאפשר להן לשלם רק 30% מס, והן עברו למסלול הרגיל, מה שאמור להקפיץ את מחירן בעשרות אלפי שקלים. בתגובה החליטו שתי היבואניות, כלמוביל וטלקאר, להקפיא את הייבוא של שני הדגמים. מכונית שלישית שתספוג התייקרות משמעותית היא טויוטה קאמרי ההיברידית, שבשעת כתיבת שורות אלה טרם נקבע מחירה החדש. טויוטה ראב4 ההיברידי שאיבד גם הוא את ההטבה התייקר ב־10,000 שקל, לאחר שרמת האבזור שלו שונמכה.

     

    המרוויחות: מי שחמקו בינתיים משינויי המס הן המשפחתיות ההיברידיות, כמו יונדאי איוניק וטויוטה קורולה, רכב הפנאי קיה נירו וטויוטה יאריס ההיברידית. מחיריהן לא השתנו בזמן שמחירי המתחרות שלהן עם מנועי בנזין ודיזל התייקרו, מה שהפך אותן לאטרקטיביות עוד יותר לרכישה. "אני לא יכול לייקר את המשפחתית שלי במלוא עליית המס, בזמן שאיוניק וקורולה לא מתייקרות", הודה בפנינו יבואן גדול. "אם אייקר את המכונית יעלה מחירה בליסינג, והלקוחות ישלמו יותר שווי שימוש. את המחיר אפשר יהיה לראות בדוחות הרבעוניים לבורסה של החברות הציבוריות בענף בשנה הקרובה. נוצר מצב שמי שלא משווק מכוניות היברידיות, מסבסד את מכירות ההיברידיות של המתחרים", העריך הבכיר.

     

     
    צילום: ניר בן זקן
    צילום: ניר בן זקן

     

     

    ההתייקרות הבאה: רשות המסים הודיעה מראש כי תבחן את השוק ואת הכנסותיה ממס קנייה בחודשים הקרובים וייתכן שתעדכן שוב את נוסחת המיסוי הירוק. כך או כך, בסוף 2019 יגיע מועד העדכון הדו-שנתי של הטבת המס על מכוניות היברידיות, וברשות רומזים כבר זמן מה כי בכוונתם להקטינה ואולי אף לבטלה כליל - גם במקרה של ההיברידיות הרגילות וגם במקרה של ההיברידיות הנטענות, שזוכות להצלחה דווקא בשוק היוקרה, מאפשרות לישראלים האמידים ביותר לחסוך מאות אלפי שקלים במס כאשר הם רוכשים מכונית פאר היברידית נטענת.

     

    איך יושפע שוק הרכב מההתייקרויות?

    בענף מעריכים כי היקף המכירות, שעומד כעת על כ־250 אלף מכוניות בשנה, לא ייפגע. "הכלכלה היא מחזורית, ואחרי שהמכירות השנתיות הגיעו כבר כמעט ל־290 אלף מכוניות חדשות, הגיוני שתהיה ירידה קלה", אומר אייל גור, מנהל חטיבת הרכב בקבוצת שלמה סיקסט, ומי שעומד בראש חברת הליסינג הגדולה בשוק. "אני מעריך שהשוק יישאר בקצב של 250 אלף מכוניות לשנה, שגם הוא גבוה לעומת המספרים שראינו בישראל עד לפני שנים בודדות. היבואנים לקחו על עצמם חלק מההתייקרויות, ובעידן שבו רבים לוקחים מימון לרכישת הרכב, או בוחרים במסלולי הליסינג הפרטי, ההתייקרויות פחות מורגשות בידי הלקוחות".

     

    שי דהן, מנכ"ל חברת הליסינג אלדן, מעריך שהשוק יסתדר מחדש במחירים גבוהים יותר. "השוק מחשב מסלול מחדש, אבל המכוניות ימשיכו להימכר גם במחירים החדשים. ליבואנים תהיה מוטיבציה להביא מכוניות פחות מזהמות, שישלמו פחות מיסים. כרגע ההיברידיות הגדולות חטפו, אבל סביר שגם יומן של ההיברידיות האחרות יגיע. בינתיים, ככל שגדלים הפערים בין מחירי המכוניות החדשות למשומשות, המכוניות מיד ראשונה הופכות אטרקטיביות יותר. יש עכשיו הרבה הזדמנויות במגרשים, בעיקר בהיברידיות".

     

     
    |
    |

     

     

    שי הרשקוביץ, מנכ"ל חברת הליסינג ליסקאר, המתמחה בעבודה עם חברות קטנות ובינוניות, פסימי יותר. "ההתייקרויות יקשו על עסקים קטנים להחליף מכונית, ותהיה פגיעה במכירות. במקום לעודד את העסקים הקטנים, המהווים 90% מהפעילות הכלכלית ולפנות להם משאבים להשקעה בציוד ובעובדים, המדינה גובה מהם יותר מסים עקיפים ומגדילה את העול המוטל עליהם. גם אם המדינה מחליטה להעלות מסים, יש מנגנונים שיכולים לסייע לעסקים להתמודד איתם, כמו מיסוי משתנה לפי סוג הפעילות, ועד כמה הם זקוקים לרכב לפעילות שלהם, או כהטבה לעובדים. צריך רק החלטה להפעיל אותם, כדי לסייע לעסקים האלה לצמוח".

     

    שוק היוקרה ממתין לחשמליות

    "מחירי מכוניות היוקרה לא הושפעו באופן אחיד: יש מכוניות שמראש לא קיבלו הטבות בגלל הפליטה שלהן עוד לפני השינוי, יש כאלה שהשינוי לא חל עליהן, בעיקר דגמי 'פלאג אין'. ויש דגמים זולים שההטבות שלהם קוצצו כעת ונאלצנו לייקר אותם באלפי שקלים. שער המטבע היה לטובתנו, מה שסייע להקטין את שיעור ההתייקרות", אומר אריאל פינטו, מנכ"ל חטיבת רכבי היוקרה בכלמוביל, המוכרת את דגמי מרצדס.

     

    מכירות מרצדס, כמו אאודי וב־מ־וו, הושפעו השנה מהתקינה החדשה באירופה, ששינתה תוכניות אצל היצרנים, קצבי ייצור והשקת דגמים חדשים, בגלל הצורך לאשר מחדש את כל הדגמים. "יש לי מאות לקוחות שיושבים על הגדר וממתינים להגעת דגמים היברידים נטענים שינחתו רק ביוני־יולי. אנחנו מקווים שברבעון האחרון כבר תהיה לנו A־קלאס נטענת, ובשנה הבאה דגמים חשמליים. אבל אין ספק שמכירות שוק היוקרה יושפעו השנה מהמצב, ויהיו נמוכות יותר".

     

     
    |
    |

     

     

    לקסוס הייתה הראשונה שהשיקה דגמים היברידיים בשוק היוקרה. UX, הג'יפון החדש שלה, איבד בגלל השינוי במיסוי את ההטבה כרכב היברידי עוד לפני השקתו, מה שגרם לדגם הירוק להיות יקר מהבנזין, 228 אלף שקל להיברידי לעומת 205 אלף שקל לבנזין המקביל. "ההתייקרויות לא אחידות, ותלויות גם ביכולת של היצרן לסייע ליבואן למתן אותן. יש עליית מחירים גם ביוקרה ולא מן הנמנע שנראה גם מיתון בביקושים. אבל אנחנו גם רואים שההתייקרויות לא מעלימות את הביקוש להיברידיות: כמחצית ממכירות ה־UX הן של הגרסה ההיברידית, למרות שהיא יקרה יותר. הדגם הזה זוכה גם להצלחה גדולה באירופה, שמתרחקת כעת מהדיזלים, ואנחנו נלחמים על הקצאות. אני מעריך שגם לקסוס תציע בשנים הבאות דגמים חשמליים לגמרי, אם כי לא דגמים היברידיים נטענים".

     

    בעלי המשומשות ירווחו

    השמאי לוי יצחק, מגלה שיש גם מרוויחים מפתיעים מעדכון המס הירוק. "ברגע שמחירי מכוניות חדשות עולים, זה משפיע גם על המחירים של מכוניות משומשות מאותם דגמים משנים האחרונות", מסביר עורך המחירון. "אנחנו בוחנים כעת המחירים החדשים. אני מעריך שבמחירון מאי נייקר מכוניות מדגמי 2018 ו־2017, באותו שיעור שבו התייקר אותו הדגם מ־2019. עליית המחירים יכולה גם לסייע לסחירות של מכוניות משומשות כלל. היא לא תעלה את מחירי המשומשות באופן גורף, אבל הפערים בין רכב חדש למשומש צעיר יכולים לשלוח יותר נהגים לשוק היד השנייה, ולקצר את חיי המדף של המכוניות המשומשות שממתינות לקונים".

     

    גם לוי יצחק בוחן כעת כיצד להיערך לגידול הצפוי במכירות מכוניות חשמליות. "ברגע שיהיה ייבוא של חשמליות במספר משמעותיים נצטרך לתת לו מענה. ייתכן שנפריד את החשמליות ממכוניות אחרות, כמו שיש חלק נפרד במחירון למכוניות מסחריות ולמשאיות. עוד לא קבענו מדיניות ואנחנו קשובים גם לציבור. ברור שבקביעת הערך של מכוניות חשמליות יש עניין של שווי הסוללה, שכן כאשר היא כושלת מדובר בהוצאה יקרה מאוד. יבואני החשמליות יצטרכו לתת על כך את הדעת, ולתת כמה אופציות לקונים. להבטיח אחריות ארוכה, לאפשר הארכה שלה בתשלום, ואולי בכלל שכירות של הסוללה, כך שבעל הרכב משלם סכום חודשי קבוע עבורה, אבל לא נושא במלוא העלות בעת רכישת הרכב, או במקרה של תקלה".

     

     
    |
    |

     


    פרסום ראשון: 11.04.19 , 23:52
    yed660100