yed300250
הכי מטוקבקות
    הבשם אוליבייה פולג' | צילום: יח"צ
    זמנים מודרנים  • 12.05.2019
    חייבים אורך נשימה כשבוחרים בושם חדש
    בית האופנה שאנל משיק השנה שלושה בשמים חדשים, בהשראת תחנות בהיסטוריה של המייסדת האגדית, קוקו שאנל, וזו הזדמנות נפלאה לשיחת עומק עם אוליבייה פולג', ה"אף" (רוקח הבשמים) הוותיק של הבית. אז מה הבעיה במונח "יוניסקס", למה לא כדאי לערבב בשמים, ומה כל כך נצחי בניחוח שאנל 5? כל התשובות (והריחות) לפניכם
    סהר שלו, פריז

    מאחורי הבשמים של שאנל, מהניחוחות המפורסמים בעולם, עומדים אב ובנו, נצר למשפחה הממשיכה את המורשת של קוקו שאנל, המייסדת האגדית של בית האופנה. השנה הם משיקים שלושה בשמים חדשים, אז נסענו בעקבות האף של שאנל לבירה הצרפתית, כדי להריח מקרוב את הניחוחות, לשוחח עם הבַּשָּׂם הראשי, אוליבייה פולג', ולהבין איך מתרחש הקסם שבמהלכו נולד בושם חדש.

     

    הבשמים החדשים, להבדיל מאחרים של בית האופנה, נטולי מגדר ונקראים על שם שלוש ערים מרכזיות בחייה של קוקו שאנל: ונציה (הריח הכי נשי בסדרה), ביאריץ (הריח שהכי דומה למי קולון גבריים) ועיר החוף דוביל (הניחוח הרענן מכולם), שם פתחה את הבוטיק הראשון שלה ב־1913.

     

    קוקו שאנל בדוביל | צילום: יח"צ
    קוקו שאנל בדוביל | צילום: יח"צ

     

    השיחה עם פולג' מתקיימת בפריז, לא רחוק מהבוטיק המיתולוגי של קוקו שאנל, שבקומתו השנייה אירחה חברים ומכובדים, אבל מדי ערב חצתה את הכביש וישנה במלון המפואר הסמוך. תחילה הוא מספר על הרעיון שעומד מאחורי הסדרה החדשה. "חיפשתי אפקט של פשטות, קלילות ורעננות. בניגוד להרבה בשמים שלנו, שיש בהם הרגשה של שפע, של התהדרות, כאן חיפשתי משהו עדין יותר, לביש ויומיומי", הוא אומר בטון נמוך ושקט, כקורא שירה.

     

    "התחלנו מרעיון של ריחות הדריים ומשם הלכנו לשלושה מקומות הקשורים בהיסטוריה של קוקו שאנל. אבל למרות שהן ערים רחוקות מפה, כולן בעצם משולבות עם פריז. לכן, מבחינתי, לא מדובר בניסיון לשחזר ריחות של ערים אחרות, אלא בפרשנות אישית שלי על המקומות האלה: דוביל מבחינתי מריחה כמו ירוק וים, ביאריץ היא עיר חוף אנרגטית ולכן יש בה ריח עוצמתי, ונציה היא הדלת לעולם האוריינטלי ומבחינתי היא ריח עגול יותר, נשי ופרחוני. כשהתחלתי לעבוד על הריחות האלה ידעתי שפריז היא נקודת המוצא לכל הבשמים ולכן לא נסעתי לכל עיר ועיר כדי לקבל השראה. נשארתי פה ונתתי לדמיון שלי להפליג ליעדים אחרים, תהליך שהוא יותר אינטלקטואלי מאשר מדעי".

     

    קוקו שאנל בביאריץ | צילום: יח"צ
    קוקו שאנל בביאריץ | צילום: יח"צ

     

     

    מדען ומשורר

     

    עבור פולג', רקיחת הבשמים עוברת בירושה ‑ אביו היה ה"אף" (הבשם) של שאנל במשך קרוב ל־40 שנה. "התחלתי להריח בשמים כבר כשהייתי קטן, ליד אבא שלי", הוא מספר, "אבל כמו כל ילד, רציתי לעשות הכל חוץ מלהריח בשמים ולהיות בשם. חלמתי ללכת הכי רחוק משם, אבל נכשלתי. התחלתי ללמוד באוניברסיטה היסטוריה של האמנות, אבל יום אחד הרגשתי שזה תיאורטי לי מדי, רציתי לעשות משהו עם הידיים שלי. חופשות הקיץ היו ארוכות מאוד אז, ובאחת מהן הלכתי לבקר את אבא שלי במעבדה שלו בשאנל. עד אז לא רציתי לשמוע על ריחות ולא להתעסק איתם, אבל אז גיליתי שיש בהם משהו מאוד מורכב: מצד אחד זו עבודה פיזית של הרחה והתעסקות במולקולות ובמדע במעבדה, אבל מצד שני יש בזה משהו מופשט לחלוטין, לא ויזואלי, משהו שקשה לתפוס אותו. אמנות. שם התאהבתי בריחות והבנתי שכנראה לא אוכל לברוח מהגורל שלי, שאני אהיה בשם".

     

    איך אפשר ללמוד לרקוח בשמים?

     

    "קודם כל, הלימוד המרכזי והכי חשוב הוא לפתח את חוש הריח שלך, להביא אותו למודעות. יש לנו ספרייה עצומה של ריחות בראש ואתה חייב ללמוד להכיר אותם, לארגן אותם ולהיות מודע להם הרבה יותר. אתה קודם כל מאמן את האף שלך. רק אז אתה יכול ללמוד איך לבנות ריחות. אני זוכר שהתרגיל הראשון היה להריח כמה ריחות בנפרד ולבנות סביבם ריחות דומים אחרים. לאט־לאט אתה מכיר את כולם ולומד איך לבנות איתם משהו חדש".

     

     

    כשהוא מתאר את עבודתו, פולג' נשמע כמו שילוב של מדען ומשורר, ובין לבין אפשר להתחיל להבין שלא רק אף צריך בשביל לרקוח בשמים, אלא גם מעוף אמנותי והבנה עמוקה של המקום והזמן, ששורשיהם נעוצים בניחוח המיתולוגי המזוהה יותר מכל עם בית האופנה. "שאנל 5 זה התחביר שלנו. הוא מגדיר את הבשמים של בית האופנה שלנו, והכל יוצא מהריח הזה בעצם. חשוב להמשיך אותו במובן כלשהו עם שאר הבשמים שלנו, כי זה בעצם מה שמבחין אותם מבשמים אחרים, בעיקר בתקופה כמו שלנו, שבה עשרות ניחוחות מושקים מדי עונה".

     

    מה בעצם כל כך מיוחד בשאנל 5?

     

    "זהו בושם מורכב שמאוד קשה לרקוח אותו, שילוב של הרבה ריחות עם ניחוח פרחוני של יסמין, שמאוד חשוב לנו. תמיד קשה להגדיר מהו בושם של שאנל, הרבה יותר מבשמים ממותגים אחרים. אבל העובדה היא שכשאנשים מריחים בושם של שאנל, הם יודעים שזה מהבית הזה. אני קודם חושב על מה שיש לנו כבר בארסנל של שאנל ואז מנסה לעשות משהו שיחדש את הקיים מצד אחד, אבל גם ישמור על קשר עם הבשמים הקודמים".

     

    קוקו שאנל בדוביל | צילום: יח"צ
    קוקו שאנל בדוביל | צילום: יח"צ

     

    האיזון הנכון

     

     

    על הסדרה החדשה הוא עבד קרוב לשנה תמימה, מתוך גישה של מינימליזם אסתטי וקלילות שאינה מאפיינת את בית האופנה. לכן גם הבקבוקים נראים כמו פלאסק פשוט, והקמפיין נטול פרזנטורית ומוקדש להשראות שמאחורי כל בושם. "ברור שיש ריחות גבריים ויש ריחות נשיים", הוא מסביר את הניטרליות המגדרית, "אבל כבר הרבה שנים שנשים משתמשות בבשמים גבריים בלי להיחשב גבריות. כדרך עבודה חשוב להגדיר ריחות, אבל בסופו של דבר זה לא משנה מי ישתמש בבושם כשהוא יגיע לחנויות. הסדרה החדשה אולי נטולת מגדר, אבל אני מתקשה לקרוא לה 'יוניסקס' כי לבשמי יוניסקס יש קונוטציה של בשמים מהניינטיז, שהתחילו כמובן עם CK1 המוצלח. אחריו הגיעו בשמים שניסו לחקות אותו, היו לא זה ולא זה וניסו להיות ניטרליים. וכשאני מריח בשמים ניטרלים אני חושב שהם פשוט בשמים לא מעניינים".

     

    גם על שיטת ה־layering הטרנדית, שבה מניחים כמה בשמים זה על זה, יש לפולג' דעה מוצקה. "אני בַּשָּׂם. מהצד שלי, כשאני יוצר בושם אני רוצה שהוא יעמוד בפני עצמו. למרות זאת, לפעמים אני מריח שילובים טובים ולרוב אני חושב שכשמשתמשים בהרבה בשמים זה עובד הרבה פחות. יש קו עדין בין ניחוח טוב למסריח, ואם אתה עובר אותו אתה מאבד את העדינות והופך את הריח לכאוס. כמו בכל דבר בחיים, הכל קשור באיזון הנכון".

     

    מה הריח שאתה הכי אוהב?

     

    "אני מאוד אוהב איריס, כי התמצית שלו טבעית, אפילו שיש ריחות סינתטיים שיכולים לדמות לו. מה שאני אוהב בריח הזה הוא העבודה הקשה שעומדת מאחוריו: את התמצית הטבעית אתה צריך להפיק מהשורש, ולא מהפרח כמו שכולם חושבים, ואת השורש לוקח לגדל שלוש שנים. אז אתה מייבש אותו במשך שלוש שנים, וגם תהליך המיצוי לוקח זמן רב. מאחורי כל התהליך רהזה יש מסורת ארוכה של אמנות וידע, ואני שמח שמאז 2007 אנו מחזיקים בשאנל שדה אירוסים משלנו, שאני מאוד גאה בו. שתלנו אותו כמעט לפני עשור ומאז אנחנו מפיקים אותו בדרכים מסורתיות".

     

    פולג' מאמין במסורת, משפחתית ומקצועית כאחד. אחרי הכל, שאנל 5 הנצחי, שהיה הבושם הראשון של בית האופנה, הושק לפני כמעט מאה שנים. העולם החדש והתזזיתי, שבו לקוחות מחליפים בשמים כמו גרביים, מטריד אותו עמוקות. "הדבר הכי חשוב הוא שלמרות המהירות שבה אנחנו חיים, אתה חייב לקחת קצת אורך נשימה כשאתה בוחר בושם חדש", הוא ממליץ. "זה תהליך איטי וארוך, ואני לא יודע איך אנשים בוחרים בושם בחנות תוך חמש דקות. הדבר הכי טוב הוא להתיז בושם על היד, לצאת מהחנות לשעה־שעתיים, ולחזור ולהריח שוב את הבושם. כמו שליצור בושם לוקח הרבה זמן, ככה צריך להבין שבושם הוא דבר מורכב שלוקח זמן לבחור אותו. לקח לי שנה לעבוד על הבשמים האלה ואני רוצה שאנשים יעריכו את הזמן הזה גם בחיים שלהם, כשהם עומדים ומריחים את הניחוחות, שמבחינתי הם שילוב של פריז וערים אחרות בביוגרפיה של שאנל".

     

    ואיך פריז מריחה לך?

     

    "כמו שאנל 5, כמובן", הוא משיב בחיוך וחוזר למעבדה שלו.

     

    shalev-s@yedioth.co.il

     

    הכותב היה אורח חברת "שאנל" בפריז

     


    פרסום ראשון: 12.05.19 , 22:04
    yed660100