שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    המתכון ליצירת ילדים אלופים
    כמה פעמים צריך להתאמן, אילו אנשי מקצוע צריכים לעמוד לצדך, מה תפקיד ההורים, איך מתגברים על פחדים ומתמודדים עם כישלונות ואילו תכונות מנטליות צריך לפתח? איל ויטנברג מציג את הרכיבים שיהפכו את הילד מסתם מוכשר – למקצוען

    בשיתוף תלמה

     

    ילד שהוא ספורטאי ברמה גבוהה אינו ילד רגיל והדרישות ממנו רבות ותובעניות. על מנת להצליח ולהיות אלוף בגיל הילדות והנעורים, ולאחר מכן להתקדם במעלה הסולם לרמת מקצוענות, יש לעמוד בשורה ארוכה של דרישות.

     

    רוצים ילדים אלופים בספורט? כך תעשו (צילום: shutterstock)
    רוצים ילדים אלופים בספורט? כך תעשו(צילום: shutterstock)

     

    במסגרת העונה הנוכחית של פרויקט "בוקר טוב יותר" בשיתוף "ידיעות אחרונות", ynet וחברת תלמה, אנחנו מחפשים את המתכון המושלם שיהפוך ילד מוכשר לכזה שיש סיכוי שיביא מדליות ויהפוך בעתיד את הספורט למקצוע. מוכנים? הנה הרשימה:

     

    • בשלב ראשוני יש לבצע תיאום ציפיות. הספורטאי וסביבתו הקרובה מחויבים להיות מפוקסים על המטרה ומוכנים, כולם, להקריב למען ההצלחה.

     

    • צריך להבין מראש ולזכור לכל אורך הדרך שתהליך יצירתו של אלוף הוא ארוך ויש צורך באורח רוח, סבלנות ומודעות.

     

    • הנכונות המרכזית חייבת לבוא מכיוונו של הילד. במקרים רבים שבהם יש "דחיפה של ההורים" ללא הבעת נכונות מצד הילד, התהליך לא יתממש.

     

    • רצון, נכונות ושאיפה אינם מספיקים ללא יכולת הקרבה, שכן הקשיים והפיתויים לאורך הדרך רבים מידי.

     

    • על מנת להתקדם ביעילות ולממש פוטנציאל יש חשיבות רבה לניהול הזמן של הספורטאי מול דרישות של מסגרות אחרות – בית־ספר, חיי חברה ועוד.

     

    • צריך לעטוף את הילד באנשי מקצוע ספציפיים, כגון: מאמן מנטאלי, מאמן כושר, מעסה, תזונאי ועוד, על מנת לכסות כמה שיותר חלקים בפאזל. ברוב המקרים הגורמים הללו לא יהיו קיימים במסגרת המועדון שבו הילד מתאמן.

     

    הדרכה מקצועית בתחומי תזונה, אימונים ועוד חשובה מאוד (shutterstock) (shutterstock)
    הדרכה מקצועית בתחומי תזונה, אימונים ועוד חשובה מאוד(shutterstock)
     

    • הילד ומשפחתו חייבים להבין שעל מנת להצליח יש להתאמן החל מגיל 10 בין שלוש לארבע שעות ביום. שעה וחצי בשבוע של שיעורי חינוך גופני במסגרת בית־הספר ושש שעות שבועיות, במקרה הטוב, במסגרת המועדון, לא יובילו למקצוענות או לאליפות ישראל.

     

    • מרכיב גופני מהותי בהתפתחות ספורטאי מקצוען הוא בנק תנועות עשיר, ולכן בהחלט ניתן לשלב ענף ספורט נוסף ומשלים.

     

    • הילד ומשפחתו צריכים לראות תמיד את התמונה המנצחת מול עיניהם. במידה ודברים מסוימים לאורך הדרך לא צולחים, אין צורך להרים ידיים ולהתייאש. יש לבצע חישוב מסלול מחדש, תוך שימת הדגש על מה "לא עובד" וכיצד ניתן לשפר.

     

    • תהליך היווצרותו של אלוף לא קורה בין ליל. הוא נמשך שנים רבות, כשלאורך המסע יש לסמן מטרות יעד קרובות ולהתרכז בהן: המשחק הקרוב, התחרות הקרובה, הטורניר הקרוב וכו'.

     

    • בסיס הפירמידה להצלחה הוא שאיפה לוהטת להצלחה מצד הילד, כאשר סביבתו התומכת – משפחה, מאמן, מועדון – צריכים לעמוד לצידו ברגעים הקשים מחד גיסא, וברגעים השמחים מאידך.

     

    סביבה תומכהת היא דבר חשוב (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    סביבה תומכהת היא דבר חשוב(צילום: shutterstock)

     

    • לא מכל הפסד צריך להוריד את הראש ואין צורך להסתנוור מכל ניצחון. יש להבין שהצלחות וכישלונות הם חלק מהתהליך. יש לדעת איך לקבלם וללמוד מהם להמשך.

     

    • יש לסגל כבר מגיל צעיר הרגלי משמעת שיסייעו למממש את הפוטנציאל: תזונה נכונה, שעות שינה מספיקות, להתאמן באופן המקצועני ביותר ללא קשר לסביבת האימון, ועוד.

     

    • לאורך השנים הילד יצבור ניסיון וידע מה נכון עבורו על מנת להשתפר. כך, הוא יוכל להגיע לשליטה בתהליך. התהליך חייב להיות מלווה באנרגיות חיוביות, תוך שריפת גשרים שליליים מהעבר ומבט לניצחונות קטנים בעתיד. לדוגמה: כדורגלן צעיר שטרם כבש שער במשחק לא צריך להיתפס לעובדה זו ולאבד מביטחונו, אלא לחשוב איך הוא כובש במשחק הקרוב. העבר אינו סימן לעתיד.

      

    • מרכיב חשוב ביותר להצלחה של אדם בכלל וספורטאי בפרט הוא התמודדות עם פחד. יש להבין שהפחד הוא דבר טבעי. הוא מסמן לגוף להיות דרוך ובכך להיות מוכן יותר למשימה. הפחד הינו תחושה רגשית ופיזיולוגית, שתפקידה המרכזי ביכולת ההישרדות של האדם הוא להרחיקו מסכנה. עם זאת, פחד משתק כוח שיפוט, הורס כוח דמיון, הורג ביטחון עצמי, מוחק התלהבות, מרפה יוזמה, מוליך לאי ודאות, מעורר דחייה, נוטל קסם, הורס מחשבה, מזמין כישלון.

     

    תלמדו אותם להחליף את הפחד בדריכות ומוכנות (צילום: shutterstock)
    תלמדו אותם להחליף את הפחד בדריכות ומוכנות(צילום: shutterstock)
     

    • שאיפה לוהטת להישגים הינה התרופה הטובה ביותר לפחד. לדוגמה: רוכב אופניים שנמצא לפני ירידה תלולה חייב להיות דרוך לכך ולבצע את הפעולות הנכונות על מנת לא להתרסק. תחושת הפחד לפני הרכיבה בירידה צריכה להתחלף בתחושת דריכות. "אני לא מפחד לרכב בירידה, אני דרוך ומוכן לאתגר". "אני לא מפחד לבעוט פנדל מכריע, אני דרוך ומרוכז במשימה להבקיע שער". עם הזמן ילמד הספורטאי לתעל את תחושת הפחד לתחושת דריכות, מה שיעזור לו לפרוץ תקרות זכוכית ולהתקדם בהצלחותיו.

     

    • המפתח הראשי, רב העוצמה, הוא הזכות ליצור במוחך שאיפה לוהטת לצורה מוגדרת של הצלחה. אין עונש על השימוש במפתח, אולם יש מחיר שעליך לשלם אם לא תשתמש בו. המחיר הוא הכישלון. לשימוש במפתח יש גמול מדהים בממדיו. זהו הסיפוק שבו זוכים אלה שכותבים את תסריט חייהם.

     

    הכותב הוא מומחה להשגת תוצאות בעולם הכושר הגופני, איש ברזל, מרצה ומאמן כושר בליגת העל בכדורגל.

     

    הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"

     

    בשיתוף תלמה

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים