שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    החלטה פוליטית? מאק מסרבת לספק לצה"ל משאיות
    יצרנית המשאיות הוותיקה בעולם נמצאת בבעלות וולוו השבדית. גורם מעורב בעסקה: ”הייתה תחושה שזו החלטה פוליטית של השוודים“. וולוו: ”די נפוץ שאחד הצדדים מחליט לבטל"

    יצרנית המשאיות האמריקאית מאק, כיום בבעלות וולוו השוודית, סירבה באחרונה לספק לצה"ל ראשי גורר, משאיות כבדות שישמשו להובלת נגמ"שים, דחפורים ומטענים שונים. זאת, למרות שהתמודדה וזכתה במכרז לרכישתם אותה פירסמה משלחת משרד הביטחון בניו-יורק. בישראל הופתעו מסירובה של חברה אמריקאית למכור משאיות לצה"ל, אך נראה שההחלטה לא הייתה של אנשי מאק, אלא של בעלי הבית השוודים.

     

    משאית מאק ()
     

    צה"ל נאבק כבר שנים במחסור בגוררי טנקים ונגמ"שים. בשנים האחרונות נרכשו כ-100 ראשי גורר כבדים מנאביסטר האמריקאית להובלת טנקי מרכבה, והוחלט לרכוש כמות גדולה יותר של גוררים בינוניים עבור רכב משוריין קל יותר. כדי לשלם על העסקה מכספי הסיוע הביטחוני האמריקאי, הוחלט לפרסם מכרז בארה"ב, שבו ישתתפו יצרניות מקומיות.

     

    מאק, שהוקמה בשנת 1900 ושהמטה שלה נמצא בצפון קרולינה, היא יצרנית המשאיות הוותיקה בעולם ומאז 2000 נמצאת בבעלות וולוו-משאיות, שהתפצלה עוד לפני כן מיצרניות מכוניות וולוו הפרטיות הנמצאת כיום בבעלות סינית. בשנות ה-70 וה-80 אף הורכבו משאיות מאק באשדוד, וצה"ל היה אחד הלקוחות.

     

    על מכרז ראשי הגורר התמודדו מאק עם דגם ה"אנת'ם' שלה, ונאביסאר עם האינטרנשיונל LT. בתחילת השנה זכתה מאק במכרז בהתאם להצעתה הכספית והציונים שקיבלה הצעתה. אבל אחרי שאנשי המשלחת הודיעו לה על זכייתה, הופתעו כי היא משתהה בהתקדמות לחתימה על הסכם הרכישה והאספקה, עד שלבסוף הודיעה כי לא תספק את המשאיות.

     

    גורם שהיה מעורב בעסקה אמר ל"כלכליסט", כי "בשום שלב זה לא נאמר מפורשות, אבל התחושה הייתה כל הזמן שמדובר בהחלטה פוליטית של השוודים". ממשלת שוודיה היא אחת המבקרות הקולניות ביותר של ישראל, על רקע המצב בשטחים ובעזה. השוודים גם מתמודדים עם קליטת מספר רב של פליטים מוסלמים, שנוכחתם משפיעה גם על הפוליטיקה המקומית.

     

    לאחר ההשתהות וההודעה הסופית של מאק שלא תספק את המשאיות, התכנסה שוב ועדת המכרזים והחליטה לבחור בהצעה שהגיעה במקום השני. משרד הביטחון צפוי לחתום בקרוב על חוזה הרכישה עם נציגת נביסטאר בישראל, חברת זוקו שילובים. לפי ההערכות בשוק, צפוי משרד הביטחון לרכוש משאיות וחוזי אחזקה במסגרת העסקה המלאה, שתתפרס על פני מספר שלבים, בשווי של כ-50 מיליון דולר.

     

    בחברת מאק סירבו להגיב לשאלות "כלכליסט", לגבי נסיבות חזרתם מהצעתם לספק את המשאיות לצה"ל, והאם היא נבעה מלחצים שהפעילו ארגוני BDS, או בעלי הבית משוודיה. דוברת החברה, קימברלי פופילו, טענה כי על השאלות בנושא יוכלו להשיב רק אנשי וולוו. דובר משאיות וולוו בשוודיה, אליאסון קלאס, מסר בתגובה כי ”די נפוץ באינטראקציות עסקיות שאחד מהצדדים מחליט שלא להמשיך בהצעה עסקית מסוימת. כשזה קורה, אנחנו מנהלים את הדיאלוג ישירות עם הלקוח כפי שעשינו במקרה זה“.

     

    ממשרד הביטחון נמסר: "חברת מאק החליטה משיקוליה למשוך את הצעתה. במכתב שהעבירה למשרד הביטחון הבהירה החברה שלא מדובר בחרם וכי החברה מחויבת למדינת ישראל. לאור הודעתה, החליטה משלחת משרד הביטחון בארה"ב לבחור בהצעתה של חברת נביסטאר האמריקנית, שהגיעה למקום השני בהתמודדות". עם זאת נמנעו במשרד הביטחון מלהציג את המכתב, או את תוכנו המלא.

     

    יצוין כי זהו אינו מכרז המשאיות הראשון השנה שמשרד הביטחון מתקשה להשלים. בשנה שעברה זכתה משאית ה"מרצדס אטגו" במכרז לאספקת משאיות יחידתיות

    חדשות לצה"ל. במכרז זה הוחלט לשלם על המשאיות מהתקציב השקלי של משרד הביטחון, מה שפתח את הדרך גם לייבואני משאיות אירופיות להתמודד בו. אולם בנובמבר פסלה ועדת המכרזים את הזכייה, לאחר שהתברר כי ההצעה לא עמדה באחת הדרישות הטכניות של המכרז. מאז טרם נבחרה זוכה אחרת.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים