את הבדים האלה מבקשים לגזור: טקסטיל אינטראקטיבי של יורי הימורו

המעצבת היפנית הצעירה עזבה את עבודתה בחברה לעניבות והקימה מותג משלה. היא אורגת בדי ג'קארד בשתי שכבות; כדי לראות את השנייה צריך לגזור את הראשונה

ענת ציגלמן

|

12.06.19 | 08:43

העבודה שתוצג ממחר (חמישי) בערב בשבוע העיצוב בירושלים. בד בגודל שלושה מטרים, שעליו ארוגים דימויים נאיביים של כפר יפני בהרים. כשחותכים דרך ירוק העד של העצים, מתגלים תחתיו מים תכולים (צילום: Masahiro Muramatsu)
העבודה שתוצג ממחר (חמישי) בערב בשבוע העיצוב בירושלים. בד בגודל שלושה מטרים, שעליו ארוגים דימויים נאיביים של כפר יפני בהרים. כשחותכים דרך ירוק העד של העצים, מתגלים תחתיו מים תכולים (צילום: Masahiro Muramatsu)
הימורו, שלמדה עיצוב טקסטיל ביפן ובפינלנד, פיתחה טכניקה לאריגת בדי ג'קארד בשתי שכבות, וכך מזמינה את המבקרים (או המשתמשים) לעצב את הבד כרצונם, באמצעות מספריים קטנים וחדים (צילום: Masahiro Muramatsu)
הימורו, שלמדה עיצוב טקסטיל ביפן ובפינלנד, פיתחה טכניקה לאריגת בדי ג'קארד בשתי שכבות, וכך מזמינה את המבקרים (או המשתמשים) לעצב את הבד כרצונם, באמצעות מספריים קטנים וחדים (צילום: Masahiro Muramatsu)
סדרת העבודות האלה נקראת snip snap, והיא מוצגת בתערוכות ברחבי העולם. במקביל מוכרת הימורו מוצרים מסחריים יותר (כמו הציפיות בתמונה למטה משמאל), ומציגה קולקציות בדים ביריד הרהיטים במילאנו (כמו בתמונה למטה מימין, מאפריל האחרון) (צילום: Kohsuke Higuchi)
סדרת העבודות האלה נקראת snip snap, והיא מוצגת בתערוכות ברחבי העולם. במקביל מוכרת הימורו מוצרים מסחריים יותר (כמו הציפיות בתמונה למטה משמאל), ומציגה קולקציות בדים ביריד הרהיטים במילאנו (כמו בתמונה למטה מימין, מאפריל האחרון) (צילום: Kohsuke Higuchi)

סיקור שבוע העיצוב בירושלים - בשיתוף הרשות לפיתוח ירושלים 

 

''טקסטיל אינטראקטיבי'' הוא לא צירוף מלים נפוץ. מה כבר יכול להיות אינטראקטיבי בטקסטיל? יורי הימורו, מעצבת יפנית צעירה, מצאה את התשובה שלה. היא פיתחה טכניקה מיוחדת לאריגת בד ג'קארד, בשתי שכבות. הבד הארוג מציג תמונה ברורה: במקרה של הימורו, דימויים ילדיים של כפר בהרים, דינוזאורים, ילדים גולשים בשלג, דאונים בשמיים תכולים. אך אם תגזרו אותו במספריים קטנים וחדים, תתגלה תחתיו שכבה שנייה של דימויים, רובד ציורי נוסף.

 

יצירה אחת כזו, בגודל שלושה מטרים, תציג הימורו בתערוכה המרכזית בשבוע העיצוב בירושלים, הנפתח מחר (חמישי) בערב בבית הנסן. הימורו מגיעה לפרוש אותה, וגם לגזור. בניגוד לתערוכות שבהן השתתפה ביפן, שם הוזמן הקהל המנומס להתנסות בגזירה בעצמו – בירושלים, כך החליטו האוצרים, הגזירה תהיה מבוקרת, ותיעשה בעיקר בידיה של הימורו. הרי הקהל המקומי פחות ממושמע.

 

הנה היא, מדמה חפירות ארכיאולוגיות דרך הבד הצהוב: 

 

הקשר אתה נוצר דרך ''דיזיין ארט טוקיו'', אירוע העיצוב המרכזי ביפן, שבאוקטובר הקרוב יחגוג את שנתו השלישית. השגרירות הישראלית עשתה חיבור בין מארגניו לענת ספרן וטל ארז, אוצרי שבוע העיצוב בירושלים, והצדדים החלו בדיאלוג. מתוך רשימה שנשלחה בחרו ספרן וארז שניים: הימורו ושוטו האיאקווה, שני מעצבים שיש ממד אינטראקטיבי בעבודתם.

 

''העבודות של יורי מאוד מיוחדות בעינינו", מסבירה ספרן. ''יצירתיות שמערבת את המשתמש. הפעולה הזו תפסה אותנו. מעבר לזה, בהקשר לתמה שנבחרה לשבוע העיצוב השנה – מזרח – הדימויים שהיא מייצרת הם תמיד קצת היברידיים, בין מזרח ומערב. למשל, יש לה אריג שנושאו חג המולד. ביפן אין חג מולד, אין לו משמעות דתית, אבל כחגיגה צרכנית – היפנים אמצו אותו בחום. גם העבודה שתוצג אצלנו מתארת נוף כפרי יפני עם אלמנטים מערביים. יפן היום היא על התפר הזה, מטמיעה בתרבות שלה דברים מהמערב''.

 

 

הימורו למדה עיצוב טקסטיל באוניברסיטת TAMA ART בטוקיו, ואת השכלתה העשירה באוניברסיטת Aalto שבפינלנד, לשם נסעה במסגרת תוכנית לחילופי סטודנטים. אחרי שסיימה עבדה בחברה לייצור עניבות, אך נטשה את משרתה הבטוחה לטובת הקמתו של מותג הטקסטיל הקטן והחדשני שלה.

 

את פרויקט בדי הג'קארד היא מציגה ברחבי העולם תחת השם snip snap, ובמקביל עיצבה קולקציות בדים שהוצגו בשבוע העיצוב במילאנו בשנתיים האחרונות. יש לה גם חנות אינטרנטית שבה מוצרים מסחריים: ציפיות לכריות, יריעות ארוגות, תיקים, מטפחות ומטריות. 

 

 

 

 

 

היא גם מקבלת הזמנות מגופים ומקומות גדולים, הציבה עבודה בבריכת השחייה המקורה של מלון הילטון, יצרה מיצב חג מולד עבור חברת הרהיטים היפנית Cassina ixc, ועוד. ובעיקר היא מחפשת את ''ההפתעות וההנאה הנמצאות באינטראקציה בין אנשים וטקסטיל''.

 

 

 

 
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד