סיקור שבוע העיצוב בירושלים - בשיתוף הרשות לפיתוח ירושלים
''טקסטיל אינטראקטיבי'' הוא לא צירוף מלים נפוץ. מה כבר יכול להיות אינטראקטיבי בטקסטיל? יורי הימורו, מעצבת יפנית צעירה, מצאה את התשובה שלה. היא פיתחה טכניקה מיוחדת לאריגת בד ג'קארד, בשתי שכבות. הבד הארוג מציג תמונה ברורה: במקרה של הימורו, דימויים ילדיים של כפר בהרים, דינוזאורים, ילדים גולשים בשלג, דאונים בשמיים תכולים. אך אם תגזרו אותו במספריים קטנים וחדים, תתגלה תחתיו שכבה שנייה של דימויים, רובד ציורי נוסף.
יצירה אחת כזו, בגודל שלושה מטרים, תציג הימורו בתערוכה המרכזית בשבוע העיצוב בירושלים, הנפתח מחר (חמישי) בערב בבית הנסן. הימורו מגיעה לפרוש אותה, וגם לגזור. בניגוד לתערוכות שבהן השתתפה ביפן, שם הוזמן הקהל המנומס להתנסות בגזירה בעצמו – בירושלים, כך החליטו האוצרים, הגזירה תהיה מבוקרת, ותיעשה בעיקר בידיה של הימורו. הרי הקהל המקומי פחות ממושמע.
הנה היא, מדמה חפירות ארכיאולוגיות דרך הבד הצהוב:
הקשר אתה נוצר דרך ''דיזיין ארט טוקיו'', אירוע העיצוב המרכזי ביפן, שבאוקטובר הקרוב יחגוג את שנתו השלישית. השגרירות הישראלית עשתה חיבור בין מארגניו לענת ספרן וטל ארז, אוצרי שבוע העיצוב בירושלים, והצדדים החלו בדיאלוג. מתוך רשימה שנשלחה בחרו ספרן וארז שניים: הימורו ושוטו האיאקווה, שני מעצבים שיש ממד אינטראקטיבי בעבודתם.
''העבודות של יורי מאוד מיוחדות בעינינו", מסבירה ספרן. ''יצירתיות שמערבת את המשתמש. הפעולה הזו תפסה אותנו. מעבר לזה, בהקשר לתמה שנבחרה לשבוע העיצוב השנה – מזרח – הדימויים שהיא מייצרת הם תמיד קצת היברידיים, בין מזרח ומערב. למשל, יש לה אריג שנושאו חג המולד. ביפן אין חג מולד, אין לו משמעות דתית, אבל כחגיגה צרכנית – היפנים אמצו אותו בחום. גם העבודה שתוצג אצלנו מתארת נוף כפרי יפני עם אלמנטים מערביים. יפן היום היא על התפר הזה, מטמיעה בתרבות שלה דברים מהמערב''.
הימורו למדה עיצוב טקסטיל באוניברסיטת TAMA ART בטוקיו, ואת השכלתה העשירה באוניברסיטת Aalto שבפינלנד, לשם נסעה במסגרת תוכנית לחילופי סטודנטים. אחרי שסיימה עבדה בחברה לייצור עניבות, אך נטשה את משרתה הבטוחה לטובת הקמתו של מותג הטקסטיל הקטן והחדשני שלה.
את פרויקט בדי הג'קארד היא מציגה ברחבי העולם תחת השם snip snap, ובמקביל עיצבה קולקציות בדים שהוצגו בשבוע העיצוב במילאנו בשנתיים האחרונות. יש לה גם חנות אינטרנטית שבה מוצרים מסחריים: ציפיות לכריות, יריעות ארוגות, תיקים, מטפחות ומטריות.
היא גם מקבלת הזמנות מגופים ומקומות גדולים, הציבה עבודה בבריכת השחייה המקורה של מלון הילטון, יצרה מיצב חג מולד עבור חברת הרהיטים היפנית Cassina ixc, ועוד. ובעיקר היא מחפשת את ''ההפתעות וההנאה הנמצאות באינטראקציה בין אנשים וטקסטיל''.