שתף קטע נבחר

שופרסל אונליין: צרכנים עלולים לשלם עשרות אחוזים יותר על מוצרים במשקל

בתביעה ייצוגית טענה צרכנית שקנתה מוצרים שקילים ב-200 שקל בשופרסל אונליין, כשב-30 שקל מתוכם שילמה על משקלים עודפים. לטענתה שופרסל נוהגת כך באופן שיטתי. לפי הסכם פשרה בין הצדדים מותר יהיה לשופרסל אונליין למכור מוצרים במשקל בחריגה של 20% או 300 גרם מוצר יותר מהמשקל שהוזמן, לפי הנמוך מביניהם

צרכנים משלמים ביוקר על משקל עודף בהזמנות באינטרנט: הסכם פשרה בתביעה ייצוגית חושף את מנגנון סטיית המשקל של שופרסל, בהזמנות דרך אתר האינטרנט המכירתי שלה, שופרסל אונליין.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

בעקבות ייצוגית: שופרסל תוזיל ק"ג בשר טרי ב-10 שקלים

לא מחכה לרגולטור: שופרסל מנסה להחליף את מדבקות המחיר בתגים אלקטרוניים

אחרי הסכסוך המסחרי: נטו תספק ליינות ביתן בשר טרי

 

לפי הסכם הפשרה שהוגש לאישור בית המשפט המחוזי בת"א, שופרסל תוסיף באתר האינטרנט שלה שופרסל אונליין (ONLINE) הבהרה לפיה "בכל הזמנת מוצר שקיל, יהיה ניתן לספק ללקוח כמות של 20% או 300 גרם מוצר שקיל יותר מהמשקל שהוזמן, לפי הנמוך מביניהם". בכך היא מתחייבת לא לחרוג מחריגה זאת, אך היא גם מקבעת אותה כחריגה מותרת.

שקיות נייר עבות במשלוחים של שופרסל (צילום: אלה אילת)
משלוחי שופרסל אונליין(צילום: אלה אילת)
 

כיתוב זה, יופיע בתקנון שלה, בתחתית עמוד סיום הזמנת הלקוח ובדף סיכום ההזמנה בטרם אישור התשלום.

 

כמו כן, במערכות הליקוט ישולב מחסום טכני שלא יאפשר מכירת מוצר שקיל בו מתקיימת חריגת משקל מעבר לכמות המבוקשת. הדבר מצריך משאבים ופיתוח של כשלושה חודשים לפי שופרסל.

 

רוב המוצרים הגיעו במשקלי יתר של עד 74%

מדובר בתביעה ייצוגית שהוגשה לפני כשנה נגד שופרסל, בה טענה צרכנית שהרשת מוכרת באתר האינטרנט שלה מוצרים במשקל גבוה מזה שהזמינו, אחרי ש-26 מתוך 28 מוצרים שהזמינה בארבע הזמנות שונות, הגיעו במשקל עודף. הצרכנית קנתה ב-200 שקל ושילמה 32.44 שקל יותר ממה חשבה שתשלם כשערכה את הקנייה באתר וקיבלה סיכום חשבון. סך כל המשקל העודף שקיבלה: שלושה ק"ג.

 

לטענתה, שופרסל מאלצת את לקוחותיה באופן מכוון ושיטתי לקנות ולקבל מוצרים במשקל גבוה בעשרות אחוזים מהמשקל שהזמינו בפועל וכתוצאה מכך, הצרכנים נדרשים לשלם ביתר בגין המשקל העודף ולסבול מתחושה שמכניסים להם יד לכיס. במקביל שופרסל מתעשרת שלא כדין על חשבונם. את הצרכנית ייצג עו"ד רועי בכר ממשרד יהודה בכר ושות'.

עו
עו"ד רועי בכר(צלם: שגיא אהרון)
 

שופרסל טענה כי אין אפשרות לקבוע מראש את המחיר הסופי של מוצרים שקילים מעצם טבעם, לפיכך אחת משיטות המכירה באינטרנט למוצרים שקילים, היא קביעה מראש של מחיר ליחידת משקל, שעל בסיסו מחושב המחיר המשוער בהזמנה בשקלול המחיר ליחידת משקל ואילו המחיר הסופי של המוצר נקבע בעת השקילה והאריזה.

   ()
 

נוהל פנימי שלא מוזכר באתר החברה

כן טענה שופרסל שרוב המוצרים מתוך 28 המוצרים שהצרכנית הזמינה, היו ב"טווח סטייה תקין" בהתאם ל"הנחיותיה הפנימיות" לפיהן היא מאפשרת למלקטים בהזמנה אונליין לספק לצרכנים עד כ-20% משקל עודף במוצרים שקילים. בכך שופרסל חשפה נוהל פנימי שלא היה ידוע עד כה לצרכנים, שכן הוא לא מוזכר באתר שלה.

 

בנוסף, נראה שהעובדים שלה לא עומדים בנוהל הזה וחורגים ממנו שכן על 17 מהמוצרים הצרכנית שילמה בין 2% ל-20% יותר ממה שחשבה שתשלם, שכן הם נמכרו לה במשקל עודף. על שמונה מוצרים שילמה יותר מ-20% סטיית משקל, כשהמחיר העודף הגבוה מביניהם היה על קולורבי, ממנו הזמינה 500 גרם וקיבלה 870 גרם, עודף משקל של 74% ותוספת תשלום של 3.66 שקלים. נקניק שהזמינה ממנו 300 גרם, הגיעה במשקל 390 גרם, חריגה של כמעט 100 גרם מהמשקל שהזמינה, שעלו לה 30% יותר משהתכוונה לשלם.

 

מוצר אחד הגיע במשקל מדויק (300 גרם צפתית רכה), מוצר אחד הגיע במינוס 24% משקל מזה שהוזמן (פלפל ירוק חריף) ומוצר שלישי במינוס 4% (250 גרם גבינה צפתית).

 

כיום, בסעיף 21 לתקנון של שופרסל, שהצרכנים נדרשים לאשר, נכתב באופן עמום: "חיוב הלקוח בגין מוצרים שקילים יהא בהתאם למשקל המוצרים בפועל. יוסבר כי בעת ביצוע הזמנה אומדן ערך ההזמנה שנמסר ללקוח מתבצע עפ"י הערכת המשקל של המוצרים השקילים המוזמנים, ואולם החיוב בפועל יתבצע עפ"י שקילה של המוצרים בסמוך לאספקתם ללקוח".

 

עם אישור הסדר הפשרה שופרסל תוסיף לסעיף עמום זה, שנחבא בנבכי התקנון, את המשפט שמבהיר את גובה החריגה ששופרסל מאפשרת לעצמה במוצרים שקילים.

 

למרות שסכום התביעה עמד על 65 מיליון שקל, הוחלט ששופרסל תתרום 250 אלף שקל לקרן לניהול ולחלוקת כספים לפי חוק תובענות ייצוגיות ותשלם 72 אלף שקל לעורך הדין ו-23 אלף לתובעת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: אלה אילת
ייצוגית נגד שופרסל
צילום: אלה אילת
מומלצים