שתף קטע נבחר

יזמות בחינוך לומדים רק במכללת אחוה!

יזמות בעולם החינוך מתאפיינת בביצוע מהלכים שישנו את פני ההוראה. וזאת באמצעות חשיבה חדשנית, יצירתית וגמישה בהוראה, בלמידה, בטכנולוגיה תומכת, בסביבת הלמידה, בבניית תכני לימוד וחיזוק הקשר עם הקהילה. מתוך אותם שינויים שחלו במערכת החינוך החליטה המכללה האקדמית אחוה להקים תכנית חדשנית וייחודית להכשרת מורים בדגש על יזמות בחינוך

תפקידו של המורה במערכת החינוך השתנה ללא היכר. לאחרונה ממוקדת התפיסה הפדגוגית ביכולתו של המורה לעורר את הסקרנות של התלמיד, ללכוד את תשומת לבו ולעודד אותו לצרוך את הידע וללמוד בצורה עצמאית.

 

אין ספק כי בעולם המשתנה תדיר ובמהירות רבה האתגרים של מערכת החינוך בכלל ותפקידו של המורה בפרט הם רבים. המחנך של המחר צריך לתת את הכלים לדור שיסיים את לימודיו בעוד 12 שנה ויצא אל עולם שונה בתכלית מזה שבו התחיל את לימודיו. עליו לוודא כי התלמיד יפתח גמישות מחשבתית, ילמד יכולות מגוונות שישמשו אותו בתחנות נוספות בחיים וידע לנווט נכון בין סיטואציות שונות כשהוא מתבסס על המיומנויות שרכש בבית הספר. ועל-מנת לעשות זאת נדרשת מהפכה של ממש בתכנית הלימודים שתכשיר כבר היום את המורה של העתיד.

  (צילום: אדי ישראל)
(צילום: אדי ישראל)

במכללת אחוה הושם בשנים האחרונות דגש רב על בניית מסלולי לימודים מגוונים ומרתקים המשלבים יזמות בחינוך, ומאפשרים זווית חשיבה חדשה ומעניינת עבור הסטודנטים. המטרה של המכללה היא לא רק להכשיר את המורים לעתיד, אלא גם את יזמי החינוך הבאים, אלו שיגיעו למערכת ויחדירו בה חמצן ורעיונות חדשים בהתאמה לילדים של היום ולילדי המחר.

חשיבה ולמידה מחוץ לקופסה

 

במכללת אחוה עוסקים בשנים האחרונות יותר ויותר בשאלה - 'כיצד ניתן להביא טכנולוגיות הוראה חדשניות לכיתות הלימוד על-מנת לשפר את איכות ההוראה, הלמידה וההישגים? התשובה היא חשיבה מחוץ לקופסה בכל הנוגע ליצירת קורסים משמעותיים וחדשניים המשפרים לאין שיעור את תהליכי ההכשרה של הסטודנטים במכללה. על קורסים אלו ניתן למנות בין השאר את תחומי הנוירופדגוגיה, הרובוטיקה, למידה מבוססת פרויקטים, הרצאות מעוררות השראה בתחום היזמות בחינוך ועוד. במכללה מאמינים כי העיקר בלמידה מחוץ לקופסה הוא לא התוצר, אלא התהליך. כלומר, הדרך שאותה עוברים הסטודנטים לחינוך ולהוראה. גם חווית המחנך ומעמדו משתנים על פי שיטה זו, הוא פועל באופן עצמאי ומעצב תכניות לימודים בהתאם לעניינו ולעניין של התלמידים, כאשר דרך הוראה חדשנית מובילה, תעלה את ההישגים והמוטיבציה של הדור הצעיר.

 

"המכללה חרטה על דגלה את תחום החינוך, בין היתר בעזרת יזמות, חווית למידה וצוות מרצים מומחה", מעידה פרופ' אורית אבידב-אונגר דיקנית בית הספר לתארים מתקדמים במכללת אחוה. "האתגר הגדול שעומד בפני מסיימי התואר הוא להיות מורים לחיים המכוונים לצרכים של התלמיד. הכלים אותם מקבלים הסטודנטים במהלך הלימודים הופכים את מי שלמד אצלנו למובילים בתחומם. המוסמכים שלנו הינם מובילי דרך במערכת החינוך, מצטיינים בתפקידם, מהווים דוגמה אישית ומאתגרים עמיתים ללכת בעקבותיהם. לצד קורסים יישומים המושתתים על מחקר עדכני ופדגוגיה איכותית, מציעה המכללה שילוב טכנולוגיות חדישות וכלים להובלת מקצוע ההוראה אל עבר עתיד מבטיח במציאות משתנה".

  (צילום: אדי ישראל)
(צילום: אדי ישראל)

המרכז לנויורופדגוגיה

נקודת המוצא בהקמת המרכז לנוירופדגוגיה במכללת אחוה הייתה, שהבנת המערכות המוחיות והתהליכים הנוירו-קוגניטיביים הכרוכים בלמידה היא בעלת ערך למורים ולכל העוסקים בהוראה. על בסיס הבנה זו יוכלו המורים ליישם את הידע שרכשו בחיי היומיום, לפי יכולותיהם והבנתם. המרכז נועד למצוא דרכים ושיטות ליישום ממצאי חקר המוח בהוראה ובלימוד, ולפתח מודלים פדגוגיים חדשים לצורך זה.

 

"בקורסים שאני מלמדת במכללה, אנחנו שוברים מיתוסים בכל הקשור להוראה ודידקטיקה בזכות הקשר הישיר בין מחקרי המוח", מסבירה עדי עראקי, בוגרת המכללה לתואר ראשון בחינוך ומדריכה פדגוגית באחוה. "הסטודנטים נחשפים למחקרים מרתקים העוסקים בתחומים הנושקים להוראה, ויחד חושבים על תכניות התערבות בהלימה למחקר".

 

להשלמת ההכשרה באופן המיטבי ביותר, מתקיימים במכללה האקדמית אחוה עשרות קורסים המאופיינים בחשיבה מחוץ לקופסה שבבסיסם יסודות ההוראה המותאמים לסטודנט במאה ה-21, כגון רובוטיקה בגיל הרך, יזמות בחינוך, נוירופדגוגיה, עברית בטי-שרט, סימולציות בחינוך, קליניקות בהוראה מתקנת, עתידנות בחינוך, למידה בעזרת משחק ורבים נוספים. חשיפה זו מאפשרת לכל סטודנט להטמיע השקפת עולם חינוכית-יזמית המקדמת הוראה, מתמקדת בתלמיד ומותאמת אישית.

 

"בשנים האחרונות הצלחנו לקדם רעיונות יצירתיים המתורגמים למיזמים חדשים ותכניות לימודים פורצות דרך בתחומי ההוראה והלמידה", אומר ד"ר יאיר צדוק, מרצה לתואר ראשון ושני בתכניות חינוך והוראה ומערכות מידע, במכללת אחוה. "כמו כן, אנחנו שמים דגש מיוחד על למידה תוך כדי עשייה. הסטודנטים שלנו עובדים בצוותים ומתנסים בזיהוי צרכים ובמתן מענה חדשני לצרכים אלו, תוך שהם מפתחים תכניות לימודים חדשניות ויוצרים סביבת למידה עתירה טכנולוגיה, כך שבתום לימודיהם הם יוכשרו לא רק כמורים אלא גם כיזמים".

  (צילום: אדי ישראל)
(צילום: אדי ישראל)

כחלק משימת הפן היזמי במרכז לימודי החינוך וההוראה, עומדת לרשות הסטודנטים בחירה של קורסים מתחומי לימוד רבים, וזאת מעבר ללימודי הבסיס החיוניים ללימודי תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה. יתרה מכך, סטודנטים שירצו להוביל רעיון/יוזמה יקבלו ליווי מהמכללה ואף יינתן להם על כך קרדיט אקדמי. כחלק מגישה פתוחה ודינמית זו הפכה המכללה לסטארט-אפ של האקדמיה.

 

אז אם אתם חשים שהחינוך הוא הייעוד שלכם מתוך כוונה לשנות, לחשוב אחרת, ליזום ולחדש - מקומכם במכללה האקדמית אחוה. תחושת ההגשמה והסיפוק העצמי בחינוך דורות של ילדים שיגדלו להיות מבוגרים ערכיים התורמים לחברה ולמדינה - הם התגמול האמיתי.

 

למידע נוסף על מסלולי החינוך במכללה האקדמית אחוה , בדרך להגשמת החלום להיות מורים ויזמים.

 

 

 

 

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים