פייסבוק מאבדת את הצעירים - ובוחרת בלוגו של חברה זקנה

האם האימפריה של מארק צוקרברג מנסה להתנער מהדימוי השנוא שלה באמצעות מעבר לשפה גרפית תאגידית ומשעממת? ככה זה נראה, והנה ההסבר האפשרי למהלך

עודד בן יהודהפורסם: 06.11.19 15:48
הלוגו הכחול הנצחי של פייסבוק (מימין) והחדש שיצא לדרך אמש. קפיצה דרמטית מבחינת פייסבוק, לא כ''כ מבחינת המשתמשים (צילום: מתוך newsroom.fb.com)
הלוגו הכחול הנצחי של פייסבוק (מימין) והחדש שיצא לדרך אמש. קפיצה דרמטית מבחינת פייסבוק, לא כ''כ מבחינת המשתמשים (צילום: מתוך newsroom.fb.com)
האבולוציה של הלוגו מאז היווסדה של פייסבוק. צעד נוסף בהזדקנות של המותג (צילום: מתוך newsroom.fb.com)
האבולוציה של הלוגו מאז היווסדה של פייסבוק. צעד נוסף בהזדקנות של המותג (צילום: מתוך newsroom.fb.com)

רבים ממשתמשי פייסבוק, שהם רבים ממשתמשי כדור הארץ, מורגלים בהפתעות הקוסמטיות שהרשת החברתית הכחולה מנחיתה עליהם מדי כמה חודשים. לרגע מאבדים אוריינטציה, מקללים בלב ״שוב?״, מנסים להבין את הלוגיקה החדשה, וממשיכים הלאה עם מה שיש.

 

אבל אמש, כשפייסבוק חשפה לוגו חדש, היא העזה לצעוד קדימה כפי שלא העזה לעשות מעולם. לא בטוח שהצעד הזה היה נחוץ.

 

מארק צוקרברג, שיצא לדרך ב-2003 עם אתר סטודנטיאלי שהפך לתופעה עולמית ששינתה את האינטרנט, מעולם לא ביצע פעולה מיתוגית משמעותית. היו אלה אותם תיקונים קוסמטיים מדי פעם, אבל לא מהלך של ממש.

 

המהלך הנוכחי, שנעשה בשיתוף שני משרדי מיתוג גדולים (דלתון וספרון הבריטים), מגיע על רקע התקופה הקשה ביותר בתולדות החברה, ולא יהיה מופרך להניח שהוא גם נובע ממנה. שימועים מביכים בקונגרס, ביקורת חריפה ברחבי העולם על הפרת פרטיות מתמשכת ושגשוג קמפייני פייק מסוכנים נגד הדמוקרטיה בגיאוגרפיות שונות, קנסות כבדים מהאיחוד האירופי, ולא פחות גרוע – דור צעיר שלא רוצה לשמוע על פייסבוק כי היא זקנה מדי מבחינתו.

 

אבל האם יש כאן בשורה פורצת דרך? טוב שנזכרת, צוקרברג. הסבר קצר: בעבר, מותגים התהדרו בצבע אחד, מוביל ומזוהה; אחר כך צצה מגמה של שימוש בקומץ גוונים מובילים כדי לשדר רב-גוניות, ולפני כעשור פרצה המגמה של ״אנחנו כל הצבעים״ (ראו ספר המותג של "כאן").

 

פייסבוק, שתמיד חשבנו עליה בכחול, עשתה מבחינתה קפיצה דרמטית. כי מעכשיו אנחנו אמורים לראות אותה בצבעוניות אחרת לגמרי, חדשה ודינמית, של צבעי פסטל על רקע המון לבן מסביבם.

 

כך זה נראה באינסטגרם, שמקבל את הלוגו החדש של פייסבוק (צילום: מתוך newsroom.fb.com)
    כך זה נראה באינסטגרם, שמקבל את הלוגו החדש של פייסבוק(צילום: מתוך newsroom.fb.com)

    והנה כאן (מימין למטה) (צילום: מתוך newsroom.fb.com)
      והנה כאן (מימין למטה)(צילום: מתוך newsroom.fb.com)

       

      מה שמרכך את הבשורה הדרמטית הוא ההחלטה לא ללכת עד הסוף. הלוגו של האפליקציה יישאר על כנו, בניגוד ללוגו של החברה. החלטה מעט מוזרה; אולי אסטרטגית, אולי פחדנית. ניחוש: זה רק עניין של זמן, עד שהשינוי יחלחל לכל הפלטפורמות הפייסבוקיות.

       

      עם 1.63 מיליארד משתמשים (אמיתיים או לא) ויותר מ-43 אלף עובדים ב-60 משרדים ברחבי תבל, פייסבוק היא לא שק חבטות שצריך לרחם עליו, אלא קונצרן עוצמתי ועשיר מאוד, שמשפיע עמוקות על סדר היום של משתמשיו. באופן טבעי, מעצבים גרפיים לוקחים ברצינות רבה את השינויים שנעשים בלוגו ובמיתוג כולו.

       

      כך, למשל, לפני ארבע שנים נשמעו תגובות נסערות על האות a בגופן החדש שנבחר. הפעם כבר יש שינוי משמעותי בלוגוטייפ, עם מעבר מלא מאותיות קטנות (lowercase) לאותיות גדולות (Uppercase). אפשר לומר שזהו צעד נוסף בהזדקנות של פייסבוק, שהתהדרה פעם בתדמית של שחקנית צעירה שמנסה לחשוב קצת אחרת (לוגו ראשי עם אותיות קטנות הוא קצת יוצא דופן), ועכשיו מאמצת נראות תאגידית, שמרנית, נקייה, פשטנית ובעיקר "לא מזיקה".

       

      הטיפוגרפים ישימו לב מיד לפרטים הקטנים בלוגו החדש, כמו הכיפופים המעט מוזרים של האותיות A ו-K, שיחד עם הפינות העגולות העדינות של הגופן החדש יוצרות לוגוטייפ עדין ונעים.

       

      וזו כנראה כוונת המשורר. צוקרברג ואנשיו מבינים שהעולם אולי שייך לצעירים שכבר לא רוצים אותם, וממשיכים בלעדיהם אל עוד כסף גדול – עולם הטלוויזיה, הקולנוע והניו מדיה, עם תוכניות מרחיקות לכת של עבודה מול גופי ענק שמעריכים חשיבה תאגידית.

       

      לשם מכוונים בפייסבוק: צרכן הקצה עומד להיות באמת בקצה.

       

       
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
      אני איש עיצוב, תרבות, מחקר, איש של מילים ותוכן.
      בוגר המחלקה לתקשורת חזותית של "בצלאל", ותואר שני בעיצוב ב-London College of Communication. בשנת 2007 הקמתי את Graphics & Words - סטודיו המתמחה בחשיבה קריאטיבית עיצובית מולטידיספלינרית, יצירת זהויות מותגיות ומחקרי טרנדים. כיום, בין השאר, אני זוכה להשתתף בתערוכות עיצוב, וגם לשמש מנהל קריאייטיב ויועץ למספר בתי סטודיו ומותגים מהמובילים בארץ. בעשור האחרון, אני מחלק את זמני כמרצה באקדמיות השונות - "בצלאל", "מנשר", "שנקר", "ויצ"ו חיפה" ואוניברסיטת תל-אביב.

      להצטרפות לרשימת התפוצה של הטור שלי, שלחו לי מייל:
      odedbenyehuda@gmail.com