המנצח וחלוץ המוזיקה האלקטרונית, גרשון קינגסלי, הלך לעולמו בגיל 97 בניו יורק. קינגסלי חתום על היצירה "פופקורן" - ששיחקה תפקיד חשוב בהפיכת המוזיקה האלקטרונית לפופולרית.
קינגסלי הקליט את "פופקורן" בשנת 1969, אך מה שהביא את היצירה לצמרת המצעדים, ולמקום הראשון בלפחות שש מדינות שונות, היה הרימייק של הוט באטר בשנת 1972. בשנת 2005 השיר חזר למקום הראשון עם גרסה נוספת הפעם של קרייזי פרוג. ובשנה שעברה קינגסלי בעצמו שחרר גרסת ויניל חדשה של השיר. בין יצירותיו המוכרות נמנה גם שיר הנושא של פארק השעשועים של דיסני Baroque Hoedown הלקוח מאחד מאלבומי המוזיקה האלקטרונית הראשונים שלו.
2 צפייה בגלריה
גרשון קינגסלי
גרשון קינגסלי
גרשון קינגסלי
(צילום: מתוך האתר הרשמי)
קינגסלי נולד בגרמניה בשנת 1922 וגדל בברלין, בגיל 15 הצטרף לתנועת נוער ציונית בעקבות עליית הנאצים ובשנת 1938, ימים ספורים לפני ליל הבדולח, עלה לארץ. הוא הגיע לקיבוץ עין חרוד ולימד את עצמו לנגן בפסנתר, מאוחר יותר הופיע עם הרכבי ג'אז שונים בתל אביב ובירושלים. הוא שירת כגפיר במשטרה הבריטית ולמד בקונסרבטוריון למוזיקה בירושלים.
בשנת 1946, קינגסלי עזב את ארץ ישראל ונסע לניו יורק, שם התאחד עם משפחתו ולאחר מכן נסע ללמוד מוזיקה בלוס אנג'לס. הוא שב לניו יורק בשנת 1955, והפך למנהל המוזיקלי של הפקת ברודווי The Entertainer בכיכובו של לורנס אוליבייה. בשנת 1958 זכה למועמדות ראשונה לפרס הטוני על בימוי מוזיקלי במחזה La Plume de Ma Tante. הוא ניצח על הפקות שונות בברודווי ובאוף-ברודווי לרבות "פורגי ובס", "ג'מייקה", "ארנסט מאוהב" ואחרות וזכה בפרסים על עבודתו. בשנות ה-50 שימש כבמאי מוזיקלי בהפקות מחול שונות וכן בספיישל הטלוויזיה המוערך "העולם של קורט וייל". כמלחין הגרסאות התיאטרליות שלו כללו מאפיינים יהודיים - ביצירות כמו Shabbat for Today או Shepherd Me, Lord.
2 צפייה בגלריה
גרשון קינגסלי ולו ריד, 2013
גרשון קינגסלי ולו ריד, 2013
גרשון קינגסלי ולו ריד, 2013
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק)
קינגסלי הפך לחלוץ המוזיקה האלקטרונית בשנות ה-60 כאשר עבד לצד המלחין הצרפתי ז'אן ז'אק פרה על אלבום הפופ המהפכני The In Sound from Way Out. השניים שילבו לופים מוקלטים עם נגינה חיה של מוזיקאים באולפן, וכך הרחיבו את גבולות המוזיקה המודרנית - קינגסלי הפך לאחד מראשוני אמני הצליל של סינתיסייזר המוג ושיתוף הפעולה בין המלחינים המשיך לאלבום נוסף. בשנת 1969 קינגסלי שחרר את אלבום המוג הראשון שלו (Music to Moog By) שזכה לביקורות מהללות.
השלב הבא היה הקמת רביעיית מוג שכללה אנסמבל של ארבעה סינתיסיייזרים, והייתה הראשונה להביא מוזיקה אלקטרונית אל אולמות מוזיקה קלאסית לצד רקדנים וקולאז'ים ויזואליים. הם עשו היסטוריה כאשר ביצעו לראשונה הופעה חיה של סינתיסייזרים בקרנגי הול. משם קינגסלי הוזמן לנגן באולמות שונים והופיע גם בטלוויזיה. הוא זכה בפרס אמי וכן בפרסי קליאו על מוזיקה לפרסומות, בין היתר הלחין גם לטלוויזיה הגרמנית ולסרטים שונים.
קינגסלי המשיך להלחין ולשחרר מוזיקה חדשה במהלך שנות ה-80 וה-90, בין היתר הוציא אלבומי ניו-אייג', הלחין שתי עבודות שונות לציון 500 שנה למסעו של קולומבוס לאמריקה, הלחין אופרה ועבד על יצירה תיאטרלית המבוססת על שירה בשואה שעלתה בניו יורק ב-1998. גם בשנות ה-2000 הוא המשיך לעסוק ביצירות שקשורות לשירה בשואה, כמו היצירה "סלמה", ואחת מיצירותיו האחרונות "ראול", על חסיד אומות העולם השבדי, ראול ולנברג, שעלתה בניו יורק ב-2004 ואחרי 4 שנים גם בגרמניה.
הוא הותיר אחריו שתי בנות ונכד.