שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    "תחשבו על התקופה הזו כעל הזדמנות"

    המשפחה כולה יחד בבית ולמרות שמדובר במצב עם יתרונות רבים, גם החרדות נמצאות איתנו - יש המשותפות ויש כאלה פרטיות. רונית כהן תמיר, מאמנת אישית ומטפלת בשיטת ACT ומנטורית צוות " חיים מאוזנים – חיים טובים", פרויקט המשותף ל"ידיעות אחרונות", ynet ואסם נסטלה, מאמינה שכולנו נהיה בסדר ועד הקיץ הכל כנראה יעבור. בינתיים, כל שנותר לנו לעשות זה למצוא את האיזון של מה שקורה בחוץ עם מה שקורה אצלנו פנימה

    בשיתוף אסם נסטלה

     

    בשגרה המוכרת הרגילה שלנו כמשפחה, אנחנו מוצאים את עצמנו לא פעם מייחלים לאיזה מפגש משפחתי, לא בהכרח של המורחבת, אפילו רק עם הילדים כדי לשבת יחד ולשוחח איתם על מה שקורה בחייהם. אנחנו כבר יודעים שארוחת ערב משפחתית וענה בדיוק על הצרכים הללו, היא מאפשרת שיח ובניית קשרים עם הילדים, מסייעת לבניית ביטחון עצמי והבנה של תזונה נבונה. 

     

    מחפשים איזון בחיים? היכנסו למתחם "חיים מאוזנים - חיים טובים"

     

    התקופה הנוכחית טרפה את הקלפים ואת השגרה, ועתה מדי יום ביומו אנחנו נמצאים יחד כל המשפחה, כשכל אחד ואחת מנסים למצוא איזו פינה שקטה שבה לא יפגשו את בני המשפחה, מקום לשבת ולחשוב קצת או ליהנות משקט - ולא תמיד זה אפשרי. בנוסף, על אף המצב שלכאורה יכול להיות מרגיע ונעים - אנחנו יחד כל המשפחה, מרגישים בטוחים עם ההורים - יש גם מצבים בהם החששות צפים ביתר שאת, אולי דווקא משום שאנחנו סגורים עם המשפחה בבית.  

     


    אז מה אם אתם כל היום יחד, אפשר גם לאכול ארוחת ערב משפחתית יחד (לחצו על התמונה למתכון לפסטה ברוטב, ב-15 דקות ובסיר אחד בלבד) (צילום: shutterstock)


    אז מה עושים? "תחשבו על התקופה הזו כעל הזדמנות", אומרת רונית כהן תמיר, שמטפלת מעל ל-15 שנה במה שהיא מכנה "המגפה של המאה ה-21" – דכאון וחרדות. באופן מפתיע היא לא מתכוונת בהכרח למשל הלימון והלימונדה.

     

    אין ספק שזו תקופה מוזרה - אין לנו אפשרות לגעת באף אחד או אפילו לצאת מהבית, אנחנו עמוסים בדאגות להורינו, לילדים, לפרנסה. "בזמן הזה אולי כדאי לראות איזה איכויות מנטליות אנחנו יכולים לפתח במצב הזה – סבלנות, סובלנות, קשר עם ההורים", אומרת כהן תמיר. "הפסיכולוגיה החיובית הגדירה אושר ככזה שמורכב מאספקט של כל מה שאנחנו חווים באמצעות החושים, ואספקט של דברים משמעותיים עם אורך חיי מדף גדול יותר ולכן יש גם בשורה: אפשר לנהל את המצב ולשפר אותו. אפשר לטפח איכויות מנטליות שעד היום היו פחות חזקות – דווקא עכשיו".

     

    כהן תמיר היא אמא לשלושה וסבתא לשמונה. 25 שנה הייתה אנליסטית בשוק ההון ובעקבות משבר חיים שינתה את חייה לפני 15 שנה והפכה למדריכת חיים, לצמיחה אישית ורוחנית, ולאחרונה לוקחת חלק כמנטורית בצוות "חיים מאוזנים – חיים טובים" של אסם נסטלה. היא למדה אימון אישי, NLP, ACT, פסיכולוגיה חיובית, CBT, מיינדפולנס, מוטיבציה ועוד והוציאה לאור שני ספרים. במקביל, היא מרצה ומלמדת, עושה הדרכות למטפלים וממשיכה, גם בעת הזו, לטפל.

    "תנסו לחשוב חיובי". רונית כהן תמיר
    "תנסו לחשוב חיובי". רונית כהן תמיר
     

    למצוא את הפרופורציות הנכונות

    שאלנו אותה מה היא מגלה שמטריד עכשיו בעיקר את האנשים שמגיעים לטיפול וגם, מה עושים במצב כמו עכשיו בו לעיתים התחושה היא שהחששות משתלטים על חיינו. "אנשים מתקשים להצביע על הסיבה, אבל הם מרגישים חרדה, פחד, לחץ וכד'. הפרספקטיבה של שיטת הטיפול של ACT (שפירושה Acceptance and Commitment Therapy) - שהיא גל שלישי של תרפיית ה-CBT - מאפשרת לראות את הדברים בעוד דרך. כעת, יש לנו בעיה עם שלל נתונים שמשרטטים תסריטים שליליים ולוקחים אותנו למקומות לא טובים עם עצמנו. מצד שני, יש בתקופה הזו זמן להביט על דפוסי התנהגות שלנו - החדשות עושות לכם רע? אל תצפו כל היום. מספיק להתעדכן פעם או פעמיים ביום אחרת זה מכניס את כולם לחרדה עם התרחישים הגרועים ביותר", היא אומרת.

     

    כהן תמיר רוצה להציע לנו לראות את הדברים אחר. ניסיתי ובחיי שזה עובד:

     

    • מצב בריאותי – "נכון, האיום הבריאותי קיים, אין ספק בזה בכלל, אבל אם תלמדו עליו - תדעו יותר. עזבו את הדיווחים רבי ההפחדה, מננו צפייה בחדשות ותלמדו את המצב כפי שהוא. אנחנו נחיה ונצא מזה. גם אם נחלה, רוב הסיכויים שנצא מזה. אל תיכנסו למחשבות על מקרי קיצון, שכנראה לא יתרחשו", היא אומרת.

     

    אמא וילד (צילום: shutterstock)
    אל תשקעו במחשבות שליליות על מה עלול לקרות, תלמדו את המצב כפי שהוא ותנגישו אותו לילדים(צילום: shutterstock)
     

    • הדאגה הכלכלית - "האם יש לכם יכולת לשלוט כרגע על המצב הכלכלי שלכם? אם לא, הניחו לזה בינתיים. יש לכם שליטה? תפעלו. תסתכלו על סין ותראו - 3-2 חודשים לא קלים יעברו עלינו, אבל החיים ימשכו גם אחרי וכך גם כנראה העבודה. נכון, נאלץ לעשות התאמות, אבל אין כאן קטסטרופות. כדי לא להסתבך עם לחץ מיותר כלכלי, יש לפרוט את הכל על נייר מסודר".

      

    • תדאגו למה שבשליטה שלכם – "במקום להשקיע בדאגות שהפתרון להן לא בידינו, תדאגו למה שכן בידיים שלנו – צמצמו צפייה בחדשות, תשמרו על קשר עם אנשים אהובים. עם הטכנולוגית הקיימות זה כל כך קל. תאכלו בריא ומסודר, תבשלו, תשתו הרב מים, תעשו פעילות גופנית במגבלות, צאו החוצה פעם ביום בסביבת הבית ו-100 המטרים, הקפידו לישון מסודר וזכרו, שזה מצרך משנה חיים.

     

    "הקפידו לגעת בתוך הבית. עשו מסז'ים זה לזה, עשו ספורט יחד. תרקדו. בכלל, מוזיקה זה מדהים לנפש ויחד עם ריקוד זה בכלל מומלץ".

     

    אב ובן (צילום: shutterstock)
    שמרו על הקשרים המשפחתיים גם בתוך הבית(צילום: shutterstock)
     

    • דאגה להורים – "חובתנו לדאוג ולעזור להורים המבוגרים כך שלא יצאו מהבית. צריך לשמח אותם, לעזור להם טכנולוגית, להיות בקשר כל הזמן. הדגישו בפניהם כמה חשוב שיישארו בבית.

     

    "הפיגו את חששותיהם מהעתיד ותעשו איתם תכניות עתידיות. קחו את העתיד כנקודת יעד. זו ראיית המנהרה שצריך לראות עכשיו ותנו את הקיץ והחום כמטרה שתסיים את הסיפור. אפשר להתחיל לתכנן טיולים לקיץ, מקסימום זה יהיה תחת כמה הרגלים חדשים".

     

    • סיר הלחץ המשפחתי – כהן תמיר אומרת שזה הזמן ללמוד להיות יחד וגם ללמוד לקחת זמן בנפרד – גם מבוגרים, גם ילדים. "צריך לאפשר לכל אחד לנשום אוויר בסיר הלחץ הזה. מה שהכי חשוב שזה לייצר שגרה במצב הלא נורמלי הזה", היא אומרת.

     

    • מתבגרי הבית – "עם כל חוסר חיבתי למסכים", היא אומרת, "לא הייתי מגבילה את התקשורת שלהם עם חברים. אפשרו להם. זו גמישות פסיכולוגית נדרשת כעת. הם היחידים שקשה להם עכשיו באמת, זה מצב מטורף וההורמונים משגעים אותם. צריך להיות איתם יותר מכילים".

     

    משפחה (צילום: shutterstock)
    זה הזמן גם לשחרר קצת בעניין המסכים(צילום: shutterstock)
     

    היא ממליצה להורים לשתף גם במצוקות שלהם את הילדים: "זה יוצר הרבה אינטימיות ואפשר לייצר מזה מצב משפחתי נדיר נעים. תחשבו על זה, יש לכם עכשיו הזדמנות יוצאת דופן להכיר טוב יותר את הילדים ובן או בת הזוג".

     

    "תחשבו על זה כעל הזדמנות", היא מסכמת את דבריה ומציעה לנו לתרגל מיינדפולנס: "תחיו את הגוף שלכם. המחשבות שלכם צובעות את התודעה. תתחברו למה שעובר עליכם ועובר על הגוף שלכם. תפעילו את החושים באופן מודע בכל פעולה שלכם. דבר אחד ביום. זה משנה חיים, קוטע חרדות ופחדים. היו בחוויה הנוכחת שלכם, לא במה שעלול לקרות לכם ואין לכם שליטה. אין טעם להתחבר לתרחישי האימים".

     

    משפחה (צילום: shutterstock)
    תעשו דברים יחד כמשפחה, כאן ועכשיו(צילום: shutterstock)
     

     

    רונית כהן תמיר  היא מדריכת חיים לצמיחה אישית ורוחנית

     

    לא פעם אנחנו מרגישים שיצאנו מאיזון, מטרתו של פרויקט "חיים מאוזנים - חיים טובים" לעזור לכם להיכנס לאיזון בעזרת צוות מנטורים, כל אחד בתחומו, שיתנו טיפים ועצות שיכולים לעזור לכל אחד ואחת מאיתנו, כיחידים וכחלק מהמשפחה, כי חיים מאוזנים = חיים טובים.

     

    הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"

     

    בשיתוף אסם נסטלה

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    להמשיך ליהנות מהמשפחה
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים