טיימס סקוור נטושה, אך היא לא לבד: שלטי חוצות למען העובדים החיוניים
הכיכר המפורסמת בעולם, שננטשה לחלוטין בימי קורונה, מארחת על שלטי החוצות המיותמים את טובי המעצבים והמאיירים בעולם, בשיר הלל למי שעדיין נמצא ברחובות
טיימס סקוור, הכיכר הסואנת והמרצדת בלב מנהטן, ריקה מאדם. מי שראה את הסרט "ונילה סקיי", נזכר בוודאי בסצינה שבה דייויד איימס (תום קרוז) נכנס בריצה לכיכר המפורסמת, כשהיא ריקה לחלוטין מאנשים. רק שהפעם זה באמת.
ועל רקע השממה הזו, שאיש לא יכול היה להעלות על הדעת, נכנסו בסוף השבוע האחרון לכיכר דיירים חדשים. עשרות כרזות השתלטו על המסכים הדיגיטליים העצומים של טיימס סקוור, מעשה ידם של טובי המעצבים והמאיירים, שמבטאים את רוח הזמן בניו יורק - שהיא רוח הזמן בכל מקום בעולם כרגע, כמעט. הפרויקט השאפתני נערך ביוזמת מגזין העיצוב PRINT, בשיתוף פעולה עם ארגון Times Square Arts ומוזיאון הפוסטרים של ניו יורק, Poster House.
״פוסטרים נועדו בראש ובראשונה להעברת מסרים, כדי ללכוד את מבטם של הצופים, למשוך את עיניהם למידע, ולעתים קרובות אף לדרוש פעולה״, מנסח סטיבן הלר, חוקר עיצוב ותרבות אמריקאי, את המניפסט של הקמפיין. הלר, שנמנה עם מקימי המגזין "פרינט" והיה אחד מעורכיו הבולטים, ממשיך: "אלא שהפעם, מעבר לשירותיות, לציבור הרחב יש מטרה נוספת. זו חגיגה של המגיבים הראשונים ושל העובדים החיוניים, אשר באומץ מאפשרים את תפקודה של העיר״.
לרגע לא ברור למי הלר מתכוון - האם לאחיות ולרופאים? או למקבץ העילית של המעצבים, המאיירים והארטדיירקטורים שנאצר בפרויקט. את הכרזות יצרו, בין היתר, מילטון גלייזר, שעיצב את סמל העיר ניו יורק, פאולה שר, המאיירת מיירה קלמן והמאייר הקובני אדל רודריגז, שאחראי על כמה משערי המגזינים הטובים בעולם.
עם מסרים של אהבה, הכרת תודה וסולידריות לצוותים הרפואיים ולכל הנאבקים במגיפה, עלה הקמפיין הססגוני לא רק בכיכר המפורסמת של מנהטן, אלא גם על גבי 1,800 מסכים דיגיטליים הפזורים בחמשת הרובעים של ניו יורק. זהו שיתוף פעולה יוצא דופן עם Link NYC, מי שהמירה את תאי הטלפון הציבוריים ל״קיוסקים״ דיגיטליים, המספקים רשת אלחוטית מהירה בכל רחבי העיר. הכרזות, שמחליפות כרגע את הפרסומות (המיותרות) באותם צגים דיגיטליים, מעלות שאלה על כוחה ותפקידה של הכרזה ככלי חיוני להעברת מסרים, בשעה שבה רוב התושבים נעולים בביתם.
ואמנם, הקמפיין מקיים את שאיפתו העיקרית: הוא קודם מגיע לתשומת ליבם של מי שכן נמצאים ברחובות ובחזית המאבק, אלו שבזכותם העיר ממשיכה לחיות. ורק אחר כך, לשאר האוכלוסייה שמבריאה בזכותם.
בוגר המחלקה לתקשורת חזותית של "בצלאל", ותואר שני בעיצוב ב-London College of Communication. בשנת 2007 הקמתי את Graphics & Words - סטודיו המתמחה בחשיבה קריאטיבית עיצובית מולטידיספלינרית, יצירת זהויות מותגיות ומחקרי טרנדים. כיום, בין השאר, אני זוכה להשתתף בתערוכות עיצוב, וגם לשמש מנהל קריאייטיב ויועץ למספר בתי סטודיו ומותגים מהמובילים בארץ. בעשור האחרון, אני מחלק את זמני כמרצה באקדמיות השונות - "בצלאל", "מנשר", "שנקר", "ויצ"ו חיפה" ואוניברסיטת תל-אביב.
להצטרפות לרשימת התפוצה של הטור שלי, שלחו לי מייל:
odedbenyehuda@gmail.com