הבוגרים של 2020: עבודות הגמר הבולטות של המחלקות לאופנה

יישוב מאדים, חוק הלאום, יחסי רובוטים ואנשים, ומנהגי עדות – מי הצליחו לייצר דרך הבגדים אמירה על המתרחש בעולם? פרויקטים נבחרים משנקר, ויצו חיפה ובצלאל

איתי יעקב

|

13.08.20 | 08:57

שנקר: מערכות הלבוש של רבקה מירזקאנדוב עוצבו עבור הנווד המודרני. הפרויקט היפה "יוצאים פנימה" בצבעוניות של כחול, אפור ואבן, מתרגם את הכמיהה של בני האדם להגיע למאדים, אך עושה זאת בשפה מודרנית ועכשווית, ולא כפנטזיה פוטוריסטית כפי שעשו מעצבים כמו פייר קרדן בשנות ה-60  (צילום: עדו לביא)
שנקר: מערכות הלבוש של רבקה מירזקאנדוב עוצבו עבור הנווד המודרני. הפרויקט היפה "יוצאים פנימה" בצבעוניות של כחול, אפור ואבן, מתרגם את הכמיהה של בני האדם להגיע למאדים, אך עושה זאת בשפה מודרנית ועכשווית, ולא כפנטזיה פוטוריסטית כפי שעשו מעצבים כמו פייר קרדן בשנות ה-60 (צילום: עדו לביא)
שנקר: הפרויקט הפיסולי "המכונות האנושיות" של נוי פוליבה, חוקר את היחסים בין רובוטים (שמגפת הקורונה האיצה את שימושם בתחום הרפואה) לבני אדם בעולם עתידני. הבגדים הבוהקים בלובנם מציעים דיאלוג בין חייטות מודרנית לפריטי לבוש אקסטרווגנטיים המציעים קווי מתאר חדשים לגוף האנושי  (צילום: עדו לביא)
שנקר: הפרויקט הפיסולי "המכונות האנושיות" של נוי פוליבה, חוקר את היחסים בין רובוטים (שמגפת הקורונה האיצה את שימושם בתחום הרפואה) לבני אדם בעולם עתידני. הבגדים הבוהקים בלובנם מציעים דיאלוג בין חייטות מודרנית לפריטי לבוש אקסטרווגנטיים המציעים קווי מתאר חדשים לגוף האנושי (צילום: עדו לביא)
שנקר: תכשיטי כסף תימניים, סריגים עם דוגמאות של קמעות, שילוב של גזרות מערביות וסיר קובנה אחד כאביזר ראש (שסטיילינג דומה לו כבר נעשה בקליפ של A-WA) מככבים בפרויקט הגמר "השחור החדש" של שנהב יעיש, שבוחנת את הזהות המזרחית המוכחשת של המעצבת בצל כור ההיתוך הישראלי  (צילום: עדו לביא)
שנקר: תכשיטי כסף תימניים, סריגים עם דוגמאות של קמעות, שילוב של גזרות מערביות וסיר קובנה אחד כאביזר ראש (שסטיילינג דומה לו כבר נעשה בקליפ של A-WA) מככבים בפרויקט הגמר "השחור החדש" של שנהב יעיש, שבוחנת את הזהות המזרחית המוכחשת של המעצבת בצל כור ההיתוך הישראלי (צילום: עדו לביא)
שנקר: צילומי הקולקציה לא משקפים את הפרויקט הפיוטי והיפהפה של איילת קולפק אהרוני, שעוצב בהשראת זיכרון שואה משפחתי בשילוב עם עבודותיו של האמן הקוריאני דו הו סו. התוצאה היא חמש מערכות לבוש עשויות רשת מחוכים שקופה בצבעוניות פסטלית עם הדפסי מכתבים ופרחים רקומים  (צילום: עדו לביא)
שנקר: צילומי הקולקציה לא משקפים את הפרויקט הפיוטי והיפהפה של איילת קולפק אהרוני, שעוצב בהשראת זיכרון שואה משפחתי בשילוב עם עבודותיו של האמן הקוריאני דו הו סו. התוצאה היא חמש מערכות לבוש עשויות רשת מחוכים שקופה בצבעוניות פסטלית עם הדפסי מכתבים ופרחים רקומים (צילום: עדו לביא)
שנקר: הפרויקט "כולנו נרדמים בשמירה" העוסק במחאה ישראלית (והיעדרה. ככל הנראה מאחר שנוצר לפני גל הפגנות קיץ 2020) של תומר אבן ארי הוא האקטואלי מבין כל הפרויקטים של השנה, באמצעות התבוננות בכרזות מחאה של מעצבים גרפיים כמו דוד טרטקובר ולהב הלוי, שהפכו לבגדים הכי ישראלים שיש  (צילום: עדו לביא)
שנקר: הפרויקט "כולנו נרדמים בשמירה" העוסק במחאה ישראלית (והיעדרה. ככל הנראה מאחר שנוצר לפני גל הפגנות קיץ 2020) של תומר אבן ארי הוא האקטואלי מבין כל הפרויקטים של השנה, באמצעות התבוננות בכרזות מחאה של מעצבים גרפיים כמו דוד טרטקובר ולהב הלוי, שהפכו לבגדים הכי ישראלים שיש (צילום: עדו לביא)
ויצו חיפה: העושר הטקסטילי, הגזרות המשוחררות והחיבור בין אלמנטים מערביים לאתניים בפרויקט "תכשיטי הנפש" של אוריאן כהן, הם ביטוי לרנסנס של היהדות בתקופת הרמב"ם, גדול הפוסקים של העם היהודי. בקולקציה שולבו אלמנטים של לבוש מסורתי אוריינטלי שניתן למצוא בקהילות יהודיות מצפון אפריקה  (צילום: עדו לביא)
ויצו חיפה: העושר הטקסטילי, הגזרות המשוחררות והחיבור בין אלמנטים מערביים לאתניים בפרויקט "תכשיטי הנפש" של אוריאן כהן, הם ביטוי לרנסנס של היהדות בתקופת הרמב"ם, גדול הפוסקים של העם היהודי. בקולקציה שולבו אלמנטים של לבוש מסורתי אוריינטלי שניתן למצוא בקהילות יהודיות מצפון אפריקה (צילום: עדו לביא)
ויצו חיפה: הפרויקט "חוק הלאום" של שרה שואח אומנם לא מחדש מבחינת עיצוב הבגדים, אך הוא תרגיל מסקרן בתרגום השיח על השתייכותם של מיעוטים לחברה הישראלית בעקבות החוק. שואח, בת למגזר הדרוזי, התייתמה מאביה בגיל ארבע, לאחר שנפל בקרב על המולדת. "החוק מזלזל במשפחתו", היא אומרת  (צילום: עדו לביא)
ויצו חיפה: הפרויקט "חוק הלאום" של שרה שואח אומנם לא מחדש מבחינת עיצוב הבגדים, אך הוא תרגיל מסקרן בתרגום השיח על השתייכותם של מיעוטים לחברה הישראלית בעקבות החוק. שואח, בת למגזר הדרוזי, התייתמה מאביה בגיל ארבע, לאחר שנפל בקרב על המולדת. "החוק מזלזל במשפחתו", היא אומרת (צילום: עדו לביא)
ויצו חיפה: הצבעוניות היפה, שילובי החומרים והפרופורציות המעניינות בעבודתה של אפרת יתח הם ביטוי לסיפור כואב. הפרויקט "גרורות" משקף תהליך שעברה עם אביה שחלה בסרטן  (צילום: עדו לביא)
ויצו חיפה: הצבעוניות היפה, שילובי החומרים והפרופורציות המעניינות בעבודתה של אפרת יתח הם ביטוי לסיפור כואב. הפרויקט "גרורות" משקף תהליך שעברה עם אביה שחלה בסרטן (צילום: עדו לביא)
ויצו חיפה: אחת הקולקציות המרשימות של המחזור שייכת לסיהאם עטאללה, שבעבודה "זאפה" מבקשת למחות על זילות ערך החיים בחברה הערבית. "המנהג בחברה שאני חיה בה הוא לקבור צעירים/צעירות שנרצחו באיבם לבושים בבגדי חתונה ולעשות להם זאפֶה (טקס של שמחה בזמן החתונה) לפני שקוברים אותם"  (צילום: עדו לביא)
ויצו חיפה: אחת הקולקציות המרשימות של המחזור שייכת לסיהאם עטאללה, שבעבודה "זאפה" מבקשת למחות על זילות ערך החיים בחברה הערבית. "המנהג בחברה שאני חיה בה הוא לקבור צעירים/צעירות שנרצחו באיבם לבושים בבגדי חתונה ולעשות להם זאפֶה (טקס של שמחה בזמן החתונה) לפני שקוברים אותם" (צילום: עדו לביא)
בצלאל: מסכות הפנים הייחודיות של אחמד טוויל נוצרו על ידי מחבר המבוסס על רקמה פלסטינית מסורתית, אשר משמש לחיבור חלקי בדים שונים. לדברי טוויל, ביצירתו הגוף הופך להיות מרחב משתנה בתוך הבגדים. כך או כך, התוצאה הסופית מהפנטת, יפה ומטרידה בו זמנית  (צילום: שלו אריאל)
בצלאל: מסכות הפנים הייחודיות של אחמד טוויל נוצרו על ידי מחבר המבוסס על רקמה פלסטינית מסורתית, אשר משמש לחיבור חלקי בדים שונים. לדברי טוויל, ביצירתו הגוף הופך להיות מרחב משתנה בתוך הבגדים. כך או כך, התוצאה הסופית מהפנטת, יפה ומטרידה בו זמנית (צילום: שלו אריאל)
בצלאל: פרויקט Sunbird (יונק הדבש, הציפור הפלסטינית הלאומית) המרשים והפיוטי של תוג'אן חטאב, חוקר את מסורת הלבוש הפלסטיני במשפחתה. מלבד החשיבות ההיסטורית, יצרה חטאב שפה עיצובית מרהיבה עם שילוב בין מורשת למודרניות, בין בגדי גברים לרקמות מסורתיות של נשים ובין זהות ללאום (צילום: שלו אריאל)
בצלאל: פרויקט Sunbird (יונק הדבש, הציפור הפלסטינית הלאומית) המרשים והפיוטי של תוג'אן חטאב, חוקר את מסורת הלבוש הפלסטיני במשפחתה. מלבד החשיבות ההיסטורית, יצרה חטאב שפה עיצובית מרהיבה עם שילוב בין מורשת למודרניות, בין בגדי גברים לרקמות מסורתיות של נשים ובין זהות ללאום (צילום: שלו אריאל)
בצלאל: "אנחנו לא משקל הזיכרונות שלנו" של יהונתן פישר הוא מהפרויקטים המתוקשרים השנה, בזכות חיבור בין נושא התעללות ובריונות שעבר המעצב לבגדים פומפוזיים ועשירים בטכניקה. "החלטתי להציג את המתח במצבים שבין שבריריות לעוצמתיות, וחקרתי אפשרויות לשינויי גבולות הגוף המוכרים", הסביר  (צילום: רוני כנעני)
בצלאל: "אנחנו לא משקל הזיכרונות שלנו" של יהונתן פישר הוא מהפרויקטים המתוקשרים השנה, בזכות חיבור בין נושא התעללות ובריונות שעבר המעצב לבגדים פומפוזיים ועשירים בטכניקה. "החלטתי להציג את המתח במצבים שבין שבריריות לעוצמתיות, וחקרתי אפשרויות לשינויי גבולות הגוף המוכרים", הסביר (צילום: רוני כנעני)
בצלאל: Eternal Skin Article של רנין חטיב הוא פרויקט קונספטואלי ואמנותי. תחת השאלה Who's Next המופנית לסוגיית אלימות כלפי נשים בחברה הישראלית, והערבית בפרט, יצרה חטיב חלקי גוף ופריטי לבוש שנקברו באדמה במשך חמישה חודשים (מהלך שנעשה בעבר על ידי חוסיין שאלאיין). התוצאה מטלטלת (צילום: רנין חטיב)
בצלאל: Eternal Skin Article של רנין חטיב הוא פרויקט קונספטואלי ואמנותי. תחת השאלה Who's Next המופנית לסוגיית אלימות כלפי נשים בחברה הישראלית, והערבית בפרט, יצרה חטיב חלקי גוף ופריטי לבוש שנקברו באדמה במשך חמישה חודשים (מהלך שנעשה בעבר על ידי חוסיין שאלאיין). התוצאה מטלטלת (צילום: רנין חטיב)

98 בוגרים סיימו השנה את לימודיהם במחלקות האופנה באקדמיות המובילות בישראל: שנקר, ויצו חיפה ובצלאל. כמעט מאה, אבל מי סופר, שיוצאים בימים מורכבים אלה לשוק העבודה הקורס של תעשיית האופנה הישראלית, שחווה בשנתיים האחרונות מכה קשה: החל בסגירת בתי אופנה ומותגים ותיקים, דרך הצטמצמות למינימום של מעצבים פעילים ועד מעצבים צעירים שמתקשים למצוא עבודה.

 

כעת מצטרפים לענף האופנה הישראלי 98 חלומות חדשים. אולי כבר פחות. מלבד העתיד המדאיג, הם התמודדו בחודשים האחרונים עם יצירת פרויקט גמר באקלים חדש שטרם נתקלו בו, כמו גם הגשת פרויקט גמר שהורכב משלוש עד חמש מערכות לבוש (במתווה שיצרה כל מחלקה). במקרים רבים, מהלך זה עשה רק טוב לפרויקטים שבעבר הגיעו עד 11 מערכות לבוש שהתפזרו בעודפות מיותרת.

 

בתוך כך, בוטלו באופן גורף גם תצוגות הגמר, מה שדרש משלוש המחלקות לגלות דרכים יצירתיות להציג את הפרויקטים המסכמים. אלא ששלושתן לא הצליחו לצאת מגבולות המחשבה הצרה לטובת דרך אמנותית וחדשה להצגת בגדים: בשנקר יצרו תערוכה על קולבים שלא עשתה חסד עם רוב הפרויקטים (נעילה: 16.8), בוויצו יצרו תערוכה (נעילה: 14.8) וסרטון וידאו, ובבצלאל צילמו את דגמי כל הפרויקטים לטובת תיק עבודות לבוגרים, אולי ההחלטה השקולה והנכונה ביותר.

 

צפו: עבודות הגמר של שנקר    (צילום: בן אזולאי)

צפו: עבודות הגמר של שנקר
צילום: בן אזולאי

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

מעז יצא מתוק, וביטול תצוגות הבוגרים השנתיות החזיר את מחלקות האופנה אל הקרקע. כך, כששוטטנו ביום הפתיחה של בוגרי המחלקה בשנקר וראינו את הבגדים מקרוב ולא על מסלול מרוחק, ניתן היה להבחין מי יודע לתפור בגדים ולייצר אוסף בעל כתב יד, סיפור וחומריות מסקרנת – לבין מי שהעדיף ליצור פרויקטים שייראו טוב על המסלול ובאינסטגרם, אך על הקולב מזכירים יותר תחפושת.

 

צפו: עבודות הגמר של ויצו חיפה    (צילום: בן אזולאי)

צפו: עבודות הגמר של ויצו חיפה
צילום: בן אזולאי

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

מאחר שאופנה היא אמנות זמן חולפת המושפעת ממגמות חברתיות, פוליטיות וכלכליות בעת מסוימת – 13 הפרויקטים שלפניכם הם המסקרנים והרלוונטיים שראינו מבין כל העבודות השנה. מן הסתם, היו פרויקטים אחרים מרשימים, מורכבים עיצובית, תיאטרליים ופיוטיים יותר – אבל אלה שלפניכם מצליחים, לטעמנו, לחדש ולסקרן, בין אם על ידי שפה עיצובית מעניינת כפי שיוצר, למשל, המעצב אחמד טויל מבצלאל או הפרויקט היפהפה של נוי פוליבה משנקר; או לדון בסדר היום בישראל על ידי טיפול בנושאים אקטואליים ואישיים, כמו בחירתה של שרה שואח מוויצו חיפה לעסוק מבחינה עיצובית בחוק הלאום שמפלה אותה כאישה דרוזית שכולה, לאחר שאביה מת על קידוש האדמה הזאת, והעבודה המאתגרת של תומר בן ארי משנקר, שעוסק במחאה הישראלית ומלבד שיח פוליטי וחברתי, מעלה שאלות על המעבר בין כרזה מודפסת בדו-ממד לבגד בתלת ממד.

 

     

    ומה קרה למעצבת שהתקבלה לעבוד בזארה בתקופת הקורונה?

    מותג בגדי ההיריון שנולד בתקופת הקורונה: "מעצמות האופנה ירדו". לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: עומרי רוזנגרט)
    מותג בגדי ההיריון שנולד בתקופת הקורונה: "מעצמות האופנה ירדו". לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: עומרי רוזנגרט)

     

     

     
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד