מלחמת ראש בראש בין גוגל ואפל לבין חברת המשחקים אפיק גיימס (Epic Games), מפתחת המשחק פורטנייט, הובילה להורדתו של המשחק הפופולרי מחנות היישומים של אפל ב-iOS ושל גוגל באנדרואיד. מי שכבר הורידו את המשחק יכולים, בינתיים, להמשיך לשחק, אך ב-iOS המשחק לא יוכל להתעדכן כל עוד אינו זמין. בהיעדר עדכונים, הוא עלול להפסיק לפעול תוך שבועות. באנדרואיד המשחק צפוי להמשיך ולפעול, וכן ניתן להמשיך ולהורידו - רק לא מהחנות של גוגל עצמה.
(מביסה את האח הגדול? אפיק נגד אפל)
במה שנראה כמו פרובוקציה מכוונת מצד אפיק, החברה שחררה אמש עדכון לפורטנייט עבור אנדרואיד ו-iOS, שמאפשר רכישה של V-Bucks (המטבע הווירטואלי של המשחק) ישירות ממנה באמצעות כרטיס אשראי, במחיר נמוך יותר מזה שנדרש ממי שרוכשים אותו דרך הפלטפורמה. בחנויות היישומים גובות המפיצות, אפל או גוגל, 30 אחוזים מהעסקה. הצעד הזה מנוגד מפורשות לתנאי השימוש אליהם מסכימים המפתחים, שרוצים להפיץ את יישומיהם דרך החנויות הללו.
אפל הייתה הראשונה להגיב למהלך, והורידה את פורטנייט מהחנות שלה. אפיק הייתה מוכנה לזה ותקפה בשתי חזיתות: משפטית ויחסי ציבור. היא הגישה תביעה בה מבקשת לקבוע כי ה-App Store של אפל היא מונופול. היא אינה תובעת פיצויים כספיים כלשהם. במקביל, אפיק פרסמה בתוך פורטנייט סרטון הלועג לאפל, תוך שימוש באחת הפרסומות האיקוניות של יצרנית האייפונים, "1984". גוגל הורידה את פורטנייט מה-Play Store כמה שעות לאחר מכן, ואפיק הגישה תביעה דומה גם כנגדה.
2 צפייה בגלריה
מה קרה לפורטנייט?
מה קרה לפורטנייט?
מה קרה לפורטנייט?
(צילום מסך)
התביעות האלה מגיעות בעיתוי לא מקרי, אפשר להניח. אפל, יחד עם ענקיות טכנולוגיה אחרות, נמצאת כיום תחת מיקרוסקופ רגולטורי. תת-הוועדה להגבלים עסקיים של בית הנבחרים חוקרת בחודשים האחרונים האם החברות הללו - אפל, גוגל, אמזון ופייסבוק - השתמשו במשאביהן העצומים כדי לפגוע בתחרות.
במקרה של גוגל, המצב קצת שונה מאשר באפל. יש חנויות צד שלישי, ואפשר פשוט להוריד יישומים למכשיר אנדרואיד, אבל הדבר דורש לא פעם שינוי הגדרות. על פי ברירת מחדל, חלק ניכר ממכשירי אנדרואיד חוסמים הורדות ממקורות שאינם של גוגל. כאשר גרסת פורטנייט לאנדרואיד ראתה אור באוגוסט 2018, היה זה דרך מערכת ההפצה של אפיק עצמה, בלי החנות של גוגל. רק באפריל האחרון היישום הפך זמין בחנות.
מקום נוסף שעשוי להפוך לרלוונטי בו ניתן למצוא שינויים בין הגישה של גוגל לגישה של אפל הוא חנויות-בתוך-חנויות. אפל הודיעה רק בשבוע שעבר כי לא תאפשר לשירותים כמו Stadia של גוגל ו-xCloud של מיקרוסופט לפעול ביישומי iOS. אלה שירותים שמזרימים משחקים משרת רחוק למכשיר הנייד. הטיעון של אפל הוא שבהיעדר יכולת לבקר את היישומים שהמשתמש רוכש בחנויות האלה, ולוודא שהם מספקים חוויה טובה יותר, אפל לא יכולה להרשות להם לפעול.

2 צפייה בגלריה
טים סוויני במפגש עם מפתחים ישראלים
טים סוויני במפגש עם מפתחים ישראלים
טים סוויני במפגש עם מפתחים ישראלים
(צילום: אביתר כהן)
ההנהלה של אפיק, ובראשה מנכ"ל החברה טים סוויני, מספרים מעל כל במה אפשרית, כי מערכת הפצת תוכן - הן במחשב והן במובייל - פוגענית. סוויני גורס כי הנתח של 30 אחוזים, אותו חברות כמו אפל וגוגל רוצות מכל עסקה שקשורה לחנויות שלהם, הינו גבוה מדי. גם במחשב, חנות המשחקים הדומיננטית Steam גובה 30 אחוזים, רק ששם אפיק יכולה להתחרות ואף עושה את זה. לפני כשנה וחצי השיקה החברה חנות מתחרה, בה היא גובה מהמפתחים רק 12 אחוזים והיא מושכת לקוחות באמצעות הענקת משחקים בחינם. נראה שההימור הזה מצליח: לדברי סוויני נתח השוק של Epic Store הוא כיום כ-15 אחוזים משוק המשחקים הדיגיטלי.
הן גוגל והן אפל פרסמו תגובות בהן החברות מצרות על ההתנהגות של אפיק, ואומרות כי הן ישמחו לעבוד עם חברת המשחקים כדי לתקן את ההפרות שגרמו להסרת פורטנייט. עם זאת, לא נראה שאפיק מעוניינת בכך.