זה לא הגיל, זה התרגיל: מה גורם לצילומי אופנת ילדים לעורר סערה?

הקמפיין של קסטרו חילק את הרשתות החברתיות למזועזעים ומפרגנים. יצאנו לבחון איך נראים הקמפיינים החדשים של המותגים לילדים בעולם ומדוע לא הכעיסו אף אחד

איתי יעקב

|

30.08.20 | 11:32

זה לא היה שבוע פשוט למותג האופנה קסטרו: לצד עזיבתה של רותם סלע את תפקיד הפרזנטורית המשפחתית לאחר שלוש שנים בתפקיד, עמדה החברה בימים האחרונים מול ביקורת ברשתות החברתיות בעקבות תמונות מקמפיין "הילדים של קסטרו".

 

בתמונה המדוברת, שעוררה דיון סוער, מצולמת מזווית גבוהה ילדה לבושה בחולצת בית ספר ומכנסונים צהובים עם דוגמת קשת בענן צבעונית ונאיבית. פוני מסותת על ראשה, והיא יושבת על סקייטבורד כשרגליה מעט פשוקות ומבטה אל הצלם מזכיר את זה של רותם סלע מקמפיין המבוגרים. אל מול נקודת המבט מגבוה שבה צולמה הילדה, כמו גם ילדה נוספת בבגד ים צהוב – הבנים צולמו לרוב מנקודת מבט פרונטלית ולא גבוהה. פרספקטיבה היא לא רק עניין של מגדר.

 

 

 

הגולשים ברשתות החברתיות תקפו את המותג, כולל קריאות לחרם. "ממליצה לכם למחוק, כי תכנים פדופילים ירחיקו אותי ממכם כלקוחה", כתבה אחת הגולשות בתגובה לתמונה בפייסבוק, ואחרת הוסיפה: "אופי הצילום לא תואם את גיל המצולמת. כדאי לספר לצלם שלכם שילדות וילדים מצלמים אחרת ממבוגרים. זה ממש גורם לי אי נוחות".

 

היו גם תגובות נגד למתנגדים. "אני רואה ילדה חמודה בחולצת בית ספר ומכנס ספורטיבי קצר. נראה שאנשים קצת איבדו את זה שבילדה קטנה רואים אובייקט מיני", ובקסטרו סיכמו את הנושא בלקוניות: "צר לנו שאלו התחושות, כמובן שלא היתה שום כוונה כזאת. אנחנו רואים ילדים כפי שהם, פשוט ילדים. שקופצים, הולכים ויושבים איך שמתחשק להם. זו רוח הקמפיין והתקופה".

 

אל הדיון הרחב הצטרפו גם מירב בניט, מנהלת שיווק של קסטרו, וסמנכ"לית השיווק מור פסו אבלגון. "איך רואים שגבר כתב את הפוסט הזה", הגיבה פסו אבלגון לאחד הגולשים, "לא סתם גבר, גבר שלא הבין שהעולם משתנה. למה? תבין, ב-2020, זה לא בשבילכם. לא איך שאנחנו מתלבשות. לא איך שאנחנו מדברות. לא איך שאנחנו מסתכלות ימינה או שמאלה, מלמעלה או מלמטה. אם אני שמה ג'ינס קצר זה כי בא לי/חם לי/נוח לי/לא עניינך למה. ילדה שיכורה שבקושי מצליחה לדבר – לא רוצה שיאנסו אותה עשרות גברים. ילדה שמסתכלת בשיא הביטחון למצלמה – לא חושבת עליך. על מה שאתה רואה. על איך זה מתפרש בעיניך. היא חושבת על עצמה. ככה טוב לה. מה תעשה? תשאל את עצמך למה אתה רואה בזה משהו פתייני. בילדה. קטנה. בשורטס. מאושרת לומר שבעלי פשוט ראה בזה קמפיין חזרה לבית הספר מלא סטייל. מציעה לכולם לפקוח את העיניים".

 

אפשר להאמין לפסו אבלגון ואפשר גם לחשוד בדרכי השיווק של המותג שידוע בפרובוקציות תקשורתיות, ע"ע הקמפיין שצולם לאחרונה בקניה והואשם בגזענות. האם איש במותג לא תהה לרגע האם יכול להיות שהתצלום יעורר זעם, ומי שתימצא במוקד הסערה היא ילדה?

 

הצצה בקמפיינים של מותגי אופנה מובילים לילדים בעולם כמו זארה קידס, מנגו קידס, נקסט, גאפ קידס ואחרים – מציעה אפשרות אחרת: ילדים שמצטלמים כמו ילדים, בלי קשר למה שהם לובשים. תמונות שבהן אי אפשר להתבלבל במסר, בלי תנוחה שעלולה להתפרש לא נכון או פוזות של "מבוגרים". בהקשר זה ניתן רק להזכיר את עורכת ווג פריז לשעבר קארין רויטפלד, שסדרת תצלומים של ילדה קטנה בפוזות בוגרות עלתה לה במשרתה.

 

בתמונות שלפניכם אי אפשר לחשוד בכוונות לא טהורות. אל מול נקודת המבט מגבוה שבה צולמה הילדה בקמפיין של קסטרו, בתמונות של גאפ ומנגו, לדוגמה, צולמו הילדות מלמטה בזווית שמעצימה אותן, פשוט כי אף אחד לא מסתכל עליהן מלמעלה.

 

גאפ 

 

מנגו

 

זארה 

 

נקסט 

 

     

    ואיך נראים החיים החדשים של אליאנה תדהר במושב?

    אליאנה תדהר: 'לא אעשה פרובוקציה רק כדי לשבור את הדימוי שלי'. לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: זהר שטרית)
    אליאנה תדהר: 'לא אעשה פרובוקציה רק כדי לשבור את הדימוי שלי'. לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: זהר שטרית)

     

     

     
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד