• רולס רויס חושפת גוסט חדשה, דור שני למכונית הבסיסית בהיצע יצרנית מכוניות הפאר
  • ממש במקרה, או שלא, היא נחשפה ערב השקת מרצדס S קלאס החדשה
  • רולס רויס שייכת לב.מ.וו, היריבה הגדולה. למרות זאת, דלק מוטורס לא שוקלת ייבוא
רולס רויס "זולה", טייק 2: זהו דור שני למכונית הזולה ביותר בהיצע של רולס רויס, אשר מחליפה את הגוסט היוצאת שהוצגה לראשונה ב-2009 על בסיס ב.מ.וו סדרה 7 הקודמת. הפעם רולס רויס משתמשת בפלטפורמה ייחודית לה, לדבריה, ולא כזו שמעניקה בסיס לדגמים "נחותים" במותגים "עממיים" כמו ב.מ.וו. היא משותפת לפאנטום הגדולה והיקרה ולרכב הפנאי החדש יחסית קולינאן. רולס רויס גאה להכריז כי היא משתמשת באלומיניום לטובת הפחתת משקל, וזה מעניין. כי הגוסט החדשה שוקלת 2.5 טון, 130 ק"ג יותר מהדגם היוצא.
אגב פלטפורמה חדשה. בסיס הגלגלים נותר זהה "על המילימטר" (329.5 ס"מ) מה שמעלה ספקות מסוימים לגבי ההצהרה, אבל המרכב ארוך ב-9 ס"מ (554.5 ס"מ) ורחב ב-3 ס"מ (198 ס"מ), כך שחלל הפנים שהיה הגדול גם כך, גדול כעת יותר. היא גם דומה למדי לדגם המוחלף, למרות שרולס טוענת שכל חלקי המרכב חדשים לחלוטין.
עדיין 12 צילינדרים: בעוד בעלת הבית הודיעה כי תפסיק לייצר מנועי V12, ברולס רויס אין אופציה אחרת. המנוע המגיע מהפנטום הוא בנפח 6.75 ליטר עם הספק זהה למנוע ה-6.6 ליטר המוחלף (571 כ"ס), אבל נתון המומנט צמח ל-86.7 קג"מ (7.2+) ב-1,600 סל"ד. יש תיבת שמונה הילוכים אוטומטית (של ב.מ.וו) והנעה כפולה-קבועה לעומת אחורית בלבד בדגם המוחלף. את הזינוק ל-100 קמ"ש תשלים המכונית הענקית בזמן מרשים של 4.8 שניות.
הכי שקטה, הכי נוחה: רולס רויס נשבעת שהשתמשה בכ-100 ק"ג של חומרי בידוד שמטרתם להפוך אותה לאחת המכוניות השקטות על הגלקסיה. מיתלי האוויר מקבלים נתונים ממצלמה הסורקת את הדרך מלפנים וממערכת הניווט, ומתאימים עצמם לשיבושים בפרט ותוואי הדרך בכלל. אפשרות חדשה שמציעה רולס בגוסט היא היגוי אקטיבי לגלגלים האחוריים, במטרה לאפשר לה בעיקר תמרוני חניה נוחים יותר. ועוד פרט ממש חשוב: יש אפשרות לסבכה קדמית עם תאורה פנימית שתאיר את הדרך - אל תשאלו אותנו מדוע.
כרגיל, העיקר הוא בפנים: אל תא הנוסעים נכנסים בעזרת דלתות נפתחות ונסגרות חשמלית (כלל לא חדש), וצמד האחוריות שבהן נפתחות הפוך לקדמיות (שוב, כמקובל ביצרנית). על חומרי הדיפון והריפוד אין מה להרחיב. מיטב העצים, מיטב העורות, מיטב פיסות המתכת והפלסטיק. מול נהג ניצב כעת לוח מחוונים דיגיטלי ויש כמובן מסך מגע גדול. שעונים קלאסיים-אנלוגיים - לא חסר. יש כמובן מקרר לבקבוק שמפניה וצמד כוסות בין המושבים, צמד מגשים נשלפים עם מסך ייעודי, בעוד התקרה היא בטקסטורת אור כוכבים. לא שחובה לבחור בה, אפשר למעשה לבחור בכל הזיה שתחפשו, ובתנאי שתוכלו לשלם.
מה אנחנו חושבים עליה: רולס רויס הציגה בעבר את שיא הטכנולוגיה בתעשיית הרכב, את שיא האמינות (זוכרים, צוות טכני יוטס לכל מקום בעולם?) ועם תדמית של פאר קיצוני אבל איכות שיא. זה כבר לא כך. אין לנו הרבה דברים רעים לומר על המותג הזה כמובן - למעט שהפך סמל סטטוס של עשירים מופלגים ומוחצנים, החל בראפרים אמריקאים וכלה בעשירי המפרץ או אוליגרכים בריביירה - אבל גם לא הרבה דברים טובים.
רולס רויס נשענת כיום על תדמית של פאר קיצוני, אבל כל מה שהיא מביאה עמה מוכר זה מכבר ובמקרים רבים, מרגיש ועובד טוב יותר בחברה האם ב.מ.וו. לטעמנו, מותג שעבר זמנו, אלא אם מישהו יחליט להחיות אותו איכשהו. ולא, עוד רכב פנאי מפואר זו אולי הדרך לרווח כספי, אבל לא דרך המלך.