איקאה ישראל יכולה להתגאות בהרבה תארים: הרשת המצליחה בישראל לריהוט ולעיצוב הבית, אחד המותגים הפופולריים בקרב ישראלים ומקום שנחמד לאכול בו נקניקיות. השנה היא יכולה להוסיף לעצמה את התואר "החברה שנקטה את המהלך הכי אנטי-צרכני ב-2020". בשיא משבר הקורונה, בשלהי הסגר הראשון, היא החליטה להדמים את שירות הזמנות האונליין שלה שנעשו דרך חברת ההובלות שלה "שפע".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עבור רבים, שירותי ההובלה האלה היו חבל הצלה בימים שבהם כל החנויות היו סגורות למעט חנויות שמספקות שירותים חיוניים. כולל איקאה. ישראלים רבים מכורים לרשת הפריטים לבית אף שהמחירים שהיא מציעה גבוהים לרוב ממחירי מדינות אחרות בעולם ואף שיש טענות על איכות מוצריה. רבים עסקו בתקופה ההיא בשיפוץ ובארגון מחדש של הבתים שלהם בסגר, והכנסת פריטים לעגלת הקניות באיקאה אונליין הייתה אסקפיזם הולם.
4 צפייה בגלריה
ערן דקל. "אנחנו בכל בוקר באיקאה נתניה או ראשל"צ"
ערן דקל. "אנחנו בכל בוקר באיקאה נתניה או ראשל"צ"
ערן דקל. "אנחנו בכל בוקר באיקאה נתניה או ראשל"צ"
(צילום: יאיר שגיא)
חברת ההובלות של איקאה הפעילה אתר משלוחים אונליין במשך שנים וגבתה 250 שקל + 5% מערך העסקה. בסגר היא סיפקה לצרכנים שביל מילוט מהבית - לאיקאה. את השביל הזה איקאה החליטה לסגור דווקא כשכולנו הזדקקנו לו. מאות תלונות לא עזרו. עד היום, כשאנחנו עומדים לפני סגר שני, איקאה לא הקימה לתחייה את השירות.
הסגירה הזאת הולידה תופעה מתבקשת: מסלול עוקף איקאה. אנשים פרטיים וחברות שמלקטים, מובילים ומרכיבים מוצרים מאיקאה בתשלום. את התופעה הזאת גילתה מעיין, שעוברת דירה בימים אלה.
"אני משפצת בית מאז הסגר הקודם", היא אומרת. "דחינו את הקניות באיקאה כי ראינו שאחוזי התחלואה גדלים ולא רצינו להתקרב לחנויות. עד שיום אחד קניתי מסכות N95 והבנו שהמעבר הוא עוד שבועיים, שחייבים ללכת לאיקאה כי אין לנו מיטה וספה. נסענו. עצרנו בחנות בדרך וקיבלתי הודעה מחבר: 'יש לי קורונה. מכיוון שנפגשנו את צריכה להיכנס לבידוד'. לאיקאה לא הולכים כשמקבלים הודעה כזאת. נסגרתי בחדר של הבת שלי וישנתי על מזרן יחיד על הרצפה כי כבר מסרנו את המיטה שלה.
"ראיתי בקבוצות הפייסבוק שעוסקות באיקאה שאנשים ששואלים איך מגיעים לאיקאה כשאנחנו בבידוד, חוששים מקורונה או גרים עם אדם בסיכון. קלטתי שהרבה יזמים ממולחים גילו שיש שוק של אנשים שצריכים אותם. חלקם עוסקים גם בהרכבה וחלקם ברכישה ובהובלה. ואין לי אוטו. הייתי צריכה לשכור אוטו ב-250 שקל ליום, לנסוע לאיקאה ולעשות הובלה כי אין לי רישיון למשאית. יחד זה היה עולה לי כ-600 שקל, כי סכום הקנייה שלי הוא קרוב ל-9,000 שקל".
מעיין פנתה לאנשים שהציעו את שירותיהם בפייסבוק, "הגעתי לשישה אנשים וקיבלתי הצעות מחיר, מ-800 שקל עד 1,800 שקל, לא כולל הרכבה. ברור במה בחרנו. יש סגר, נרכיב בעצמנו. אם נשתגע נבדוק ביוטיוב איך עושים את זה. אני מקווה שהכל יהיה בסדר. אנחנו אמורים לקבל את הפריטים היום ומקווים לטוב".
איך ביקשו את הכסף? "אחד רוצה במזומן מראש. זה מלחיץ לתת כמעט 10,000 שקל במזומן. אחד אמר שיתקשר מהקופה ואומר לו אשראי טלפוני. הזמנתי מתלה מגבות בשלושה שקלים ועד ספה ב-4,000 שקל. באיקאה צריכים להתעורר. בכל העולם יש לחברה אתר סחר, ואיקאה האדירה מונעת מאנשים לקנות אונליין. תכף יהיה סגר. מה עדיף להם, להיות סגורים לגמרי? מה עשו אנשים כשנגמר הסגר הקודם? מיד הלכו לעמוד בתור באיקאה".

מכירה את איקאה בעל פה

דנה מילר (דנדוש) מפתח-תקווה החלה לפעול לפני כחודשיים והחודש פתחה עמוד פייסבוק, "הבית של דנדוש". "אחרי הסגר חיפשתי מה לעשות. אני מעצבת, ומעצבת עוגות", היא אומרת. "בחורה שאלה באחת הקבוצות אם מישהו מפ"ת יודע להרכיב ארון איקאה. התנדבתי. היא שאלה: 'כמה את רוצה'? אמרתי: 'תבדקי כמה עולה להרכיב באיקאה וזה מה שאקח'. אין לי פרסום גדול. זה עובר מפה לאוזן. אני חובבת איקאה מושבעת מילדות. גדלתי באמסטרדם, הייתי יושבת עם הקטלוג ומדמיינת איך אני קונה את אקטורפ, ספת הדגל. הבנתי שהרבה צרכנים לא יכולים להגיע לאיקאה ולא אוהבים את הסיבוב באיקאה כמוני. יש גם הרבה אנשים בלי אוטו שחוששים מקורונה. בכל העולם יש אונליין, רק פה אין.
4 צפייה בגלריה
דנה מילר
דנה מילר
דנה מילר
(צילום עצמי)
"אני מכירה את איקאה בעל פה, כולל המחסנים, המיקומים, העובדים. אני נוסעת לשם בימי שני ורביעי. לקוחה שלחה לי עכשיו רשימה ארוכה, ואני מכירה את כל המוצרים. אני מרכיבה לחלק מהלקוחות. רובם מהמרכז, אם כי הייתה לי לקוחה מבית חורון שבגלל הקורונה לא רצתה להיכנס לסניף. בעלה אסף את הפריטים מהחניה שלי".
כמה זה עולה? "אני לוקחת סכום הוגן מאוד: 10% מסכום הקנייה, מינימום 50 שקל. כך גם לספה, גם אם היא עולה 3,000 שקל. את הכל אני מובילה ברכב. אם יש לי הרבה הזמנות אני יכולה לדחוס ולדחוס בזכות שיטת האריזה של איקאה, פלטות. אני כבר חברה של הלקוחות. זו כבר הנאה בשילוב עסק. יכול להיות שבסוף זה יהיה עסק גדול. אני באמת נהנית. אין לי בעיה לגור באיקאה. כל הבית שלי איקאה. אני כבר יודעת מה כדאי לקנות להם ומה לא. אני גם מייעצת לאנשים בקבוצות הפייסבוק".
למשל? "הארונות פאקס המודולריים. לא לקנות ברוחב של מטר כי תמיד הם מקבלים בטן. רק 75 ס"מ".
ואם משהו מגיע עם פגם או ללא בורג? "מכיוון שאני מגיעה לסניפים פעמיים בשבוע אני הולכת לשירות הלקוחות ומביאים לי את החלק. הייתה לקוחה עם חלק אחורי של ארון שנשבר. הביאו לי חלק חלופי ללא תשלום. ברגים של איקאה אני יכולה להתחיל למכור בנפרד בזכות הכמות שיש לי בבית".
הם מכירים אותך שם? "כן, העובדים. ההנהלה? יכולה להתעצבן או לשתף פעולה. לא הצגתי את עצמי. בצד של השיווק העצמי אני לא טובה. אמכור קרח לאסקימוסים אבל לא את עצמי. אני מקווה שאפתח עסק מסודר, אבל אז הלקוחות ישלמו יותר. אולי אקבל הנחה מאיקאה וזה יתקזז. כרגע זה כמו שאני מגיעה כמעצבת פנים וקונה ללקוחות שלי. בינתיים אני עושה את זה כתחביב ומרוויחה קצת. אני גם מפנקת את עצמי בכל ביקור באיזו קנייה לעצמי".
גם גברים מזמינים? "היה לי מישהו מחולון שהזמין מראה".
מה הרכישה הכי גדולה שהזמינו ממך? "שלושה ארונות, שידה וכוורת ב-6,000 שקל. הרכבתי לה והיא חברה עד היום. הרבה לקוחות שלי רוצים רק פריט אחד. יש גם כאלה שמזמינים 12 פריטים קטנים. הייתה לקוחה שביקשה אוכל, תרכיז של מיץ מאיקאה. אבל הפסיקו לייבא אותו. לא האמנתי שכל כך הרבה אנשים צריכים את השירות הזה. זה לוקח לי שלוש שעות בכל פעם. אני לוקחת את זה באיזי, אני מטיילת, נהנית לעצור ולאכול. כרגע אני מקווה שאצליח לקנות ללקוחות לפני הסגר".

"עושה כסף מהתחביב"

התופעה של personal shoppers החלה בארה"ב. עד לאחרונה פעלה בארץ פליקציה, שופרז, שהציעה שירותי קניינות ברשתות בארה"ב על ידי קנייניות אישיות. הן קונות עבור הלקוחות את הפריטים והם משלמים על הרכישה, השירות והמשלוח. זה לא עבד. באיקאה זה עובד.
עמית רבין היא בת 24, מת"א. היא הדריכה בארה"ב בסוכנות היהודית לפני כשנה, והרעיון להיות קניינית אישית באיקאה נולד שם. "אני חולת איקאה", היא אומרת. "אחותי פירסמה בשבילי בקבוצת פייסבוק של ת"א והפניות זרמו. אני חודש בזה ועושה כסף מהתחביב שלי. כשהבנתי שזה עסק פתחתי תיק במע"מ. אני לא מרכיבה, רק קונה פריטים קטנים. את השקיות אני משאירה לעיתים אצל אחותי, שגם הטלפון שלה מופיע במודעה, ואוספים אותן ממנה. יש לי אתר, shoppingforyouisrael, הוא השתבש בשלב כלשהו ולא תיקנתי אותו כי לא אעמוד בעומס. לקראת ראש השנה והסגר יש פי שלושה פניות. מה שהכי לא ציפיתי לו זה התודות שאני מקבלת כשאני מוסרת את הפריטים".
4 צפייה בגלריה
האתר של עמית רבין, קניינית אישית
האתר של עמית רבין, קניינית אישית
האתר של עמית רבין, קניינית אישית

העסק של העובד לשעבר

ערן דקל מנתניה הוא ותיק בעסקי הליקוטים מאיקאה. לחברה שלו קוראים "מרכיבים". אצלו, בניגוד לדנדוש ולעמית, לא כדאי להזמין שירות לפריטים קטנים כי הוא מתמחה בהזמנות גדולות והעלות שלו תהיה גבוהה מדי.
לדבריו, "מספר הלקוחות הפרטיים עלה מאוד בעקבות הקורונה. אנחנו נותנים למי שרוצה לקנות איקאה שירות מלא בלי להגיע לחנות. אוספים, מובילים ומרכיבים. אנחנו גם בקשר עם שירות הלקוחות לאחר הקנייה. הקפיצה העיקרית הייתה אחרי הסגר הראשון, כשאיקאה סגרה את שירות האונליין, כי כנראה היו להם הרבה הזמנות של פריטים קטנים והם לא עמדו בזה. מאז שנפתח הסגר הראשון אנחנו עובדים בטירוף. עובדים מפה לאוזן, בלי אתר מפואר. אני לא רוצה לקרוס עם 1,000 הזמנות ביום. לא משתולל".
איך זה עובד? "מרכיבים רשימת קניות. שולחים לנו דרך האתר. חוזרים עם הצעת מחיר שכוללת עלות ליקוט, הובלה והרכבה. לרוב באותו היום, לפעמים כמה ימים אחרי כן, תלוי בלחץ. התשלום נעשה באותו היום".
כמה זה עולה? "מחיר משלוח באיקאה עם תוספת על האיסוף. איקאה גובה מינימום 250 שקל, אנחנו מינימום 290 שקל לרכישה ולהובלה של קניות עד 1,000 שקל. זה 40 שקל שחוסכים לך נסיעה לאיקאה והמתנה בקופות. עם הובלה 490 שקל. אז זה משתווה לאיקאה, כי היא לוקחת על הובלה 250 שקל ועל הרכבה מינימום 250 שקל. ככל שעלות המוצרים עולה כך גם עלות השירות. יש מדרגות: אחרי 1,000 שקל המחיר לרכישה ולהובלה עולה בכל פעם ב-50-30 שקל: 320 שקל לקניות עד 1,500 שקל ו-380 שקל לקנייה עד 2,000 שקל ומ-2,000 ומעלה סביב 20%".
מה איקאה חושבת עליך? "אנחנו בכל בוקר באיקאה נתניה או ראשל"צ. מכירים אותי כי עבדתי שם. לדעתי הם מקבלים אותנו יפה כי אני מביא להם לקוחות שלא היו באים לחנויות. הכסף נכנס לאיקאה כאילו הלקוחות קנו שם. הרי היא לא משלמת על תיווך. אלה לא סכומים קטנים. הפירורים שלהם, בשבילנו זאת עוגה שלמה".
עכשיו עוד פעם סגר. "בסגר הראשון לא עבדנו. אפס הכנסות. כשאיקאה סגורה אני סוגר. כולם בסירה הזאת יחד".