"היום אני יודעת שלא אלך למדור שביעי בגיהינום אם אתלבש חשוף"

קארין אשד גדלה בבית חילוני ואמיד ברמת אביב ג', ולאחר הצבא התחילה תהליך קיצוני של חזרה בתשובה. כשהפכה למעצבת, מצאה איזון בין אהבת הדת לאופנה

איתי יעקב

|

24.09.20 | 09:01

"אין אמת אחת, יש שבעים פנים לתורה. ובתוך הפנים האלה, זה בסדר שרואים קצת ברך". שמלה בעיצובה של קארין אשד על לוסי דובינצ'יק (צילום: רמי זרנגר)
"אין אמת אחת, יש שבעים פנים לתורה. ובתוך הפנים האלה, זה בסדר שרואים קצת ברך". שמלה בעיצובה של קארין אשד על לוסי דובינצ'יק (צילום: רמי זרנגר)
"בדיעבד, הבנתי שהתורה שעליה נשענתי היתה קיצונית מדי. אמרו לי שאם אני לא לובשת גרבונים, אלך לגיהינום. שם התחלתי להילחץ ממש" (צילום: רמי זרנגר)
"בדיעבד, הבנתי שהתורה שעליה נשענתי היתה קיצונית מדי. אמרו לי שאם אני לא לובשת גרבונים, אלך לגיהינום. שם התחלתי להילחץ ממש" (צילום: רמי זרנגר)

"קרה לי נס גלוי", מצהירה מעצבת האופנה קארין אשד. לא נס, כי אם התגלות, לדבריה, ושולחת אותי לחפש את דיוקנו של "האדמו"ר הזקן", הלוא הוא רבי שניאור זלמן מלאדי, מייסד חסידות חב"ד, על שמלת ערב בצבע אפור מטאלי בעיצובה עם שרוולים ארוכים ופפיון שחור בקו המותניים. במבט ראשון – וגם שני, יש להודות – לא רואים דבר. "מתחת לפפיון!" היא נותנת הוראות מעברו השני של הקו, "אתה לא רואה את הפנים שלו שם?!"

 

רק לאחר דקות ארוכות ומסע הרחקה וקירוב של התמונה מהעיניים, ניתן לראות כי אשד לא הוזה. מדובר בתעתוע ויזואלי המאפשר לראות פרופיל של איש זקן – לדבריה, הרבי בכבודו ובעצמו – המופיע על חלקה התחתון של השמלה. היא רואה בזה נס, אחרים יכולים לראות בכך חילול השם. בכל זאת, מגבעתו של האדמו"ר מתחילה בקו המפשעה של הדוגמנית. "זאת ההפקה הראשונה שצילמתי בחיי והצילום הופיע על השמלה", היא אומרת נרגשת, "לא יודעת איך זה הגיע לשם. זה לא משהו רגיל. אמא שלי שמה לב לזה ראשונה, וכשראיתי את זה לא האמנתי. בכיתי מהתרגשות. מאז הרגשתי שיש לי שליחות בעולם הזה".

 

"מאז הרגשתי שיש לי שליחות בעולם הזה". השמלה של אשד, שבה היא מזהה את דמותו של רבי שניאור זלמן מלאדי (צילום: פזית גואטה)
    "מאז הרגשתי שיש לי שליחות בעולם הזה". השמלה של אשד, שבה היא מזהה את דמותו של רבי שניאור זלמן מלאדי(צילום: פזית גואטה)

     

    את הדרך מהבית החילוני והאמיד שבו גדלה ברמת אביב ג' אל חסידות חב"ד עשתה אשד, 35, במקביל להכשרתה כמעצבת אופנה. כיום היא מתגוררת ומפעילה את הסטודיו שלה מדירתה שבמתחם הרצליה הילס החדש. היא נמצאת בזוגיות והתוכניות לחתונה נדחו בינתיים בגלל הקורונה. את החזרה בתשובה החלה לאחר ששבה מטיול אחרי הצבא בארצות הברית. היא דילגה בין מיאמי ללוס אנג'לס, חזרה לישראל ללמוד פסיכולוגיה במרכז הבינתחומי אך לאחר שנה וחצי פרשה והחליטה לפנות ללימודי אופנה מקצועיים במכללת מרים.

     

    "אני לא חושבת שיש בזה משהו לא צנוע. זו דרכי לחיות. אני לא פנאטית". אשד מדגמנת לצד אודליה סויסה ובתיה שיף (צילום: רמי זרנגר)
      "אני לא חושבת שיש בזה משהו לא צנוע. זו דרכי לחיות. אני לא פנאטית". אשד מדגמנת לצד אודליה סויסה ובתיה שיף(צילום: רמי זרנגר)

       

      "הרגשתי ריקנות, שיש לי הכל ואין לי כלום", היא מסבירה את המניע שהביא אותה להחליף את מכנסי הג'ינס בחצאית ארוכה עד הקרסוליים. "בגיל 15 כבר הייתי יוצאת למסיבות של שירזי בתל אביב (ליין מסיבות גייז, א"י), אבל כשחזרתי לארץ מארצות הברית הרגשתי שאני חייבת להגיע לאמת. השהות בלוס אנג'לס היתה זיוף. כולם מסביב צבועים, כל אחד שם הוא או מפיק או שחקן", היא אומרת בלעג, "כולם מנותחים ורכלנים".

       

      בחרת בדת, אך בסוף הגעת לאופנה, תעשייה שגם עליה אומרים שהיא מזויפת. איך את מיישבת את הדיסוננס הזה עם עולם הערכים הנוכחי שלך?

      "אני לא מרגישה את הצביעות בתעשיית האופנה, כי אני לא אדם צבוע. ברור שיש אנשים שחושבים את עצמם, אבל אני אדם טוב. אני מקיפה את עצמי באנשים עם וייב טוב".

       

       

      עם שובה ארצה, החלה בתהליך חזרה בתשובה קיצוני. לא מתוך אהבת הקב"ה, היא אומרת, כי אם מתוך יראה ופחד. זה כלל הקשבה להרצאות ושיעורים של המחזיר בתשובה הפופולארי והקיצוני, הרב אמנון יצחק, ומחיקת כל זכר לאישה החילונית שהיתה. "הרגשתי שהתורה מחבקת אותי, שהעולם הדתי הוא עולם עמוק ואני יכולה להישען עליו", היא מסבירה, "בדיעבד, הבנתי שהתורה שעליה נשענתי היתה קיצונית מדי. אמרו לי שאם אני לא לובשת גרבונים, אלך לגיהינום. שם התחלתי להילחץ ממש".

       

      האמנת שאת הולכת להישרף בגיהינום?

      "גם היום אני מאמינה בקיומו של הגיהינום, אבל התחברתי לדת ממקום של פחד ולא ממקום של אהבה. היום אני יודעת שלא אלך למדור שביעי בגיהינום אם אתלבש חשוף. כן צריך להיות יראים מהקב"ה, אבל לא לפחד ממנו בצורה קיצונית".

       

      איך שינתה החזרה בתשובה את הרגלי הלבוש שלך?

      "נהייתי פנאטית, לבושה הכי בצניעות. נטרלתי את עצמי. הייתי לבד, הפכתי לכבשה השחורה של המשפחה, ילדה עצובה ובודדה. הדת גרמה לי להיות עצובה. היו לי ריבים עם ההורים על כשרות כי גרתי בבית שלהם, ונכשלתי בכיבוד הורים".

       

      "לא אהבתי את האופן שבו נשים דתיות התלבשו. הכל היה נקי מדי או בגדים של מתנחלות. רציתי בגדים שמחים וצבעוניים". לוסי דובינצ'יק בצילומי הקולקציה (צילום: רמי זרנגר)
        "לא אהבתי את האופן שבו נשים דתיות התלבשו. הכל היה נקי מדי או בגדים של מתנחלות. רציתי בגדים שמחים וצבעוניים". לוסי דובינצ'יק בצילומי הקולקציה(צילום: רמי זרנגר)

         

        כיום היא מגדירה את עצמה כדתייה מתונה. "דתייה סטייל ברוקלין", היא מסבירה, "שזה אומר דתייה מודרנית". קשה לתאר את שכונת בורו פארק החרדית בברוקלין כמודרנית, ולא רק מצפייה ב"המורדת" של נטפליקס, אבל נראה כי לאשד חשוב להגדיר את עצמה בצורה שיכולה להישמע זוהרת יותר כביכול, כמו גם ההתעקשות שלה לציין יותר מפעם אחת בשיחה שהסטודיו שלה נמצא בהרצליה פיתוח, שכונת היוקרה שבכלל ממוקמת מעברו השני של כביש החוף. הושט היד וגע בה, הארץ המובטחת.

         

        קארין אשד. "אני יותר דתייה עכשיו מאשר בתחילת התהליך של החזרה בתשובה, כשהייתי לבושה צנוע יותר. עברתי תהליכים כדי להבין שהאמת שלי היא שלי. העולם זה לא החטא ועונשו – יש הרבה אפור" (צילום: רמי זרנגר)
          קארין אשד. "אני יותר דתייה עכשיו מאשר בתחילת התהליך של החזרה בתשובה, כשהייתי לבושה צנוע יותר. עברתי תהליכים כדי להבין שהאמת שלי היא שלי. העולם זה לא החטא ועונשו – יש הרבה אפור"(צילום: רמי זרנגר)

           

          בדבר אחד היא מדייקת: עיצוביה מיועדים לאישה דתייה מודרנית, שלא חוששת מצבעים כמו אדום (צבע שדתיות וחרדיות רבות מדלגות עליו), וגזרות הדוקות על הגוף. על אף שבתחילת דרכה פנתה לנשים דתיות בלבד עם מותג בשם "בגדי תפארתך", בשנים האחרונות בחרה לקרוא למותג על שמה ולהגדיר את הקולקציות "לנשים דתיות ולא דתיות, יהודיות ולא יהודיות. אני רוצה לצאת מהנישה הקטנה של מעצבת לדתיות".

           

          בהתחלה היא דווקא רצתה אותן. "לא אהבתי את האופן שבו נשים דתיות התלבשו. גם היה לי חוסר אישי, מאחר שלא מצאתי בגדים צנועים עם אמירה אופנתית", היא מסבירה, "הכל היה נקי מדי או בגדים של מתנחלות. רציתי בגדים שמחים וצבעוניים. כמעצבת, אני מביאה דברים מהלב שלי. אלוהים בירך אותי. אני רואה בד וישר יודעת איך לעשות ממנו שמלה. אני משתמשת בבדים עם הדפסים של גוצ'י, ורסאצ'ה, קלואה, אבל מביאה את הגזרה שלי: יותר משוחרר, יותר פתוח". היא גם נותנת לשמלות האלה שמות של מותגי אופנה ומתמחרת אותן בטווח שמתחיל ב-300 שקל ומגיע עד 4,000 שקל לשמלה או חליפה שניתן לרכוש ישירות ממנה בתיאום טלפוני (054-3452552).

           

           

          בעמוד האינסטגרם שלה, אפשר לזהות רשימה של לקוחות פופולאריות מהמגזר הדתי לצד פליטות ריאליטי: רותי לבייב, הפוליטיקאית ומשתתפת "הישרדות" לשעבר נאווה בוקר, כוכבות "MKR המטבח המנצח" הדתיות אבישג מזרחי ומרטין ביטון, יוצאת "האח הגדול" חגית היימן, וגם פיגורות כמו סנדרה רינגלר וטרי מקדונלד, מיס חוף פסיפיק לשנת 2019 בארצות הברית שהתמודדה על תואר Ms. America (תחרות אשר בניגוד Miss America המפורסמת, מאפשרת לנשים מגיל 26 ומעלה להתחרות, ולא מגבילה השתתפות של גרושות, רווקות, נשואות או אלמנות עם או ללא ילדים).

           

          "לנשים דתיות ולא דתיות, יהודיות ולא יהודיות". אודליה סויסה בצילומי הקולקציה (צילום: רמי זרנגר)
            "לנשים דתיות ולא דתיות, יהודיות ולא יהודיות". אודליה סויסה בצילומי הקולקציה(צילום: רמי זרנגר)

             

            את הקמפיין החדש שלה צילמה על אודליה סויסה ("האח הגדול"), השחקנית לוסי דובינצ'יק והדוגמנית ומאפרת בתיה שיף – כולן עטויות פאות שהיא מייבאת. בכל התמונות מפציעה גם אשד כדוגמנית, פרקטיקה המזכירה את המעצבת גלית לוי. "אני לא מתיימרת להיות דוגמנית, אבל אני מצטלמת מעולה", היא אומרת, "אני לא רזה, לא שמנה, ויודעת להצטלם בצורה טובה".

             

            איך זה מסתדר עם "כבודה של בת מלך פנימה"?

            "אני לא חושבת שיש בזה משהו לא צנוע. זו דרכי לחיות. אני לא פנאטית".

             

            "הצניעות היא חלק מהיופי של הבגד. אני לא הולכת עם שלט 'זה צנוע'" (צילום: רמי זרנגר)
              "הצניעות היא חלק מהיופי של הבגד. אני לא הולכת עם שלט 'זה צנוע'"(צילום: רמי זרנגר)

               

              לאורך כל השיחה חשוב לה להדגיש כי אין קשר בין צניעות לדת. "אני יותר דתייה עכשיו מאשר בתחילת התהליך של החזרה בתשובה, כשהייתי לבושה צנוע יותר. עברתי תהליכים כדי להבין שהאמת שלי היא שלי. העולם זה לא החטא ועונשו – יש הרבה אפור. התחלתי לחשוב בהיגיון והמקום הרוחני התחבר לי עם הבגדים. אין אמת אחת, יש שבעים פנים לתורה. ובתוך הפנים האלה, זה בסדר שרואים קצת ברך. אנחנו לא מאה שערים. אני חב"דניקית והן הולכות עם חצאית מעל הברך".

               

              אולי הן הולכות ככה, אבל יש איסור מפורש של הרבי על אורך חצאיות מעל הברך .

              "הבגדים שלי הם 'על הדרך' צנועים. כלומר, הצניעות היא חלק מהיופי של הבגד. אני לא הולכת עם שלט 'זה צנוע'. למשל, טרנדים של מחשופים עמוקים לא אעשה".

               

               

                 

                ומי המעצבת המפתיעה שכבשה את הכוכבות בעולם?

                מייגן מרקל כבר ברשימת הלקוחות שלה. לחצו על הכתבה לסיפורה של המעצבת גבריאלה הרסט (צילום: Gareth Cattermole/GettyimagesIL)
                מייגן מרקל כבר ברשימת הלקוחות שלה. לחצו על הכתבה לסיפורה של המעצבת גבריאלה הרסט (צילום: Gareth Cattermole/GettyimagesIL)

                 

                 

                 
                הצג:
                אזהרה:
                פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד