עיצבו רחפן להרחקת ציפורים ממטוסים וזכו בפרס ''מחוגת הזהב''

מיכל לשצ'ינסקי ואור לב-כהן, שני בוגרים טריים של המכון הטכנולוגי חולון, זכו החודש בפרס האיטלקי הנחשב בזכות רחפן שעיצבו בדמותו המאיימת של עוף דורס

סיגל נמיר

|

23.09.20 | 09:05

האם רחפן שמזכיר עוף דורס ירתיע וירחיק ציפורים ממסלולי ההמראה? זה העיצוב שזיכה את לש'צינסקי ולב-כהן בפרס האיטלקי (עיצוב: אור לב כהן, מיכל לשצ'ינסקי)
האם רחפן שמזכיר עוף דורס ירתיע וירחיק ציפורים ממסלולי ההמראה? זה העיצוב שזיכה את לש'צינסקי ולב-כהן בפרס האיטלקי (עיצוב: אור לב כהן, מיכל לשצ'ינסקי)

רק לפני חודש סיימו מיכל לשצ'ינסקי ואור לב-כהן את לימודיהם במחלקה לעיצוב תעשייתי במכון התעשייתי בחולון, ולאחר שבועיים בלבד, בטקס חגיגי שהתקיים במילאנו, נקראו לבמה לקבל את פרס הקומפאסו ד'אורו היוקרתי. את "מחוגת הזהב", פרס העיצוב התעשייתי האיטלקי החשוב ביותר, מחלקת מדי שנה התאחדות המעצבים התעשייתיים האיטלקית (ADI). השנה התקיים הטקס בספטמבר במקום בתחילת אפריל, והיה הטקס הראשון שנערך באיטליה באופן פיזי מאז פרוץ הקורונה. זו הייתה הפעם השנייה, מאז נוסד ב-1954 ביוזמת ג'ו פונטי, שתחרות מחוגת הזהב נפתחה גם למועמדים מחוץ לאיטליה.

 

הקטגוריה בה התחרו לשצ'ינסקי ואור-לב היתה "הצלחה צעירה", המיועדת לעבודות קונספטואליות של סטודנטים. את הפרויקט שזיכה אותם במקום הראשון – רחפן להרחקת ציפורים משדות תעופה, עיצבו בתחילת שנה ג' ללימודיהם בקורס "כלים אוטונומיים", בהנחיית עדי כתרי וגילי קוצ'יק.

 

צפו בסרטון שמסביר את הרעיון:

 

 

להקות הציפורים סביב שדות תעופה בעולם הן בעיה מוכרת, ולנוכח פוטנציאל הסכנה והנזקים שלהם הן גורמות, מושקעים מאמצים רבים בניסיונות להרחיקן ממטוסים ומנועיהם. לשצ'נסקי ולב-כהן מצאו שהפתרונות הנפוצים הם חלקיים ורבי חסרונות – מאקדחי זיקוקים, שאליהם הציפורים מתרגלות כעבור זמן, ועד כלבים, שלא מתאימים לשדות תעופה גדולים.

 

המערכת שעיצבו מורכבת משני כלים אוטונומיים, מעין רובוטים. BRDO - Bird Repelling Drone Operation הוא רחפן בדמות עוף דורס. כלי שני, בדמות כלב, תומך בו מהקרקע. בטבע שני בעלי חיים האלו הם אויבים טבעיים של הציפורים, ולכן הציפורים לעולם לא יתרגלו לנוכחותם, אלא ישמרו על זהירות ומרחק בטוח. אך מה גורם לציפור לתפוס ציפור אחרת כמסוכנת? צמד הסטודנטים חקרו וגילו ששלושת האלמנטים המרכזיים של עופות דורסים הם צוואר קצר, זנב ארוך ומוטת כנפיים רחבה. אל שלושת אלה הוסיפו צורת תעופה טיפוסית, שהושגה בעזרת רכיבים אלקטרוניים מיוחדים. ה''כלב'' עוצב בהשראת ספוט, רובוט הכלב המפורסם של Boston Robotics.

 

מוטת כנפיים רחבה במיוחד מסמנת ''סכנה'' (עיצוב: אור לב כהן, מיכל לשצ'ינסקי)
    מוטת כנפיים רחבה במיוחד מסמנת ''סכנה''(עיצוב: אור לב כהן, מיכל לשצ'ינסקי)

     

    חלקי הרחפן (עיצוב: אור לב כהן, מיכל לשצ'ינסקי)
      חלקי הרחפן(עיצוב: אור לב כהן, מיכל לשצ'ינסקי)

       

      עם ההודעה המשמחת על זכייתם בפרס מחוגת הזהב, הגיעה ההזמנה להשתתף בטקס. אבל איך יטוסו למילאנו בעיצומה של הקורונה? שגרירות איטליה סייעה בהשגת אישור כניסה מיוחד לארץ המגף, ללא דרישה לבידוד, והמכון הטכנולוגי חולון מימן את הנסיעה חלקית.

       

      לשצ'ינסקי ולב-כהן בטקס שהתקיים החודש במילאנו (צילום: יח"צ HIT)
        לשצ'ינסקי ולב-כהן בטקס שהתקיים החודש במילאנו(צילום: יח"צ HIT)

         

        מציאות מדומה ורובוט עם שפת גוף

         

        גם פרויקטי הגמר של לשצ'ינסקי ולב-כהן קשורים לתחומים בהם עסקו בפרויקט הרחפן. Fly - Immersive Experience, פרויקט הגמר של לב-כהן (מנחה: דודי ראב"ד), הוא תשובה לחלומו של האדם לעוף, ומאפשר – בעזרת שלט המחובר לרחפן ומשקפי מציאות מדומה – את חווית התעופה בגוף ראשון, ללא ידע טכנולוגי מוקדם. צפו בסרטון שמדגים את הרעיון:

         

         

        Cobe - Collaborative Being, פרויקט הגמר של לשצ'ינסקי (מנחה: לוקה אור), מתמקד ביחסים בין בני אדם ורובוטים, העובדים זה לצד זה בתעשייה. הרובוט "קובי" אינו מנסה להידמות לנו בצורתו, אבל לשצ'ינסקי ביקשה להעניק לו שפת גוף ומחוות שבני האדם יבינו באופן אינטואיטיבי, ממש כפי שאנחנו מבינים כוונות של הקולגות שלנו לפי מחוותיהם.

         

        הרובוט התעשייתי ''קובי''. הגודל והמחוות אנושיות (עיצוב: מיכל לשצ'ינסקי)
          הרובוט התעשייתי ''קובי''. הגודל והמחוות אנושיות(עיצוב: מיכל לשצ'ינסקי)

           

           

           

           
          הצג:
          אזהרה:
          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד