• המשפחתית הקטנה של היצרנית כוללת גם גרסת פנאי חדשה ומוגבהת
  • המראה ותא הנוסעים עודכנו, נוספו מערכות בטיחות ויש מנוע חדש ומוגדש
  • השיווק בישראל הופסק לפני יותר משנה, חידוש הייבוא נמצא בבחינת כדאיות
הבטחה שלא מומשה: הטיפו הושקה בישראל ב-2016 בתחילה במרכב סדאן, לאחר מכן גם בהאצ'בק חמש דלתות וסטיישן. בכל המקרים הוצמד לה תג-מחיר נמוך משמעותית ממשפחתית "רגילה" במטרה מוצהרת להפוך אותה לרבת-מכר ולהעלות את מותג פיאט על דרך המלך בשוק הרכב המקומי. זה לא קרה. הטיפו לא התאימה והשיווק הופסק לפני יותר משנה.
גם המותג עצמו אינו רווה נחת בשנים האחרונות, רחוק מכך. אם בשנת 2017 מכרה פיאט בישראל כ-4,500 מכוניות בשנה, ב-2018 צנח המספר בעשרות אחוזים לכ-2,800 מכוניות. מי שקיווה להתאוששות התבדה. שנה מאוחר יותר (2019) נחתך המספר לכ-1,500 מכוניות בשנה בלבד, שליש ממספר המכוניות שמכר כאן המותג האיטלקי רק שנתיים מוקדם יותר. השנה? פיאט רשמה עד חודש ספטמבר (כולל) צניחה של כ-50% בשוק שיורד ב-17%.
הטיפו תפסה גובה: השינוי המשמעותי ביותר במתיחת הפנים שעברה המשפחתית היא תוספת גרסת קרוס מסוגננת על בסיס ההאצ'בק (חמש דלתות). עם איפור קרבי כמקובל ברכבי פנאי בדמות פסי הגנה סביב למרכב ופסי גגון , תוספת של 7 ס"מ לגובה ומרווח גחון שגדל ב-4 ס"מ, הודות למיתלים שונים המגיעים מה-500X וחישוקים גדולים יותר. בדומה למה שעשתה פורד עם הפוקוס אקטיב.
מנוע מודרני, בינתיים רק בידני: כל הגרסאות זוכות לשינוי חרטום קל עם יחידות תאורת לד מודרניות וסבכה שונה. בתא הנוסעים יש כעת מתגי בקרת אקלים שונים, צג נתונים גדול ("7) בלוח המחוונים ומסך מגע ענק ("10.25) בחלקה העליון של הקונסולה המרכזית. גם הבטיחות שופרה עם תוספת של תיקון סטייה מנתיב, התרעת שטחים מתים, תאורה דינמית וזיהוי תמרורים, בנוסף לבלימה אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית שהוצעו בעבר.
החדשה המשמעותית ביותר היא מנוע טורבו-בנזין צנוע עם שלושה צילינדרים בנפח 1.0 ליטר (100 כ"ס), 5 כ"ס יותר ממנוע ה-1.4 ליטר הוותיק היוצא. עיקר השיפור הוא בזמינות כוח טובה משמעותית עם 19.4 קג"מ ב-1,500 סל"ד לעומת 12.9 קג"מ ב-4,500 סל"ד במנוע היוצא. בינתיים הוא מוצע רק עם תיבת הילוכים ידנית ועל כן פחות רלוונטי אלינו, אם כי בעתיד יתכן שתוצמד לו גם תיבה כפולת-מצמד.
מה אנחנו חושבים: הטיפו היוצאת הייתה הבטחה גדולה שממש לא מומשה. כשנחתה כאן הערכנו שמדובר במכונית שתשתלב ברשימה מצומצמת של דגמים ששברו את מחירי שוק הרכב, אבל בפועל לא כך קרה, והיו לכך הרבה סיבות. שיווק גרסת הכמו פנאי עם תג-מחיר אטרקטיבי עשוי להיות מאוד מעניין, אם כמובן בפיאט יחליטו להצמיד לו גם תיבה אוטומטית מודרנית.