בקצרה:
  • טנדר הביצועים של פורד מבטיח יכולת שטח גבוהה עוד יותר
  • עדיין עם V6 מוגדש. V8 עם יותר מ-700 כ"ס יגיע בעוד שנה
  • בניגוד לעבר, הפעם הוא עשוי להתייצב באולם של היבואנית
היסטוריית של קרחנת שטח: פורד הציגה את הראפטור הראשון לפני כעשור במתכון שהפך לפופולארי מאוד בצפון אמריקה. קח טנדר עבודה רגיל - במקרה זה, הטנדר הפופולארי ביותר בצפון אמריקה משחר ההיסטוריה בערך - ובצע בו אינספור שיפורים, התאמות, שינויים ותוספות, כך שיתקרב עד כמה שניתן לטנדר מרוצי שטח, ספורט מוטורי מוכר ואהוב שם. נכון, מרבית הרוכשים יעלו אבק כלשהו עם הטנדר האגרסיבי שלהם רק אם סופת חול תשאיר את חותמה על כביש הגישה לחניה הביתית. אבל הפוזה מדהימה. והצליל נפלא.
ההצלחה הייתה אדירה כבר מהרגע הראשון ויצרה ביקושים יוצאי דופן למותג. זאת, למרות תג מחיר דומה לזה של ב.מ.וו סדרה 5. רשימת הלקוחות הייתה ארוכה מכפי שפס הייצור בדירבורן, מישיגין, הצליח לייצר אבל במקביל התפתחה תרבות תעשיית שיפורים ושדרוגים מבית סדנאות מובילות בצפון אמריקה, כמו הנסי או שלבי שהשביחו עוד יותר את הטורף האמריקאי, הפכו אותו בכך לאקזוטי ונחשק עוד יותר.
טייק 3: הראפטור השלישי בשושלת מבוסס על ה-F150 החדש שהוצג לפני כחצי שנה. פורד תציע בשלב ראשון את אותה יחידת הנעה מהראפטור היוצא, V6 כפול מגדשים בנפח 3.5 ליטר, עם הספק מעט יותר גבוה שיעמוד כנראה על כ-500 כ"ס. המנוע מקבל מערכת קירור משודרגת לטובת תנאי חום קיצוניים וסעפת פליטה אקטיבית תשדרג את פס הקול עוד יותר. בעוד שנה תציע היצרנית את הראפטור R עם מנוע V8, כנראה עם יחידה מוגדשת שתגיע ממוסטנג GT500 כתשובה למתחרה הישיר מבית קרייזלר – ראם TRX שמציע מנוע דומה.
גם המשך שרשרת ההנעה נותר ללא שינוי, לרבות תיבת עשרה הילוכים אוטומטית והנעה כפולה (אחורית לכביש, אוטומטית עם העברת כוח לפי הדרוש לכביש רטוב וחלוקה שווה לשטח) עם הילוך כוח. יש נעילה לדיפרנציאל האחורי, בעוד הקדמי הוא טורסן מוגבל החלקה.
הגודל כן קובע: השינוי המשמעותי ביותר בדגם החדש הוא מעבר לשימוש בקפיצי סליל מאחור, במקום עלים בעבר. מהלך מתבקש בהתחשב בכך שהטנדר הזה לא צפוי לסחוב משא שאינו צידנית בירות. בפורד אומרים שהשינוי ישפר את האחיזה של הצמיגים האחוריים וכן, אפשר להניח שזה אכן יקרה בהתחשב במעבר מעידן האבן המוטורי לעולם מודרני.
המיתלים נתמכים על-ידי סט בולמי זעזועים אדפטיביים חדשים של "פוקס" ("3.1 לעומת "3 בעבר) עם מהלכי מתלה ארוכים מבעבר בכ-2.5 ס"מ (38-35.5 ס"מ לפנים אחור). אז כן, הם יסייעו לעבירות משופרת אבל בעיקר ליכולת נחיתה בטוחה יותר מקפיצות במהירות גבוהה.
שינוי משמעותי נוסף כולל אופציה לצמיגי שטח "37 ענקיים ("35 באופן תקני), מידה זהה לזו של האמר H1 המוכר לכם מהסדיר או המילואים והגדולה ביותר לרכב בייצור סדרתי. הם מולבשים על חישוקי "17 עם מנגנון נעילה (ביד-לוק) כנגד פריקת צמיג בנסיעה בלחץ אוויר נמוך. גם הם מסייעים להגדלת מרווח הגחון בהשוואה לראפטור רגיל ב-2.8 ס"מ (33.3 ס"מ), את זווית הגישה ב-2 מעלות (33) ואת הנטישה במעלה אחת (25).
בורר מצבי הנהיגה כולל כבעבר ארבעה מצבים לכביש (רגיל, חלק, גרירה וספורט) ושלושה לשטח (שטח, באחה וזחילת סלעים) המתאימים את המערכות השונות לתוואי הנבחר. נוסף כעת גם מצב "טרייל-1" המדמה נהיגת עבירות עם שתי רגליים (אחת על הגז, שניה על הברקס) לטובת זחילה איטית בשטח טכני, כשהוא מייצר אפקט דומה ומאפשר וויתור על שימוש ברגל שמאל על הבלם.
מה עוד צריך לדעת עליו: השינויים העיצוביים ביחס ל-F150 הרגיל כוללים חרטום אגרסיבי יותר עם יחידות תאורה משולבות ומכסה מנוע אגרסיבי יותר, בתי גלגלים מורחבים (ב-17 ס"מ) וצמד מפלטים בולטים מאחור.
כמו ב-F150 רגיל, גם כאן יש בתא הנוסעים לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע גדול ("12 כל אחד), קונסולה בין המושבים שהופכת לשולחן עבודה ואפשרות להשענת מושב הנהג לאחור עד כדי הפיכתו למיטה. עוד שינויים: הגה אחר עם פס מרכוז בחלקו העליון, מנופי שליטה ידנית בהילוכים מאלומיניום, מושבים תומכים במיוחד מבית רקארו ודיפוני קרבון. מערכות הבטיחות יהיו זהות לטנדר הרגיל (בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית) וכך גם במקרה של שקעי חשמל (2KW) יעודיים בארגז.
מה אנחנו חושבים עליו: עם הראפטור הראשון וזה שבא אחריו, הצליחה פורד להפוך את הטנדר מכלי עבודה אפרורי לרכב סופר נחשק וייחודי. למרות שמדובר בכלי שמידת השימושיות שלו קטנה ככל שהפוזה עולה, אנחנו מחבבים את הרעיון. אי אפשר שלא. ונראה שפורד השביחה ושדרגה את כל התחומים בהם גם הראפטור היוצא הצטיין, מלבד המנוע. ואת זה צפויה לעשות גרסת R קצת פסיכית שתוצג בשנה הבאה.
חשוב עוד יותר עבורנו, בעוד הדגמים קודמים של הראפטור עלו על כבישי ישראל רק ככלים בייבוא אישי, את הדור החדש היבואנית שוקלת בחיוב לשווק כאן. אם אכן זה יקרה הוא יהפוך לדגם המלהיב ביותר ששיווקה כאן מעולם, עד הגעתה של מוסטנג GT500 כמובן.