yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: שאטרסטוק
    ממון • 23.02.2021
    תמרור אזהרה ליוזמת רגב: פחות טסטים לרכבים, יותר תאונות קטלניות
    שעה ששרת התחבורה מציעה להפחית דרמטית את מבחני הרישוי למכוניות עד גיל 10, מגלה דוח מיוחד: "הדבר יוביל לזינוק במספר ההרוגים בכבישים" • אור ירוק: "הרכבים יהפכו לפצצות מתקתקות"
    אודי עציון

    היוזמה של שרת התחבורה מירי רגב לדלל בחצי את מספר מבחני הרישוי למכוניות עד גיל 10 שנים תגדיל את תאונות הדרכים ואת זיהום האוויר. כך מזהיר דוח שחיבר מומחה התחבורה הוותיק ד"ר משה בקר, בהזמנת איגוד מכוני הרישוי.

    לפי התוכנית, שנמצאת כעת בהליך שימוע, רכב פרטי שממילא מחויב כיום בטסט שנתי ראשון רק בשנה השלישית לעלייתו לכביש לא יצטרך להתייצב במכון הטסטים גם בשנים הרביעית, השישית והשמינית לחייו. הנהגים ימשיכו לשלם את אגרת הרישוי הגבוהה שגובה המדינה, אבל לא יידרשו להגיע לבדיקה.

     

    כבישים אדומים: ההשלכות המוערכות של דילול מבחני הרישוי

    • 80-20  - תוספת הרוגים בתאונות בשנה

    • 400-100  - תוספת פצועים קשה בשנה

    • 1 מיליארד שקל - הנזק הכלכלי בשנה

    "שיעור המעורבות של הרכב הפרטי בתאונות דרכים חמורות עולה עם גיל הרכב. הדבר מחייב הידוק הבקרה על תקינות הרכב עם העלייה בגילו, ובוודאי לא להפחית מהבקרה הקיימת"
     

     

    במשרד התחבורה טענו שבדיקה שערכו העלתה שאין כמעט הבדל בשיעור התקלות בין רכב בן שלוש ובן עשר. המשרד לא פירסם את הנתונים שבידיו, אך פרטים מדוח אגף הרכב שהוביל לשינוי הגיעו לידי "ידיעות אחרונות". לפי הדוח שיעור התקלות בשלדה, במרכב ובגלגלים דומה באותם שנתונים, אבל שיעור התקלות בסרן הקדמי, מה שמשפיע על אחיזת הכביש והבלימה, גדל בשיעור של יותר מפי 5 בין רכב בן שלוש שנים לרכב בן עשר. הדוח מסתיר את השיעורים בפועל בתצוגה גרפית שאינה מלווה בנתונים מספריים מדויקים.

    לפי בקר, ששימש בעבר יועץ למשרד התחבורה ולרכבת ישראל, ולוועדת החקירה הפרלמנטרית לתאונות דרכים, "דילול הבקרה על תקינות הרכב תתבטא בגידול בתאונות הדרכים, בהיתקעות הרכב בדרכים ובזיהום האוויר. כיום רכב שנמצאו בו ליקויים נכשל וחייב לחזור למבחן לאחר שהם תוקנו, גם כדי לעורר את מודעות הנהג להכרות עם הרכב וחלקיו ולקיים תחזוקה בטיחותית שוטפת בין טסט אחד לשני. בפועל, מביקורות פתע הנעשות לעתים ע"י משרד התחבורה והרלב"ד, נלמד שכמות כלי הרכב הנעה בכבישים עם ליקויים מהותיים היא גדולה. בחלק משמעותי של הביקורות מורדים כלי רכב מהכביש ומותרים לתנועה רק כשמוצגת הוכחה לתיקון הליקויים. שיעור המעורבות של הרכב הפרטי בתאונות דרכים חמורות עולה עם גיל הרכב. הממצאים מחייבים הידוק הבקרה על תקינות הרכב עם העלייה בגילו, ובוודאי לא להפחית מהבקרה הקיימת".

    השינוי נשען על כך שכל רכב ממילא עובר טיפול שנתי במוסך, למרות שלא מעט בעלי רכב מזדקן עוברים לתחזוקת שבר ומטפלים בו רק במקרה של תקלה קריטית. בקר גם מעריך את הנזקים הפוטנציאליים מהשינוי: "שינוי התקנה בדילול מבחני הרישוי יוצר פוטנציאל לתוספת של 20 עד 80 הרוגים בתאונות דרכים בשנה, תוספת של 100 עד 400 פצועים קשה ואלפי פצועים קל. זאת בנוסף לנזק כלכלי בכמיליארד שקל לשנה".

    ארז קיטה, מנכ"ל "אור ירוק", אומר כי "הסיכון של אדם למות בתאונת דרכים בכלי רכב ישן גבוה משמעותית מהסיכון למות בתאונה עם רכב חדש. הארכת משך הזמן בין בדיקות התקינות במכוני הרישוי היא החלטה מסוכנת שלא חוסכת כסף לציבור או למדינה ומגדילה את הסיכון למעורבות בתאונות דרכים. מדובר בפשיטת רגל של משרד התחבורה שמעביר את כל האחריות לנהגים עצמם. כל כלי רכב שני בישראל סובל מליקוי בטיחות, והפצצות המתקתקות הללו מסכנות את החיים של כולנו".

    משרד התחבורה לא הגיב אתמול לדברים. כשהכריזה על המהלך, רגב הסבירה: "כלי רכב חדשים מצויידים במערכות בטיחות מתקדמות ומטופלים היטב במסגרת תקופת אחריות היצרן. המהלך יחסוך לציבור זמן המתנה, כסף וביורוקרטיה מיותרת".

     


    פרסום ראשון: 23.02.21 , 19:34
    yed660100