לפני כשנה הזמינו תושבי וילה ברמת השרון שיפוץ פנימי וחיצוני במאות אלפי שקלים. לקראת סיום עבודת הקבלן התגלו ליקויים. "בחרנו קבלן עם המלצות והוא באמת איש נעים שלעתים ראה את הדברים אחרת, אבל היה לנו חשוב שהכל יהיה כתוב במדויק", אומרת חגית (שם בדוי), מזמינת העבודה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"נכנסנו לבית בתום השיפוץ באיחור של שנה. לילה אחד, בחורף הראשון, שמעתי זרימת מים. עליתי לחדר הרחצה וגיליתי מבול של מים שהגיע למטבח". לטענת חגית, עוד לפני האירוע הם נאלצו כמה פעמים לדחות את הפגישה כדי לסגור חשבון, וביום שהתגלתה הנזילה בא הקבלן ובני הזוג ביקשו ממנו שיתקן אותה לפני גמר החשבון. "הקבלן לא אהב את זה ופתאום נעלם", היא אומרת.
3 צפייה בגלריה
שיפוץ. לא חייבים לערב עורכי דין
שיפוץ. לא חייבים לערב עורכי דין
לא חייבים לערב עורכי דין. שיפוץ
(צילום: שאול גולן)
קבלן השיפוצים רואה זאת קצת אחרת. "סיימנו את רוב העבודות והלקוחות התחמקו מתשלום גמר החשבון", אומר גיא (שם בדוי). "הם משכו אותי ובכל פעם היה להם סיפור אחר. כשהגעתי ביום חורפי הם אמרו לי שהייתה נזילה ורק אחרי שאתקן אותה ידברו איתי על התשלום". לדבריו, "רדפתי אחריהם הרבה זמן כדי לשבת על גמר החשבון, וכשהגעתי הבנתי שלא מעניין אותם לדבר על המספרים האחרונים. התעלמתי מהם כמה ימים, ואז הם פנו למוסד לבוררות של התאחדות קבלני השיפוצים שהביא אותנו למו"מ".
הגישור נמשך כחודשיים. סוכם שהכסף יגיע לנאמנות אצל מוסד הבוררות. בהתאחדות מציינים כי רשימת התלונות לא הייתה פרופורציונלית ביחס לשיפוץ וכי הקבלן הוותיק התעקש לסיים את השיפוץ בעצמו וביקש שהכסף שנמצא בנאמנות יגיע אליו רק בסיום השיפוץ. בסיום הגישור הושלם השיפוץ והכסף הועבר לקבלן.

למסד את הענף

ישראלים רבים משפצים את בתיהם, ולא פעם מתגלעים סכסוכים עם הקבלנים עקב שיפוץ לא ראוי, בעיית תשלומים, הפסקת עבודות באמצע, נזילות ועוד. לעיתים הם מצליחים להגיע להסכמות, ובמקרים אחרים נאלצים לפנות לערכאות. אבל לא רבים מכירים את מוסד הבוררות של התאחדות קבלני השיפוצים, שמגשר בין הצדדים ומטפל בעשרות תיקים בשנה.
"ההתאחדות הוקמה כדי למסד את הענף, להעלות את המוניטין שלו ולאפשר לקבלנים להירשם אצל רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון", אומרת עו"ד נטלי שמעון ויינשטיין, מנכ"לית התאחדות קבלני השיפוצים היושבת בראש מוסד הבוררות בהתאחדות. "מטרת ההתאחדות כפולה", היא מסבירה, "גם לאפשר לקבלנים לעבוד כחוק וגם לסייע לציבור להיעזר בקבלנים מקצועיים עם רישיון". בין היתר, הקבלנים יכולים ללמוד ניהול עסק, כתיבת חוזה מול לקוח והכנת הצעות מחיר כדי שמזמיני העבודות לא ייתקלו בהפתעות.
3 צפייה בגלריה
מנכ"לית התאחדות קבלני השיפוצים, נטלי שמעון וינשטן
מנכ"לית התאחדות קבלני השיפוצים, נטלי שמעון וינשטן
מנכ"לית התאחדות קבלני השיפוצים, נטלי שמעון ויינשטן
(צילום: סטודיו תומאס)
ההתאחדות, שבה חברים כ-1,300 קבלנים רשומים, נוסדה ב-2001 לצורך הסדרת הענף וחיזוק מעמד קבלן השיפוצים. כך למשל, בעבר ענף השיפוצים לא אוזכר כסיווג קבלני במסגרת תקנות רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות, אולם לאור פעילות ההתאחדות הענף קיבל ביטוי בחוק. ב-2002 עתרה ההתאחדות לבג"ץ כדי להוסיף אותו לפנקס הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון והצליחה להביא למיסודו של ענף המשנה 131 - שיפוצים. סיווג זה סלל את הדרך לקבלנים לעבוד בהיקפים כספיים גדולים, להעסיק עובדים זרים ולהשתתף במכרזים.
שמעון ויינשטיין, ששימשה במשך חמש שנים היועצת המשפטית של ההתאחדות, משמשת הבוררת הרשמית ופועלת לפתרון סכסוכים שונים בין מזמיני השיפוצים לקבלנים בשנה האחרונה. היא מעריכה כי בשנה הקרובה יצטרפו עוד כ-5,000 קבלנים לרשם הקבלנים ולהתאחדות
"לא פעם סובלים מזמיני השיפוצים מקשיים מול קבלנים, למשל ביצוע עבודה שלא לשביעות רצונם, תקלות שמתגלות ועולות עוד כסף מעבר למה שנכתב בחוזה. לכן אנחנו מעודדים את הקבלנים להוסיף בכל הסכם עבודה סעיף תוספות ומתדרכים אותם לקבל אישור בכתב ממזמין העבודה על התוספת כדי להימנע מבעיות בגמר החשבון", היא אומרת.
3 צפייה בגלריה
"לא פעם סובלים מזמיני השיפוצים מקשיים". אילוסטרציה
"לא פעם סובלים מזמיני השיפוצים מקשיים". אילוסטרציה
"לא פעם סובלים מזמיני השיפוצים מקשיים". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

לא להגיע לבית המשפט

באחד המקרים ביקנעם, בעת שיפוץ כללי של דירה ישנה, יורשי המנוחה שהייתה בעלת הנכס רצו להכין אותו לקראת השבעה. לדברי שמעון ויינשטיין, לקראת סיום השיפוץ נתגלו כשלים וסדקים בקיר המשותף בין החדרים. הקבלן שזיהה את התקלה כמקור מים לא הצליח למצוא פתרון גם לאחר מספר ימים. "הצדדים החלו מתווכחים פרונטלית ובהודעות, ולאחר מספר ימים הקבלן החל מתחמק מהלקוחות", היא אומרת. "בעלי הדירה (היורשים) פנו להתאחדות ויחד עם אחד מחברי ההנהלה ערכנו בדיקות בנושא".
המסקנה הייתה שהשיפוץ לא הסתיים כמצופה מהקבלן. לדבריה, לאחר קבלת המסקנות, במשך למעלה משבוע של ניסיונות גישור בין הצדדים הסכימו הקבלן והלקוחות לשים את הכסף היחסי מהשיפוץ הכולל בנאמנות במוסד הבוררות. לאחר מכן נקבעה פגישת גישור באתר השיפוץ, בה הוחלט שהקבלן יחזיר סכום של אלפים בודדים, כלומר החלק היחסי מהשיפוץ שלא הושלם. עם סיום הליך הגישור, הצדדים חתמו על מסמך היעדר תביעות עתידיות והכסף הועבר ללקוח שהשלים את השיפוץ לבסוף עם קבלן אחר. לולא ההתערבות, הוא היה מפסיד את הכסף ומשלם כפול על השיפוץ.
"הוחלט שהקבלן יחזיר אלפים בודדים, כלומר החלק מהשיפוץ שלא הושלם. הכסף הועבר ללקוח שהשלים את השיפוץ עם קבלן אחר"
מקרה נוסף הוא שיפוץ ועבודות גג בבית פרטי במושב בצפון סמוך לנהריה. "הלקוחות והקבלן הסכימו על העבודה בעקבות היכרות משותפת דרך ילדי הצדדים, שלומדים באותה הכיתה בבית הספר במושב", היא מספרת. "במקרה זה נתגלו מחלוקות בין הצדדים על טיב העבודה של הקבלן. בעקבות ההיכרות המוקדמת, היו מעורבות אמוציות שהובילו לפיצוץ והתערבות עורכי דין מצד הלקוח ומצד הקבלן. התערבות עורכי הדין הגיעה עד למכתב לפני תביעה, כששני הצדדים כבר מבינים שהם הולכים להיפגש בבית המשפט".
"הקבלן המבצע פנה אלינו רגע לפני ההגעה לבית משפט על מנת לפתור את המחלוקת ללא התערבות המדינה", ממשיכה שמעון ויינשטיין. "לאחר כחודש מרגע הפנייה, במהלכו התנהלנו מול עורכי הדין של הצדדים, הבאנו אותם לפתיחה בהליך גישור. שבוע לאחר מכן הצליחו הצדדים להגיע לפגישה פרונטלית בבית הלקוח, שם סוכם כי הקבלן ישלים את עבודתו, תוך ויתור תביעות משני הצדדים. בנוסף, הוחלט לשביעות רצון הלקוחות להוסיף סעיף לחוזה שלפיו אם בחורף הבא (לאחר שנה) יתגלו שוב בעיות בגג הבית המשפחתי, הקבלן המבצע יחזיר את החלק היחסי מהטיפול באופן מיידי".