סיור במטוס יום הדין, E-4B 

אחד ממטוסי השליטה והבקרה המתקדמים בעולם יגיע לישראל: מחר (א') בבוקר, קצת לפני השעה 7, ינחת בנמל התעופה בן גוריון מטוס בואינג E-4B שמכונה "NightWatch" - ועליו שר ההגנה של ארצות הברית לויד אוסטין. למעשה, זהו הביקור הרשמי הראשון בארץ של בכיר בממשלו של ג'ו ביידן.
E-4B נחשב ל"מטוס יום הדין" של ארצות הברית, ונועד בין היתר לאפשר לשר ההגנה ולבכירים נוספים בממשל לנהל את המלחמה מהאוויר - גם במקרה היפותטי שבו ארצות הברית תותקף בנשק גרעיני. גובהו של המטוס, שמכונה גם "מרכז מבצעים ארצי מוטס", כמעט 6 קומות והוא מצויד בארבעה מנועים ענקיים. "זה כמו פנטגון גיבוי", אמרו בחיל האוויר האמריקני. "יש תמיד מטוס אחד שכזה בכוננות, 24/7".
4 צפייה בגלריה
מטוס ה-E4-B שינחת מחר בנתב"ג עם ביקור לויד אוסטין בביקור הקודם בנתב"ג אוקטובר 2020
מטוס ה-E4-B שינחת מחר בנתב"ג עם ביקור לויד אוסטין בביקור הקודם בנתב"ג אוקטובר 2020
מטוס E-4B בביקור הקודם בנתב"ג, באוקטובר אשתקד. אז שר ההגנה היה מארק אספר
(צילום: עידו וכטל)
4 צפייה בגלריה
מטוס יום הדין בואינג E-4B מטוס שר ההגנה האמריקני
מטוס יום הדין בואינג E-4B מטוס שר ההגנה האמריקני
ארבעה מנועים ענקיים. "מטוס יום הדין"
כיום פועלים ארבעה מטוסים כאלה בחיל האוויר האמריקני. הם פותחו בשנות ה-70 של המאה הקודמת, אולם אחרי שדרוגי מערכות שעברו הם להיות בשימוש לפחות עד שנת 2039. עקב מערכות המטוס המוצפנות, שמאפשרות לשוהים בו לבצע את משימותיהם באוויר כאילו הם נמצאים בתוך משרדיהם בפנטגון, משמש המטוס ככלי התחבורה המועדף על שרי ההגנה האמריקניים בטיסותיהם ברחבי העולם.
מחיר כל E-4B מוערך בסכום של 250 מיליון דולר והפעלתו נאמדת ב-160 אלף דולר לשעת טיסה. צוות האוויר מורכב מטייס, טייס משנה, נווט ומהנדס טיסה, כשלצידם בעלי תפקידים נוספים: קציני מבצעים, קציני מודיעין, קציני מערכות תקשורת, מפעילי מערכות נשק, קצין מזג אוויר ועוד.
4 צפייה בגלריה
מטוס יום הדין בואינג E-4B מטוס שר ההגנה האמריקני
מטוס יום הדין בואינג E-4B מטוס שר ההגנה האמריקני
כלי התחבורה המועדף על שרי ההגנה האמריקניים. E-4B באוויר
4 צפייה בגלריה
ארה"ב לויד אוסטין שר הגנה חדש ארצות הברית
ארה"ב לויד אוסטין שר הגנה חדש ארצות הברית
לויד אוסטין. ביקור ראשון בישראל כשר הגנה
(צילום: רויטרס)
אחד מסימני ההיכר של המטוס היא הבליטה בחלקו העליון שמכונה "ראדום" (כיפת מכ"ם), ובה חלק גדול מ-67 צלחות הלוויין והאנטנות שמוצבות במטוס. הכיפה היא אחד מהאלמנטים ב"תיק התקשורת" של המטוס, שמעניקים לו את היכולת לתקשר עם ספינות, צוללות, מטוסים וקווי טלפון נייחים, בכל מקום בעולם וגם בצורה מוצפנת.
בנוסף עטוף "מטוס יום הדין" במערכת הגנה מתקדמת לנטרול השפעות אלקטרומגנטיות במקרה של הפצצה גרעינית. זו גם הסיבה שחלקו הפנימי די מיושן והטכנולוגיה בתוכו אנלוגית ברובה, שפגיעה פחות לפולס אלקטרומגנטי לאחר פיצוץ גרעיני. גם כיום, רבות מיכולותיו של המטוס נותרו חסויות.
הודות לאפשרות של תדלוק אווירי, ולמכלי הדלק העצומים של המטוס, הוא יכול להישאר באוויר במשך כמה ימים ברצף. במטוס מקום לעד 112 איש, יש בו 18 מיטות קומותיים, שישה חדרי שירותים, מטבח, חדר תדרוכים, חדר ישיבות, חדר פיקוד ואזור מנהלים.