בקצרה:
  • ארגון הבטיחות האירופאי העניק ציון נמוך מאוד לדאצ'יה
  • "המותג המצליח מגלה מעט מדי שאיפות בתחום הבטיחות"
  • רכבי פנאי חשמליים של פולקסווגן וסקודה זכו דווקא למחמאות
1 צפייה בגלריה
דאצ'יה סנדרו סנדרו סטפווי
דאצ'יה סנדרו סנדרו סטפווי
דאצ'יה סנדרו סנדרו סטפווי
איגוד הבטיחות האירופי EuroNCAP יפרסם אמנם רק מחר (ד', 14.4) את תוצאות סבב מבחני הריסוק האחרון שערך, אך הודעה מקדימה פורסמה כבר היום: בזמן שצמד רכבי הפנאי החשמליים של קונצרן פולקסווגן זכה בציון חמישה כוכבים מירבי, שני דגמים של מותג הרכב דאצ'יה השיגו את אחד הציונים הנמוכים שהעניק אי פעם ארגון הבטיחות החשוב - שני כוכבים בלבד.
מהמידע שפורסם כבר היום עולה כי דאצ'יה סנדרו סטפווי ולוגאן החדשים, דור שלישי למשפחת דגמי הסופר-מיני של מותג הרכב הבסיסי הרומני, כשלו במבחן באופן מביך. הסנדרו שנחשף לפני כחצי שנה וצפוי להגיע ארצה בחודשים הקרובים נבחן במפתיע רק בגרסת הפנאי "סטפווי", עליה מבוססת גם הסדאן הקטנה לוגאן. כפי שפרסמנו כאשר הוצג לראשונה, הסנדרו החדש עושה שימוש בבסיס זהה לרנו קליאו החדשה ולכן הוא מציע לראשונה בהיסטוריה של המותג גם מערכת בטיחות מתקדמת, שש כריות אוויר (ארבע בדגם היוצא) ומערכת להתרעת שטחים מתים כאופציה.
שני הדגמים מצוידים גם במערכת בלימת חירום אוטונומית, שתהפוך בקרוב למערכת חובה בכלי רכב חדשים, אך היא בסיסית ומבוססת רדאר בלבד (ללא מצלמה) ולכן אינה מזהה הולכי רגל ורוכבי דו-גלגלי. בנוסף הרכב אינו כולל מערכת התרעה ומניעת סטיה מנתיב הנחשבת כיום לסטנדרט בכלי רכב חדשים. ב-EuroNCAP מבהירים כי אילו שני הדגמים היו מצוידים במערכות התרעה ומניעת סטייה מנתיב מתקדמות, יכולת ההגנה שלהם על נוסעים במקרה של תאונה הייתה מזכה אותם בארבעה כוכבים.
לדברי מיכיל ואן רטינגן, מזכ"ל ארגון הבטיחות, "רמת הבטיחות בכלי הרכב השתפרה, וההתקדמות הגדולה ביותר נרשמת בתחום השימוש בעזרים טכנולוגיים שמטרתם למנוע תאונות. דאצ'יה מצליחה מבחינה שיווקית אך ציון של שני כוכבים מעיד על שאיפות נמוכות (מדי) בתחום הבטיחות, אפילו עבור מותג רכב עממי ובסיסי שכזה. החלטת הנהלת דאצ'יה לוותר על השימוש במצלמה לא מיישרת קו עם המקובל בשוק הרכב ומאכזבת, בעיקר מכיוון שהמותג מודע לכך שהשימוש בה יהפוך לחובה בקרוב".
לצד האכזבה מדאצ'יה יש גם מחמאות לפולקסווגן עם ה-ID.4 וסקודה אניאק, צמד רכבי פנאי חשמליים שמתחילים את שיווקם באירופה וצפויים להגיע גם לישראל. השניים זכו כצפוי בציון מירבי של 5 כוכבים והיצרניות זכו למחמאות על "מבנה חזק" שמגן היטב על הנוסעים ועל מערך הסוללות, כמו-גם על כריות אוויר מרכזיות שמוצעות כסטנדרט בשני הדגמים ואמורות למנוע פגיעת של נהג ונוסע במקרה של תאונת צד.
לדברי ה-NCAP, השניים השיגו ציון גבוה של למעלה מ-90% בהגנה על נוסעים מבוגרים, כאשר גם בסעיפי ההגנה על ילדים והולכי רגל נרשמו ציונים גבוהים. באיגוד הבטיחות הדגישו עוד כי מערכת התקשורת עם כלי רכב אחרים (V2V) שמעבירה אזהרות מפני סכנות על הכביש (Local Hazard Warning), זכתה בעבר ב"עיטור הבטיחות המתקדם" וזמינה רק בפולקסווגן - "סקודה ופולקסווגן לעומת זאת הראו איזו רמת בטיחות ניתן להשיג והארגון מחמיא להם על רמת הבטיחות הגבוהה שהם מציעים ללקוח".

לכתבות נוספות בנושא בטיחות באתר iCar