שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    המהפכה היא של פורד

    תחת כנפי הקונצרן הענק, מפסיקה אסטון מרטין להציג התרפקות אזוטרית על סרטי ג'ימס-בונד

    אחת המכוניות החשובות ביותר שהוצגו בז'נבה הייתה האסטון-מרטין וונקיש החדשנית, עליה ספרנו לכם כבר בעבר. הפעם, שלא כמו בעבר עם אזוטריה מוטורית, קוראת אסטון ברצינות תגר על שוק מכוניות הספורט.
    אולם היא אינה עושה זאת אך ורק בעזרת תהליך הרכבה מקורי ושימוש בחומרים ייחודיים. ראשית, היא מוכיחה לעולם כי חלפה עברה לה התקופה בה נחשבה אסטון-מרטין לרולס-רויס של מכוניות הספורט. במילים אחרות, אם עד כה היו מכוניות אסטון נחשקות בעיקר בגלל מחיר ואקסקלוסיביות ופחות בשל יכולת, היום המצב שונה. גם העידן בו יוצרו המכוניות בעבודת יד, על-ידי אומנים שהעבירו את סוד המלאכה מפה לאוזן, לא ישוב עוד. לא כאן לפחות.
    אסטון-מרטין החדשה, תחת ניהולו של אולריך בטס - אקס ב.מ.וו, פורשה ודייהו - שואפת לדלג באחת אל התקופה המודנית. היא תשמור אמנם על מרכיב מסוים של עבודת יד בתהליך הייצור, אך תתפקד יותר כמפעל הרכבה שישדך בין מרכיבים שפותחו ונבנו במיוחד עבור החברה.
    הצעד הבא של היצרן יהיה ייצור מכונית שלישית, קטנה וזולה יותר, שתשתמש בטכנולוגיית ההרכבה של הוונקיש ותיוצר במפעל חדש שיוקם באתר שהיה בעבר מרכז הפיתוח של רובר בגיידון ונרכש על-ידי פורד יחד עם לנד-רובר. בעזרת דגם זה שיוצג ב-2003 מקווים באסטון לשלש את כמות המכירות.

    הגיר של פרארי

    הדגם החדש כאמור, הוונקיש המדובר כל-כך, פותח ומיוצר בדיוק בצורה זו. הידרו-אוטומוטיב, למשל, מספקת את השלדה. קוזוורט מייצרת מנוע. מגנטי-מרלי שולחת מערכת העברת ההילוכים חצי-אוטומטית. לוטוס מסייעת בתהליכי ייצור וכיול שלדה - וזו רק רשימה חלקית. "אסטון יכולה לרכוש טכנולוגיה ומרכיבים מכל גוף שהיא רוצה, בין אם הוא חלק מקונצרן פורד אליו היא שייכת או לא" מסבירים אנשי החברה. "העיקר שנדע להתאים אותו ולהקנות לו את הייחוד הנדרש מאתנו".
    דוגמא טובה לכך היא מערכת אלקטרו-הידרואלית לתפעול תיבת ההילוכים. בעיקרון זוהי מערכת של היצרן מגנטי-מרלי, ממש כמו בתיבה של הפרארי 550 עליה קוראת המכונית החדשה תגר. אולם שילוב ניהול מנוע מתקדם וקישור אלקטרוני של כל עזרי השליטה ביחידת הכוח - כולל בורר ההילוכים והמצערת - מביאים לתהליך החלפת הילוך המהיר בעולם (כ-2.5 עשיריות שנייה) למעט מכוניות פורמולה 1! כך לפחות טוענים באסטון.

    חומר טוב

    מספיק מבט אחד בשלדתה הערומה של הוונקיש כדי להבין שלא מדובר במכונית רגילה. באסטון יודעים זאת היטב ודאגו להעמיד אותה בדיוק במרכז התצוגה שלהם בז'נבה. "קוביית האלומיניום", המהווה את לב השלדה, מושכת מיד תשומת לב בגלל המבנה והמראה הלא שגרתי של חלקיה המודבקים. במרכזה בולטת "תעלת תמסורת" גדולה, הנראית כמו חוט השדרה ועושה שימוש בסיבי פחם המציעים יחס מצוין של חוזק למשקל, כמו-גם בידוד טוב יותר של חום. על רצפת האלומיניום ממוקם בסיס תא המטען העשוי אף הוא חומרים מרוכבים ואמור לקרוס באופן הדרגתי בזמן תאונה ולשמר את מבנה השלד החסון שמתחתיו שוכן מיכל הדלק.
    חידוש עולמי הוא שימוש בסיבי פחם לצורך בניית הקורות הקדמיות. סיבי זכוכית (פיברגלאס) מחוזקים, המיוצרים בתהליך ייחודי לפורד ואסטון, משמשים את הדלתות. גם חלקי מרכב חיצוניים, למעט דלתות וגג, כבר אינם מיוצרים בעבודת יד. למעשה, מסבירים באסטון, כמעט בלתי אפשרי לייצר חלקים מאלומיניום בצורה כזו. לכן נמסרה המלאכה לחברת סופרפורם-אלומיניום המשתמשת בחום ולחץ אוויר כדי להגיע לצורה הסופית. כל חלקים השלדה מחוברים תוך שימוש בדבקים מיוחדים, למרות שפה ושם ניתן יהיה למצוא גם בורג סטנדרטי.

    ויש גם כוח

    בחרטום המכונית החדשה פועם מנוע המוכר לנו מה-DB7 בגרסתה המשופרת. גל-ארכובה קל יותר וגלי-זיזים חלולים סייעו להורדת משקל החלקים הנעים ב-11.8 ק"ג (לטובת שיפור אופי הפעולה). בסך הכל קלה הגרסה החדשה ב-18 ק"ג לעומת ה-V12 המוכר, או ב-55 ק"ג לעומת מנועי ה-V8 המיושנים של אסטון.
    עם שישה הילוכים ותפעול חצי אוטומטי, תגיע הוונקיש למהירות מרבית של כ-305 קמ"ש ותאיץ למאה קמ"ש ב-4.7 ש' בלבד. מבנה ספורטיבי טהור של מתלי עצמות עצה כפולות מלפנים ומאחור משלים את החבילה הדינמית. אגב, באסטון שוקלים לצייד את המכונית בעתיד במתלים אקטיביים. הם מודים כי כיול מתלים שנבחר מהווה פשרה מסוימת המעדיפה נוחות נסיעה על תגובה מהירה "כמו בפרארי", ובכל מקרה מציגים יחסי העברה ארוכים ופחות ספורטיביים, אך לא שוכחים להרכיב גומי גדל-מידות - 255/40 מלפנים ו-284/40 מאחור - ונדיב קוטר ("19). הבלמים מתוצרת ברמבו במידות 355 מ"מ מלפנים ו-330 מ"מ מאחור ואילו בולמי הזעזועים מגיעים מבילשטיין.

    מחיר מציאה

    אסטון תייצר רק 300 יחידות בשנה ממה שאמורה להפוך ספינת הדגל הספורטיבית של קונצרן פורד, אשר ישתמש בה גם כמעבדת כדאיות ויכולת בדרך ליצירת מכוניות זולות יותר. מה שמביא אותנו למחיר, שבניגוד לצפוי יהיה נמוך מהוואנטאז' הישנה. כן, באסטון שמחים לבשר שהם מציעים היום תמורה טובה לכספך מבעבר. כרגיל, לא צריך להתרגש יתר על המידה. לפני מיסים מקובלים, תג המחיר יעמוד על כמליון שקלים. מישהו מעוניין לפנות לדלק מוטורס?

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    אסטון מרטין וונקויש...
    נלחמים בפרארי
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים