ברקע פירוט המהלכים המתוכננים בחוק ההסדרים שמתפרסמים בימים האחרונים לקראת אישורו בממשלה בשבוע הבא, שר האוצר לשעבר ישראל כץ התראיין לאולפן ynet וביקר נחרצות את החלטות משרד האוצר: "נעשה כאן שינוי חמור שנוגד לחלוטין את המדיניות שהובלתי ושליברמן התחייב אליה - לא להעלות מיסים. הם מטילים את 'מס עבאס' - בעצם שינו את כל התוכניות כדי לקיים את ההבטחה שלהם לתת עשרות מיליארדים לעבאס".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"חיכיתי לראות מה משרד האוצר יגיש. הרי אני הכנתי המון רפורמות ובגלל שהייתה בעיה להעביר תקציבים פורמליים, והעברנו תקציבים לא-פורמליים - לא עברו חוקי הסדרים. שבועיים אחרי שעזבתי הם הגישו את כל מה שהכנו וזה בסדר גמור. אבל אז עשו שינוי חמור במדיניות. ים של גזירות, העלאות מיסים לכל דבר. אם רוצים למנוע שימוש לא נכון בכלים חד-פעמיים אז תיתנו תמריצים, אם רוצים לטפל במשקאות ממותקים אז תעשו הסברה. עוד מעט יביאו גם 'מס אוויר', יגידו 'זה טוב לנשום פחות אוויר'. כל התוכנית הזאת היא בניגוד גמור למה שהכנתי עם כל הגורמים המקצועיים באוצר".
2 צפייה בגלריה
ישראל כץ ואביגדור ליברמן
ישראל כץ ואביגדור ליברמן
ישראל כץ ואביגדור ליברמן
(צילום: קובי קואנקס ויריב כץ)
כשליברמן יושב במסיבת עיתונאים ואומר "תראו אנחנו לא מעלים מיסים", הוא מרמה את הציבור? "כן ברור. בטקס ההחלפה הקצר שהיה לי עם ליברמן, הוא נופף בזה שהוא לא יעלה מיסים. בנט בבחירות עם תוכנית סינגפור אמר 'אני הולך להוריד מיסים'. עכשיו מעלים כאן מיסים בניגוד לתכנון, בניגוד לטובת הכלכלה ותוך כדי פגיעה בציבור".
תאר לך שרק היית מעביר תקציב לשנתיים והיית היום עדיין שר האוצר. "אני רציתי להעביר את התקציב, גם בסוף התקופה, אני לא נכנס לזה. אני העברתי שני תקציבים המשכיים אבל לא הצלחתי להעביר חוקי הסדרים וזה מה שעכשיו צריך להעביר, את הרפורמות".
כץ הוסיף לבקר את התנהלות הממשלה בתחום הכלכלי ואמר כי "ראש הממשלה בנט לא שולט בתחום הכלכלה, גם בתחומים אחרים יש ויכוח מאוד קשה. בנט לא קובע כלום בישראל".
בנוגע לשאלה מה עדיף - ראש ממשלה חזק מאוד שקובע את המדיניות בשביל השרים שלו או ראש ממשלה חלש עם שרים חזקים, אמר כץ כי "אני עמדתי על הדברים שלי והייתי שר אוצר עצמאי לכל דבר, עם גיבוי של רה"מ כפי שמקובל. איך נתניהו אמר לי כשבאתי אליו: 'כשאני הייתי שר אוצר אצל שרון, הוא אמר לי להסתדר לבד'. אמרתי לו 'הבנתי, אסתדר'. העברתי תוכניות, אתם יודעים שהעברתי, ביצעתי אותן, אנשים קיבלו סיוע מעל ומעבר ושמרנו על דירוג האשראי.
"איפה כל הפרשנים הכלכליים האלה שמתחו ביקורת בתקופה הכי קשה, איך עכשיו לא שומעים אותם על כל החריגה ממסגרת התקציב, מהגירעון המבני, מהכללים הפיסקליים? אני שוחחתי עם כל מנהלי חברות דירוג האשראי אחרי שכל הגורמים המקצועיים דיברו איתם והסברתי להם, והם נתנו בישראל אמון ושמרו על דירוג האשראי. היום, שכבר יש ממשלה, שיש קואליציה שיכולה להעביר תקציבים, הם עושים את זה בצורה עקומה. לכן אני בא ואומר שמצד אחד הם מעלים מיסים ומצד שני אין רה"מ שיכול לברור ולפסוק בדברים שזה המינימום המתבקש.

"הממשלה בעצם משנה עכשיו את תקרת ההוצאה, שכבר מראש הם חורגים ב-11 מיליארד שקלים והם הולכים לחרוג עוד יותר, לפני שפתרו את בעיית הביטחון, לפני שפתרו את בעיית החינוך ופתיחת שנת הלימודים, לפני שפתרו את בעיית הבריאות והתוספות לבריאות. אני מכיר את החומר, אני מכיר את הנתונים, ניתן היה להתמודד עם זה. חוקי הצמיחה האלה, הרפורמות בתחום הפיננסים ודברים אחרים, היו מכניסים הרבה כסף אבל בלי העלאת מיסים.
"לא ייתכן גם מבחינת כלכלית וגם מבחינה ציבורית שמתחייבים לא להעלות מיסים והולכים באופן בוטה לגבות מיסים במיליארדים מהציבור הנורמטיבי עבור מטרות פוליטיות והתחייבויות פוליטיות של שרידות הממשלה. אם בנט היה מתפקד כראש ממשלה, שיש לו שליטה וסמכויות, יכול להיות שהוא היה יכול להכריע. אבל כמו שאמרתי יש כאן הרבה ראשי ממשלה, ליברמן הוא ראש הממשלה הכלכלי, לפיד ראש הממשלה המדיני, עבאס הוא בכלל ראש הממשלה לכל מיני דברים ועכשיו יש לנו גם ראש ממשלה חינוכית שמצפצפת על בנט".
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן ונפתלי בנט
אביגדור ליברמן ונפתלי בנט
"ליברמן הוא ראש הממשלה הכלכלי, בנט לא מחליט כלום". ליברמן ובנט
(צילום: ניב קנטור ורויטרס)
כץ התייחס גם לתוכן עצמו של חוק ההסדרים, ואמר כי הוא מתנגד גם לאגרות הגודש (שעוד לא בטוח שייכנסו לחוק הסופי) וגם למס על כלים חד פעמיים. "באוצר אומרים שהם עושים כמו בלונדון, אבל אצלם יש תשתית תחבורה ציבורית. כשאין לך את האלטרנטיבה הזאת זה בעצם מיסים לכל דבר". על השאלה מה יש לו לומר על כך בתור שר התחבורה לשעבר, שכיהן בתפקיד לא מעט שנים, אמר כץ כי "אני שר התחבורה הראשון שפוצץ את גשר מעריב, עמדתי במו ידיי עם המכשיר, פתחתי את הדרך לרכבת הקלה, והשקעתי המון בתשתיות תחבורה ציבורית, אבל הן עדיין לא בשלות.
"באוצר הם לא מתעסקים לא בתחבורה ולא בכלים חד פעמיים, הם רוצים כסף. עכשיו מה שקרה זה שהכנו תוכניות עם צמיחה, שבהן המשק צומח, הגירעון יורד, הרי פורסמו עכשיו הנתונים. השארנו משק במצב יוצא מן הכלל ביחס למשבר.
"עכשיו מה שאני רואה כאן זה מצב פשוט - נותנים כסף לרע"ם במקום לנכים, שעכשיו נפתח פער מול ההתחייבויות כלפיהם והם מפגינים בצדק, אגב. אני בתקופה הכי קשה דאגתי להם והתחייבנו להם. במקום לתת לחקלאים פיצוי הולם על השיטה של תמיכה ישירה מול חשיפה, אני הבאתי את הרפורמה הזאת אבל עם כללים אירופאיים, לא בדרך הזאת שבאים כמו בלעג לרש ואומרים 'ניתן להם 100 שקל לדונם'. מבטלים את הרכבת לאילת כדי שחלילה לא תהיה התיישבות יהודית בנגב, ייתנו את זה לעבאס ושיעביר את זה ליישובים הבדואים, הוא הרי לא צריך רכבת".
גם הסיפור של הרכבת קשור לזה? "ודאי, כי עכשיו הבשילו התכנונים שאני דחפתי שנים והמשיכו אחריי ומעל מאה מיליון שקל שהושקעו. במקום לעמוד ביעד 'בן-גוריוני' של חיבור הנגב, של אילת, מבטלים את הרכבת. מבטלים את כל הדברים שיכולים לעלות כסף ומטילים מיסים, את אותו 'מס עבאס'. אני ראיתי אתמול את מנסור עבאס, הוא הסתובב עם כזאת חוברת ואמר 'הנה כל הדברים שהולכים לתת לי עכשיו'. וזה לא סיוע למגזר הערבי שאנחנו גם עשינו באופן אזרחי, זה שוחד פוליטי לקיום הממשלה שהולכים לעשות את זה על חשבון דברים אחרים".
יש לציין כי עם הפרסום של ביטול הרכבת לאילת, בכירים באוצר אמרו ל-ynet כי מדובר בפרויקט לא כלכלי. לדבריהם, "מדובר בהשקעה של כסף גדול, עשרות מיליארדי שקלים, שדרושים כעת לקידום דחוף של תשתיות במרכז הארץ, בצפונה ובנגב. לחלץ את כבישי הארץ מהפקקים ולהשקיע בקווי מים וביוב חדישים חשוב הרבה יותר מקו לא כלכלי ושלא דרוש כעת לאילת".