דמטריה, סטארט-אפ ישראלי-קולומביאני שמספק שירותי ניטור מבוססי בינה מלאכותית לשרשרת האספקה של תעשיית הקפה, מכריז היום (ד') על שיתוף פעולה עם מותג הקפה הבינלאומי נספרסו. המודל שפותח על ידי דמטריה יסייע לרבבות מגדלי הקפה של נספרסו לייעל את תהליך ההרכבה (grafting), שבו שני עצי קפה מתמזגים לעץ אחד על מנת לשבח את הזן.

עוד כתבות על קפה:

4 צפייה בגלריה
החיישן
החיישן
תהליך הבדיקה של העצים אחרי ההרכבה
(צילום: יח"צ)
4 צפייה בגלריה
הרכבת עצי קפה
הרכבת עצי קפה
עצי קפה צעירים
(צילום: יח"צ)
אלירן לזר, סגן נשיא למוצר בדמטריה, מסביר בשיחה עם ynet כי בתהליך ההרכבה נוהגים מגדלי הקפה לאחד שני עצים מאוד צעירים ולאחר מכן לשתול אותם באדמה: "זה כמו ניתוח - מחברים את העצים ומקווים שזה יעבוד. בשביל לדעת אם הניתוח הצליח, שולחים מומחים שיעברו צמח-צמח ויקבעו אם כדאי לשתול אותו או שהוא צפוי לנבול". הבעיה היא שהמומחים האלה מעטים למדי, והתהליך כולו ארוך ולא יעיל.
כאן נכנסת לתמונה דמטריה, שהטכנולוגיה שלה מבוססת על מודלים של למידת מכונה ועל שימוש בחיישן ידני שפותח על ידי שותפים כמו Consumer Physics הישראלית ואחרים. במסגרת פיילוט שנערך במשך שלושה חודשים בקולומביה ובמהלכו נבדקו 240 אלף עצים, הצליחה החברה להגיע לאותה רמת דיוק של המומחים האנושיים. התוצאה: כעת בודקים בלתי מיומנים יכולים להשתמש בחיישן של החברה על מנת לקבוע אם העצים יצליחו להניב פירות.
4 צפייה בגלריה
מכונת קפה של נספרסו
מכונת קפה של נספרסו
מכונת קפה של נספרסו
(צילום: יח"צ)
הטכנולוגיה הזאת תסייע למגדלי הקפה לשפר את היעילות בחוות, להגביר את התפוקה וגם להשיג תוצאות עקביות יותר. "ככה גם החקלאי מרוויח וגם נספרסו מרוויחה", אומר לזר. מותג הקפה הבינלאומי עובד עם כ-100 אלף מגדלי קפה וכעת המטרה של דמטריה היא להגיע לכל אחד ואחת מהם, תחילה בדרום אמריקה ובהמשך גם במקומות אחרים בעולם.

תוכניות לטווח ארוך

מבחינת שתי החברות, נראה שמדובר בתחילתה של ידידות מופלאה. לדברי סנטיאגו ארנגו, מנהל פרויקטים בנספרסו שעובד מול דמטריה, לחברה יש "תוכניות ארוכות טווח" עם הסטארט-אפ הישראלי-קולומביאני, כשהמטרה היא לפתח ביחד שורה של יישומים שיסייעו לחקלאים למדוד ולנהל באופן מדויק יותר את הגידולים שלהם. לזר מצדו מאשר כי תהליכים נוספים עם נספרסו כבר יצאו לדרך והם ייחשפו בהמשך: "באמת שזכינו - כי אנחנו בכל זאת סטארט-אפ צעיר - שהם האמינו בטכנולוגיה שלנו".
4 צפייה בגלריה
מימין: אדוארדו שובל ואלירן לזר
מימין: אדוארדו שובל ואלירן לזר
מימין: אדוארדו שובל ואלירן לזר
(צילום: יח"צ)
דמטריה הוקמה בשנת 2018 על ידי קבוצה של משקיעים ויזמים ישראלים וקולומביאנים ששמו להם למטרה לשפר ולייעל את תעשיית הקפה. הטכנולוגיה שפותחה בדמטריה מאפשרת למגדלים, לסוחרים ולחברות הקלייה לנטר את הגידולים לכל אורך שרשרת האספקה, בין היתר כדי למיין את הפולים לפי גודל, לאתר פגמים, לבחון את רמת הלחות ולבדוק את פרופיל הטעמים. לפי החברה, בנוסף לנספרסו, יש לה תשעה לקוחות, בהן חברת קלייה מהשורה הראשונה שאת שמה היא לא יכולה לחשוף.
"המותגים הגדולים מאוד מתלהבים מהרעיון שלנו", אמר יו"ר החברה אדוארדו שובל בריאיון ל-ynet לפני כשלושה חודשים, "החסם שלהם הוא שהם לא מאתרים מספיק קפה. עד שלב די מאוחר בשרשרת האספקה, הם לא יודעים איזה קפה הם הולכים לקבל".