"אם תסתכלו מעבר לישראל, תבינו שהעולם מתפרק ובישראל חיים בבועה, שאם סַפָּק מעלה ב-5% יוצאים למלחמה נגדו". כך טוען איל רביד, מנכ"ל ובעלים של רשת ויקטורי, בשיחה עם ynet על החשש ממחסור בסחורות, הירידה בקניות אונליין והתחרות העזה בין הרשתות.
"המאפיות במלחמה נגד המדינה שלא רוצה להעלות את מחיר הלחם המפוקח, כשבכל העולם מחירי החיטה משתגעים. יש מחסור של שמן קנולה בעולם, מתחילים להרגיש בחלק מסוגי המרגרינה, כמו ממרח מרגרינה, מחסור קל. המזל ש'בלו בנד' מיוצרת ביוון כי טורקיה אסרה לייצא מתחומה שמן ומרגרינה שיובאה על ידי ויליפוד. בגדול אנחנו עדיין לא בחוסרים. הקושי הגדול הוא בשמן. היום, אם אין לך הסכם אספקה ישן עם יצרן שמן בחו"ל, יש לך בעיה. בקבוק ליטר שמן עולה היום ליבואן 10 שקל לעומת 4.5 עד 5.5 לפני המשבר. כבר כיום היבואנים מקבלים סחורות לפי מכסה שמקציב היצרן. אני מייבא שמן בעצמי, יש לי חוזה שנתי מול יצרן מגרמניה ואצלם מכבדים חוזה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
סניף ויקטורי
סניף ויקטורי
סניף ויקטורי
(צילום: ויקטורי/ יח"צ)
יש דיווח על ירידה עולמית בגובה כ-3% בקניות באונליין, אתם חשים בתופעה? רביד: "יש אצלנו ואצל כל המתחרים ירידה מאז סיום תקופת הקורונה לטובת קנייה בחנויות הפיזיות, נפגשתי עם יועצו של מנכ"ל וולמארט שהיה לאחרונה בביקור בארץ. הוא אמר לי שבשנה האחרונה האונליין יורד ודור ה-Z שחשבו שירכוש רק באינטנרט - חזר לחנויות. מתברר שגם הוא אוהב למשש את הבגד ולנעול את הנעל ולא סתם רואים ירידה במכירות אמזון. גם באונליין של שופרסל, שלי ושל רמי לוי יש ירידות".
2 צפייה בגלריה
איל רביד, הבעלים ומנכ"ל ויקטורי
איל רביד, הבעלים ומנכ"ל ויקטורי
איל רביד, הבעלים ומנכ"ל ויקטורי
(צילום: ויקטורי/ יח"צ)
יש לך הסבר למה? שיכנעו אותנו שהכי נוח זה לקנות באינטנרט ולא לסחוב סלים מהסופר. רביד: "אנחנו עובדים עם סטארטאפ בשם 'דריל' שמפעיל אצלנו פיילוט בסניפים ומנתח התנהגות צרכנים באמצעות מצלמות ובינה מלאכותית. אחת התובנות שלהם, שאנשים חזרו לחנויות הפיזיות אבל מחפשים את חוויית הקנייה, כלומר יש שוני בגישה של הקונים. הם פחות רואים משימה בקנייה ויותר מחפשים את החוויה. זה לא רק בסופרים, זה תקף לגבי קניות בכלל, בקניונים, ברשתות אופנה ועוד. כנראה שאחרי הסגרים אנשים כן רוצים לצאת, אנחנו רואים את זה במספר הקונים ברשת שגדל, אבל הם מחפשים ערך מוסף מעבר לקנייה הטכנית באינטנרט.
"אם שופרסל ירד 3% במכירות אונליין, שזה 3% מ-20% הנתח של מכירות האונליין מכלל מכירות הרשת, זו בהחלט כאפה. תקופת הקורונה הסתיימה ואנשים חזרו למסלול ולהרגלים. מה שעוד השתנה זה שקונים יותר במרכזי קניות קרוב לבית. הבנתי גם מוולמארט שהם מתעניינים במרכזים שכונתיים. הם הבינו שהעתיד נמצא שם. קמעונאות המזון בעיר הולכת להתחזק יותר. גם אני משיק בשבוע הבא רשת חדשה בשם "ויקטורי סיטי". בשלב ראשון שלושה סניפים בתל־אביב – באחד העם, יהודה הלוי וויצמן. זאת רשת פרימיום עם חוויית קנייה".
חגי שלום, בעלי טיב טעם, אמר שזאת התאבדות לפתוח סניפי סופר חדשים בעיר בגלל התחרות העזה. רביד: "אמר ונשאר בחיים. כשהוא הוריד מחירים בטיב טעם, הוא לא הוריד מחירים ברשת העירונית 'טיב טעם בסיטי', ראי בהשוואות מחירי סל הקניות שבודקות מי הרשת היקרה - זולה יותר, איפה הוא ממוקם, בצמרת הביוקר. בסניפי הסיטי, יש לו את הרווחיות הכי גבוהה".