בדקתם פעם מה בדיוק מכילים חטיפי האנרגיה שאתם אוכלים? תיראו מופתעים: הם מכילים לא מעט סוכר. אבל האם ידעתם שהתכלית של חלק ניכר מהסוכר הזה היא להדביק יחד את המרכיבים השונים של החטיף ותו לא?
2 צפייה בגלריה
חטיפים של חברת Torr
חטיפים של חברת Torr
בלי סוכר, עם בשר. חטיפים של חברת Torr
(צילום: יח"צ)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

"רוב החטיפים מיוצרים היום בטכנולוגיות מאוד ישנות, רובן משנות ה-50", מסביר רועי נעמן, מנכ"ל סטארט-אפ הפוד-טק הישראלי Torr. "אחת מהן נקראת Sheeting Line, טכנולוגיה שבה משטחים את הרכיבים של החטיף והיא מבוססת על סוכר מדביק (Sugar Binder) שמחבר את הכל ביחד. שיטה אחרת נקראת אקסטרוזיה, והיא מייצרת מרקם מאוד אחיד ותעשייתי".
החסרונות של הטכנולוגיות האלה משמעותיים. "בשביל להכניס את הסוכר, היצרן צריך לוותר על 20-30% מהרכיבים בחטיף", מסביר נעמן, "התוצאה היא שהצרכנים אוכלים רק 80-70% מהרכיבים שהיו אמורים להיות בפנים".
"הבעיה השנייה היא מיסוך: בגלל תהליך הקריסטליזציה, הסוכר עוטף את כל המרכיבים האחרים בחטיף", הוא מוסיף, "בלוטות הטעם שלך יפגשו בשלב הראשון את הסוכר ורק אחר כך תרגיש את הטעמים של הרכיבים האחרים אם בכלל".
כאן נכנסת לתמונה טכנולוגיית iWeld שפותחה על ידי Torr, אשר מאפשרת לחבר יחד מרכיבים שונים של חטיפים בתהליך עיבוד מינימלי באמצעות לחץ מכני ואנרגיה אולטרסונית. התהליך הזה מייתר לחלוטין את הצורך בסוכר, ומאפשר לחברה לייצר חטיפים בתווית נקייה, ללא תוספת סוכר או ממתיקים מלאכותיים.

גיבוי משטראוס ומונדלז

Torr הוקמה בשנת 2019 על ידי שלישייה עם ניסיון רב בתחום המזון: המנכ"ל נעמן, סמנכ"ל התפעול גיל דה פיצוטו וסמנכ"ל הטכנולוגיה יואל ביניש. החברה התקבלה לחממת הפוד-טק The Kitchen של שטראוס ורשות החדשנות, ובנוסף השקיע בה תאגיד המזון הבינלאומי מונדלז, שעומד מאחורי מותגים מוכרים כמו טובלרון, אוריאו ומילקה. אם תהיתם לגבי השם, Torr היא יחידת מידה של לחץ שנקראת על שמו של ממציא הברומטר אוונג'ליסטה טוריצ'לי.
2 צפייה בגלריה
רועי נעמן
רועי נעמן
המנכ"ל רועי נעמן. "לא פרימיום באופן מוגזם"
(צילום: יוסי גמזו)
השימוש באנרגיה אולטרסונית נפוץ בתעשיית הפלסטיקה, שם הוא משמש כדי לחבר יחד רכיבים שונים במכשירי חשמל למשל, אבל בתעשיית המזון מדובר בחידוש. נעמן נזכר שבחברה הגרמנית הרמן, שמוכרת ל-Torr את הציוד האולטרסוני, הרימו גבה כששמעו בפעם הראשונה על התוכנית של החברה הישראלית לרתך אוכל בשיטה הזאת.
"היופי בטכנולוגיה הזאת הוא שאתה יכול לבשל איזה מתכון שאתה רוצה לצרכנים שלך, בהתאם לקטגוריה. בחטיף עם פירות אנחנו יכולים להוסיף פירות שייתנו עוד מתיקות, לעומת קרקר שבו רמת הסוכר תהיה הרבה יותר נמוכה. אבל אף פעם לא תהיה אצלנו תוספת סוכר"
שלוש שנים אחרי, הרעיון המוזר הזה נראה יותר ויותר כמו סיפור הצלחה: בשנה שעברה הקימה Torr מפעל בתנובות ובספטמבר 2021 השיקה ביחד עם מונדלז סדרת חטיפים ראשונה תחת המותג Dirt Kitchen. החל מהשבוע שעבר החטיפים שלה נמכרים ברשת הקמעונאות האמריקנית Sprouts. ביולי הקרוב Torr צפויה להגיע גם לשוק הישראלי: במסגרת אירוע ה"דמו דיי" של חממת The Kitchen שהתקיים השבוע, הודיעה החברה על שיתוף פעולה עם חברת שטראוס שבמסגרתו ישיקו השתיים חטיפים טבעוניים, ללא גלוטן וללא תוספת סוכר תחת המותג Upland. החטיפים יימכרו בשלושה טעמים - תותים פקאן, תפוחים קינמון ומנגו בננה תפוז.
המוצרים של Torr מתחלקים לארבע קטגוריות: חטיפי פירות ואגוזים, חטיפי גבינה, קרקרים ללא אפייה וחטיפי בשר וחלבון. נעמן מספר כי הטכנולוגיה של החברה מאפשרת לה לייצר שילובים חדשים, למשל גבינה עם פירות. "תחשוב על פרמז'ן, גרוייר, קשקבל וגרנה פדנה מתחתנים עם מנגו ואגוזים. אין שום טכנולוגיה שיודעת לעשות את זה", הוא אומר.
נעמן תולה תקוות גדולות בחטיפים הבשריים של החברה: "תחליף לארוחה (Meal Replacement) הוא אחד הטרנדים הגדולים בעולם החטיפים - אנשים לא מספיקים לפעמים לאכול ארוחת צהריים. בשר מיובש (Beef Jerky) הוא קטגוריית ענק במדינות חבר העמים הבריטי ואנחנו מצליחים לקחת את הדבר הזה, שהיום הוא קצת משעמם, ולחבר אותו לחוויה קולינרית חדשה".
בכלל, מסתבר שעולם קולינרי חדש נפתח ברגע שנפטרים מהסוכר. במסגרת שיתופי פעולה עם חברות מהמזרח הרחוק, משלבת Torr בחטיפים שהיא מייצרת רכיבים לא ממש שגרתיים כמו קארי ואצות.

מתיקות טבעית

המוצרים של Torr, אומר נעמן, מיועדים בעיקר לקהל הצעיר: "הם כבר לא אוכלים שלוש ארוחות ביום, אלא שבע מיני-ארוחות. הם גם לא רוצים לאכול מה שההורים שלהם אכלו, אלא משהו יותר קרוב לטבע, יותר בריא ויותר מעניין שנותן איזושהי חוויה. Snack is Fun, אנחנו לא שוכחים את זה במסע שלנו".
הצרכנים אומנם יודעים שסוכר לא בריא להם, אבל הם רגילים לטעם שלו. נעמן: "היופי בטכנולוגיה הזאת הוא שאתה יכול לבשל איזה מתכון שאתה רוצה לצרכנים שלך, בהתאם לקטגוריה. בחטיף עם פירות אנחנו יכולים להוסיף פירות שייתנו עוד מתיקות, לעומת קרקר שבו רמת הסוכר תהיה הרבה יותר נמוכה. אבל אף פעם לא תהיה אצלנו תוספת סוכר. המתיקות תמיד תהיה טבעית, ללא תוספים. אנחנו משתמשים בתקן הכי מחמיר של ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקני). זה אומר שאם אני מוסיף מנגו מיובש לחטיף, זה חייב להיות מנגו ללא תוספת סוכר".
במקביל לשיתופי הפעולה עם מונדלז ושטראוס, עובדים בימים אלה ב-Torr על פרויקט מסקרן נוסף: החברה מפתחת מכונות שיוצבו במיקומים מרכזיים - תחשבו על קניונים, תחנות רכבת ונמלי תעופה - וייצרו עבור העוברים והשבים חטיפים בהתאמה אישית תוך 40 שניות בלבד. "אנחנו לקראת הכנה של אבי-טיפוס ראשונים והתוכנית היא לצאת לשוק במהלך השנה הבאה", מספר נעמן.
לדבריו, "המכונות האלה פותחות הדלת לעולמות של ביג דאטה ובינה מלאכותית - נוכל להבין מה הלקוחות אוהבים ולהציע להם לקבל חבילה של חטיפים הביתה, או לקבל תובנות שלהם על רכיבים חדשים שאנחנו רוצים להכניס לחטיפים ברשתות השיווק".
החטיפים שלכם יהיו יקרים יותר מאלה שאנחנו קונים היום ברשתות? "אני חושב שהם יהיו טיפה יותר יקרים, אבל לא באופן דרמטי. כשאתה לא מכניס 20% סוכר לבן לתוך החטיף ובמקום זה אתה שם בתוכו דברים יותר טובים, אז יש עלות נוספת. אבל אנחנו בפירוש לא מדברים על משהו שהוא פרימיום באופן מוגזם. הניסיונות שלנו בשווקים עד כה מוכיחים שכל עוד הפרמיה שאנחנו גובים היא סבירה, צרכנים שמחים לשלם כי זה נותן להם ערך".