שתף קטע נבחר

יוצרים תרבות נהיגה

קורס נהיגה מתקדמת בבית הספר "אלטרנתיבי". מתי, איך, כמה והאם כדאי?

-איפה: רמת הכובש - צפונית לכפר סבא
-מתי: ימי שישי, בתיאום מראש
-כמה זמן: 10 שעות
-כמה כסף: 680 שקלים (כולל קלטת וידאו)
-כמה מדריכים: 5
-כמה משתתפים: עד 12
-למה כן: המדריכים, הכיף, הבטיחות
-למה לא: זמני המתנה

התחלנו לספר לכם למה כדאי ללמוד לנהוג קצת אחרת, עכשיו אנחנו יורדים גם לפרטים. מה האפשרויות בארץ הקודש, מה המחירים, מתי מתבצעים הקורסים והאם זה באמת כדאי. את הבדיקה הראשונה עשינו בבית הספר "אלטרנתיבי" של איתי אלון.
בית הספר הוקם בשנת 1997 ונמצא בקיבוץ רמת הכובש, מספר קילומטרים צפונית לכפר-סבא. הקורס אליו הצטרפנו היה הקורס הבסיסי שאינו מצריך ניסיון קודם, למעט רישיון נהיגה בתוקף. ההשקעה? כעשר שעות.

מתחילים

ההרשמה לקורס ב"אלטרנתיבי" מתבצעת מראש בעזרת טופס מסודר הנשלח מבית הספר, בו תדרשו למלא פרטים בסיסיים לגבי נסיון קודם וסוג הרכב אתו אתם מגיעים. אגב, ביום הקורס מגיעים המשתתפים לרמת הכובש בשעה 8:30 בבוקר. קצת מוקדם לטעמם של חלק מאתנו, אבל לנוכח אורכו של הקורס – דרישה הכרחית.
לאחר סיום תהליך התשלום וההרשמה קיבלנו תיק מהודר ומדבקה עם שם החניך – רעיון מצוין לכל הדעות שתרם לגיבוש הקבוצה. בתיק ניתן למצוא רקע בסיסי על בית הספר, מושגי יסוד בהבנת יציבות הרכב ופירוט לגבי קורסי המשך – מידע שיתברר כחשוב בהמשך. אבל… בואו נתחיל.

על הנייר

את היום פתחנו בשיעור תיאורטי בהדרכת איתי. מי שסובל מטראומות לימודיות יכול להרגע מאחר והנושאים הנלמדים מועברים בצורה קלילה, בעזרת סרטי וידאו והדגמות ויזואליות מרתקות.
מצבי אובדן שליטה הומחשו לדוגמא בעזרת צמד מכוניות צעצוע והמסקנות זכו לחיזוק מאוחר יותר על מגרש ההחלקה. גם אלו ש"ישבו על קוצים" במהלך ההדרכה התיאורטית, הסכימו לבסוף שתרומתה חשובה. מתחילים לאט, סבלנות...

לפני המסלול

לאחר סיום שלב זה הופרדנו לשלוש קבוצות ופנינו למסלול ההחלקה, לא לפני שעברנו שתי תחנות חשובות בדרך. בדיקת לחץ אוויר בצמיגים, בליווי מדריכים, נועדה להסביר מושגים בסיסיים בתחום כמו מה לחץ האוויר הנדרש, מהי צורת הבדיקה המועדפת ואיזה תנאים משפיעם בצורות שונות על הלחץ בצמיג עצמו. בנוסף, כל אחד מהמשתתפים קיבל לידיו מד לחץ אוויר אישי ומדויק, כמו-גם תשובות לשאלות שעלו בינתיים.
תחנה נוספת בדרך למגרש הייתה עמדת כיוון מראות. נשמע לכם מגוחך? ובכן, מסתבר כי זהו אחד השיעורים החשובים ביותר שעברנו בקורס. צורת ההדגמה המוחשית גרמה לרבים מהמשתתפים להודות כי היה זה אחד הלקחים החשובים, אותו ודאי אסור היה להפסיד.

על המסלול

לאחר ההכנות הגיע החלק לו המתנו בקוצר רוח, או מה שאיתי אלון מגדיר כ-"בטיחות עטופה בכיף". המושגים התיאורטיים שבכיתה מקבלים ביטוי מוחשי על המסלול בעזרת ה-Skidcar - למעשה מתקן הכולל שלדה וארבעה גלגלי עזר המדמה עד כמה שניתן מצבי החלקה ואובדן שליטה. מערכת הידראולית מאפשרת לנתק את צמיגי הרכב מהקרקע ו… משם זה מרגיש הכי קרוב לקרוסלה בגן שעשועים.
ההבדל המהותי עם זאת הוא שאתם האחראים על יציבות ה"קרוסלה" וזוכים להערות בונות מצד המדריך ברכב לגבי היכולת האישית שלכם והצעות לשיפורה. הלקח החשוב, מעבר לכיף הילדותי, הוא התנסות מעשית באובדן שליטה ויכולת לחוש ולהתמודד איתה. מאחר שבבית הספר מכירים את תופעות הלוואי השליליות של הלימוד (הרגשה שכרגע אפשר לעשות הכל על הכביש), דואגים לסיים את התרגילים בהחלקה אגרסיבית שממחישה שאף פעם אי אפשר לדעת מה באמת עלול לקרות.

על המסלול (חלק ב')

אחרי ה-Skidcar עברנו להתנסות בהתחמקות ממכשול תוך נהיגה בכלי רכב פרטיים שעמם הגיעו המשתתפים. התרגול פשוט – האצה למהירות בינונית, בלימה פתאומית והתחמקות מ-"ילד קטן על הכביש" (במקרה שלנו – זוג פילונים). התרגיל מבוצע בתנאי כביש רטוב, אחרי מספר התנסויות על כביש יבש והדרכה צמודה של מדריך. ההיכרות עם מערכת הבלימה של הרכב ויכולת ההיגוי שלו נוסכת ביטחון וחשובה. משתתפים שמעולם לא זכו לבדוק את מערכת ה-ABS ברכב, למדו להתמודד עם תופעות הלוואי של המערכת (רעידות בבלם) וסיימו את התרגיל מחייכים. בהמשך תרגלנו מצבי אובדן שליטה עם כלי הרכב הפרטיים במה שכונה "מעגל החלקה", שוב בליווי צמוד של המדריכים, כשהחיוכים ממשיכים.

על הכביש

אחד מהחלקים החשובים ביותר של היום הייתה יציאה לכביש בליווי מדריך. לא נסיעה מהירה, לא שליטה ברכב, אלא פשוט נהיגה יום יומית עם מדריך מנוסה שצופה בכם. המשוב שנכתב על-ידי המדריך נשאר אצלכם וכך גם הלקח. מדהים לגלות אחרי 10 שנות נהיגה שאתם לא יודעים לעבור פסי האטה בצורה נכונה או שתנוחת הנהיגה פחות יעילה. מי שמודאג מטראומת הטסט, מוזמן להירגע – ההדרכה נעשית עבורכם בלבד ובנימה חברית. האפשרות ללמוד – נדירה.

מחברים את הכל

היום הארוך שלנו הסתיים, איך לא, בתרגיל מסכם שנערך על ה-SKIDCAR. כל הידע והמיומנות שנרכשו במהלך היום, שולבו לתרגיל ארוך למדי. למי שמודאג מזמן קצר מדי בחלק מהתרגילים, מספיק לומר שהייתה אפילו משתתפת שהעדיפה לוותר על התרגיל האחרון לאור האינטנסיביות של היום. ושוב, גם בתרגיל הסיכום, זוכים המשתתפים לליטושים אחרונים מצד המדריך הרלוונטי.

מסביב

הקורס ב"אלטרנתיבי" נמשך כאמור 10 שעות. הלוגיסטיקה מוצלחת מאוד, החל מכיבוד קל במהלך כל היום, דרך ארוחת צהריים מצוינת בחדר האוכל של הקיבוץ וכלה בשירותים זמינים ונקיים במהלך כל היום. איתי, אופיר, שרון, ויטלי וליאור שהיוו את צוות ההדרכה היו מעבר לנחמדים, שמחו לענות על כל שאלה (גם כאלה בעלות עניין אישי בלבד) ועשו את היום למהנה במיוחד. כל המדריכים, אגב, בוגרי קורסי נהיגה מתקדמים בחו"ל, בעלי רקע בהדרכה ו… נחמדים כבר אמרנו? איתי אלון, מנכ"ל החברה, משלב בנושא גם רקע בפסיכולוגיה ורקע בנהיגת מירוצים.
הבעיה העיקרית הייתה זמני ההמתנה בין התרגילים בשילוב יום חם במיוחד. למרות ריבוי המדריכים (5) והעובדה שהפעילויות בוצעו במקביל, היו פרקי זמן "מתים", למרות שגם בהם תמיד ניתן היה לשאול שאלה ולפתח שיחה עם אנשים מהקבוצה או עם אחד המדריכים. ב"אלטרנתיבי" הבטיחו בכל מקרה שבקרוב יתווסף למשוואה אולם המתנה ממוזג, בו תרוכז ספריה מקצועית ויוקרנו סרטים, כך שלחלק מהבעיה יש פיתרון.
אגב, בין הנהנים ניתן היה למצוא אנשים מגיל 20 ועד גיל 35. חלקם קיבלו את יום ההדרכה כמתנה מחבר/חברה, חלקם הגיעו כזוגות וכולם יצאו עם חיוך על הפנים. המכוניות של המשתתפים נעו ממיצובישי כריזמה, דרך הלאנטיס האוטומטית המוכרת ועד לסובארו אימפרזה טורבו. בקיצור, כולם יכולים.

אפילוג

הקורס ב"אלטרנתיבי" הוא קודם כל חשוב. מעבר לכיף המשולב בו, יוצאים מהקורס עם יותר ידע, מעט יותר ניסיון, עם הרגשה טובה ובעיקר (כאמור) עם חיוך. חלק גדול מהמשתתפים הסכימו שהקורס "שווה כל שקל" וזו גם דעתנו. ב"אלטרנתיבי" מדברים על 92% מהמשתתפים שמדרגים את ההשתלמויות, בכתב, כ"מצוינת" (50%) ו-"טובה מאוד" (42%). אצלנו האחוזים היו אפילו גבוהים יותר. בנוסף הביעו רבים מהמשתתפים רצון להירשם לקורסים מתקדמים יותר, המועברים אף הם בבית הספר.
לסיכום, במחיר של 680 שקלים ליום בן 10 שעות הכולל תרגול תיאורטי ומעשי, ארוחה והדרכה צמודה - העניין והחוויה, כמו שלא רק אנחנו הגדרנו אותם, שווים כל שקל. זו יכולה להיות יופי של מתנה, זה יכול להיות יום כיף נטו. הוסיפו לזה את הערך הבטיחותי ואין הרבה עסקאות טובות יותר...

בית הספר מקיים קורסים נוספים למתקדמים וקורסים בעלי נטיה ספורטיבית. פרטים ניתן לברר במקום.



לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
על הנייר. מתחילים בתיאוריה...
ממשיכים במסלול...
וגומרים על הדשא. עייפים אך מרוצים
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים