שתף קטע נבחר

רכישות בכרטיסי אשראי ב-2019: פחות מזון ומשקאות, יותר שירותי תחבורה ורפואה

לפני נתוני הלמ"ס, סך הרכישות שביצעו הצרכנים הפרטיים בכרטיסי אשראי בשנה החולפת עלה ב-7.9% לעומת 2018. ברכישות מוצרים כגון דלק, חשמל וגז, מחשבים ותוכנה, שירותי תחבורה ותקשורת ושירותי רפואה ותרופות נרשמה עלייה של 10.1%; ברכישות מזון ומשקאות נרשמה התמתנות, עם עלייה של 4% בלבד

סך הרכישות שביצעו הצרכנים הפרטיים בכרטיסי אשראי עלה ב-7.9% במהלך שנת 2019 לעומת שנת 2018. כך עולה מנתונים שמפרסמת היום (ה') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). מדובר בנתון גבוה מזה שנרשם בשנת 2018, ועמד על עלייה של 7.5%, אולם נמוך מזה שנרשם בשנת 2017 (8.9%).

 

רשות התחרות: מקס וישראכרט ישווקו גם ביטוח

קונים בתשלומים? תראו כמה זה באמת עולה לכם

אפליקציות התשלומים נגד חברות האשראי

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

בחלוקה לפי קבוצות רכישה, בקבוצה הגדולה ביותר מבין הענפים - מוצרים ושירותים אחרים, הכוללת דלק חשמל וגז, מחשבים ותוכנה, ציוד ושירותי תחבורה ותקשורת, ספרים, פרסום, שירותי רפואה ותרופות ושונות, נרשמה עלייה של 10.1% ברכישות בכרטיסי אשראי, לעומת עלייה של 8.3% בשנת 2018.

קניות ברשת (צילום: shutterstock)
רכישה באשראי(צילום: shutterstock)

בקבוצה השניה בגודלה - שירותים (ביטוח, שירותי ממשלה ועירייה, טיסות ותיירות, פנאי ובילוי), נרשמה אשתקד עלייה של 9.3% ברכישות בכרטיסי אשראי, לעומת עלייה של 8.6% בשנה הקודמת.

 

לעומת זאת, ברכישות מזון ומשקאות, כולל שירותי אוכל, נרשמה התמתנות ברכישות, עם עלייה של 4% בלבד לעומת עלייה של 5.4% בשנת 2018. גם ברכישות מוצרי תעשייה (הלבשה והנעלה, חשמל ואלקטרוניקה ורהיטים) נרשמה עלייה מתונה מזו שנרשמה בשנת 2018 (4.5% ו-6.3% בהתאמה). כל הנתונים הללו הם מקוריים - כלומר לפני ניכוי השפעות עונתיות, חגים ורעשים סטטיסטיים.

אינפו כלכלה רכישות אשראי ()
 

התמתנות ברבעון הרביעי

לפי נתוני המגמה (הכוללים עיבוד של הנתונים המקוריים, שנועדו להסיר השפעות שונות כמו עונתיות, חגים ורעשים סטטיסטיים) ברבעון הרביעי אשתקד (בין אוקטובר לדצמבר 2019) נרשמה עלייה של 8.3% בחישוב שנתי בסך הרכישות של הצרכנים הפרטיים בכרטיסי אשראי, קצב עלייה מתון מזה שנרשם ברבעון שקדם לו (יולי-ספטמבר 2019) ושעמד על 9.9%.

   (צילום: shutterstock)
ברכישות מזון ומשקאות, כולל שירותי אוכל, נרשמה התמתנות ברכישות(צילום: shutterstock)

בפילוח לפי ענפי רכישה, בקבוצת מוצרים ושירותים אחרים, שהיוותה 44% מסך הרכישות בשנת 2019, חלה ברבעון הרביעי התמתנות משמעותית עם מגמת עלייה של 8%, לעומת 11% ברבעון השלישי של 2019. בתוך כך, בענף מחשבים ותוכנה נרשמה עלייה של 22.9%, בענף ציוד ושרותי תחבורה של 6.1%, בענף שירותי רפואה ותרופות של 5.5%, בענף ספרים, ציוד משרדי ופרסום של 5.4%, ובענף ציוד ושרותי תקשורת של 2.8%.

 

לעומת זאת בקבוצת שירותים, שמהווה 23% מסך הרכישות בשנת 2019, נרשמה מגמת עלייה של 11% ברבעון האחרון של 2019, בהשוואה לעלייה של 10.6% ברבעון השלישי. בתוך כך בענף שרותי טיסות, תיירות ואירוח נרשמה עלייה של 16.8%, בענף שירותי ממשלה ועירייה עלייה של 10.3%, בענף הביטוח חלה עלייה של 8.1%, ובענף פנאי ובילוי עלייה של 4.8%.

 

בקבוצת מוצרי תעשייה (18% מסך הרכישות אשתקד), נרשמה מגמת עלייה של 8.8% ברבעון הרביעי אשתקד, הכוללת עלייה של 9.8% בענף מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, עלייה של 1% בענף הרהיטים ועלייה של 0.4% בענף הלבשה והנעלה. כמו כן בקבוצה מזון ומשקאות - 15% מסך הרכישות בשנת 2019 - נרשמה עלייה של 2.4% ברבעון הרביעי של 2019.

 

נתוני רכישות של צרכנים פרטיים בכרטיסי אשראי מתקבלים מכל חברות כרטיסי האשראי הפועלות בישראל ומחולקים לקבוצות הרכישה ולענפים בהתאם לסיווג בתי העסק על ידי חברות האשראי. הרכישות מדווחות לפי סכום הרכישה הכולל של הצרכנים בבתי העסק, ומתייחסות לרכישות של ישראלים בארץ בלבד. הנתונים עשויים להשתנות במידה ניכרת בדיווחים הבאים, מאחר והם מחושבים מחדש עם קבלתם של נתונים מקוריים נוספים.

 

 

קצת יותר פסימיים

במקביל פרסמה היום הלמ"ס סיכום שנתי של מדד אמון הצרכים, ממנו עולה כי בשנת 2019 חלה עלייה קלה בפסימיות של הצרכנים.

 

לפי הנתונים, הממוצע השנתי של המדד ב-2019 עמד על שיעור שלילי של 10%, בדומה לממוצע השנתי של המדד ב-2018 שעמד על שיעור שלילי של 9%. זאת לאחר שש שנים של עלייה בערכו, משיעור שלילי של 28% בשנת 2013.

 

בפילוח לפי תחומים, נרשמה אשתקד החמרה בציפיות הצרכנים בנוגע לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה, שעמדו על שיעור שלילי של 14% בממוצע שנתי, לעומת שיעור שלילי של 7% בשנת 2018.

 

גם הציפיות לשינוי הצפוי במספר המובטלים ולגבי חיסכון של משק הבית, העידו על פסימיות עם שיעורים שליליים של 18% ושל 15% בהתאמה, זאת לאחר שניכר בהן שיפור בשנים האחרונות.

 

מנגד, בציפיות הצרכנים בנוגע לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית נרשם שיפור קל משיעור חיובי של 5% בשנת 2018, לשיעור חיובי של 7% אשתקד. לפי הנתונים, מזה כארבע שנים שציפיות הצרכנים בנוגע לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית הן חיוביות ומעידות על אופטימיות זהירה, לאחר שבשנים 2015-2013 הממוצע השנתי של המאזן היה שלילי והעיד על פסימיות.

 

בניתוח של השנים 2013 עד 2019, מציינים בלמ"ס כי מועסקים פחות פסימיים מאלה שאינם מועסקים, בעלי השכלה גבוהה פחות פסימיים מחסרי תעודת בגרות, והאוכלוסייה היהודית פחות פסימית מהערבית. עם זאת לאחר שש שנים שבהן חל שיפור בממוצע השנתי של מדד אמון הצרכנים כמעט בקרב כל הקבוצות שנבחנו, ב-2019 חלה החמרה בערך המדד בקרב היהודים ובקרב אלה שאינם מועסקים. בקרב היהודים ירד הממוצע השנתי משיעור שלילי של 6% ב-2018 לשיעור שלילי של 8%, ובקרב אלה שאינם מועסקים ירד משיעור שלילי של 15% לשיעור שלילי של 18%.

 

מדד אמון הצרכנים תחום בטווח שבין מינוס 100 לבין פלוס 100. ככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון, כך הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר בקרב הפרטים, וככל שערך המדד קרוב יותר לגבול התחתון, כך הוא מעיד על פסימיות רבה יותר. מדד קרוב לאפס, מצביע על היעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
קניות באשראי
צילום: shutterstock
מומלצים