שתף קטע נבחר

החוטפים למגדל הפיקוח: "יש לנו עוד מטוסים"

תמלילי השיחות בין הטייסים והחוטפים לבין פקחי הטיסה בשדות התעופה השונים, שפרסם ה"ניו יורק טיימס", חושפים לראשונה את השתלשלות האירועים, דקה אחרי דקה, של פעולת הטרור הגדולה ביותר בתולדות ארה"ב

דממה מסתורית עלתה מתדר הרדיו של טיסה 11 של אמריקן איירליינס. פקח הטיסה במגדל הפיקוח קרא שוב ושוב לטייסים להשמיע קול. ללא הועיל. ואז נשמע קול בלתי מזוהה מתא הטייס: "יש לנו כמה מטוסים. אם תשבו בשקט, הכל יהיה בסדר. אנחנו חוזרים לשדה התעופה". הפקח, מבולבל, שאל: "מי מנסה לקרוא לי?". לא היתה תגובה. ואז שוב נשמע הקול: "שאף אחד לא יזוז, בבקשה. אנחנו חוזרים לשדה התעופה. אל תנסו לעשות משהו טיפשי".
האיש שדיבר בתדר בו משתמשים מטוסים ומגדלי הפיקוח, חשב ככל הנראה כי הוא מדבר אל נוסעי המטוס. כעת סבורים החוקרים כי אחד מאנשי הצוות הצליח להפעיל את התדר במכוון כדי שהפקחים ישמעו את הדברים. כך או אחרת, קול זה היה הרמז הראשון לאימה שעתידה להתרחש בבוקר ה-11 בספטמבר.
תמלילי השיחות האחרונות בין המטוסים החטופים ומגדלי הפיקוח, שהתפרסמו אמש (ג') ב"ניו יורק טיימס", חושפים את האופן בו התוודעו הן הטייסים והן הפקחים להיקפה של פעולת הטרור הגדולה ביותר בתולדות ארה"ב.
התמלילים, יחד עם ראיונות הפקחים ומסמכים נוספים, שופכים לראשונה אור על האופן שבו, דקה אחרי דקה, הפך בוקר שגרתי ובהיר לבוקר של כאוס.

פקח הטיסה: "אין תגובה, אין כלום"

הסימן הראשון לחטיפה נשמע בטיסה 175 של חברת יונייטד איירליינס, שיצא מבוסטון ללוס אנג'לס ב-8.14 בבוקר. פקח הטיסה שאל אם הטייסים אם שמעו משהו חשוד בקשר לטיסה מספר 11, שלא יצרה קשר. הטייס של טיסה 175 השיב כי "שמענו משהו חשוד בקשר כאשר עזבנו את בוסטון. "זה נשמע כאילו מישהו מגביר את הווליום במיקרופון ופוקד על הנוסעים להישאר במקומותיהם" אמר הטייס.
90 שניות אחר כך הפכה טיסה זו לעוד חלק באסון. טיסה 175 סטתה מהנתיב ללוס אנג'לס וניתקה את הקשר עם מגדל הפיקוח. "אין תגובה, אין כלום, אף אחד לא מדבר איתו", אמר הפקח.
בשעה 08.50 נשמע טייס שלא זוהה אומר בתדר הכללי: "מישהו יודע מה העשן שעולה מדרום מנהטן?". דקות אחדות לפני כן פגעה טיסה 11 במגדל הצפוני של מרכז הסחר העולמי וקריאותיו של הפקח לטיסה 175 לא נענו.
ב-08.53 כשטיסה 175 היתה בדרכה לניו יורק, במהירות 500 מייל לשעה, כמעט כפול מהמהירות המותרת באותו הגובה, החלה המציאות להתבהר לפקח בלונג איילנד. "ייתכן שיש לנו מטוס חטוף" הוא אמר "יש לנו כמה בעיות".

גוף לא מזוהה על מסך הרדאר

דקות אחרי התרסקות המטוס הראשון בתאומים, ניסה הפקח בשדה התעופה באינדיאנפוליס ליצור קשר עם טיסה 77 של אמריקן איירליינס, שיצאה משדה התעופה דואלס בוושינגטון לכיוון לוס אנג'לס. "אמריקן 77, אמריקן 77", קרא שוב ושוב, "בדיקת קשר. האם אתה שומע?".
ב-08.56 התברר כי טיסה 77 אבדה. מינהל התעופה האווירי, שכבר יצר קשר עם הפנטגון בשל החטיפות מבוסטון, דיווח על כך ומטוסי קרב הוזנקו לאוויר. ב-09.09 הודיע עובד חברת אמריקן איירליינס כי אינו מצליח ליצור קשר עם הטיסה וכי קיבל דיווח לא רשמי על כך שמטוס שני התרסק לתוך מגדלי התאומים. למעשה, טיסה 77 היתה בדרכה חזרה מפנסלבניה לכיוון וושינגטון.
ב-09.33, זיהה הפקח בדואלס, שרק 70 דקות קודם לכן טיפל בהמראה של טיסה 77, גוף לא מזוהה במסך הרדאר. הפקחים דיווחו לעמיתיהם בשדה התעופה ריגאן על מטוס זר המתקרב במהירות לכיוון המרחב האווירי האסור לטיסה שמעל הבית הלבן ובניין הקפיטול.
מנהל מרכז הפיקוח התקשר לשירות החשאי בבית הלבן. הנשיא נמצא בפלורידה אך סגן הנשיא, דיק צ'ייני, נלקח במהירות לבונקר תת קרקעי בבית הלבן.
ב-09.36 מזהה מטוס קרב כי המטוס הזר הוא בואינג 757 שטס נמוך במהירות גבוהה, ללב וושינגטון. המטוס ביצע סיבוב כמעט שלם סביב הפנטגון וב-09.38 התרסק על האגף המערבי של הבניין הענק. לאחר מכן התברר כי המטוס היה על טייס אוטומטי, ככל הנראה כדי לאפשר התרסקות מדויקת על המטרה, הפנטגון.
דקות אחדות לפני ההתרסקות הזו סטתה מנתיבה טיסה 93 של יונייטד איירליינס, שיצאה מניוארק לכיוון סאן פרנסיסקו. טיסה זו קיבלה דיווחים מהאירועים שהתרחשו לפני כן. פקח טיסה ליד שיקגו כתב לצוות הודעה כתובה. באותיות ירוקות על מסך שחור נכתב: "היזהרו מחדירה לתא הטייס".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום איי פי
האסון בניו יורק. כאוס
צילום איי פי
מומלצים