שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    כמה מטוסים נמצאים עכשיו בשמיים?
    תהיתם מה יקרה אם החלון במטוס יישבר? ואיך שומרים מרחק ממטוסים אחרים? ומה עושה הקצין הראשון? אריה אגוזי ריכז עבורכם מבחר שאלות ותשובות על עולם התעופה



    כמה מטוסי נוסעים אזרחיים מצויים בשמים בכל שעה נתונה?

    מנתונים של מינהל התעופה הפדרלי בארצות הברית עולה כי במדינה זו בלבד בכל שעה נתונה כ-4,800 מטוסים מדגמים שונים חגים באוויר. בעולם כולו נעים בכל שעה נתונה כ-14,000 מטוסים באוויר. הם טסים לטווחים שונים, בנתיבים שונים ומקבלים הנחיות ממאות מרכזי בקרה שונים.
    מטוסים טסים בנתיבי טיסה קבועים, מעין כבישים אוויריים, שהתנועה בהם מבוקרת על-ידי מרכזי בקרה. במהלך הטיסה המטוס עובר ממרכז בקרה אחד לשני. כל אחד מהם רואה אותו על מסך מכם ומפקח על כך שהוא אכן טס בנתיב שהוקצה לו. בנתיבי טיסה מעל לאוקינוסים אין תמיד פיקוח מכם מהקרקע. שם הטיסה מאופיינת בשמירה קפדנית על הנתיב שהוקצה למטוס לפני ההמראה.

    מה היה מספר האנשים הגדול ביותר שטסו אי-פעם במטוס?

    נראה שבעניין זה ישראל מחזיקה בשיא העולמי. ב'מבצע שלמה', במהלכו הובאו יהודי אתיופיה לישראל, מטוס 747 של אל-על, שכל מושביו נעקרו מתא הנוסעים, הגיעו לארץ בטיסה אחת כ-1,200 נוסעים.
    במטוסי 747 המופעלים ביפן יש עד 500 מושבים. זאת, בהשואה לכ-430 במטוסי ה-400 וה-477 המופעלים למשל על-ידי אל-על.

    מתי לראשונה נכנס לשימוש 'טייס אוטומטי'?

    מערכת זו נכנסה לשימוש כבר בשנת 1954, במטוס מדגם די.סי 4 'סקיימסטר'. מאז שוכללה המערכת, והיא מצויה כיום בכל מטוס נוסעים, וגם בהרבה מהמטוסים הפרטיים המשוכללים. המערכת מאפשרת לטייס לקבוע את נתיב הטיסה, ומרגע שזה נעשה היא דואגת שהמטוס יישאר באותו נתיב. המערכות כיום כל-כך משוכללות, שהן מסוגלות למעשה לנהל בעצמן את המראת המטוס, את הטיסה ואת הנחיתה, ללא התערבות הטייס. טייסים עדיין לא מוותרים על התפעול הידני של המטוס בשלבי ההמראה והנחיתה, אך מבחינה טכנית הטייס האוטומטי מסוגל להחליף אותם.

    מתי מסוכן יותר לטוס, ביום או בלילה?

    עם מערכות הניווט המתקדמות כיום, אין כל הבדל בין טיסת יום לטיסת לילה כשמדובר במטוסי נוסעים גדולים. במטוסים קלים יש כמה סכנות בטיסת לילה, בעיקר אם הטייס אינו מנוסה. זאת בעיקר בקטעי המעבר בין טיסה בשטח מואר לטיסה בשטח אפל, למשל מעל הים. בקטע הזה עלול הטייס לסבול מוורטיגו, או חוסר התמצאות במרחב, מה שעלול להביא לאסון.

    האם נכון ששלבי ההמראה והנחיתה הן המסוכנים ביותר בכל הטיסה?

    נכון מאוד. אם אחד ממנועיו של מטוס נוסעים מפסיק למשל לפעול במהלך ההמראה, כאשר יש צורך בכל עוצמת המנועים כדי להמריא, עלול הדבר להסתיים באסון. יש מהירות מסוימת אליה מגיע המטוס בהאצתו על המסלול לקראת ההמראה, שאחריה לא ניתן לבלום אותו. אם בשלב זה אחד המנועים מפסיק לפעול, זאת בעיה. גם בנחיתה, בעיקר במזג אוויר גרוע, טמונה סכנה. כמה תאונות שאירעו לאחרונה מוכיחות זאת חד-משמעית. עם זאת, מטוסי הנוסעים החדישים מצוידים במערכות ניווט המאפשרות להם לנחות גם בתנאי ראות מוגבלים ביותר.

    אחת הסכנות למטוסים בעת ההמראה היא של חדירת ציפור לאחד המנועים, מה שגורם בדרך-כלל להריסתו. מדוע לא ניתן למנוע חדירת ציפורים למנועי מטוסים על-ידי חסימת המנועים ברשת?

    רשת לא יכולה להוות פתרון, שכן היא תפריע לזרימת האויר התקינה לתוך המנוע ותמעיט מכוחו. רשת רגילה גם תישאב פנימה על-ידי המנוע, היונק לתוכו כמויות אדירות של אוויר.

    האם נכון שאם חלון של מטוס נוסעים יישבר, כל הנוסעים יישאבו החוצה?

    בתא הנוסעים של כל מטוס נוסעים המשייט בגובה של כ-11 ק"מ יוצרים תנאי לחץ הדומים לאלה המצויים על כדור הארץ. זה הופך את תא הנוסעים למעין בלון מלא אוויר בלחץ. זאת, כאשר לחץ האוויר סביב למטוס קטן יחסית לזה המצוי בתא הנוסעים.
    אם יישבר חלון במטוס, כל הלחץ הפנימי ינסה 'לברוח' החוצה, מה שיגרום לקריעת גוף המטוס ולשאיבת הנוסעים החוצה. אלא שחלונות המטוסים עשויים זכוכית מיוחדת, ונדיר שמתגלים בהם סדקים. במקרה כזה הטייס מנמיך מיד לגובה בו אין הבדלי לחץ גדולים כל-כך בין תא הנוסעים והעולם החיצון, ומשתדל לנחות בהקדם.

    מטוסי נוסעים טסים בדרך-כלל בגבהים של 13-11 ק"מ. מדוע נקבע גובה זה?

    בגובה זה הנצילות של המנועים היא הטובה ביותר. בגובה רב יותר האוויר דליל יותר והמנוע לא יוכל לקבל את כמות האוויר לה הוא זקוק כדי ליצור את הדחף הגורם למטוס לנוע קדימה.
    מטוס הנוסעים העל-קולי 'קונקורד' טס בגובה של כ-20 ק"מ. זה מתאפשר בגלל מהירותו, הכפולה ממהירות הקול. המהירות גורמת לכך שכמות האוויר הדרושה נכנסת למנועים למרות הצפיפות היחסית הקטנה של האוויר בגובה זה.

    מה המרחק הממוצע בין שני מטוסי נוסעים הטסים באותו נתיב, בשמי אירופה למשל?

    התשובה תלויה ברמת המיכשור של הבקרה הקרקעית באותו אזור, אבל בגדול מדובר בהפרדה אופקית של כ-3 דקות בין מטוס למטוס ובהפרדה אנכית של כ-600 מטר. אגב, ההפרדות האלה הולכות ומצטמצמות. ככל שמכשירי הניווט של המטוסים ואיכות מערכות הבקרה הקרקעיות הולכים ונעשים מדויקים יותר, יש נטייה לצמצם את מרווחי הבטחון, כדי לאפשר ליותר מטוסים לטוס באותו נתיב בזמן נתון, מה שיקל על העומס בנמלי התעופה המרכזיים.

    איזו חברת תעופה היא הגדולה בעולם מבחינת צי המטוסים שהיא מפעילה?

    עד להתפרקות ברית המועצות היתה 'אירופלוט' חברת התעופה הגדולה בעולם. היא הפעילה כ-3,400 מטוסים מכל הדגמים, כולל מסוקים. כיום יש כמה חברות אמריקניות ענקיות, כמו 'אמריקן איירליינס' ו'יונייטד', שכל אחת מפעילה צי של בין 500 ל-700 מטוסים.

    מה הטמפרטורה החיצונית בגובה בו טס מטוס נוסעים?

    הטמפרטורה מחוץ למטוס בגובה של כ-11 ק"מ מעל הקרקע מגיעה למינוס 56 מעלות.

    מדוע טיסה מתל אביב ללוס אנג'לס מחייבת נחיתת ביניים בדרך?

    מטוסים כמו ה-400 ה-747 וה-777 מסוגלים לבצע טיסה מלוס אנג'לס לתל אביב ללא נחיתת ביניים, אבל בכיוון ההפוך יש בעיה אחת המונעת זאת: כיוון הרוח הוא בדרך כלל ממערב למזרח, מה שמאלץ את מנוע המטוס להתאמץ יותר ולצרוך יותר דלק. נחיתת הביניים דרושה לתידלוק. זו גם הסיבה שלעתים טיסה מניו יורק לתל אביב קצרה בכמעט שעה מאותה טיסה בכיוון הנגדי. רוח עם כיוון הטיסה מקצרת את זמן הטיסה.
    מסלולי הטיסה בין היעדים השונים בעולם נקבעים לא רק בנתיב הקצר ביותר, אלא בנתיב בו הרוחות באותה שעה חלשות יותר.

    כמה דלק צורך מטוס 747 בטיסה מתל אביב לניו יורק?

    במכליו של מטוס 747 יש מקום לכ-160 טון דלק. מטוס מדגם זה צורך בטיסה לניו-יורק כ-130 טון דלק. שריפת הדלק של ארבעת מנועי המטוס היא כ-11 טון לשעת טיסה.

    איך מטוס מאט מהירות במהלך הטיסה ואיך הוא מבצע פניות?

    האטת המהירות נעשית בשלב ראשון על-ידי הפחתת כוח המנועים, כמו במכונית. בנוסף, מפעיל הטייס מערכת של מעצורי אוויר, משטחים המצויים על כנפי המטוס.
    מטוס מבצע פניות בעזרת הגה הכיוון המצוי על זנבו. בנוסף יש על כנפי המטוס משטחי היגוי נוספים, הקרויים מאזנות. פעולת הגה הכיוון והמאזנות מפנה את המטוס לכיוון אליו מחליט הטייס.

    מה פשר הנפילות הפתאומיות שמרגישים לפעמים במהלך טיסה? האם זה מה שקוראים 'כיס אוויר'?

    אורי יפה, קברניט בכיר לשעבר באל-על, מסביר כי כאשר המטוס עובר מאזור של אוויר חם לאזור של אוויר קר יותר, נוצרת תופעה לה קוראים בטעות 'כיס אוויר'. במקרה כזה המטוס מאבד גובה בבת אחת, עד כמה עשרות מטרים תוך מספר שניות, בגלל עוצמת כוח העילוי השונה בכל טמפרטורה. לעתים מדובר בטלטלה קטנה ולעתים במכה שמזעזעת את המטוס בצורה רצינית מאוד. זה מפחיד תמיד.

    מה חלוקת התפקידים בתא הטייס בין הקברניט לקצין הראשון?

    הקברניט הוא הסמכות העליונה במטוס והוא מקבל את ההחלטות, אבל הוא והקצין הראשון מתחלקים באופן שווה בהטסת המטוס. כל אחד מהם יכול לבצע את כל הפעולות הדרושות, החל מהמראה וכלה בנחיתה.

    מדוע בנתב"ג מסיעים את הנוסעים באוטובוסים מבית הנתיבות למטוס ובכיוון ההפוך, ולא משתמשים בשרוולים, כמו בנמלי תעופה גדולים בעולם?

    נתב"ג נבנה בשיטת הטלאי על טלאי, ולכן אין בו שרוולים. כאשר ייפתח טרמינל הנוסעים החדש 'נתב"ג 2000', בעוד כשנתיים, יעמדו לרשות הנוסעים שרוולים שיאפשרו מעבר ישיר מבית הנתיבות למטוסים.

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    במהלך ההמראה לא מוותרים על תפעול ידני של המטוס
    מהירותו של הקונקורד כפולה ממהירות הקול
    מומלצים