שתף קטע נבחר

סיכום המפגש עם יצחק פרוקנטל מתאריך 24.3.2002

ריכזנו למענכם את השאלות והתשובות מהמפגש המרתק שהתנהל בפורום ערבים - יהודים עם יצחק פרוקנטל, מנכ"ל נתיבות שלום, יסד את עמותת "פורום ההורים" (פורום הורים שכולים ישראלים-פלסטינאים)

חלק 1 חלק 2 חלק 3 חלק 4 
חלק 5 חלק 6 דברי סיכום 

חלק 1
ש: יצחק, איך אתה מסוגל היום, אחרי הלינץ' ברמאללה להמשיך בדיאלוג עם הפלסטינאים? (דומינו)

ת: אני חושב שבכל חברה ישנם בעלי חיים בצורת בני אדם, גם שם וגם אצלנו. ראי ערך נתניה וערך ירושלים (נא דברי עם הגב' פרויינד מירושלים שהצילה את המחבל הערבי ממעשה לינץ' יהודי). לא סתם נאמר בתפילתנו "מותר האדם מהבהמה איין".

ש: זכור לי שהיתה עלייך כתבה בערוץ 1, על היותך בסוכת אבלים בשטחים וקיבלו אותך בברכות. ברגע שהתחלת לנאום נאום שלא מצא חן בעיניי הנוכחים, היה ניתן לראות תוך שניות, כיצד ההמון שזה עתה בירך אותך והכניס אותך לביתו, נהפך לאלים והיה פוגע בך קשות, לולא נחלצה לעזרתך המשטרה הפלסטינית. כיצד אזרת אומץ להמשיך בדרכך? אתה עדיין מאמין ל"צד השני"? (ארז ברז)

ת: היות והייתי במקום אז אני רוצה לתקן טעות קטנה - א. אני תמיד אומר את מה שאני מאמין ולא מונע מבעד האמת להאמר, שכן אינני פוליטיקאי.

ב. רוב הציבור שהיה באוהל היה תחת צום ולכן העצבים שלו היו מאוד רגישים, יחד עם זאת, מתוך קהל של למעלה מאלף איש, רק קומץ עשרות השתולל ורוב רובו של הציבור תמך בדבריי.

ש: האם אתה כאב שכול אשר שילם את המחיר האולטימטיבי מסוגל היום לומר כי אנחנו טועים בגישתנו ? ועוד שאלה : אני בטוח שאין לך עירעור על ישיבתנו כאן כמדינה יהודית בארץ ישראל, אבל איך תסביר זאת לאנשי הרש"פ הדורשים גם את שיטחי חיפה, ת"א ,הגליל וכל שיטחי ארץ ישראל המוגדרים בפי השמאל שיטחי 67 ? (Gi)

ת:Gi היקר, הפלסטינאים מזמן הפסיקו לדבר על חיפה, עכו ונהריה, וחבל שאתה תקוע בססמאות אלו. אם יש את נפשך לחפש את האמת אשמח לשלוח לך חוברת "מורה נבוכים לתהליך השלום" שם תקבל תשובות להרבה שאלות שיש לך.

ש: 1. האם מנסיונך במפגשים עם ערבים מהשטחים אתה יכול להגיד שרוב הציבור הערבי בשטחים מעוניין בשלום עם ישראל לאחר שתיסוג לקווי 67, או שלדעתך אנשים כמו סרי נוסייבא הם קול קורא במדבר?

2. האם אתה תומך בנסיגה לקווי 67 גם אם נראה שהפלשתינאים ימשיכו להלחם, על זכות השיבה למשל, או על סיבות אחרות, או שלדעתך ישראל צריכה להתחשב בצרכי בטחונה ולא לסגת מכל השטחים?

3. מדוע אין קריאה ברורה לערפאת מצד מנהיגות השמאל, שאתה נמנה עליה, לחדול מאלימות כתנאי למדינה, ולעומת זאת ישנה עשיית הקבלה אבסורדית בין מעשי הטבח במכוון שמתבצע על ידי העם הפלשתינאי, לבין הפעילות הצבאית בשטחים, שנכון לעכשיו היא לחלוטין מגננתית, ואם נופלים חללי אזרחים בצד הפלשתיני, הרי ברור שזה ללא כוונת מכוון.

to make a long story short, אני שואל מדוע אין התייצבות חד משמעית שלכם לצד ישראל. את הוויכוחים הפוליטיים בין הימין והשמאל יהיה אפשר להמשיך לאחר שנגן על המדינה ממבקשי נפשה, כעת הזמן להתאחד.

4. כימני אני רוצה להביע את הערכתי אליך על שאתה נלחם עבור דעותיך, גם כשהקרבת קרבן כה קשה. (דוד)

ת: 1. אני לא יכול לדבר בשם רוב הציבור הערבי אך עם אלה שאני נפגש, מאות אנשים, לא מדברים על חזרה לקווי 67, אלא על חילופי שטחים תוך הבנה שהדבר ימנע מלחמת אחים בחברה הישראלית ובתנאי שיקבלו יחס של אחד לאחד מול השטח שלוקחים להם - 6% מול 6%. אגב, בשיחות עם עראפת גם הוא מוכן לפשרה כזו.

2. ישראל צריכה להתחשב בצרכי בטחונה ולכן היא צריכה לסגת לגבולות 67 עם תיקוני גבול מוסכמים, כך שרוב רובם של המתנחלים שהם מטובי בניו של עם ישראל יסופחו למדינת ישראל.

3. כעת הזמן לחסוך חיי אדם ולכן צריך להבין את השורשים העמוקים של השנאה והסכסוך, לדאבוני אני איבדתי את בני בגלל שאין שלום ולא בגלל שהם הכירו אותו. אני לא חושב שאלה שרצחו את אריק, בני, הם טרוריסטים אלא הם לוחמי חירות פלסטינאים.

4. לא הקרבתי קרבן קשה, ביהדות קרבן זה בהמה או מהצומח ואין קרבן אדם. ולכן לא הקרבתי פה שום קרבן, איבדתי את בני בגלל טמטום של מנהיגים משני הצדדים.

ש: בושה! זה אינו הזמן לקונן על ועם האויב, בזמן שאנו קוברים את מתינו בני כנען עסוקים בהפקת פנטזיות, ומסיבות אל תוך הלילה , אל לנו להתנהג במוסריות עם אלו אשר מונח זה אינו מוכר להם. מי שבוחר לנהוג לפי תרבותו , תרבות "סייף אל אסלאם " שידע לשאת התוצאות מעשיו. בושו והכלמו כל יפי הנפש ! (חץ)

ת: חץ היקר, אני מקווה שאני יפה נפש ושלא נפגעה נפשי. דווקא היום צריך לדבר וללבן את הסיבות שהביאו אותנו למצב בו אנו נמצאים.

ש: באיזשהו שלב ולאחר הנסיגה מיש"ע צפויה התרבות של דתיים וערבים מה דעתך על כך שראש ממשלת ישראל יהיה ערבי? והאם תהיה מוכן ולהמשיך במגורים בישראל? (נוף)

ת: במדינה דמוקרטית הדמוקרטיה איננה מסגרת חיצונית אלא מהותית, ואם יגיע היום שיבחר ראש ממשלה ערבי, אז כנראה שאנו ראויים לכך. אגב, בארה"ב לאחרונה כמעט נבחר סגן נשיא יהודי.

חזור למעלה
חלק 2
ש: אני פונה אליך באמת, בדחילו ורחימו. אבל לבי , וסבורני שרוב הציבור, ליבו כבד עליך. כנראה אינך מבין, או אינך רוצה להבין את מהות המאבק בארץ ישראל. השמוש החוזר ונשנה במילה "כיבוש" עדיין לא הופכת אותה לנכונה. המלחמה היא לא על שטחים וגבולות. לו הייתה כזו, היה הסכסוך מסתיים מזמן.

זו הייתה גם הטעות של קברניטי אוסלו, ומכאן מפח הנפש הגדול. העולם הערבי מסרב לקבל אותנו באזור זה ורואה בנו גוף זר. הפלשתינים הם המכשיר לביצוע משימת סילוקנו. הם כלל לא מעוניינים במדינה פלשתינית וגם הפלשתינים לא. אחרת היו מקימים מדינה בין השנים 1948 ל-1967. מי מנע זאת מהם, חוץ מאחיהם הערביים?

כל פעילותך מר פרנקנטל היא מוטעית ומסייעת למכונת התעמולה הערבית המשומנת להכפיש אותנו וליצור נגדנו דה-לגיטימציה. אין גם כל סימטריה בין המשפחות השכולות. הערבים רואים בהרוגיהם, כולל המרצחים המתאבדים שאהידים ומקיימים חינגות לכבוד מותם, וזאת בניגוד לכאבנו על כל קרבן. ניסיתי למצות במספר מילים את הרגשתי, ותפילתי שתחשוב על כך ותנסה באמת לשקול את כל הנושא מחדש ולהסיק מסקנות נכונות. (בעל היגיון)

ת: בעל הגיון יקר, מה נעשה וההגיון שלי הוא שונה משלך?

א. כיבוש הוא כיבוש הוא כיבוש ולא תמצא לו מילה אחרת.

ב. תעשה שלום עם הפלסטינאים, הלבנונים והסורים ורק אז תדע אם ההגיון שלך או שלי הוא הנכון, כל זמן שלא עשינו שלום אל לנו לבוא בטענות לפלסטינאים, ללבנונים ולסורים.

ש: האם עזמי בשארה מגזים בדרישתו שעל מדינת ישראל להיות מדינת "כלל אזרחיה"? (נוף)

ת: 1. מדינת ישראל היא הבית הלאומי של היהודים ולא "מדינת כל אזרחיה".

2. לצערי המדינה נהגה באופן משפיל ונבזי כלפיי מיעוטים ואין לי אלא להלין על 2000 שנות גלות שכנראה גרמו לנו לפגם באישיות המדינית שלנו. אני לא מתעלם מהמציאות בה נלחמנו מול מצריים וירדן, דבר שהעמיד את הערבים בישראל במצב קשה ואין לי אלא להצדיע למיעוט הערבי שהוכיח בגרות בצורה יוצאת דופן.

3. עם סיום הסכסוך הערבי - ישראלי - ערבי, נצטרך לדון בצורה העמוקה ביותר על משמעות המבנה הדמוקרטי של המדינה היהודית כולל שינוי ההמנון של המדינה שמכריח היום את ערביי ישראל לא לשיר אותו ולא להיות שייך אליו. (זו רק דוגמא קטנה)

4. מדינת ישראל כמדינה יהודית תהיה "מדינת כל אזרחיה" מבחינת החיוניות שכל אזרח ירגיש בה.

ש: בתור אחד שרואה יותר מדי טלוויזיה, קורא עיתונים ופוחד לצאת מהבית, האם העזת להכנס לשטחי הרשות בחודשים האחרונים? היכן אתם עורכים את המפגשים שלכם? על אי של האו"ם? יש שטח נייטרלי? במידה ואתה כן נכנס לשטחי הרשות, אתה לא מפחד? מי מבטיח את בטחונך? (יונת שלום)

ת: לפני 3 שבועות הייתי ברמאללה עם אבטחה פלסטינאית ואם אצטרך מחר להיות שם שוב, אסע ובתנאי שאדע שהשב"כ הפלסטיני מגן עליי. כדי להגיע לשלום צריך לנהל מו"מ עם האוייבים.

ש: כמה אנשים יש בפורום הורים שכולים ישראלים פלסטינים? (איציק)

ת: עד שבוע שעבר היו 220 משפחות שכולות ישראליות ו-162 משפחות שכולות פלסטינאיות. בימים האחרונים הצטרפו עוד משפחות, לצערנו. בכל מקרה הגוף שלנו מייצג רק את עצמו ולא את כלל ההורים השכולים.

ש: מה היית אומר ליאסר עראפת אילו נפגשת איתו פנים אל פנים לשיחה אישית?

ת: יוסי היקר, לפני 3 שבועות פגשתי את עראפת ובשיחה איתו הוא חזר והדגיש שכל מהות הסכסוך מסתכם בחוסר המוכנות הישראלית להבין את הקוו האדום הפלסטיני.

הקוו האדום הישראלי ברור לכולנו, זכות השיבה. ואגב, עראפת מבין ויודע שלא תהיה זכות שיבה לישראל ויש נוסחה מוסכמת כיצד לפתור את הבעייה.

מהו הקוו האדום הפלסטיני? תשובה - הריבונות בחראם אל שאריף, הר הבית, עראפת לא יכול לחתום הסכם שלום בלי שתהיה לפלסטינאים ריבונות בהר הבית. אין בעייה מבחינת הפלסטינאים להשאיר את הכותל ואת הרובע היהודי וחלק מהרובע הארמני בריבונות ישראל. עד היום לא היה ראש ממשלה שהיה מסוגל לפתור את הבעייה "הקטנה הזו". אם תרצה תעמוד איתי בקשר דרך האימייל שלי ואשלח לך מאמר של פרופסור משה הלברטל, רעי וידידי, בנושא ריבונות בהר הבית.

ש: אוי למדינה שיש בה אנשים שכמותך (מדבר עליך ולא על בנך ז"ל) על פועלך ללא לאות להביא לחיסולה של מדינת ישראל כישות עצמאית בכלל . התנהגותך זאת נובעת ממנעים טהורים בזה אני בטוח אך תמימותך זאת ושל חבר מרעך בשמאל הביאו עלינו את אסון אוסלו ולמאות הרוגים (אל תשכח את תמיכתך במהלכי ברק).

אם תשאל מה הפתרון אומר לך : פשוט אין פתרון . אני מבין שזה קשה להשלמה אבל זה כורח המציאות. ידידי , בן ארצי תתפכח ואל תובילנו לאיבדון.

ת: א. אני גאה להיות איש שמאל, כל יום בבוקר אני מניח תפילין ביד שמאל.

ב. מדינת ישראל היא הבית שלנו ויקרה לי וחשובה לי הרבה יותר ממה שהיא יקרה לך.

אני רוצה שאתה וילדיך יחיו במדינה הזו ואני גם רוצה שיהיה סוף סוף שלום עם בטחון. כל מה שאתה טוען אינו אלא בלה בלה בלה.

ש: מהו השינוי הדרוש? צריך להבין שאנו היהודים כאן סובלניים יתר על המידה כלפי הטרור של הערבים. הם פוגעים בכל יום והטעות היא שלא מכים בהם מידיית לאחר כל פגיעה בנו. אין לנו ארץ אחרת ולא יתכן כי בארצינו נרגיש מאוימים.

טרור מנצחים בכוח רב. אין סליחה ומחילה לרוצחים ולבני ביתם. השלום יגיע רק כאשר הם יבינו שאנו נגיב חזק על כל תגובה. כולי תקווה שהם יפסיקו בטרור ונחייה בשלום. (אביבה)

ת: אביבה היקרה, מעולם לא ניצח שום צבא אזרחים. הפלסטינאים לוחמים וילחמו למען עצמאות. ראי ערך מלחמת היהודים באנגלים ובערבים לקבלת עצמאות (כל מה שהפלסטינים עושים לנו אנחנו עשינו בשנות ה- 30).

ש: תמי יקרה, אני לא מאמין לאף מנהיג אמריקאי, אירופאי או ערבי. אני רוצה לעשות שלום ולא בכל מחיר ומשיהיה השלום אני אאמין לכוחו של צה"ל שיידע לשמור עלינו.

ת: עד כמה אתה מאמין לערפאת? עד כמה אתה באמת ובתמים, מאמין שיכול להיות שלום אמיתי בר קיימא עם הפלסטינים? האם אתה חושב שיש לעם בישראל, יכולת להסתדר עם עמים אחרים? בתור סטודנטית שמתעסקת בריפוי ועיסוק, ועובד עם קבוצות גדולות של נכים ואנשים עם מוגבלויות, החברה בארץ, דוחה מעלייה כל דבר שונה וחריג, איך היא תוכל לקבל את ה"חריג" הפלסטיני?

חזור למעלה
חלק 3
ש: ליצחק שלום, כמו תמיד , אני מחזק את ידיך במאבקך הבלתי נלאה למען שלום מבוסס על צדק וחירות לעם הפלשתינאי. אני כנראה חלוק עליך באשר לסיכוי להשיג שלום כזה בעתיד הקרוב. לדעתי הפלשתינאים נמצאים כרגע במצב של שיכרון כוח, שנאה ופנטיות דתית הגורם להם לחשוב כי יצליחו להשמיד את מדינת ישראל ללא צורך בשלום עמה.

אולם גם במצב כזה - חשוב כי מול החמס וגדודי אל אקסה יהיו אנשים כמוך המבטאים את המוסר היהודי. בבוא היום בו נראה ונשמע יצחק פרנקנטלים פלשתינאים יבוא השלום. אני בניגוד אליך מוכן גם כי השלום הזה יהיה על בסיס גבולות 67ותוך מימוש זכות השיבה של יהודים למדינת ישראל ושל פלשתינים למדינת פלשתין.

ת: רמי היקר, ביום שלישי, 19 למרץ, היה מייצג בארה"ב מול בניין האו"ם עם 1050 ארונות קבורה, מתוכם 800 עם דגלי פלסטין, ו250 עם דגלי ישראל. היינו קבוצה של 6 ישראלים ו-6 פלסטינאים, כולם הורים שכולים, "פרנקנטלים".

אחד ההורים השכולים הפלסטינאים איבד את ילדו 21 יום לפני כן, השני איבד אתילדו חודש לפני כן, השלישית איבדה את בנה לפני כמה שנים ובמהלך המייצג קיבלה הודעה כי איבדה את בן אחיה. למרות הכל ולמרות המצב הקשה בו הם נתונים הם היו עם אומץ לב בלתי רגיל והאמן לי שאני הקטן שבחבורה. השלום יבוא ואף אחד לא יכול לעצור אותו.

ש: אני כ"כ לא מבינה אותו…שלום לך...אני באמת לא מבינה אותך אולי אני ילדה קצת קטנה ולא כ"כ מבינה 16, אבל בכל זאת כמה שאולי די יפה מה שאתה עושה בקשר לארגון שלך

זה לא שייך ההורים שם שכולים בגלל שהבנים שלהם יצאו לעשות בנו פיגועים ואתה מזדהה איתם?

תגיד לי אתה שפוי? אתה צריך להלחם בהם ולהגיד להם:"אתם רוצים שזה ימשיך תפסיקו עם האלימות הזאת באמת!". יש פה משפ' בארץ ישראל שאיבדו גם קרובים ואף אחד לא בא ומחזק אותם. רק אומרים להם אתם כובשים מגיע לכם!

ומה איתם? אז חבר, תתחיל להבין שברגע שאתה מזדהה איתם, אתה בעצם אומר תמשיכו זה בסדר. שמישהו יעצור אותם. ממני אזרחית קטנה שכנראה מבינה יותר ממך! (ספיר).

ת: ספיר יקרה, הגיל שלך הוא רק יתרון, אני מכיר הרבה אנשים שמבוגרים ושאינם מבינים וגרוע מכך הם חושבים שהם מבינים אך לא מבינים שאינם מבינים.

ראי נא, מעולם לא תמכתי בהרג או בפתרון של שפיכות דמים, מאידך ההורים השכולים הפלסטינאים שאיבדו את ילדיהם בגלל הסכסוך ולמרות הכל מוכנים לשבת ולעשות פיוס עם הישראלים בלי שום רצון לנקמה הם הם הדוגמא הקלאסית לפיוס הנחוץ באזורנו.

ש: בידוד הבעיה - מהווה הפתרון למצב + הבנת האקלים הפוליטי. קודם כל השאלה הנשאלת היא מה למעשה אנחנו רוצים? (שלום, ביטחון, לחיות באופן בטוח וכו'). יש צורך להבין את הבעייתיות שבחתימה על הסכם שלום - ולמה זאת בעצם? עם אדם שאתה מסכים איתו בכל אין בעצם צורך לעשות הסכם על כלום - בטח שלא הסכם שלום (לישראל יש הסכם שלום עם ארה"ב? עם אנגליה? עם הולנד?

כאשר חותמים על הסכם כזה או אחר, צריך להבין מה הצד שכנגד מעוניין למעשה להשיג? הבעיה עם הפלשתינאים אם להאמין לטענותיהם היא שיש יותר מצד אחד שכנגד - מה זאת אומרת? יש את הפת"ח של ערפאת יש את החמאס של יאסין ויש עוד תנועות רבות אחרות... אף אחד באיזור לא יכול לתפוס שם שליטה (אם ערפאת יכול והוא לא עושה נשאלת השאלה למה אנחנו בעצם צריכים אותו? ואם הוא לא יכול לשלוט שוב עולה השאלה - למה אנחנו צריכים אותו?

המסקנה - לא צריכים את ערפאת (מה זה אומר? - להתעלם ממנו, לגרש אותו, לא משנה מה... פשוט לא לקחת אותו בחשבון כמנהיג). מדברי אחמד יאסין אנו למדים כי גם היוזמה הסעודית לא מקובלת עליו אלא אם כן זה חלק מתהליך שיוביל להשמדת ישראל... ויאסין לצערי מהווה דובר ומייצג של הרבה מאוד פלשתינאים.

כמו כן צריך להבין את האקלים הפוליטי שקיים ברשות כדי ללמוד על הכוונות האמיתיות המצב היום ברשות קשה! תושבים סובלים! מה זה אומר? - ערפת מצטלם טוב בטלויזיה בוכה בשבילם וכו'? - מה יקרה עם מצבם יהיה טוב? - ערפת יפסיד, מה הוא יפסיד? - מיליונים (הוא והבכירים האחרים ברשות) - מה הבסיס לכך? - מבדיקות שנערכו התגלה כי כסף שמועבר לרשות משמש את הבכירים ברשות והוכח כי הרשות היא אחד ה"אירגונים" המושחתים ביותר שקיימים.

אם יהיה שלום - פחות כסף יועבר לרשות ומי יפסיד? - כמובן ידידנו ערפת. אני לא אומר... יכול להיות שיש תושבים ברשות שרוצים שלום אבל הבעיה היא ביחס בין ישראל לרשות. בישראל אפשר להגיד ששלום זה דבר שכמעט כולם מייחלים לו (החינוך הוא לשלום) ואילו ברשות יש קבוצה גדולה מאוד של אנשים שלא רוצה שלום (גם אם זה רק 20 או 30 אחוז - למרות שבפועל זה הרבה יותר).

מדובר בבעיה קשה כי גם אם יהיה שלום יש כאלה שמטרתם (והם רבים מאוד) היא רק להשמיד אותנו...ולכן נשאלת השאלה למה אנחנו בעצם צריכים את אותו השלום?

רק בשביל להצטייר בעולם יותר יפה? - התפיסה שלנו בידי העולם לא משנה כמה טובה היא תהייה לא תמנע מאזרחים שלנו למות (ראה מקרה קארין A, הסכמי אוסלו, ברק בקמפ דיויד ועוד...). לא משנה כמה טוב נראנו אלה היו תקופות בהם נהרגו לנו הכי הרבה אזרחים והשאלה שלי למה זה בעצם צריך להמשך. (אלמוניקו)

ת: א - החמאס בעת שלום יהיה חלק מהממשלה הפלסטינאית, כך אני מקווה, ולפי שהבנתי ממאות פלסטינאים שדיברתי איתם, כך יהיה.

ב - עראפת הוא הבן גוריון של הפלסטינאים, ואם אריק שרון ימשיך במדיניות של ריסוק סמכותו של עראפת נמשיך לראות המשך שפיכות דמים.

ג - מה אתה רוצה מהספינה "קארין איי"? האם אנחנו לא הברחנו נשק? עד היום מוצאים "סליקים".

ד - אם יש את נפשך לעשות שלום, תבין שעראפת רלוונטי הרבה יותר מהרבה מנהיגים ישראלים שפעם היו רלוונטים והיום לא נמצאים במגרש המשחקים.

ש: מטרת הצד השני. שיחה עם מאות פלסטינאים אינה דרך מהימנה להעריך נכונה את הרגשתם ושאיפןתיהם. מהתנהלות ההנהגה הפלשתינית נראה דווקא שמטרתם הסופית היא הסכם קבע המניח יסודות להתפרקותה של מדינת ישראל (ע"י מתן זכות שיבה לפחות למאות אלפי פלשתינאים).

דוברי השמאל מתקשים להתמודד אם המקנה המתבקשת ממאצי ברק בשלהי ממשלתו. לי נראה שההסכם היחידי שההנהגה הפלשתינאית הנוכחית תהה מוכנה לקבל הוא כזה הכולל את יישום זכות השיבה. מה אתה חושב? ועל מה אתה מתבסס באומנתך בכנות הכוונות של הצד השני? (שלומי)

ת: חתימה על הסכם שלום מוסכם תחייב את הצדדים. צה"ל חזק ייתן לנו את הבטחון בשמירת ההסכם.

חזור למעלה
חלק 4
ש: מר פרנקנטל היקר כיתום צה"ל אל אב שכול, איך לאחר מה שחווית על בשרך, הינך יכול לראות ערבי פלשתינאי כשווה בעיניך ליהודי הנלחם על קיומו ועל המשכיותו ואילו הערבי משימתו העיקרית היא בעצם השמדתנו. (שלום)

ת: פלסטינאי נברא בצלם אלוהים כמוך וכמוני, מה לעשות? הוא נלחם על מדינתו. ככל שנשכיל מהר יותר להבין מה צריך לעשות, כך יהיה שלום ובטחון, ותאמין לי שכאשר יהיה שלום הפלסטינאי יהיה שכן טוב שלך.

ש: מה דעתך על זכות השיבה ולו לכמות נבחרת למתעקשים לחזור, ואם אתה נגד מה הפתרון?

ת: מוסכם על הפלסטינאים כי כ- 100 אלף פליטים יחזרו במשך 10 - 15 שנה לישראל והשאר יקבלו פיצויים. אל תשכחי שבחתימת חוזה שלום כ- 240 אלף ערביי ירושלים יהיו חלק מהמדינה הפלסטינאית, כך שבחשבון הסופי היחס הוא לטובתנו. (נוף)

ש: כאב האבדן, עם כל ההשתתפות בצער, אינו מתכון לחוכמה או לצדק. מר פרנקנטל הינו חבר במשפחת השכול. ככזה עלינו להזהר בכבודו וברגשותיו, אך אין לדעתו משקל מוסרי או אחר מעבר לכל אזרח אחר. מי שיצר את מעמדו של מר פרנקנטל - הוא אותו רוצח שממשיך והורג בנו בשל המטרה היחידה השווה בעיניו - העלמותנו מהמרחב.

האם העובדה שמר פרנקנטל מחזיק בדעותיו משנה ולו במעט שעתו של מאן דהוא מהצד השני ? האם שאל מר פרנקנטל עצמו האם השכול שינה את דעתו ? אם כן - האם שאל עצמו מדוע שינה את דעתו ? ואם לא שינה דעתו - במה משקל שעתו עולה על משקל דעת כל אזרח אחר ?

האם אין שומה עלינו לפעול ככל הניתן למניעת האפשרות מההורגים בנו להמשיך במעשיהם? "אם במחתרת ימצא הגנב, והוכה ומת - אין לו דמים !"

כיום ברור לכולם כי אם היו נוקטים ביד קשה בפלסטינאים בתחילת המלחמה היו נהרגים מהם פחות, ומאיתנו כמעט ולא היו נהרגים כלל. כל התמהמהות בנקיטת אותה יד קשה תגדיל את את משפחת השכול - די. (אפי)

ת: אפי היקר, למזלי יש לי אליבי לזמן שבני נרצח, כך שאי אפשר להאשים אותי ברצח זה. השכול לא הופך אותי ליותר חכם, אלא חובתי לזעוק כדי ששאר ילדיי ישארו בחיים.

המחיר האולטימטיבי המלא של איוולת ההנהגה הם אותם הילדים שאינם בין החיים. מי יתן מותי תחת בני. כבר אמר החכם מכל אדם: "תען כסיל כאיוולתו".

ש: בזמן יציאת מצרים מעניין אם היית מצדד בפרעה ובמצרים, גם אז המצרים נהרגו... (צבי)

ת: צבי היקר, כאשר הקב"ה יצווה אותי למסור את נפשי או חלילה בן משפחתי לא אהסס שכן אני עובד את הקב"ה ולא הוא אותי. הקב"ה, הוא ולא מלאך הוא ולא שרף, הוא שהוציאנו ממצריים.

ש: יצחק פרנקל בהודעתך הראשית אתה מבקש להבטיח חיים - למה אתה מתכוון? ושאלתי היא למי? לנו ? - שמוכנים לעשות שלום או להם - למחבלים ולרוצחים שלא משנה מה תתן להם פשוט לא רוצים שתחייה כאן! רוצה חיים - האפשרות היחידה היא לעזוב כאן ולעבור למקום אחר... (אה... שכחתי אין לנו מקום אחר...) פשוט אין מה לעשות. אני רוצה שלום, אתה רוצה שלום.. ועוד מיליוני יהודים רוצים שלום... מה לעשות שאחוז גדול מהפלשתינאים לא רוצים... (גם אם הרוב כן...) אחוז גדול עדיין לא רוצה...ולא נראה לי שיש שם שלטון חוק שיכול לאכוף את רצון הרוב... (ראה מקרה הלינץ' בפלשתינאים שנחשדו כבוגדים). (אלמוניקו)

ת: שלום עושים עם אויבים. לגבי הרג משתפי פעולה, אנא פנה לארכיון האצ"ל והלח"י וראה כמה יהודים שילמו בחייהם על שיתוף פעולה עם האנגלים. אין חדש תחת השמש.

ש: זהו נגמרה לנו הסבלנות והסובלנות מצאנו את הפתרון שיפתור את הבעיה ! טרנספר! זה הפתרון... כבשנו זה שלנו ! מדינות לא מחזירות שטחים שהן כבשו אם אין הפסקת אש! למה שאנחנו נעשה את זה? נכנסו לשטחי A וזה עזר? ניסינו לשתוק אבל כלום כלום! טרנספר ועכשיו! (בן לוי)

ת: טרנספר זו מילה ללא כיסוי. מעבר להתלהמות ולסיפוק היצרים העולם לא ייתן לפגיעה מוסרית לטרנספר 3 מיליון איש. יותר מכך, הרבה מאוד ישראלים, ואני ביניהם, נעשה כל מה שניתן כדי שלא יהיה טרנספר.

ש: שלום יצחק, אתה מדבר על כך שישראל הינה "מדינת היהודים" ולא מדינת כל אזרחיה. כידוע לך, עוד כ- 50 שנה אנו עומדים לאבד את הרוב היהודי בתוך גבולות 67 עקב הריבוי הערבי הגבוה (ראה מחקר הדמוגרף פרופ' ארנון סופר). לעניות דעתי אם בהסכם השלום העתידי בינינו לבין הפלסטינים בעיה זו לא תבוא לידי פתרון (לדוגמא החלפת שטחים כאשר המשולש ואיזור ואדי ערה יעברו לפלסטינים עם תושביהם הערבים תמורת אריאל ומעלה אדומים).

אנו או נכדינו נמצא את עצמנו עם 2 מדינות באזור: 1. פלסטין א' 2. פלסטין ב'. וביננו, מה ההבדל בין ראאד סאלח (המנהיג המוסלמי באיזור הצפון שהצהיר על רצונו בהשמדת מדינת ישראל) לשיך יאסין. אשמח לשמוע דעתך בנושא. (יוסי)

ת: יוסי היקר, כיום 80% יהודים ו20% ערבים, אם בעתיד אנחנו נגיע למצב בו ערבים יהיו הרוב, זה חלק ממחיר הדמוקרטיה. חשוב מאוד שנדע להשכיל ולהבין את הטעויות שעשינו עם האוכלוסייה הערבית ובתקווה שנוכל לתקן זאת. אגב, כדי להרגיע אותך, אחוז הילודה בקרב ערביי ישראל קרוב מאוד לאחוז הילודה בקרב היהודים.

אלה המדברים על "ארץ ישראל השלמה" הם אלה שיהרסו את המדינה ויעבירו את שלטון הדמוקרטיה על מגש הכסף של הכיבוש לידי הערבים. הרצון או המחשבה שניתן לתת לערבים אזרחות סוג ב' נדונה לכשלון, ראה האפרטהייד בדרום אפריקה.

חזור למעלה
חלק 5
ש: מר פרקנטל - אחרי הנסיון שלך (שראיתי בBBC) לשוחח עם ציבור פלשתיני? האם אחרי שניסית לשוחח עם ציבור פלשתיני ולנסות להעביר להם את המסר שהגישה האלימה והמתלהמת לא תעזור להם - ונענית בכמעט לינץ' ובצעקות "בדם ואש" - האם אתה אופטימי בכלל לגבי סיכוי של שלום בשנים הקרובות?

(שגיב נועם)

ת: אין אדם נתפס בצערו ולצערי הפלסטינאים נמצאים כרגע תחת כיבוש ודריסת כבוד האדם. במצב כזה אין פלא שישנה התלהמות ולדאבוני גם מעשי אלימות נוראיים.

ש: אני מחזק את ידיך במאבק הצודק והחכם שאתה מוביל העובדה שאני ממשפחה שכולה לא היא שקבעה את דעתי הפוליטית, אלא רק גרמה למשפחתי ולי כאב אישי בנוסף לכאב הלאומי. חייבים להפסיק את פוליטיקת הכח משני הצדדים ולדון בשלום ריאלי, שבו המינימום הישראלי יחפוף את המינימום הפלשתיני. זה עדין אפשרי אם נחזור לציונות האמיתית ונזנח את המשיחיות שהשתלטה אחרי ששת הימים והובילה להתנחלויות. חייבים גם לדרוש בתקיפות את הפסקת הטרור.(Ehad Ha'am)

ת: אמן.

ש: הגיע הזמן לנסות את שיטת המקל ! נמאס, זה שאיבדת בן לא הופך אותך לצודק, כולם מאבדים בנים ובנות, זה כואב, זה מטומטם, זה לא צודק, אבל אנחנו בסיפור הזה לא רוצחים,

לא כמו אותו ערבי שעלה על גבעה וכיוון אל עבר קו 468 מנוה צוף לירושלים והרג ילדה בת 23 גננת של ילדים אוטיסטים, אותו מחבל, רוצח שפל יושב עכשיו בביתו, שמח וטוב לב, מכין את הקלצ'ניקוב לאירוע הבא, להלוויה הבאה שלנו.

בגלל אנשים שכמותך, שקוראים את המציאות הפוך, שנותנים למחבלים את האטמוספירה לפעול מתוך החולשה והרחמים שלנו, צריך לבער את הרוע, להרוג ולקצץ את ראש הנחש, זה הדבר הכי מוסרי בעולם, להעלים וחסל רוצחים, די לתבוסתנות היהודית, קמו עלינו לכלותינו לא נגיש את הלחי השנייה. נילחם! נחזיר! לא נגיב בצורה רכרוכית "וודי הלניסטית" לא כמו בשואה מובלים כצאן לטבח.

מקטרים בתוככי בתינו הגיע הזמן לשנות את המרכיב בנוסחה הגיע הזמן לשים את האויב הרע המר הזה בין הכוונות ולנקור פסח זה חג של שינויים הגיע הזמן לשנות כי מחר זה יכול להיות אתה. (אלעד)

ת: לצערי אתה חי מסביב לסמאות וקלישאות, לו היית בוחן באמת ובתמים מה קורה היית מבין שלא ניתן לשלוט על עם אחר. כל זמן שהכיבוש יימשך, תמשך שפיכות הדמים לדאבוני.

ש: האם אינך חושב שאתה פוגע בזכר בנך כשאתה משווה בינו לבין מחבלים מתאבדים? (מנחם)

ת: מעולם לא השוויתי בין בני למחבלים מתאבדים, לצערי כנראה הדבר חולף בראשך ולכן אתה מעלה זאת על הכתב.

ש: למה שאלה תמימה זו נמחקת--מי ממן את הפעולות האלה? זה סודי? איפה השקיפות? (oto_1)

ת: א - התרומות מתקבלות מכולם. כולל גם ממך, אם אתה רוצה.

ב - עד היום קיבלנו מהסטייט דיפרטמנט באמצעות הסכם וואי 500 אלף דולאר וכן 500 אלף דולאר מהשוק האירופאי וכן 500 אלף דולאר מתורמים פרטיים וקרנות.

ש: יצחק פרנקנטל אתה משמיץ את ישראל ...אני בארה"ב וראיתי אותך מתראיין לערוצי הטלויזיה פה, מגדף ומשמיץ את מדינת ישראל ואני רוצה לומר לך ,הסכינים הכי חדות הם של האנשים הכי הקרובים, הסכינים שלך הרבה יותר חדות משל כל הדוברי הנאצה הפלסטינאים. נורא עצוב לי לראות אנשים כמוך,ואני אישית לא חושב שאתה מכבד את בינך ז"ל.(leor100)

ת: מעולם לא השמצתי את ישראל. יתרה מכך, מעולם לא גרתי מחוץ לישראל. בוא הביתה.

ש: פשע מלחמה הוא הרג שיטתי ומכוון של אזרחים בידי כוחות מזוינים. וזה בדיוק מה שהפלשתינים עושים - רצח שיטתי של אזרחים יהודים בידי הכוחות המזויינים של הרשות הפלשתינית. לפשע מלחמה יש רק תשובה אחת - למצות עם האחראים את הדין.

ועד שהאחראים לפשעי המלחמה האלה לא יועמדו לדין, אל לנו לקיים אתם כל משא ומתן, לא במטרה להשיג הפסקת אש ולא במטרה להשיג שלום. בנך הי"ד נרצח לא בטעות, אלא במכוון, כתוצאה של אקט שמוגדר בחוק הבינלאומי כפשע מלחמה. לפיכך, כל עוד האחראים לרצח בנך לא הועמדו לדין, אל לך לתת יד לכל אקט של פיוס עם הפלשתינים ששלחו את הרוצחים. לכל אקט שאתה מבצע במטרה להדבר עם פושעי המלחמה יש רק פירוש אחד -זילות בחיי בנך בפרט, ובחיי היהודים אחיך בכלל. (ירון)

ת: כחודש לפני שאריק, בני, נרצח שאלתי אותו "אריק, אם אתה פלסטינאי, מה היית עושה?" ותשובתו היתה - "הייתי הורג כמה שיותר חיילים ישראלים כדי לקבל עצמאות". סוף תשובה.

חזור למעלה
חלק 6
ש: מדוע אתה מנופף כבדגל בעובדה המצערת שהינך שכול? (oded yaari)

ת: א - אתה מוכן להחליף אותי?

ב - בתור אבא נכשלתי, הבאתי ילד לעולם והוא לא בחיים, יש לי עוד 4 ילדים ונשבעתי שאעשה הכל כדי שלא יסבלו מחוסר השלום.

ש: שלום?! אנו יושבים במקום שיש בו לצערי הרב שונאים צמאי דם, הם רבים והתרפסות שלנו לא תעזור, אליהם להבין שאנו לא נסלח להם על מתינו. אין הצדקה למעשי הפשע של הערבים כלפינו. (אביבה)

ת: אביבה יקרה! כן, שלום. זה הכל.

ש: עם כל הכבוד שאתה אב שכול, האם זה פיתרון שכול אדם וגחמותיו המשונות יעשה ככול העולה על רוחו? כול אחד יעשה לו "מיצגים" משונים וישגע את העולם? יש כאן דמוקרטיה ורוב העם החליט משהו ורבים ממנו ואף יותר מהמיעוט המוזר שאתה משתייך אליו שכלו את בניהם אז זה לא עסק שכול פעם יקום איזה תימהוני תורן וישגע את כולם. הרוב החליט . נקודה יש לך בעיה - זה הדמוקרטיה.

ת: מהות הדמוקרטיה היא שלטון הרוב תוך התחשבות במיעוט. נכון שהיום אני במיעוט אך אל תשכח שלפני שנה וחצי הייתי ברוב ואתה היית במיעוט. תמיד כיבדתי אותך ולא קראתי לך "מוזר" או "תמוה" או "תמהוני". אבל אם זה עושה לך טוב על הלב, אני אשמח להמשיך להיות "תמהוני" ולחפש אחר השלום.

ש: האם אתה מסכים שישראל תוגדר כ"מדינת כל אזרחיה" ? האם אתה חושב שישראל צריכה לשלם פיצויים לפליטים ? אני לא מכיר אותך אבל קראתי חלק מתשובותיך. אמן שיהיו עוד אנשים הגיוניים בצד היהודי. חזק ואמץ. (סתם ערבי)

ת: לגבי "מדינת כל אזרחיה" אנא עיין בתשובתי לנוף. לגבי מתן פיצויים, בהחלט, מי שניזוק ראוי לקבל פיצויים ואין ספק שהפליטים שסובלים ראויים לפיצויים כמו גם פליטים יהודיים.

ש: כמה מהארונות ששמתם מול האו"ם מסמלים מחבלים מתאבדים ? (leor100)

ת: סך הכל ההרוגים משני הצדדים הם למעלה מ1400. אנחנו הצבנו 1050 ארונות בכוונה תחילה כדי שלא יהיה מצב שבו תחשוב שהארונות מייצגים פלוני או אלמוני.

ש: מדוע מיכול אלפי ההורים השכולים בדיוק מצאו להביא אותך? גם אתה מסכים שהרוב המוחלט שולל וסולד מדעותיך מדוע תמיד התקשורת " הנחמדה " שלנו מחפשת בזכוכית מגדלת איזה תימהוני תורן (השבוע הייתה עוד אחת במעריב שבנה ז"ל נהרג בפיגוע - מעניין מה עם שאר ההורים של ההרוגים באותו פיגוע-או שבעצם דעתם לא נחשבת .שמעתם או קראתם פעם ראיון עם אב שכול מדימונה מירוחם? או מהתנחלות מסוימת?) אולי כנגד זה יארחו פעם מישהו מהרוב השפוי כאן פעם אחת? (שחר)

ת: שחר היקר, בתור מנהל קבוצה של מעל 350 הורים שכולים ישראלים ופלסטינאים, כנראה שאני לא כל כך "תמהוני יחיד" ולכן כנראה רוצים לשמוע מה יש לנו לומר.

ש: כמה אפשר להיות לא מציאותי? כמה ? אנחנו שונאי שלום . אנו לא באנו לקראתם . אנחנו לא נתנו להם אוטונומיה כמחווה של רצון טוב. לא רצינו להמשיך. הלכנו להתאבד .אנחנו צמאי דם . אנחנו מסיתים. איש יקר .יש גבול לטמטום. (חן)

ת: חן יקרה, כאשר תביני שאנחנו לא "נותנים להם" אלא מנסים להגיע לפתרון, רק אז אולי נוכל להגיע לפתרון. לידיעתך, ברק עשה 99% מהדרך, לדאבוני הדבר דומה למכונית מפוארת עם 3 גלגלים שאין כל אפשרות להשיג לה את הגלגל הרביעי. אגב, אם תקבלי כזו רולס רויס, תשמחי ביום הראשון אך כעבור כמה ימים הגרוטאה הזו תתחיל להרגיז אותך. נדמה לך שנתנו ונתנו ונתנו ונתנו, אך לא כך הדבר.

ש: יצחק פרנקנטל ...שורה תחתונה, אתה נותן פרס לטרור ! ((leor100)

ת: אני מזמין את הטרוריסטים לקטוף מהעץ שנמצא על הקבר של הבן שלי. האם תשובה זו מספקת אותך.

ש: יצחק-צוחק מי שצוחק אחרון, אין לי צל של ספק שהערבים יודו לך בדרכם שלהם… (תומר)

ת: תומר היקר, בוא ונעשה שלום עם הפלסטינאים, הם ואנחנו נצחק. היחידים שלא יצחקו יהיו ההורים היתומים והאלמנות השכולים.

חזור למעלה
דברי סיכום
דברי סיכום:

1. למי שלא הבין אותי, אני נגד כל שפיכות דמים.

2. אני בעד מדינה יהודית שמתנהגת על פי המוסר היהודי "ואהבת לרעך כמוך".

3. השלום יבוא, גם אם יהיו הרבה בורות בדרך. לדאבוני אחד הבורות מלא באין שלי, בבני.

4. מעולם לא הצדקתי טרור, ולוחמה נגד אזרחים, אני רק חושב שאנחנו העם המוסרי נוהג כלפי הפלסטינאים בטרור נפשי שמוביל אותם לטרור פיזי.

5. אף פעם לא טענתי שאני מייצג את כלל ההורים השכולים, אך כן אני מייצג ברוב הדעות את אותם 350 פלוס, המשפחות השכולות הישראליות והפסלטינאיות.

6. לא נשקוט ולא ננוח עד בוא השלום.

גם השלום בין הישראלים לערבים וגם השלום בתוכנו.

7. אין לי זכות כאב שכול אלא יש לי חובה לעשות ולפעול למען ילדיי וזאת אעשה גם אם אני משלם מחיר חברתי כבד.

חזור למעלה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ארכיון ידיעות אחרונות
יצחק פרנקנטל
צילום: ארכיון ידיעות אחרונות
מומלצים