שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    סוסיתא: עיר הסוסים המסוכסכת
    יהודים ונוכרים החליפו בה מהלומות קטלניות, הרומאים פיארו אותה בפסלים ובמזרקות, אחר כך נבנו בה כנסיות לרוב, ומאז כיבושה בימי האיסלם המפציע היא ירדה מהבמה בקול דממה דקה

    אוסף בולים הוא אכן דבר חינוכי, כמאמר ה'גשש'. לראשונה נחשפתי לשם המקום, סוסיתא, לפני כיובל שנים, כשהשירות הבולאי הנפיק בול דואר אוויר ובו הופיעה הגבעה דמויית השולחן מעל עין-גב כשמטוס קטן מרחף מול פסגתה. אחר כך הפכה סוסיתא לשם ברשימת האש שקדמה למלחמת ששת הימים, בהיותה מוצב צה"ל מול הרמה הסורית. מזה שלושים ושש שנה, מאז שבתה האש הסורית ברמה, מי בכלל זוכר את הגבעה הזו, שנראית מטבריה בשעות בין הערביים כזורחת באור השקיעה הוורדרד.
    היום טורחים ארכיאולוגים מארץ הקודש, מידידתנו הנצחית ארצות הברית ומאמנו הרוחנית פולניה, ונוברים בעפר הפסגה כדי לחשוף לאור השמש את אוצרות העיר סוסיתא, שבעבר התנוססה ככתר עתיר צריחים וזיזים על קודקודה של הגבעה הנשכחת הזו.
    היא הוקמה לפני כ-2,300 שנה, כמבצר של מלכי מצרים התלמאים מול הצבא הסורי הסלווקי. את בעיית צחיחותה של הגבעה והקיץ הלוהט והארוך של בקעת הכנרת פתרו בדרך המוצלחת של משיכת מי המעיינות בשולי הגולן באמצעות אמות-מים וסיפון עשוי חוליות אבן מסותתות בקפידה. כך מילאו את פסגת העיר ומורדותיה בבורות ובבריכות ואפילו נימפיאון בנו בכיכר העיר. זה ניצב על שתי קומותיו, עמוס בפסלי אדם וחיה, שפלטו מים מנקבים שבראשיהם ובחלציהם, כדרך שהיו פסלים אלה משמשים בתפקידם כמזרקות בעוד ערי נוכרים בארץ ובעולם.
    דורות מאז שנבנתה סוסיתא, שהיו קוראים לה גם סוסיה, והנוכרים שישבו בה, ואף הרומים שבאו לשלוט בארצנו אחרי החשמונאים והמצרים והסורים, קראו אותה היפוס, כלומר - עיר הסוסים. בתהפוכות העיתים ההן עברה העיר מיד ליד, כלומר מידי נוכרים לידי יהודים, ואז היו אלה מתאנים לנוכרים ומציקים להם כנקמה על הרעות שהמיטו על ראשי היהודים קודם לכן, וחוזר חלילה.

    בוגדנות, מרדנות ושחיתות

    כיוון שבימים כתיקונם ניהלו בני סוסיתא - נוכרים ויהודים כאחד - עסקים עם טבריה, שרחוקה מהם בקושי עשרה ק"מ, מהלך שיט מהיר על פני הכנרת, וכיוון שהיו אלה מעורבים כל חייהם באלה, נזקקו הניצים לתואנות כדי לקום ולשחוט זה את זה מדי פעם. היו הגויים מעלילים על היהודים עלילות של בוגדנות בקיסר ומרדנות בשלטון וכיוב', ומאחר שעלילת הנאמנות כבר היתה תפוסה נותר ליהודים להשתמש בעלילת השחיתות.
    ואכן, טענו היהודים, שכניהם הנוכרים שטופי זימה, ואפילו מובא במדרש משם רב תנחומה (פסיקתא דרב כהנא כ"א), בסיפור על גאיוס מן גדר ולוקיוס מסוסיתא, שהיו מתגנבים אלו בנשותיהם של אלו ואלו בנשותיהם של אלו, ולימים נפלה קטטה ביניהם, וזה הרג את אביו וסבור היה שאינו אביו. ורצו היהודים לומר: לא זו בלבד שהנוכרים זנאים וחמדנים, אלא אף רוצחים, ולא די שכל אחד מן החטאים היה עילה לחיסול החוטא, אלא שבבת אחת ראוי לו לנוכרי מן סוסיתא להיאבד שלוש פעמים מעל פני האדמה.
    כפי שההיסטוריה מלמדת, תקופת הסובלנות ואהבת השכנים הזו חלפה מן העולם כאשר יהודי סוסיתא הוכו מכה גדולה, ואי שם לפני כ-1,600 שנה נעלמו מן העיר. זו נותרה כולה בידי הנוכרים, שהפכו בינתיים לנוצרים. תחת היכלות אלוהיהם - רומים, יוונים, סורים, נבטים ויטורים - בנו כנסיות לשמו של הצעיר הגלילי שנצלב בירושלים, וחמש מהן נותרו עד היום במקום. אלו הכנסיות הנחשפות בעצם הזמן הזה על עמודיהן הנפולים מימי רעידות האדמה, ועל עיטורי מלכות שבהן, כתובותיהן ופסיפסיהן (שחלקם כבר הונחו בבתי נכות שונים).
    סופה של העיר שנכבשה בלא קרב בידי הגנרל הבדואי הגדול שורחביל אבן חסנה, לפני 1,368 שנה. שמה תורגם לערבית, אלחסן, כלומר (עיר) הסוסים, ומהר מאוד ירדה בקול דממה דקה מן הבמה, כדי לא לחזור אליה עוד לעולם, עד שתוצב בה קופה רושמת ואיש מרשות הטבע והגנים ישגיח שלא יהיו בה עוד ניצים אלו באלו, אלא רק חוגגים את יופיו של המקום, שרואים ממנו את קיר הגולן ואת הכנרת כולה ואת כל ארצות הגליל והעמק, אמן.

    איך מגיעים

    במפת הטיולים וסימון השבילים של הגולן (מס' 1). כביש צר ומפותל עולה מול קיבוץ עין-גב אל עורפה המזרחי של סוסיתא, ושם - שביל מסומן, שחור, מוליך בקלות אל הפסגה עטורת החפירות הארכיאולוגיות. עוד בסביבה: מצפה אופיר - כביש אחד מצפון לסוסיתא. מטופח, משולט ויפהפה; כנסיית נס החזירים ומכלול המנזר הביזנטי בכורסי; כל חופי הכנרת, שהתמלאה השנה ומימיה שוב נוגעים כמעט בכביש החוף המזרחי.

    טריוויה

    נימפיאון, המוזכר ברשימה, הוא מבנה רומי שכל עיר שכיבדה את עצמה התהדרה בבנייתו, בדרך כלל במקום מרכזי. המבנה היה משופע בבריכות, פסלים, מזרקות וכיו"ב מתקני מים. הוא היה מקום להתכנסות וגם לשעשועים, שמקורם במשחקי מים פולחניים. מקור השם הוא מיוונית: מקום המקודש לאלות המים האירוטיות והיפות - הנימפות.
    עוד משהו שנמצא שם, בכנסיה עתיקה בסוסיתא, הוא מתחום 'רופאים ללא גבולות' של העולם הקדום. זוהי כתובת פסיפס שאומרת: "מתנה מאלה אשר האל יודע את שמותיהם, קוסמאס ודמיאנוס, קבלו אותה, אמן ואמן, אדון". קוסמאס ודמיאנוס היו רופאים ערבים. הם גם היו אחים תאומים והוצאו להורג לפני כ-1,700 שנה, על אמונתם. כך גם הפכו לקדושים.
    ואגב שכנותן של טבריה וסוסיתא, מסתבר שהמרחק ביניהן הוא אמת המידה לציון ממדי רוחבה של תיבת נוח. כך מצאנו בבראשית רבה לב, ואין כמובן שום סיבה לפקפק בכך...

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: החברה להגנת הטבע,לביא ארצי
    בעבר התנוססה העיר ככתר עתיר זיזים וצריחים על קודקודה של הגבעה הנשכחת
    צילום: החברה להגנת הטבע,לביא ארצי
    מומלצים