שתף קטע נבחר
שוק הקריינות: כמה עולה לך הקול הבא
אמנם הרדיו לא זוהר כמו ערוץ 2, אבל שוק הקריינות מגלגל סכומים שלא היו מביישים גם אותו: מה דעתם על 5,000 דולר ל-30 שניות?
כבר הרבה זמן מנסים לשכנע אותנו שהפרסום ברדיו עובד. בין אם הוא עובד ובין אם לא, יש אנשים שמרוויחים ממנו הרבה מאוד כסף. יש את תחנות הרדיו, שגובות מאות שקלים לג'ינגל של 30 שניות, יש את אולפני ההקלטות, שייקחו 200-100 דולר להקלטת קול ממוצעת, ויש את מוזיקת הרקע - שמחירה יכול
להגיע עד 3,500 דולר ואף יותר מזה.

 

עם זאת, אחרי כל ההוצאות על מקום באוזן, הקלטה ומוזיקה, צריך לגייס גם איזה סלבריטי או סתם מישהו עם קול רדיופוני כדי להחדיר את המסר. מחירי הקריינות מתחילים ב-150 דולר ויכולים להגיע אפילו ל-4,000 דולר, ואפילו יותר - לקריינים מגה-סטארים. כל זה לקריינות של 30 שניות ברדיו. קריינים מנוסים (ויש כאלה) יכולים לסגור משכורות חודשיות נאות מאוד - ובתקופות לחוצות יכולים לדלג מאולפן לאולפן ולהזרים לעצמם אלפי דולרים.

 

פרידמן בלעדי לפרטנר

 

אז אמנם הרדיו לא זוהר כמו ערוץ 2, ורוב הסיכויים שלא תזהו את הקריין שניסה לשכנע אתכם לקנות מוצר זה או אחר גם אם תתקלו בו ברחוב, אבל השוק הזה מגלגל סכומים שלא היו מביישים אף אחד. אז האם הפרסום ברדיו עובד? בשביל הקריינים הוא עובד מצוין.

 

הסיסמה של "הפרסום ברדיו עובד" נישאת כבר 12 שנה על שפתיו של מלאכי חזקיה. לפי הערכות, חזקיה מקבל כמה מאות דולרים לג'ינגל (ולא מדובר כאן ב-200). בכלל, ישנם קריינים שקולם מצליח להתאחד עם המוצר שהם מפרסמים, והם הופכים לנכס למפרסם, ונכסים כידוע שווים הרבה מאוד כסף.

 

פרטנר, למשל, התקשרה עם מיכה פרידמן בחוזה בלעדי. פרידמן תרם את קולו לא רק לג'ינגלים ברדיו אלא גם למערכת ניתוב השיחות בחברה. בשפ"מ מעריכים כי פרידמן תרם תרומה אדירה למותג של פרטנר - אורנג'. פרידמן מזוהה עם החברה, ותנאי החוזה שלו אוסרים עליו לעבוד עם חברה אחרת בקריינות (כמו סלקום, למשל). החוזה עם פרידמן מוערך בעשרות אלפי דולרים, ומדובר ב-70-50 הקלטות בשנה.

 

בין הקריינים העסוקים בענף ניתן למנות את גיל קומר ונועם אבירם. את גיל קומר אתם מכירים בין השארמהג'ינגלים של חברת הלוויין יס והמועצה להסדר ההימורים בספורט, מפעילת משחקי הטוטו. נועם אבירם מקריין בין השאר את ביטוח ישיר. לדברי גורמים בענף, קומר ואבירם מקריינים בשביל 1,200-500 דולר לג'ינגל.

 

קובי מידן למשל, קריין עסוק בפני עצמו, ממצב את עצמו קצת יותר גבוה והצליח להגיע לתמחור של 1,500-800 דולר לג'ינגל. בענף אומרים שאלה בעצם השדים של עולם הקריינות, והם אלה שמסוגלים לפצוח במסע דילוגים בין האולפנים ולראות את הדולרים נערמים בחשבון הבנק.

 

בניגוד לתותחי הקריינות, סלבס שמצליחים להופיע לג'ינגל אחד או שתיים מעלים את תג המחיר שלהם. אפשר למנות בקטגוריה את יורם ארבל, שיכול בקלות לעבור את רף 2,000 הדולר לג'ינגל. עוד נכנסים לקטגוריה הלא רעה בכלל של 2,000-1,000 דולר לג'ינגל: מרב מיכאלי, אלי ישראלי, גבי גזית, אברי גלעד ועוד רבים וטובים.

 

מגה-סטאר פוטנציאלי

 

הרשימה לא נעצרת כאן, ובענף הצליחו למנות כמה שנכנסו לתחום של 4,000-3,000 דולר לג'ינגל. ביניהם נמצאים סלבס כמו ארז טל, יונתן גפן, גידי גוב ויאיר לפיד. תחום המגה-סלבס, אלה שיכולים להגיע ל-5,000-4,000 דולר לג'ינגל, שייך לשחקנים או סטארים מפורסמים שלא מקריינים בדרך כלל והקול שלהם מזוהה בציבור. אמנם הוא לא קריין לג'ינגל, אבל יוסי בנאי הוא דוגמה טובה למגה-סטאר פוטנציאלי.

 

הקצה התחתון של התמחור שייך לאנשים שאף אחד לא מכיר. לאנשים כאלה יש סוכנויות, מאגרי קולות בעצם, שייצגו אותם מול חברות הפרסום. מדובר בחברות כמו כחול-לבן, ו-VOICEBANK .VOICEBANK מתחזקת אתר אינטרנט, בו היא פונה לכשרונות חדשים.

 

להיות כשרון חדש זה לא משימה קלה בחברה הזאת - היא מזמינה באתר האינטרנט שלה את המועמדים לעבור קורס הכשרה בעלות של 4,250 שקל, עם תוכנית לימודים עמוסה של 15 מפגשים בני 3 שעות כל אחד, על פני 4 חודשים. בין המרצים נמנים עמוס שוב, אהוד גרף ורון לוינטל.

 

באתר האינטרנט מבטיחים לייצג את מצטייני הקורס, וכמו כן להעניק לכל משתתף תעודת סיום ודיסק עם תיק עבודות. ההרשמה מותנית במבדק קולי באולפן וראיון אישי. ראו הוזהרתם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים