שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הזולה ביותר לאחזקה - מכונית גז
    בדיקת "ידיעות אחרונות" מגלה שבהשוואה בין מנועי בנזין, דיזל, היברידי (בנזין וחשמל) וגז, המכונית ההיברידית היא היקרה ביותר לאחזקה

    החלטתם לרכוש רכב חדש, בחרתם את הדגם והצבע, עכשיו מגיע שלב החישובים, כמה עולה הרכב וכמה, בעיקר, יעלה לכם להחזיק אותו מדי חודש. משה וסמדר קצין מחברת "חשב", הישוו עבור "ידיעות אחרונות", עלות של ארבעה כלי רכב משפחתיים בעלי סוגי מנוע שונים. למרות הסיסמאות, לפיהן רכב היברידי (רכב שמשלב מנוע בנזין עם מנוע חשמלי שמטרתו לצמצם שימוש בבנזין ולזהם פחות את הסביבה) או רכב דיזל, זולים יותר, מהבדיקה עולה דווקא תמונה הפוכה.

     

    המסקנה החד משמעית היא כי מכונית המונעת בגז היא הזולה ביותר לאחזקה. המכונית ההיברידית, דווקא היקרה ביותר. נכון להיום, קיים בארץ מספר מועט של מכוניות מונעות בגז (בין עשרות למאות) בעיקר בשל חוסר כדאיות הקמת תחנות תידלוק בגז. בעיקרון, ניתן להתאים כל הרכב לשימוש בגז.

     

    איך מחשבים עלות אחזקה

     

    הבדיקה של חשב נערכה כאמור בארבע מכוניות משפחתיות אוטומטיות: סובארו אימפרזה מונעת בנזין עם מנוע 1.6 ליטר, שמחירה 122,900 שקל. טויוטה

    פריוס (היברידית) מנוע 1.5 ליטר, שמחירה 180 אלף שקל. רנו מגאן (דיזל) מנוע 1.5 ליטר, שמחירה 142 אלף שקל, וסובארו אימפרזה (משולב בנזין+גז) מנוע 1.6 ליטר, שמחירה כ-134,750 שקל. התחשיב מתייחס למכונית הנוסעת בממוצע 17 אלף ק"מ בשנה, שזהו הקילומטרז' הממוצע לרכב משפחתי. ממצאי הבדיקה מתייחסים לעלות האחזקה השנתית של מכונית, שנרכשה כחדשה ומוחזקת על ידי בעליה במשך חמש שנים. עלות האחזקה מתבססת על כמה רכיבים מרכזיים, ביניהם: סכום הרכישה המקורי, מחיר הרישוי השנתי, הטיפולים השנתיים וכמובן, צריכת הדלק.

     

    עלות האחזקה השנתית של המכונית ההיברידית: 38,856 שקל. העלות החודשית: 3,238 שקל. האחזקה של האימפרזה המונעת בגז היא הזולה ביותר: 32,325 שקל, שהם 2,694 שקל בחודש. אחזקת סובארו בנזין מגיעה ל-33,161 שקל לשנה או 2,763 שקל לחודש. רנו מגאן דיזל תעלה 37,023 שקל לשנה, או 3,085 שקל לחודש.

     

    המקור לפערים האלה נעוץ גם בהפרשים שבין מחירי הרכישה של המכוניות. עלות הרכישה באה לידי ביטוי בסעיף הנקרא "החזר ההון", כלומר מדובר בריבית ובירידת הערך שאנו משלמים על הסכום המושקע ברכישת המכונית. במכונית ההיברידית, החזר ההון הוא הגבוה ביותר, משום שכדי לרכוש אותה צריך להיפרד מ-180 אלף שקל, בעוד שכדי לרכוש סובארו רגילה (מונעת בבנזין) צריך להיפרד מ-123 אלף שקל בלבד. לפער הזה יש מחיר: החזר ההון של ההיברידית מגיע ל-20,317 שקל לשנה לעומת 13,409 שקל לשנה במכונית המונעת על-ידי בנזין, שהיא הזולה ביותר.

     

    הבדלים במחיר הרישוי

     

    גם מחיר הרישוי השנתי משתנה בין המכוניות: לרכבי דיזל יש תוספת "קנס" של 2,323 שקל מעבר לאגרה הרגילה, ובסך הכל מגיע מחיר הרישוי השנתי ברכב כזה ל-3,718 שקל. מחיר הטיפולים והתיקונים ברכבי דיזל גבוה יותר מאשר ברכבי בנזין, וגם לכך יש השפעה על עלות האחזקה. המשתנה הנוסף, שאליו נוטים לייחס את עיקר החשיבות: צריכת הדלק. כאן רכב הבנזין מפסיד בתחרות. ככל שהקילומטרז' גדול יותר, כך גדל היתרון של חלופות הבנזין.

     

    בסובארו בנזין צריכת הדלק עומדת על 7,735 שקל לשנה. בפריוס: 4,862 שקל. ברנו דיזל 3,621 שקל, ובסובארו גז: 4,276 שקל.

     

    המסקנה: אם אינכם עושים קילומטרז' גבוה במיוחד, אל תמהרו להסתער על רכבים שהם רק חסכוניים בצריכת הדלק שלהם. בידקו היטב גם את הרכיבים האחרים של המשוואה.


    עלות אחזקת מכונית לפי סוג המנוע (בשקלים)

    עלות אחזקת מכונית לפי סוג המנוע (בשקלים)
    סעיף הוצאה בנזין בנזין+חשמל דיזל בנזין+גז
    החזר הון שנתי 13,409 20,317 18,970 14,697
    טסט 1,178 1,825 3,718 1,178
    ביטוחים 6,963 8,316 5,988 7,788
    תיקונים וחלפים 3,740 3,400 4,590 4,250
    צמיגים 136 136 136 136
    דלק 7,735 4,862 3,621 4,276
    סה"כ עלות שנתית 33,161 38,856 37,023 32,325
    סה"כ עלות חודשית 2,763 3,238 3,085 2,694

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    היברידי. הכי יקר
    גז. הכי זול
    צילום: שאול גולן
    דיזל. הכי זול לתדלוק
    בנזין. הכי זול ברכישה ראשונית
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים