שתף קטע נבחר

עובדי היי-טק: "עקב הרפורמה - עדיף להחזיר את רכב החברה"

הממשלה אישרה בתחילת השבוע את העלאת שווי השימוש לרכב הניתן מהעבודה. מבחינת משרד האוצר מדובר בתיקון של "עיוות במס", אך העובדים חושבים אחרת: "זו שערוריה; הממשלה לוקחת ממי שהכי קל לקחת"

"אני, וגם חברי, מתכוונים להחזיר את רכב החברה" - כך אומר ניר עובדיה, מנהל פרוייקטים בחברת היי-טק, עמו שוחחנו השבוע, לאחר שהממשלה אישרה בתחילת ביום ראשון את העלאת שווי השימוש לרכב הניתן מהעבודה, מהלך שיגדיל את תשלום המס בגין הרכב. 

 

בבדיקה שערכנו השבוע עולה כי הרוב המוחלט של העובדים יעדיף להחזיר את הרכב לעבודה ולרכוש רכש חדש או משומש על חשבונו הפרטי, למעשה עובדים הגרים קרוב למקום עבודתם החלו כבר בימים אילו לוותר על הרכב מהעבודה.

 

העובדים מתרעמים על החלטת הממשלה ומספרים על התמרמרות גדולה בכל שיחות המסדרון. "זאת ממש שערוריה, עוד נטל על מעמד הביניים. הממשלה לוקחת ממי שהכי קל לקחת", טוענים העובדים ומצהירים: "במצב הנוכחי - עדיף יהיה לנסוע ברכב פרטי".

 

משה קצין, יועץ בענייני רכב והובלה בחברת חשב מערכות מידע, אומר: "לעובד שמקבל רכב מקבוצת שווי שימוש ‭2‬, נוסע כ-1,250 ק"מ בחודש ומשלם מס מלא על הוצאות עודפות,‬ לא יהיה כדאי להמשיך ולהחזיק ברכב הצמוד אם שווי השימוש יעלה ב-‭40%‬".

 

מבחינת משרד האוצר, "שווי השימוש ברכב נועד לשקף את טובת ההנאה הגלומה בשימוש הפרטי של עובד ברכב שהעמיד לרשותו המעביד. נכון להיום, שווי השימוש ברכב הקבוע בחוק נמוך באופן משמעותי מהשווי הכלכלי של ההטבה הגלומה בקבלת רכב צמוד ממקום העבודה וכך נוצר מקלט מס, תוך אפליה במיסוי בין עובדים בעלי שכר זהה, כאשר לאחד יש רכב צמוד ולשני אין".

 

"שווי השימוש נקבע כסכום קבוע בשקלים לחודש בגין מרכיב שימוש פרטי נורמטיבי, ללא תלות בהיקף הנסועה הכולל של הרכב. משמעות הדבר היא כי לעניין המרכיב הפרטי הרי מרגע שהסתיים יום העבודה, גם אם הטכנאי או סוכן המכירות נסע במהלך יום העבודה בכל רחבי הארץ ומפתח התוכנה או איש המנהלה לא קמו מהכיסא במשרד". 


העלאת שווי השימוש

העלאת שווי השימוש
קבוצה מחיר רכב מקסימלי שווי שימוש נוכחי תוספת כוללת בתום תקופת המעבר שווי שימוש חדש ב-2009
1 87,000 1,180 1,130 2,310
1 (הרחבה) 97,000 1,330 980 2,310
2 114,000 1,330 1,440 2,770
3 133,000 1,740 1,560 3,300
4 151,000 2,160 1,620 3,780
5 196,000 3,030 2,200 5,230
6 280,000 3,850 2,930 6,780
7 לא מוגבל 4,850 3,870 8,720
 

 

לדוגמא, עובד שיש לו רכב חברה בקבוצה 2:

ההעלאה תתפרס על פני שלוש שנים עד שנת 2009 באופן הדרגתי. בכל שנה יתווספו לשווי הנזקף 480 שקל בחודש, כך שהעלאת שווי השימוש בקבוצה 2 תסתכם בסופו של התהליך ב-1,440 שקל ברוטו לחודש. גובה המס שישולם יקבע בהתאם לשיעור המס השולי של כל עובד ועובד.  

 

בטבלה להלן ניתן לראות את תוספת המס נטו ברמות שכר שונות. תוספת המס נטו לוקחת בחשבון הפחתת תשלומי המס כתוצאה משינוי המתוכנן בשיעורי מס הכנסה: 


תוספת המס נטו ברמות שכר שונות

תוספת המס נטו ברמות שכר שונות
שכר ברוטו 2007 2008 2009
7,000 125 222 266
8,000 162 301 392
12,000 190 324 425
15,000 190 324 425
20,000 195 343 454

 

חישוב הכדאיות הכלכלית באחזקת רכב מהעבודה לעומת רכישת רכב באופן פרטי כוללת מספר משתנים: שיעור ההפחתה מהשכר, המס בגין זקיפת ההטבה והנוחות כיווון שלרוב מקום העבודה מטפל בכל נושא הקשור לתיקון הרכב, ביטוחים ואפילו שטיפת הרכב.  

 

עם האוכל בא התיאבון: ברשות המיסים מתכננים מהלך שיביא מבחינתם לביטול האפליה בין שכירים לעצמאים כך שבשני המקרים לא יותר לניכוי מרכיב השימוש הפרטי בסכומים זהים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לתקן את ה"עיוות במס"
צילום: גלעד קוולרציק
מומלצים